Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 1 2 3
Resultat 121 till 175 av 175

Ämne: Behringer Solina

  1. #121
    drglas
    drglas är inte uppkopplad
    drglass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Någon som hört något om att dessa kopior av Behringer faller sönder? Fortare än annat som tillverkas just nu?
    Jag har några stycken och har haft mer problem med mina nya Moog och DSI/Sequential. Om man ska vara ärlig så har jag haft noll issues med dem vilket är lite förvånande då jag inte kan säga samma sak om deras 90-tals prylar (mixers/effekter) som krånglade redan när de var nya.
    Tiden får väl visa hur det står sig.

  2. #122
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Tehporp golana Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är ingen expert på vad som händer under huven med elektronik (eller på något annat) men samma farhågor/kritik fick Alesis som på sin storhetstid, dvs när de precis bröt igenom för ca 30 år sedan, dåtidens Behringer: Gjorde ”svinbilliga” prylar som slog knock out på marknaden , gjorde gamla ljudtekniker upprörda, och dessa (inte ljudteknikerna) var byggda på ett enda kort istället för moduluppbyggt som allt var (typ mixers osv) på den tiden så att de inte skulle gå fixa på samma sätt. Med facit i handen: En del fick kastas, men inte fler än andra dåtida grejer, och en stor del av det som tillverkades då rullar fortfarande utan problem.

    Köpt två sådana produkter i somras, som antogs inte hålla i längden, Alesis MMT-8 och HR16b (glömde ta min medicin mot Espen Krafts Syndrom), funkar hur bra som helst trots kritiken. Gissar samma sak kommer gälla Behringer, det är ju trots allt inte kinesiska Rolex-kopior utan lite seriösare.

    Bifogad fil 108176
    Har ett Midiverb II från 90-talets gryning (är väl tillverkat på 80-talet?) som är 100% funktionsdugligt fortfarande. Däremot har jag haft Microverb som srtulat i potar. Men Lexicon LXP1 strulade på precis samma vis och var svårare att åtgärda så där fick man i vart fall inte bättre hållbarhet för pengarna med det anrika märket. Kanske varit större skillnad om jag köpt ett 224?

    Däremot hade jag problem med just en MMT8. Padsen blev allt sämre och sedan köpte någon det, kanske Machinepop? Har ett minne av det... Men generellt håller ju elektronik väldigt bra tycker jag.

    --
    Någon som vet om ytmonterat generellt håller bättre. Det som talar för är jämnare kvalitet (har jag för mig att jag läst) men det som talar emot är att kompaktheten kanske producerar större lokala hotspots rent värmemässigt? Värme förkortar väl i allmänhet livslängden på i stort sett allt?

  3. #123
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har ett Midiverb II från 90-talets gryning (är väl tillverkat på 80-talet?) som är 100% funktionsdugligt fortfarande. Däremot har jag haft Microverb som srtulat i potar. Men Lexicon LXP1 strulade på precis samma vis och var svårare att åtgärda så där fick man i vart fall inte bättre hållbarhet för pengarna med det anrika märket. Kanske varit större skillnad om jag köpt ett 224?

    Däremot hade jag problem med just en MMT8. Padsen blev allt sämre och sedan köpte någon det, kanske Machinepop? Har ett minne av det... Men generellt håller ju elektronik väldigt bra tycker jag.

    --
    Någon som vet om ytmonterat generellt håller bättre. Det som talar för är jämnare kvalitet (har jag för mig att jag läst) men det som talar emot är att kompaktheten kanske producerar större lokala hotspots rent värmemässigt? Värme förkortar väl i allmänhet livslängden på i stort sett allt?
    Modern elektronik kör väl generellt med lägre ström och spänning, vilket borde sänka värmeutveckling i en modern klon gissar en amatör...? Å andra sidan klarade dom att bli skållheta, och ändå funka i många år...Väldigt intressant fråga Oortone!

  4. #124
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Instant Jarre

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	jarre knapp.jpg 
Visningar:	51 
Storlek:	81,9 KB 
Id:	108197
    Senast redigerat av Albedo den 2022-08-25 klockan 18:50.

  5. #125
    Socker
    Socker är inte uppkopplad
    Sockers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Tehporp golana Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    30 papp för en mk3? Nej, såå kul är den inte, dessutom har den inte exakt det ljudideal jag har, det i mk2.

    https://www.blocket.se/annons/hallan...mble/103224077
    Det där ser väl iofs ut att vara en mk2?

  6. #126
    Steve
    Steve är inte uppkopplad

    Veteran
    Har Behringer hintat om något pris?

  7. #127
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Steve Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har Behringer hintat om något pris?
    Estimated price 359 USD

  8. #128
    Steve
    Steve är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Estimated price 359 USD
    Tack Framerate!

  9. #129
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Estimated price 359 USD
    Huga! Ok, då väntar jag ett par tre år tills folk tröttnat på ponnyn och köper för 950:- ink frakt och tills dess får min egna multisamplade Solina och en P275 samt trichorusplugg duga, i dom 0,05 chanserna att jag verkligen behöver en Solina i nån låt
    I mix får ni gärna göra blindtest efteråt

  10. #130
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Däremot hade jag problem med just en MMT8. Padsen blev allt sämre och sedan köpte någon det, kanske Machinepop? Har ett minne av det... Men generellt håller ju elektronik väldigt bra tycker jag
    Pads har en benägenhet att bli sämre men ofta är det relativt enkelt att öppna upp och rengöra gummipads, kontakter osv med isopropanol på tops så blir det ofta som nytt igen.


    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ..i dom 0,05 chanserna att jag verkligen behöver en Solina i nån låt
    Va, köper man en massa musikmaskiner för man behöver dem? Jag måste missat något - jag köper dem bara för jag vill ha dem. Det jag verkligen behöver finns i datorn, men det är inte lika kul.

  11. #131
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Tehporp golana Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Va, köper man en massa musikmaskiner för man behöver dem? Jag måste missat något - jag köper dem bara för jag vill ha dem. Det jag verkligen behöver finns i datorn, men det är inte lika kul.
    Hmm... blir inte det en motsägelse? Eller har du tråkigt när du gör musik?
    I så fall tycker jag du skall ställa datorn åt sidan

  12. #132
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hmm... blir inte det en motsägelse? Eller har du tråkigt när du gör musik?
    I så fall tycker jag du skall ställa datorn åt sidan
    Att göra musik är alltid kul men av varierande slag. För att att ta en beskrivande bild:

    Är det kunder och då på deras villkor så är tiden en avgörande faktor (lika med övervägande mjukvara och ofta stressigt att vara musiker, arrangör, producent, ljudtekniker, datatekniker som löser problem, fixa kaffe och fika, ta ut på lunch och va trevlig istället för att ta en välbehövlig vilopaus osv) är det som att åka med båt från punkt A till punkt B, ofta trevligt men ibland vill man bara komma fram till målet.

    Är det egen musik för det egna höga nöjets skull, min passion, då tiden är oviktig är det som en härlig kryssning då målet inte är grejen utan resan i sig som man njuter av. Så när arbetsdagen är över ställer jag ofta datorn åt sidan och kör hårdvara, det får låta hur som helst och behöver inte bli någon musik som ska användas till något, bara jag har kul. Det är där Behringers Solina-klon kommer in i bilden för mig.
    Senast redigerat av Tehporp golana den 2022-08-26 klockan 11:11.

  13. #133
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Jag tänker att rätt många rookies skaffar en sån och inser att den inte kan scrolla 800 presets och inte passar så bra i dagens musik, så den åker nog ut igen med huvudet före

  14. #134
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Tehporp golana Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Att göra musik är alltid kul men av varierande slag. För att att ta en beskrivande bild:

    Är det kunder och då på deras villkor så är tiden en avgörande faktor (lika med övervägande mjukvara och ofta stressigt att vara musiker, arrangör, producent, ljudtekniker, datatekniker som löser problem, fixa kaffe och fika, ta ut på lunch och va trevlig istället för att ta en välbehövlig vilopaus osv) är det som att åka med båt från punkt A till punkt B, ofta trevligt men ibland vill man bara komma fram till målet.

    Är det egen musik för det egna höga nöjets skull, min passion, då tiden är oviktig är det som en härlig kryssning då målet inte är grejen utan resan i sig som man njuter av. Så när arbetsdagen är över ställer jag ofta datorn åt sidan och kör hårdvara, det får låta hur som helst och behöver inte bli någon musik som ska användas till något, bara jag har kul. Det är där Behringers Solina-klon kommer in i bilden för mig.
    Ja, då är vi på samma bana. Jag trodde du mer blev glad att ha dem liggande... som prydnad.
    Kanske inte blir en Bolina just för mig men det är lite skralt med nya analoga stråkmaskiner helt klart.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tänker att rätt många rookies skaffar en sån och inser att den inte kan scrolla 800 presets och inte passar så bra i dagens musik, så den åker nog ut igen med huvudet före
    Stråkmaskiner äter ju ljudbild som dragspel så man måste helt klart ha en plan för varför man skaffar en.

  15. #135
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, då är vi på samma bana. Jag trodde du mer blev glad att ha dem liggande... som prydnad.
    Nej tvärtom, sånt gör mig deprimerad. Instrument är inte menade att vara museiföremål som bara samlar damm utan har ett ädlare syfte: Att användas.

    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Stråkmaskiner äter ju ljudbild som dragspel så man måste helt klart ha en plan för varför man skaffar en.
    Ja, om man spelar ackord. Att använda för enstaka stråktoner tar ingen plats… men å andra sidan är det kanske inte det man i första hand skaffar en Solina för idag, då finns ju stråkbibliotek som är från ett annat universum i jämförelse. Solina måste få ta plats, det är ändå en huvudaktör då de, med modulation, hypnotiserande sveper in en i en annan dimension där man vill stanna kvar länge… tills dess man plötsligt inser att man glömt gå ut med hunden och sedan hög tid att göra middag och då genast kastas tillbaka till verkligheten.

  16. #136
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Tehporp golana Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej tvärtom, sånt gör mig deprimerad. Instrument är inte menade att vara museiföremål som bara samlar damm utan har ett ädlare syfte: Att användas.


    Ja, om man spelar ackord. Att använda för enstaka stråktoner tar ingen plats… men å andra sidan är det kanske inte det man i första hand skaffar en Solina för idag, då finns ju stråkbibliotek som är från ett annat universum i jämförelse. Solina måste få ta plats, det är ändå en huvudaktör då de, med modulation, hypnotiserande sveper in en i en annan dimension där man vill stanna kvar länge… tills dess man plötsligt inser att man glömt gå ut med hunden och sedan hög tid att göra middag och då genast kastas tillbaka till verkligheten.
    Ja, det mest speciella med stråkmaskiner (frekvensdelningen) hörs ju endast om man spelar ackord. Så samplat e.t.c. går ju rätt bra för solostämmor (duckar)...

  17. #137
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone;[URL="tel:3689846"
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    3689846[/URL]]samplat e.t.c. går ju rätt bra för solostämmor (duckar)...
    Hehe, ja det är bäst du gör, nu är du ute på gungfly

  18. #138
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det intressanta med smallstone är att den fungerar mer som ett svepbart notchfilter än phaser.
    Det är definitivt en phase shifter, vilket man ser på schemat.
    Men å andra sidan så har ju en phase shifter ett antal notchar som sveps av en LFO...

  19. #139
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Erik G Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är definitivt en phase shifter, vilket man ser på schemat.
    Men å andra sidan så har ju en phase shifter ett antal notchar som sveps av en LFO...
    Ja och så fort man applicerar EQ så introduceres fasförändring, så dom går hand i hand.

  20. #140
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja och så fort man applicerar EQ så introduceres fasförändring, så dom går hand i hand.
    Så på så sätt är allting en phase shifter, mer eller mindre, typ.

  21. #141

  22. #142
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, det mest speciella med stråkmaskiner (frekvensdelningen) hörs ju endast om man spelar ackord. Så samplat e.t.c. går ju rätt bra för solostämmor (duckar)...
    Fel. Det mest speciella är choruset
    Men du har rätt, solomelodier skulle man typ kunna sampla om det är absolut noll överlappning av tonerna.
    Annars blir det helt fel då choruset alltid vibrerar över alla toner man spelar.
    Precis som man inte kan sampla en synth med PWM, eftersom i 99 fall av 100, tonerna moduleras av 1st PWM LFO. Samplar man tonerna en och en och spelar man sedan ackord med sina samplade toner så kommer dessa att vibrera i otakt med varandra, vilket inte sker på de allra flesta vintagesynthar.

  23. #143
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fel. Det mest speciella är choruset
    Men du har rätt, solomelodier skulle man typ kunna sampla om det är absolut noll överlappning av tonerna.
    Annars blir det helt fel då choruset alltid vibrerar över alla toner man spelar.
    Precis som man inte kan sampla en synth med PWM, eftersom i 99 fall av 100, tonerna moduleras av 1st PWM LFO. Samplar man tonerna en och en och spelar man sedan ackord med sina samplade toner så kommer dessa att vibrera i otakt med varandra, vilket inte sker på de allra flesta vintagesynthar.
    Japp, så när man upptäckte det vid sin Akaisamper fulladdad (*) med "Ultimate Stringmachine" eller vad det hette så vad det bara att bestämma sig för att detta lät coolare än den gamla hårdvaran.

    (*) Lustigt fulladdad och ful-laddad är ju samma stavning.

  24. #144
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lustigt fulladdad och ful-laddad är ju samma stavning.
    Det gäller se upp

  25. #145
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran

  26. #146
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Clase Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tänkte genom hela videon: Varför måste dom missa att en äkta smallstone har mycket lägre lägsta LFO än berras vintage phase pedal...alltid är det nåt... Tills sista minuten.
    Den går i rätt hastighet där
    Dom sa ju 'very simple' ett antal gånger, så 995:- är väl ett simpelt pris, eller?

  27. #147
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Låter helt rätt, en sån får det bli

  28. #148
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Måste man ju nästan ha, men risken är ju att man överanvänder den Men så länge phasern är av så!

  29. #149
    fragster
    fragster är inte uppkopplad

    Senior
    Nu verkar denna skeppas enl. Sonic state:
    https://sonicstate.com/news/2023/03/...-string-synth/

  30. #150
    SINUS
    SINUS är inte uppkopplad
    SINUSs avatar
    Senior
    Kan bli min första berra! Låter rätt.

  31. #151
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av SINUS Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan bli min första berra! Låter rätt.
    Good news!

  32. #152
    uncommonman
    uncommonman är inte uppkopplad
    uncommonmans avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av fragster Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu verkar denna skeppas enl. Sonic state:
    https://sonicstate.com/news/2023/03/...-string-synth/
    Två månader senare och inget syns till. De skulle ha uppdaterat namnet från Solina till Godot...

  33. #153
    uncommonman
    uncommonman är inte uppkopplad
    uncommonmans avatar
    Börjar bli varm i kläderna

  34. #154
    junologue
    junologue är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Är det någon som fått sin än?

  35. #155
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av junologue Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det någon som fått sin än?
    I lager om 7-9 veckor står det?

  36. #156
    barockugglan
    barockugglan är inte uppkopplad
    barockugglans avatar
    Veteran
    GAS på den hos mig.

  37. #157
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Ena dagen stod det (Thomann) 2-3 dagar, nästa 7-9 veckor. Gissar de fick in en liten batch som gick åt direkt.

  38. #158
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Nåja, då blir det höstnöje alltså
    Lugnt för min del.

  39. #159
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Jag är väldigt sugen på den maskinen men totalt köpstopp på hårdvara (förutom ett flerkanals-ljudkort som gjort sitt och nytt på väg från Thomann) efter att rensat hårt i studion för att få plats med kunder, inte bara syntar.

  40. #160
    Nomis
    Nomis är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Jag fick min i onsdags. Jag var tidig på bollen och beställde så fort den kom upp på Thomann. Ja, den låter väldigt bra

  41. #161
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Tehporp golana Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är väldigt sugen på den maskinen men totalt köpstopp på hårdvara (förutom ett flerkanals-ljudkort som gjort sitt och nytt på väg från Thomann) efter att rensat hårt i studion för att få plats med kunder, inte bara syntar.
    Ett tufft beslut att ta, men kunderna är ju dom som betalar verksamheten. Så du får väl prioritera kunderna ibland...

  42. #162
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ett tufft beslut att ta, men kunderna är ju dom som betalar verksamheten. Så du får väl prioritera kunderna ibland...
    Tyvärr

  43. #163
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ett tufft beslut att ta, men kunderna är ju dom som betalar verksamheten. Så du får väl prioritera kunderna ibland...
    Kör du cv, midi eller usb på kunderna? Är de polyfoniska?

  44. #164
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kör du cv, midi eller usb på kunderna?
    Ja

  45. #165
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Nu la jag en order på en B-olina till slut
    Känns rätt för återskapande av gamla låtar från tidigt 80-tal, som förblev ofärdiga skisser, skapade med sound-on-sound-teknik.

  46. #166
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Tycker fortfarande den är brutalt överprisad. Jämnfört med Pro800 för några hundra till så är det en überbegränsad burk.

  47. #167
    Bobisch
    Bobisch är inte uppkopplad
    Bobischs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu la jag en order på en B-olina till slut
    Känns rätt för återskapande av gamla låtar från tidigt 80-tal, som förblev ofärdiga skisser, skapade med sound-on-sound-teknik.
    Med referens till en annan tråd: B-Ollina låter kul.

  48. #168
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tycker fortfarande den är brutalt överprisad. Jämnfört med Pro800 för några hundra till så är det en überbegränsad burk.
    Finns väl knappt några alternativ? Ingen mjukvara jag har hört kommer i närheten och streichfett... örk. Pro800 kan knappast låta som en solina, eller hur?

  49. #169
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Xils gör vad jag förstår i vart fall emulering av top-divideroscillatorer, men jag har aldrig laddat ner och testat på riktigt. Samplade stråkmaskiner eller emuleringar på vanligt sätt med separata röster går i vart fall bort om det verkligen skall låta stråkmaskin.
    https://www.xils-lab.com/

  50. #170
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av segerfalk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns väl knappt några alternativ?
    Så kan det va, men själva tekniken är ju välkänd sen decennier så jag tror ju knappast priset speglar vad som finns på kretskortet. Å andra sidan kan ju någon från Solina vilja ha royalty för namnet, om det funkar så. Phasern har B gjort i många år.

  51. #171
    ryssen
    ryssen är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så kan det va, men själva tekniken är ju välkänd sen decennier så jag tror ju knappast priset speglar vad som finns på kretskortet. Å andra sidan kan ju någon från Solina vilja ha royalty för namnet, om det funkar så. Phasern har B gjort i många år.
    Men phasern är ju bara en novelty add on. Ensemblechoruset är väl en ljudkomponent i Solinan vilken [än så länge] inte finns i billig pedalform att slänga på valfri synth eller keyboard.
    Ska du köpa ett separat trippelchorus i hårdvara för att få ensembleeffekten kommer plötsligt Bolinan framstå som mycket billig.

  52. #172
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    Billigt jämfört med 5U i alla fall om man vill testa stråkmaskins-chorus.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20190220_194332_resized.jpg 
Visningar:	0 
Storlek:	1,93 MB 
Id:	116880

  53. #173
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Skulle behållt min Eminent P275 om jag var anal med Solinaljud m.a.o.
    (Tur jag inte är det, mina multisamplingar låter bra nog för mig, även om dom aldrig kan synka ensemblen på samma sätt i ett ackord som originalet.)

  54. #174
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    Jomenvisst, vid mix dämpas en del transponerade LFO-differenser ändå.
    https://www.youtube.com/watch?v=0BaKYkzW47o
    Senast redigerat av RX11 den 2024-02-13 klockan 13:00.

  55. #175
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator

Liknande ämnen

  1. Solina-imitation
    Av Splork i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2012-08-06, 16:36
  2. Solina på G2
    Av FlowerP i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-04-17, 19:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •