Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: [Halv OT] Bygga Attefalls-studio?

  1. #1
    Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran

    [Halv OT] Bygga Attefalls-studio?

    Hur bygger man en permanent studio långsiktigt och utan att det behöver kosta skjortan?

    Jag har börjat snegla på de nya 30m attefallshusen. Man kan köpa ett sådant nyckelfärdigt för typ 200k - antar man får lägga en slant för grundarbete om sådant krävs men vid mina rekningar tror jag det kan räcka med att plinta upp det.

    Någon som testat?

    Har mark. Har ström. Kommer få lösa avlopp och rinnande vatten provisoriskt då det inte är anslutet ute på vishan.

    Med sovloft misstänker jag man får ett riktigt trevlig inspelnings/rep häng i trevlig miljö. Basal akustikbehandling baserat på förutsättningar - inser det inte kommer bli pro-grade; men förhoppningsvis en trevlig projektstudio där goda vänner kan sitta med en öl och lira acke gura vid behov


  2. #2
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    30m2 gäller bara för permanentbostad, det vet du va’? Annars 25, vilket väl är okej om man inte måste få in toalett etc.

  3. #3
    Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    Får lusläsa lite regler. Har inga grannar som störs så överklagansrisk är iallfall 0.

  4. #4
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Eller, det ska iaf följa byggreglerna för permanentbostad för att få vara 30m2.

    Men kör på vettja, speciellt om du har mark men dåligt med plats inne. Min tomt är ganska liten, men huset stort, så jag kör tvärtom.

  5. #5
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Jag bor utanför stadsplanerat område och det var tack vare det inget problem att få bygglov på 40 kvm för min nya mastering-studio, trots att vi redan har ett flertal byggnader på gården. Men det är ju väldigt upp till kommunen. Inget vatten eller avlopp däremot, vilket kanske också gjorde det lättare.

  6. #6
    Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    är lite samma för oss. Ligger bredvid en fågelsjö så är näst intill omöjligt att få avlopps-lösningar på plats. Långt utanför stadsplanerat område och känner lite byggnadsfolk som säkert kan hjälpa till med bygglovsritningar om sådana måste till (om mina egna domnade kunskaper inte räcker till).

    Hur tänker du Volantiz - köper du något husföretags prefab - eller kommer du baserat på specifika krav bygga helt enligt egna ritningar?
    Kommer inte köra min professionellt - bara för kul. Så har inga mastodontkrav på flytande golv eller extremt täta väggar/fönster etc.

  7. #7
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Har tänkt på sånt också. Grunplinta tillräckligt djup bara. Visst är det skönt att bo utanför sånt där förtryckt "stadsplanerat"? Bygga själv frireglat blir nog billigare än 200k.

  8. #8
    Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    Finns korsvirkesbyggsatser för typ 50k - byggmax

    Men hade varit rätt skönt att slippa.

  9. #9
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Tid och ork/lust, eller pengar? Bara att välja!

  10. #10
    miaz
    miaz är inte uppkopplad
    miazs avatar
    Veteran
    Nu är ju jag skrotnisse så har en massa nyttiga saker liggands, typ korrugerad plåt, ytterdörrar, fönster och isolering, så sådant har jag inte räkna in i priset.
    Byggde iaf ett ca 8-9kvm hönshus nyligen, och har svårt att se hur 200k kan motiveras för bara dubbla storleken. Nu är det visserligen bara ca 2m i takhöjd med platt tak.
    Väggarna är dessutom bara 95mm, vilket kanske inte räcker för något man ska befinna sig i.
    Kan man bara hitta en manual från ett attefallshus och bara köpa in materialet själv?

  11. #11
    deleted user
    Regela upp ett litet attefallshus är bra förstaprojekt att göra själv. Det klarar man utan tidigare byggbakgrund om man är villig att lära sig. Skulle snarare säga 30-40 tusen. Plintar, reglar, mineralull, brädklädsel, egna takstolar, takpapp, tjärpapp. Lite spikplattor. Hängränna..

  12. #12
    indigo
    indigo är inte uppkopplad
    indigos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tid och ork/lust, eller pengar? Bara att välja!
    Den eviga klassikern!

  13. #13
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur tänker du Volantiz - köper du något husföretags prefab - eller kommer du baserat på specifika krav bygga helt enligt egna ritningar?
    Kommer inte köra min professionellt - bara för kul. Så har inga mastodontkrav på flytande golv eller extremt täta väggar/fönster etc.
    Vi byggde huset med mått osv för att få så bra akustik som möjligt. Ritningarna gjorde min pappa (byggare) tillsammans med Ingemar Ohlsson/Audio Data Lab och med värdefull input från flera olika håll för att optimera det ytterligare. Vi satte kraven väldigt högt.

  14. #14
    CVs & Gates
    CVs & Gates är inte uppkopplad
    CVs & Gatess avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Jag har varit i kontakt med en firma angående detta hus: https://attefallshuset24.se/attefall...-6-x-4-m-70mm/

    Då kostar huset 118 000:- och montering av deras snickare hamnar på 42 600:-. Installering av isolering för vägg kostar 14 196:-, och isoleringspaket till golv och tak kostar 17 760:- Sedan tillkommer givetvis markberedning, plintar mm.

    Inte så farligt ändå, speciellt om man inte har 'Tid och ork/lust'.

  15. #15
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Det där tror jag är ett väldigt bra alternativ! Speciellt om du skulle kunna tänka dig att dumpa kök och badrum! Då kan du nog dessutom lägga mellanskillnaden på lite akustikreglering

Liknande ämnen

  1. Bygga en studio
    Av trashkaiser i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2022-07-15, 15:28
  2. Bygga studio i hemmet
    Av Spacedude i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 59
    Senaste inlägg: 2021-11-01, 22:04
  3. Bygga studio i skyddsrum?
    Av Kalle2000 i forum Mixning & mastring
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2017-07-07, 01:17
  4. Bygga studio (konceptuellt)
    Av Frengus i forum Mixning & mastring
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-01-24, 18:33
  5. bygga en studio...
    Av soulitude i forum Inspelning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2003-02-09, 13:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •