Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Micka trummor, shitt vad svårt!!

  1. #1
    freddp
    freddp är inte uppkopplad
    freddps avatar
    Veteran

    Micka trummor, shitt vad svårt!!

    Blev lite tagen på sängen härom kvällen när jag skulle spela in lite soft shamantrummande på Bastrumma och hängpuka.

    Aldrig spelat in riktig trumma för men däremot guror och lite annat akustiskt. Vad som slog mig först var ju att det var omöjligt att höra nåt... Allt går ju igenom lurarna hur slutna de än är. Så man kan ju inte lyssna sig fram, utan måste spela in en snutt. Lyssna. Flytta mick. Spela in ....ad infinitum.
    För det andra.. fan va platt det låter.. inget djup. Skinnets sjungande är nowhere to be heard. Känner inte igen ljudet alls.
    Skall prova med fler Mic ikväll.

    Hur gör ni? Kompressor/limiter mellan pre å ljudkort?

  2. #2
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Över, under och rum. Så får du med utringning osv. Komprimera i efterhand. Inte under inspelning. Blir jobbigt om du vill kunna ändra på ljudet i efterhand.

    Kanske låter drygt, men googla ”How to mic drums” så kommer du få massa tips.

  3. #3
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Kör en mick nära och sedan en en bit därifrån för att fånga upp rumsljudet. Om det inte låter som du vill vid inspelning så behöver du labba mer med mickplacering och sådant. Ta in någon annan som får sitta och spela trummor medans du mickar?

    Kompressor/limiter på vägen in i datorn är nog rätt onödigt, spela in med minst 24 bit istället, komprimera i efterhand vid behov.

  4. #4
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Först rätt mick. Vilken är svårt att veta Sen rätt placering för just det rummet man har att tillgå. Man får helt enkelt lära sig genom att testa. Sen efterpill med EQ för att få fram det mumsiga.

    Stormembrans kondmic som går att switcha ner till typ -10db eller -20db är bra.

  5. #5
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Precis. Micka upp rummet med en eller ett par bra kondingar. (Eller dåliga om det är vad du har. )
    Sen närmickning som du mixar in tills det låter som du vill. Dynamiska gör sig bra på pukor. Testa att sikta mot anslagspunkten som ett utgångsläge. Klangen kommer bli olika var på skinnet du riktar den.
    Om du kan micka både över och under är det bra. Om inte, prioritera över.

    Och synka ljudspåren efter inspelning. Flytta de närmickade spåren så att de matchar rumsmickarnas transienter.

    Annars är en klassiker/fattigmansmetoden "pappegoj-micken". Placera typ en sm57a över spelarens axel, där en papegoja skulle ha suttit. That's it.
    Tydligen ska the beatles ha använt den en del.

  6. #6
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Spela in rent till hårddisk, kompressorer och EQ. Använd minst två mikar, en på avstånd för helheten (och lite rum), en per trumma på samma sida som du slår på (för att leka med transienten). Det är ju fördelen med digital inspelning, att hela dynamiken får plats så man kan efterbearbeta med limiters/komprimering, faskorrektion och annat gott. Var inte rädd att använda tejp för att tämja ev. dominerande resonanser.

    Avståndsmik(arna) är stommen i ljudet och närmikarna stöttar med "klipp".

    Detaljerad men nyttig fakta: https://drummagazine.com/studio-secr...o-record-toms/


    Edit: ...som Ashaz redan skrivit...

  7. #7
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Med trumset så tycker jag att allra enklast (1 välplacerad uppe och en på kaggen, eller rentav bara 1 framför hela kittet på lagom avstånd), eller riktigt komplicerat (allt närmickat med specialare, överhäng i stereo och extra rumsmickar) blir bäst. Alla kompromisser däremellan blir fel och svårhanterligt.

  8. #8
    CVs & Gates
    CVs & Gates är inte uppkopplad
    CVs & Gatess avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Den här metoden tycker jag funkar i nästan alla lägen:
    https://m.youtube.com/watch?feature=...&v=ib0wQTpoZd8

  9. #9
    freddp
    freddp är inte uppkopplad
    freddps avatar
    Veteran
    TACK som fan för tipsen!!

    Skall prova! Känns som jag fått en liten kompassriktining åt vart jag skall börja med..

    Jag har en stormembrans (bayer dynamic) bra å några små prutt kondingar å testa med...

    Kärlek till 99an <3

Liknande ämnen

  1. Realistiska ljud, trummor, stråkar, brass och bas, vad?
    Av Monoski i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2017-09-15, 16:31
  2. Fn vad svårt det är att skriva bra låtar.
    Av theVOID i forum Komposition & textförfattande
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2015-09-08, 17:18
  3. Micka-Trummor
    Av simonwa1 i forum Inspelning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2014-07-17, 16:59
  4. Billiga e-trummor, vad ska jag välja?
    Av Karl Johan i forum Slagverk
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-03-01, 19:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •