Sidan 1 av 3 1 2 3 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 175

Ämne: Behringer Solina

  1. #1
    sickanovic
    sickanovic är inte uppkopplad
    sickanovics avatar
    Veteran

    Behringer Solina

    Behringer fiskar om folk är intresserade av en Solina.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	behringer-solina.jpg 
Visningar:	80 
Storlek:	31,2 KB 
Id:	92093

    https://www.gearnews.com/behringer-a...ring-ensemble/

    - - - Uppdaterad - - -

    Gamla nyheter kanske?

  2. #2
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Ja, den postades första gången någon gång i början av förra året. Sen har det väl inte hänt så mycket sedan dess. Var inte säkert att den skulle släppas.

  3. #3
    Dalleponken
    Dalleponken är inte uppkopplad
    Dalleponkens avatar
    Veteran
    Waldorf har väl redan en billig variant på Solina, så det finns väl ingen marknad för den..

  4. #4
    sickanovic
    sickanovic är inte uppkopplad
    sickanovics avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, den postades första gången någon gång i början av förra året. Sen har det väl inte hänt så mycket sedan dess. Var inte säkert att den skulle släppas.
    Dålig respons kanske, hade kanske varit en rolig grej annars.
    Men annars kan man ju köpa Streichfett.

  5. #5
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sickanovic Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dålig respons kanske, hade kanske varit en rolig grej annars.
    Men annars kan man ju köpa Streichfett.
    Eller Arturias Solina kanske
    Skillnaden är att Behringer tänker sig att göra den analogt förstås vilket då är a och o i min lilla bok.
    Hursomhelst. Nej, det verkar inte ha hänt så mycket på denna fronten. De hade en intensiv period med någon prao-elev som matade ut datarenderingar kors och tvärs där för ett par år sedan. Tycker de lugnat ner sig och blivit mer verkstad och mindre snack äntligen.

  6. #6
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Dalleponken Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Waldorf har väl redan en billig variant på Solina, så det finns väl ingen marknad för den..
    Digital förvisso...

  7. #7
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    OT: Mitt första bredband låg på Sundsfastigheters eget nät i Malmö. Det hette "Bolina". Just sayin'.

  8. #8
    Dalleponken
    Dalleponken är inte uppkopplad
    Dalleponkens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Digital förvisso...
    Fast måste en stråkmaskin vara analog? Går ju alltid att lägga ett analogt chorus på en Streichfett, och choruset är ju halva ljudet på stråkmaskiner.

  9. #9
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Dalleponken Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast måste en stråkmaskin vara analog? Går ju alltid att lägga ett analogt chorus på en Streichfett, och choruset är ju halva ljudet på stråkmaskiner.
    Det behöver den väl inte, men t ex Streichfett låter grymt stiff i jämförelse med the real thing. Har meckat ett flertal de senaste månaderna, bl a RS-505, Logan, Hohner string performer och de är löjligt mycket mer levande i soundet. Just ett analogt triple-chorus till ett överkomligt pris hade varit fint!

  10. #10
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Av alla olika virtuella lösningar så tycker jag att just stråkmaskiner är de som verkar mest svåremulerade. Har inte hört någon som ens påminner om originalet. Arturia, Xilslab osv.

  11. #11
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Dalleponken Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast måste en stråkmaskin vara analog? Går ju alltid att lägga ett analogt chorus på en Streichfett, och choruset är ju halva ljudet på stråkmaskiner.
    Tja, jag tycker det... och ser att andra analogfarbröder redan tyckt till. Jag testade bregotten hemma en dag och tyckte den var okej, men det är inte det jag söker hos en stråkis. Det är nå't med oktavdelningen, övertappande toner över flera oktaver och allmän krispighet som Walleburken saknade. Men var och en går ju på sin smak såklart.

  12. #12
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    Nej Bregotten låter såklart inte som ett gammalt original. Men den låter bra!

  13. #13
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Dalleponken Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast måste en stråkmaskin vara analog? Går ju alltid att lägga ett analogt chorus på en Streichfett, och choruset är ju halva ljudet på stråkmaskiner.
    En stråkis måste absolut vara analog.

  14. #14
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Göran Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej Bregotten låter såklart inte som ett gammalt original. Men den låter bra!
    Originalen behöver inte vara bäst, de behöver bara vara original!

  15. #15
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Göran Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej Bregotten låter såklart inte som ett gammalt original. Men den låter bra!
    Precis!

    Körgrejen tyckte jag var najzigast...

  16. #16
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Precis!

    Körgrejen tyckte jag var najzigast...
    Riktigt shysst!

  17. #17
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sickanovic Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Behringer fiskar om folk är intresserade av en Solina.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	behringer-solina.jpg 
Visningar:	80 
Storlek:	31,2 KB 
Id:	92093

    https://www.gearnews.com/behringer-a...ring-ensemble/

    - - - Uppdaterad - - -

    Gamla nyheter kanske?
    Modulstråke känns intressant. Full polyfoni är ju en helt egen kategori som knappt finns representerad i modul/desktop ännu.

  18. #18
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    För den som vill jämföra 6 analoga stråkisar med Streichfett:


    https://youtu.be/smEMTPd2VgY

  19. #19
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av SteelberryWorker Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För den som vill jämföra 6 analoga stråkisar med Streichfett:


    https://youtu.be/smEMTPd2VgY
    Solinan lät ju mest... egensinnigt. Långtifrån bäst. Snarare på femteplats, och där digitalaren bara lät smet. Näst smetigast lät ju Tridenten, fast på ett annat sätt. Den var näst bäst efter 505.

  20. #20
    freddp
    freddp är inte uppkopplad
    freddps avatar
    Veteran
    det som var mest intressant var ju hur streichfätt inte klarade att spela ut ackorden.. utan att noter mufflades bort i geggan.

    Vad som låter bäst av de andra är verkligen sen en smaksak..
    Jag tex tycker att Delta e fet, ond och olycksbådande.. älskart'.. Tridenten el måttfull å tråkig och blir bara kul när flangern e på.
    Solinan e sååå boring jömfört med Eminent 310 (som jag har)...
    Lamdan är den stråkis jag haft med vackraste och sirligaste ljudet... men inte så inspirerande för mig..
    Bomben är alltid Logan stringmelody 2!! <3 Min personliga kraftverksstation med sina sprakande tubiner

  21. #21
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    Det är ju inte så konstigt att Tridenten låter annorlunda då det inte är en divide-downstråkis utan en åttapolysynt med en sågtandvco per röst.

  22. #22
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    Varför är det Arp solina som anses vara kungen? Är det för att Jarre använde med en small stone, eller har jag missat nåt? Arp har gjort andra stråkisar som jag tycker låter bättre.

  23. #23
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Vi Ultravoxfans fnyser åt Solina och tar smäktande ackord på fanérfesten SS-30..

  24. #24
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Klippet ovan är ju bra tänkt men uselt genomfört, det är så mycket reverb att det blir som en extra choruseffekt av det så ingen av stråkisarna låter som i verkligheten

  25. #25
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klippet ovan är ju bra tänkt men uselt genomfört, det är så mycket reverb att det blir som en extra choruseffekt av det så ingen av stråkisarna låter som i verkligheten
    Ja verkligen. Då hade man hört ännu tydligare hur stiff stråkfett är. Att dessutom inte ha med Logan string Melody eller Hohner string performer är nästintill brottsligt.
    Senast redigerat av segerfalk den 2020-02-21 klockan 13:27.

  26. #26
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Göran Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej Bregotten låter såklart inte som ett gammalt original. Men den låter bra!
    Streichfett har enkel envelope/röst i stråkdelen, i stil med Logan string Melody 2. Det har inte alla stråkmaskiner.
    Jag valde därför att behålla min Streichfett, även efter köpet av Behringers VC-340. Tycker dock att Waldorf borde ha vidareutvecklat stråkdelen, när dom utvecklade nya STVC.
    Senast redigerat av jocks1 den 2020-02-21 klockan 13:18. Anledning: justering

  27. #27
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Clase Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Varför är det Arp solina som anses vara kungen? Är det för att Jarre använde med en small stone, eller har jag missat nåt? Arp har gjort andra stråkisar som jag tycker låter bättre.
    Jarre körde med Eminent 310 på sina klassiska album. Jag tror inte han använt Solina... samma chorus/ensemble effekt men olika oscillatorer. Eminenten är slickare medan Solinan är råare.

    Jag blev förvånad själv att jag tyckte alla lät rätt bra, men passar i olika sammanhang. Rolanden kändes savagast efter Streichfetten. Deltan överraskade.

  28. #28
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Streichfett låter ju som en leksak i denna jämförelse....

  29. #29
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av biomoib Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Streichfett låter ju som en leksak i denna jämförelse....
    Jovisst har den sina brister... Men den kom när ingen annan släppte en stråkmaskin i hårdvara. Och billig är den också. Solina, Logan m.fl. har dock mer karaktär helt klart.

  30. #30
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jovisst har den sina brister... Men den kom när andra stråkmaskiner i hårdvara kostade max hälften. Solina, Logan m.fl. har dock mer karaktär helt klart.
    Reality-fix'd

  31. #31
    dagHB
    dagHB är inte uppkopplad
    dagHBs avatar
    Senior
    Lamdan är en underbar maskin. Hade en i många år. Sekunden efter den såldes ångrade jag mig. Tänker aldrig köpa en igen som straff...

  32. #32
    Framerate
    Framerate är uppkopplad nu
    Framerates avatar
    Veteran
    En av Ulis hejdukar visar lite av arbetet på den mörka sidan...


    https://youtu.be/xV0XBmEYcAI

    https://youtu.be/xV0XBmEYcAI

  33. #33
    Pelle_P
    Pelle_P är inte uppkopplad
    Pelle_Ps avatar
    Senior
    Tycker choruset/phasern låter urk!!

  34. #34
    KonDition
    KonDition är inte uppkopplad
    KonDitions avatar
    Senior
    Läste helt galt på rubriken!

    Behringer - Solna... Vore kanske nästa steg?

  35. #35
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av KonDition Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Läste helt galt på rubriken!

    Behringer - Solna... Vore kanske nästa steg?
    Japp, nytt huvudkontor nära Uliby!

  36. #36
    mush
    mush är uppkopplad nu
    mushs avatar
    Veteran
    Fabrik i Ulisunda.

  37. #37
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av Pelle_P Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tycker choruset/phasern låter urk!!
    Jepo. Chorus i mono känns mer som ljudet är på fyllan o ej snackar rent

  38. #38
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    Hmm... jag förstår varför man behöver chorus på en stråkmaskin, då det utan låter närmre ett dragspel än en stråke. Det behövs ju smetas ut de där "dragspelstopparna" så att det upplevs som övertoner. Lite det som är charmen med ljudet, likväl dess svaghet enligt mig... Varför gamla begränsningar ska komma till användning igen förstår jag inte riktigt... men men... Det är väl någons vita val tänker jag.

  39. #39
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Clase Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hmm... jag förstår varför man behöver chorus på en stråkmaskin, då det utan låter närmre ett dragspel än en stråke. Det behövs ju smetas ut de där "dragspelstopparna" så att det upplevs som övertoner. Lite det som är charmen med ljudet, likväl dess svaghet enligt mig... Varför gamla begränsningar ska komma till användning igen förstår jag inte riktigt... men men... Det är väl någons vita val tänker jag.
    Hur menar du begränsning? Stråkmaskin + bbd-chorus är ju ett "sound". Samplad symfoniorkester eller någon modern stråkmodell är andra sound. Finns ju inget som vare sig utesluter det andra eller ersätter det. Utom möjligen då en digital emulering av gammal stråkmaskin + bbd-chorus som Waldorfs stråkfett.

  40. #40
    Framerate
    Framerate är uppkopplad nu
    Framerates avatar
    Veteran
    Från FB (för den som är intresserad)...

    Can you help us find people from Eminent?
    Eminent was one of the most famous organ manufacturers in the 70's and 80's. The company was based in Lelystad, Netherlands.
    The Eminent 310 Unique was the world's first organ to include a string section, which later became such a famous instrument, that artists like Jean Michel Jarre use it to this day.
    Eminent later released the groundbreaking Solina String Ensemble, which was also sold under the name ARP String Ensemble.

    Since we're now recreating the Solina MKII, we spent quite some time to get in touch with the original Eminent people, however we haven't been successful.
    Now we're asking you - does anyone of you have any connection to Eminent people and would you be so kind to put us in touch with them so we can learn more about the history of these wonderful instruments and the company?

    Thank you and truly appreciated :-)

  41. #41
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    Så vad är det vi egentligen säger?

    Stråkis MÅSTE vara analog
    Den skall låta som en 505`a
    Chorus eller phaser

    Eller vad är slutsatsen?

    Och OM/NÄR det finns en sådan kan vi tänka oss att köpa den då?


    Min Streichfett fungerar utmärkt som inspiration, men saknar min Logan String Melody (den fick gå pga platsbrist)

  42. #42
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Light Head Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så vad är det vi egentligen säger?

    Stråkis MÅSTE vara analog
    Den skall låta som en 505`a
    Chorus eller phaser

    Eller vad är slutsatsen?

    Och OM/NÄR det finns en sådan kan vi tänka oss att köpa den då?


    Min Streichfett fungerar utmärkt som inspiration, men saknar min Logan String Melody (den fick gå pga platsbrist)
    Logan string Melody skulle jag hellre ha, om den nytillverkas. Den är väl polyfonisk i envelope och filter om jag förstått rätt, och lät bättre i mina öron än Solina.

  43. #43
    Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    Hur ser affärsmodellen ut för en string kan man fråga sig? Jag sålde min orginal-solina för nån månad sedan. 5k. Är ju inget för en analog best på 26 kg Och det är där de ligger. Om Behringer får 2.5k för sin - är det ju inte direkt mycket avans. Marknadsomkostnader och affärsomkostnader kommer äta upp den avansen innan Ulli hinner lukta på sin första kork.

    Och vilka är i målgruppen? Vi gamla Pink floyd fans börjar ju bli till åren Så vanligt med stråkisar är det väl ändå inte om man inte är ett Jarre-coverband?

    Och på tal på analog/digital. Jag tycker min K2000 solina patch är klart den bästa solina låtande av de maskiner jag testat på. Tycker den låter mer Solina än vad min Logan String Melody gör.

  44. #44
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur ser affärsmodellen ut för en string kan man fråga sig? Jag sålde min orginal-solina för nån månad sedan. 5k. Är ju inget för en analog best på 26 kg Och det är där de ligger. Om Behringer får 2.5k för sin - är det ju inte direkt mycket avans. Marknadsomkostnader och affärsomkostnader kommer äta upp den avansen innan Ulli hinner lukta på sin första kork.

    Och vilka är i målgruppen? Vi gamla Pink floyd fans börjar ju bli till åren Så vanligt med stråkisar är det väl ändå inte om man inte är ett Jarre-coverband?

    Och på tal på analog/digital. Jag tycker min K2000 solina patch är klart den bästa solina låtande av de maskiner jag testat på. Tycker den låter mer Solina än vad min Logan String Melody gör.
    Svinbilligt pris på en Solina i bra skick... de går ju lätt för 10 tusen om inte mer...

  45. #45
    Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    Inte vad jag sett. De senaste jag sett har legat runt 5. Ok, skickat spelar såklart in och min var hyggligt risig med fullt fungerande.
    Är de uppe på 10 har jag missat det - men inte i de kanaler jag hänger i.

  46. #46
    Pelle_P
    Pelle_P är inte uppkopplad
    Pelle_Ps avatar
    Senior
    Är det någon som vet VAR i Solna Behringer kommer flytta? Själv bor jag i Hagalund.
    Är hemma med feber så jag har lite tråkigt :-)

  47. #47
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur ser affärsmodellen ut för en string kan man fråga sig? Jag sålde min orginal-solina för nån månad sedan. 5k. Är ju inget för en analog best på 26 kg Och det är där de ligger. Om Behringer får 2.5k för sin - är det ju inte direkt mycket avans. Marknadsomkostnader och affärsomkostnader kommer äta upp den avansen innan Ulli hinner lukta på sin första kork.

    Och vilka är i målgruppen? Vi gamla Pink floyd fans börjar ju bli till åren Så vanligt med stråkisar är det väl ändå inte om man inte är ett Jarre-coverband?

    Och på tal på analog/digital. Jag tycker min K2000 solina patch är klart den bästa solina låtande av de maskiner jag testat på. Tycker den låter mer Solina än vad min Logan String Melody gör.
    Köpte min Behringer VC340 för 5.600:- tror jag. Med klav lär väl även en B-Solina hamna där nånstans i pris.

  48. #48
    RX11
    RX11 är inte uppkopplad
    RX11s avatar
    Veteran
    Det man vill ha när det labbas med stråkisljud är modulärt triple-chorus att koppla till valfri ljudkälla. Resten är sekundärt, EQ och phaser är klassiska (användbara) tillbehör. https://www.99musik.se/showthread.ph...inent-Ensemble

  49. #49
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Den som inte vill vänta på att hårdvaran ska utvecklas klart och har Reaktor kan köra med denna:
    https://soundcloud.com/zootook/stringmachinemkiisc

    Kanske lite mer raspig är en Solina men på ett skönt sätt.

  50. #50
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av SteelberryWorker Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den som inte vill vänta på att hårdvaran ska utvecklas klart och har Reaktor kan köra med denna:
    https://soundcloud.com/zootook/stringmachinemkiisc

    Kanske lite mer raspig är en Solina men på ett skönt sätt.
    Good enough for jazz.
    Har du gjort patchen (eller vad det heter i Reaktor) själv, alternativt vet du hur de fått till frekvensdelningssimuleringen? Det låter rätt så rätt i mina öron i vart fall fast inte så många rena oktaver så lite svårt att höra säkert.

  51. #51
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Synkade oscillatorer - precis som i orginalet. Så ja, det blir lite fasutsläckning när man spelar oktaver.

    Patch heter Ensemble heter på Reaktor-språk
    Senast redigerat av Steelberry den 2020-03-13 klockan 20:59.

  52. #52
    christ
    christ är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Varför gör dom en video och klon på version 4? Har en version 3 hemma och tycker inte alls att de låter lika. Mycket sterilare och det låter som en annan synth, plus varför spelar dom mer musik utan ensamble-ljudet än med?. Å då brukar jag ändå ha svårt för kommentarer som att dom första låter mycket bättre än vad som kom senare osv. Men för mig låter det inte som det ”klassiska” solinaljudet.

  53. #53
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av SteelberryWorker Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Synkade oscillatorer - precis som i orginalet. Så ja, det blir lite fasutsläckning när man spelar oktaver.

    Ensemble heter på Reaktor-språk
    Fasutsläckning blir det väl inte? Eller funkar inte Solina som andra stråkmaskiner? Oktaverna kommer väl från samma oscillator men får olika frekvens genom frekvensdelning.

  54. #54
    Janne
    Janne är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fasutsläckning blir det väl inte? Eller funkar inte Solina som andra stråkmaskiner? Oktaverna kommer väl från samma oscillator men får olika frekvens genom frekvensdelning.
    Fasutsläckning blir det med oktavdelar från samma klocka.

  55. #55
    freddp
    freddp är inte uppkopplad
    freddps avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Logan string Melody skulle jag hellre ha, om den nytillverkas. Den är väl polyfonisk i envelope och filter om jag förstått rätt, och lät bättre i mina öron än Solina.
    En rätt bgränsad AR envelopp per tangent. Fullpolyfonisk alltså. Korrekt.
    Keyboard e splittat i två halvor och har spearata AR kontroll per halva (så du kan ha långsam attack på övre och snabb på undre tex)

    Men tyvärr inget "filter" envelope.
    tre "drawbars" plus bas level å percussion på halva nedre keyboard, och 3 drawbars till övre halvan.

    stringmelody 1 har en ensemble variant medan 2 har en 5 ensemble presets.

    Och ja ... den låter magnificent

  56. #56
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av freddp Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En rätt bgränsad AR envelopp per tangent. Fullpolyfonisk alltså. Korrekt.
    Keyboard e splittat i två halvor och har spearata AR kontroll per halva (så du kan ha långsam attack på övre och snabb på undre tex)

    Men tyvärr inget "filter" envelope.
    tre "drawbars" plus bas level å percussion på halva nedre keyboard, och 3 drawbars till övre halvan.

    stringmelody 1 har en ensemble variant medan 2 har en 5 ensemble presets.

    Och ja ... den låter magnificent
    Hmm... Ska vi hoppas på en B-Trident istället då?

  57. #57
    Dvala
    Dvala är uppkopplad nu
    Dvalas avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hmm... Ska vi hoppas på en B-Trident istället då?
    DET hade varit trevligt!

  58. #58
    Framerate
    Framerate är uppkopplad nu
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av christ Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Varför gör dom en video och klon på version 4? Har en version 3 hemma och tycker inte alls att de låter lika. Mycket sterilare och det låter som en annan synth, plus varför spelar dom mer musik utan ensamble-ljudet än med?. Å då brukar jag ändå ha svårt för kommentarer som att dom första låter mycket bättre än vad som kom senare osv. Men för mig låter det inte som det ”klassiska” solinaljudet.
    Det är MK2 de ska basera sin version på.

  59. #59
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är MK2 de ska basera sin version på.
    Eller MKI den kan visserligen inte stänga av chorus men den har galet lång attack / release... klart grumligare än MKII i ljudet också

  60. #60
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är MK2 de ska basera sin version på.
    "Ska" som i "planerat" eller som i "bör"? Nyfiken alltså, inget annat.

Liknande ämnen

  1. Solina-imitation
    Av Splork i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2012-08-06, 16:36
  2. Solina på G2
    Av FlowerP i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-04-17, 19:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •