Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Förstaintryck Nektar Panorama T6 med Logic Pro X

  1. #1
    Ylan
    Ylan är inte uppkopplad

    Senior

    Förstaintryck Nektar Panorama T6 med Logic Pro X

    Hej,

    Jag fick mitt Nektar Panorama T6 i går, och kopplade in i Logic Pro X på iMac (Catalina, 27" 2017).

    Första intrycken är bara positiva. Gillar känslan i tangenterna och det fungerade direkt med mappning till Logics synthar (testat med Alchemy, ES 1 och Retro Synth) och går sömlöst över till Nektarine för 3:e-parts instrument.

    Dock har jag inte testat att mappa själv än och har mycket kvar att lära. Håller parallellt på att försöka lära mig Alchemy, och med egna patchar får man mappa själv.

    Kommer från M-Audio Axiom 25 (mk ii) som inte alls fungerade bra med rattarna. Mappningarna fungerade bara i bland även om känslan i klaviaturet var fin.

    Vänligen, Ylan

  2. #2
    Jeppe K
    Jeppe K är inte uppkopplad
    Jeppe Ks avatar
    Veteran
    Tack för första intryck!! Verkar bra!!

  3. #3
    Ylan
    Ylan är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Jeppe K Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack för första intryck!! Verkar bra!!
    Tack och bock!

    Jag tänkte köpa ett begagnat klaviatur först, men problemet är att de äldre klaviaturen jag har erfarenhet av inte fungerar så bra med senaste Logic under senaste OS. Det kan vara annorlunda med andra klaviatur, men jag rekommenderar att man kollar upp innan man köper.

    Vänligen, Ylan

  4. #4
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Ser ut som upphottad version av P4/P6, men i princip ganska likt upplägg. Jag har inte rört min P6 på nästan två år på grund av vintagevurm men tyckte väl att den aldrig kändes helt färdig. Jag får kolla om de passat på att uppdatera den eller om de lagt allt krut på de nya. Synd att de skippade motorregeln för vald kanal för det var en riktigt bra ide'.

  5. #5
    Ylan
    Ylan är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ser ut som upphottad version av P4/P6, men i princip ganska likt upplägg. Jag har inte rört min P6 på nästan två år på grund av vintagevurm men tyckte väl att den aldrig kändes helt färdig. Jag får kolla om de passat på att uppdatera den eller om de lagt allt krut på de nya. Synd att de skippade motorregeln för vald kanal för det var en riktigt bra ide'.
    Motorregeln strök säkert p.g.a. kostnaden. T6 är väsentligen billigare än P6 (som nu dock verkar ha gått ned i pris).

    Jag kör bara mjukvarusyntar av ekonomiska och utrymmeskäl. Dock tänkte jag köpa mickar för att spela in mitt piano.

    Vänligen, Ylan

  6. #6
    Ylan
    Ylan är inte uppkopplad

    Senior
    Nu har jag kommit dithän att jag finner det svårt att komma längre.

    Jag inser att problemet är att jag inte kan MIDI tillräckligt bra. Jag får känslan att allt jag hittar om mitt Nektar Panorama T6 och allt jag hittar om Logic antingen är på för låg nivå, eller förutsätter att man har stenkoll på Midi. Vad gäller klaviaturet finns det ganska mycket info om P-serien, men mindre om T-serien.

    Intressant nog insåg jag mina luckor när jag testade klaviaturet tillsammans med Mainstage.

    Är det någon som vet var man kan lära sig MIDI och då mest tillsammans med Logic Pro X och Nektar Panorama T6?

    Vänligen, Ylan

  7. #7
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ylan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu har jag kommit dithän att jag finner det svårt att komma längre.

    Jag inser att problemet är att jag inte kan MIDI tillräckligt bra. Jag får känslan att allt jag hittar om mitt Nektar Panorama T6 och allt jag hittar om Logic antingen är på för låg nivå, eller förutsätter att man har stenkoll på Midi. Vad gäller klaviaturet finns det ganska mycket info om P-serien, men mindre om T-serien.

    Intressant nog insåg jag mina luckor när jag testade klaviaturet tillsammans med Mainstage.

    Är det någon som vet var man kan lära sig MIDI och då mest tillsammans med Logic Pro X och Nektar Panorama T6?

    Vänligen, Ylan
    Det känns som en lite svår fråga att svara på. Kan du precisera lite vad du har för typ av problem?

    När det gäller Logics särskilda midikoncept är det nog manualen som gäller. Specifika frågor kan du också prova att ställa på detta forum, jag tycker man får bra svar där:
    https://www.logicprohelp.com/

  8. #8
    Ylan
    Ylan är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det känns som en lite svår fråga att svara på. Kan du precisera lite vad du har för typ av problem?

    När det gäller Logics särskilda midikoncept är det nog manualen som gäller. Specifika frågor kan du också prova att ställa på detta forum, jag tycker man får bra svar där:
    https://www.logicprohelp.com/
    Tack Oortone!

    Jag skall ta tag i manualen. När jag plockade upp Logic Pro X efter ett långt uppehåll köpte jag en bok. Men jag lärde mig inte mycket om MIDI i den. Vet inte om det är så att jag har ett behov av att i viss mån förstå vad jag gör, inte bara följa instruktionerna i en tutorial.

    När jag tittar i manualer känner jag ofta att det förutsätts vissa förkunskaper, förkunskaper som jag saknar.

    Grejen är väl också att jag samtidig försöker förstå mig på mitt nya klaviatur, även utanför det redan mappade s.a.s. Och det faktum att det finns få saker jag mer försöker att undvika än att tänka. Det är ju jobbigt.

    Men jag skall titta i den nästa helg och se om det lossnar för mig.

    Vänligen, Ylan

  9. #9
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ylan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack Oortone!

    Jag skall ta tag i manualen. När jag plockade upp Logic Pro X efter ett långt uppehåll köpte jag en bok. Men jag lärde mig inte mycket om MIDI i den. Vet inte om det är så att jag har ett behov av att i viss mån förstå vad jag gör, inte bara följa instruktionerna i en tutorial.

    När jag tittar i manualer känner jag ofta att det förutsätts vissa förkunskaper, förkunskaper som jag saknar.

    Grejen är väl också att jag samtidig försöker förstå mig på mitt nya klaviatur, även utanför det redan mappade s.a.s. Och det faktum att det finns få saker jag mer försöker att undvika än att tänka. Det är ju jobbigt.

    Men jag skall titta i den nästa helg och se om det lossnar för mig.

    Vänligen, Ylan
    Logicmanualen är en tegelsten (i fysisk form), det låter som att du behöver bryta ner dina midistudier i delmomoment så det blir hanterbart. Att sätta sig att plöja Logics manual kan bli oerhört tidskrävande.

    Observera att på senare år har Logic tonat ner betydelsen av det som kallas Environment genom att låta användaren komma åt midifunktioner mer direkt, men OM du får problem med saker kan det vara värt att läsa om Environment. Där kan jag trösta dig med att alla tycker det är rätt krångligt och gammalmodigt. Så du vet att felet inte sitter hos dig utan i ett gammalt omodern koncept som de inte kunnat släppa på grund av bakåtkompatibilitet.

    Kan du hoppa över Environment och ändå göra det du vill föreslår jag att du gör det. Det mesta går att göra utan att öppna Environment.

  10. #10
    Ylan
    Ylan är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Logicmanualen är en tegelsten (i fysisk form), det låter som att du behöver bryta ner dina midistudier i delmomoment så det blir hanterbart. Att sätta sig att plöja Logics manual kan bli oerhört tidskrävande.

    Observera att på senare år har Logic tonat ner betydelsen av det som kallas Environment genom att låta användaren komma åt midifunktioner mer direkt, men OM du får problem med saker kan det vara värt att läsa om Environment. Där kan jag trösta dig med att alla tycker det är rätt krångligt och gammalmodigt. Så du vet att felet inte sitter hos dig utan i ett gammalt omodern koncept som de inte kunnat släppa på grund av bakåtkompatibilitet.

    Kan du hoppa över Environment och ändå göra det du vill föreslår jag att du gör det. Det mesta går att göra utan att öppna Environment.
    Tack och bock.

    Skönt att höra. Tänker att jag inte är direkt lågbegåvad, men det är rörigt!

    Vänligen, Ylan

  11. #11
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Om det kan vara till någon tröst så har jag hållit på med div midiutrustning i många år och jag hade för ett par år sedan ett panorama P6 och körde det ihop med Reason (som nektar själva sa att panoraman var skräddarsydd för) och fick det aldrig att funka på något tillfredställande sätt. Det fanns massa funktioner men de var rätt krångliga att få till. Jag tycker aldrig det var värt att använda som det var tänkt, så det degraderades till vanligt midi-keyboard. Och då var det för stort och klumpigt, så jag sålde det

  12. #12
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av särkvark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om det kan vara till någon tröst så har jag hållit på med div midiutrustning i många år och jag hade för ett par år sedan ett panorama P6 och körde det ihop med Reason (som nektar själva sa att panoraman var skräddarsydd för) och fick det aldrig att funka på något tillfredställande sätt. Det fanns massa funktioner men de var rätt krångliga att få till. Jag tycker aldrig det var värt att använda som det var tänkt, så det degraderades till vanligt midi-keyboard. Och då var det för stort och klumpigt, så jag sålde det
    Där ser man.
    Bitwig är väl det program som det lär funka bäst med?
    Jag har kört det med Logic och tycker det var ett lyft mot en vanlig midicontroller men inte full cigarr.

  13. #13
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Där ser man.
    Bitwig är väl det program som det lär funka bäst med?
    Jag har kört det med Logic och tycker det var ett lyft mot en vanlig midicontroller men inte full cigarr.
    Får lite deja vu-vibb av denna konversation
    https://www.99musik.se/showthread.ph...anorama-Nektar

  14. #14
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av särkvark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Får lite deja vu-vibb av denna konversation
    https://www.99musik.se/showthread.ph...anorama-Nektar
    Nämen...
    Fast i ärlighetens namn har jag inte använt den jättemycket eftersom jag mest gjort grejer med vintageprylar på senare år.

  15. #15
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nämen...
    Fast i ärlighetens namn har jag inte använt den jättemycket eftersom jag mest gjort grejer med vintageprylar på senare år.
    KX-88?

  16. #16
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    KX-88?
    Ääähh...??
    Nä.
    Snarare SR88 i så fall.

  17. #17

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av särkvark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om det kan vara till någon tröst så har jag hållit på med div midiutrustning i många år och jag hade för ett par år sedan ett panorama P6 och körde det ihop med Reason (som nektar själva sa att panoraman var skräddarsydd för) och fick det aldrig att funka på något tillfredställande sätt. Det fanns massa funktioner men de var rätt krångliga att få till. Jag tycker aldrig det var värt att använda som det var tänkt, så det degraderades till vanligt midi-keyboard. Och då var det för stort och klumpigt, så jag sålde det
    Jag spanade också på panorama till Reason men tyckte det verkade vara mer meck än praktiskt. Köpte en Korg nanoKontrol2 istället och är kanon nöjd.

  18. #18
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ääähh...??
    Nä.
    Snarare SR88 i så fall.
    Den där var kul att leka med när den var ny... Jag refererade till vintage i form av MIDI-controller!

  19. #19
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den där var kul att leka med när den var ny... Jag refererade till vintage i form av MIDI-controller!
    Aha...

Liknande ämnen

  1. Panorama Nektar
    Av Oortone i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2021-09-09, 16:35
  2. Nektar Panorama med Cubase 7/7.5?
    Av slirak i forum Cubase & Nuendo
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-04-12, 20:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •