Resultat 1 till 38 av 38

Ämne: Få produktioner att låta som demos

  1. #1
    patukka
    patukka är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran

    Få produktioner att låta som demos

    Detta är möjligtvis en konstig vision, men jag skulle vilja få tips på hur man kan göra för att få inspelningar och hela produktioner att låta som demos.

    Jag skapar främst musik med syntar och trummaskiner, så inspelningskvaliteten blir alltid "perfekt". Då menar jag inte själva arrangemangen, de är okej som bäst.
    Kan man redan i inspelningsfasen få till ett "demo-sound"? Det jag är ute efter är ett autentiskt tillvägagångssätt för att få det att låta som om det är en demo inspelad på vinden eller liknande. Vill gärna åstadkomma detta utan plugins och efterbearbetning. Vill hellre försöka rädda inspelningarna i efterhand än att förstöra ljudet i efterhand.
    Trots dessa udda krav så får ljudet ändå gärna vara bra. Tror således inte att enbart en rumsmikrofon som fångar ljudet från en högtalare blir jättebra. Brukar bli svårt att urskilja annat än bas och högfrekventa ljud på så sätt.

    Någon som har några tips på hur man kan fula till inspelningar?

  2. #2
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Låt dem passera ett kassettdäck några ggr fram och tillbaka. Kör kompressor och EQ på resultatet.

  3. #3
    deleted user
    Lågpass på master

  4. #4
    joule
    joule är inte uppkopplad
    joules avatar
    Veteran
    EQ-bump vid 300-500hz? Tilt-filter som sluttar nedåt?

  5. #5
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Absolut, risigt kassettdäck, både svajjigt och brusigt och räcker inte det kör du som redan nämnts lågpass på 8kHz och hipass på 250Hz.
    Då har du en grym demo!

  6. #6

    Redaktör
    Vad vill du uppnå genom att få det du gör att låta som en demo? Är det gentemot andra eller för dig själv?

    Jag tänker att det finns flera aspekter på demosoundet, från att det är inspelat direkt i rummet (telefon, Zoom eller liknande, mickar i rummet), direkt från ett mixerbord utan större puts, till att det är inspelat på mindre bra inspelningsutrustning – porta, minidisc, diktafon, eller vanligare numera – att det är välgjort, men utan slutpolering och yxigt spelat.

  7. #7

    Veteran
    Demo eller kass 80tals mix utan botten?
    Skränigt som Sisters of Mercy?

    Annars så här:
    Sup till rejält innan du mixar och spela starkt i högtalarna eller hörlurarna när du mixar!
    Garanterad framgång!

  8. #8
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av patukka Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Någon som har några tips på hur man kan fula till inspelningar?

    Vill gärna åstadkomma detta utan plugins och efterbearbetning.
    Missade det sista. Då ska du tänka på vad som händer innan du går in i AD-konvertern.

    * Kör ut allt genom stärkare och micka upp.
    * Förstärk med en okonventionell preamp, typ mickingången på en bandare,

    Du kommer få med: brus, missljud och dåligt rumsljud.

  9. #9
    deadbeats avatar
    Veteran
    Spela in på kassett-porta.
    Använd dolby-band. Prova gärna att spela in utan att aktivera dolby på portan.

    Plus det här, såklart:

    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...
    Sup till rejält innan du mixar och spela starkt i högtalarna eller hörlurarna när du mixar!
    ...
    Senast redigerat av deadbeat den 2019-12-13 klockan 20:24.

  10. #10
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Lägg in 4 click track innan versen.

  11. #11

    Veteran
    Portastudio hjälper inte så mycket tycker jag.
    Låten nedan är inspelad på porta och låter väl inte demo direkt.
    https://soundcloud.com/dabene/94-v-rt-allting

    Men den här låter mer demo, inspelad på en iPad 2 med ipadens mikrofon och ett Apple headset för sången.
    https://soundcloud.com/dabene/wiking-och-motorfamlijen-vid

    Ta bort alla effekter och kör i mono, skär botten och dra upp diskant så får du ruggigt demoljud.

  12. #12
    KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Veteran
    Jag testade nåt liknande förut körde ner på kassett på ett gammalt jvcdäck från 70talet, line ut funkade inte när jag skulle köra tillbaka så tog hörlur ut blev brusigt och dåligt allafall med lite brumm på det

  13. #13
    outshape
    outshape är uppkopplad nu
    outshapes avatar
    Vintage


    När jag släppte denna CD/LP för tio år sedan var det flera som mailade och undrade hur jag kunnat få det att låta som om det är inspelat på kassettband. Well...testa att spela in på kassett...

  14. #14
    Om du super till, spela INTE HÖGT I HÖRLURARNA när du mixar!!!

    Det var kanske det farligaste tipset jag någonsin läst på 99:än

    Om du inte vill post-processa så får du nog spela in det på något risigt medium i realtid.
    Men det finns säkert någon smuts plugin att lägga till på varje spår i datan.

  15. #15
    Fast ifs, on du pajjar din hörsel så kommer allt att låta kackigt utan post process, och om det skulle råka låta bra för dig med trasiga öron så betyder det garanterat att det låter kackigt för alla andra.

  16. #16
    Tror rippa på kassetten är det bästa knepet efter oljuds plugin (om du kör med data). Kassett rippa ger även en obligatorisk full igenom lystring utan pill.

  17. #17
    Om du spelar in hårdvara på data eller digital porta, kan du spela in spåret väldigt väldigt lågt i volym och sen normalisera, det kommer höja bruset från själva syntharna i spåret. <3

  18. #18
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    När jag började hade jag faktiskt okej inspelningsmöjligheter, men allt lät ju skunkdemo ändå. jag siktar fortfarande på retroound, men inte skunk. Ska jag analysera vad jag gjorde för fel i några korta punkter så hjälpte detta till att få demosoundet:

    * Sång via dynamisk mikrofon. (Jag hade en SM58.)
    * Sångbås i garderob/klädkammare. (Gammalt trähus i Olofström, mitt i sommaren var svettigt.)
    * Använd få effekter och auxar så att all effektläggning blir en kompromiss. (90-talsmulti - tjoho!)
    * Begränsa antalet kanaler så att även inspelning andas kompromiss. (max fyra säger jag.)
    * masterbanda till tvåspårskassett. (Denon FTW - fortfarande på plats i studion!)

  19. #19

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av reSet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om du super till, spela INTE HÖGT I HÖRLURARNA när du mixar!!!

    Det var kanske det farligaste tipset jag någonsin läst på 99:än

    Om du inte vill post-processa så får du nog spela in det på något risigt medium i realtid.
    Men det finns säkert någon smuts plugin att lägga till på varje spår i datan.
    Absolut, skitfarligt! Prova inte detta hemma!

  20. #20
    Ulven
    Ulven är uppkopplad nu
    Ulvens avatar
    Veteran
    Har kommit en hel hög med mjukvara senaste tiden som emulerar kassettsoundet.

    Waves factorys cassette: https://www.wavesfactory.com/cassette/

    Aberrant DSP Sketch cassette: https://aberrantdsp.com/plugins/sketchcassette/

    Klavgränds DAW cassette: https://klevgrand.se/products/dawcassette

    Jag har såklart alla tre och de gör sitt jobb tämligen formidabelt men med lite olika sound. Tillsammans ger de en gigantisk palett av möjligheter.

    Visst, du kan plåga dig med att sitta och köra materialet genom ett riktigt kassettdäck om du är hardcore, jag tycker det är coolt med folk som sitter och orkar och har tid med sånt, men det är ju inte alls säkert att du får soundet du är ute efter beroende på vilket däck du har eller får tag på.

    Själv kör jag mjukvaran alla dagar i veckan även om jag har riktiga kassettdäck. Faktum är att mjukvaran låter mer kassett (som vi tror att vi minns soundet) än vad mina kassettdäck gör.

    Edit: Ok, läste trådstarten lite noggrannare och såg att du inte ville använda pluggar och efterbearbeta ljudet men jag hävdar ändå att mjukvara gör jobbet smidigare och du har mer kontroll över processen.

    Annars är det ju bara att skaffa ett lämplig hårdvara. Jag tycker t ex Chase Bliss Brothers har helt lysande möjligheter att fördärva ljudet på rätt sätt. Har kört både mjukvarusyntar och cleana inspelningar genom den och de har förvandlats till något som låter som om det kommer från ett gammalt dammigt arkiv nere i ett bortglömt förråd på en lokalradio som lades ner 1973.

    Eller så kan du ju försöka få tag på en sån här: https://fuzzmonster.dk/en/shop/type/...t-kassette-en/
    Senast redigerat av Ulven den 2019-12-14 klockan 11:16. Anledning: Lade till lite...

  21. #21
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Mitt bästa tips är helt enkelt, in på kassettband, lagom överstyrt, med Dolby C, spela upp utan Dolby.
    Ingen plugg kan göra det vad jag vet. Det finns hårdvaru Dolby converters, men dels är dom dyra, sällsynta och går lätt sönder, och sen är inte bandbruset/wobblet med. Just exciterkomprimeringen av toppen som blir av Dolby C är väldigt typisk bandljud.

  22. #22
    Torroidal
    Torroidal är inte uppkopplad
    Torroidals avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Låt dem passera ett kassettdäck några ggr fram och tillbaka. Kör kompressor och EQ på resultatet.
    Jag har tagit mina 4-kanals-kassettdäcksinspelningar och gjort just detta (Dolby C). Kompressor och eq på varje kanal samt på summeringen i datorn. Voilá! Lyssna på resultatet under ”Egen musik, Back to the 80’s...”

  23. #23
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Kloon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lägg in 4 click track innan versen.
    Hahaha

  24. #24
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Kassettporta som sagt, det är väl autentiskt nog.

    Citat Ursprungligen postat av patukka Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det jag är ute efter är ett autentiskt tillvägagångssätt för att få det att låta som om det är en demo inspelad på vinden eller liknande. Vill gärna åstadkomma detta utan plugins och efterbearbetning. Vill hellre försöka rädda inspelningarna i efterhand än att förstöra ljudet i efterhand.
    Trots dessa udda krav så får ljudet ändå gärna vara bra.
    Men är inte det lite självmotsägande krav? För att det ska låta demo behöver ljudet några skavanker. Bandbegränsat (skär bas och diskant) och brus, lite distat. "Bra ljud" är ju också någonting subjektivt eller relativt. Och så är jag lite nyfiken på vad du vill uppnå med arbetsgången att rädda inspelningarna i efterhand?

  25. #25

    Veteran
    Syntar och trummaskiner låter bra när man spelar in.

    Bästa sättet att få nåt att låta demo är att ge någon utan koll en parametrisk EQ och mixa i usla högtalare, då låter det demo.
    På riktigt från egen erfarenhet från förr. Lät bättre om jag inte rörde EQn på 244 way back.

  26. #26
    tonefloat
    tonefloat är uppkopplad nu
    tonefloats avatar
    Moderator
    Jag tänker att inspelning med mic till valfri mojäng gör väldigt mycket för demokänslan. Lite som när man spelar in i replokalen till telefonen. Risken är väl att det lätt låter för bra vilket gör att folk tror att det är en inspelning gjord på rätt sätt men ändå låter "dåligt". Jag tänker på när en del kompisar envisas med att spela upp demos på puben med sina telefoner. Jag hör ingenting och det låter skit, naturligtvis inte via hörlurar för de är rädda för baciller utan via telefonens högtalare.

    Eller så är det garagekänslan som efterfrågas, när man spelar in med för hög volym på gitarren och sången hörs knappt?

  27. #27
    kulig
    kulig är inte uppkopplad
    kuligs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    glöm inte small room reverb för rätt replokals ambiance

  28. #28
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Jag tycker vi behöver definiera i vilket årtioende vi är på för demo-soundet.
    Jag menar demo idag låter ju som på skiva på tidigt 80
    Men skall det vara demo 1987 då är många av tipsen relevanta

  29. #29
    patukka
    patukka är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Oj oj, här har det hänt en del. Prenumerationsmailen på denna topic hade visst hamnat i skräpposten...
    Istället för att svara på alla tips en efter en, så vill jag rikta ett stort gemensamt tack till alla som bidragit med sina tips! Jag har fått mycket att tänka på här.

    Det verkar som att det finns många olika demo-sound beroende på årtionde och smak. Personligen är jag ute ett demo-sound som känns "en man med hjärtesorg, isolerad i en fjällstuga under en längre period, med mycket som behöver komma ut, men dåliga inspelningsmöjligheter". Möjligtvis går det inte att få till ett påhittat sound utan att faktiskt uppfylla kriterierna i föregående mening, men det hade varit trevligt att komma nära i alla fall.

    Kassettband och deck har jag tillgång till, så det är ju verkligen något som jag borde utnyttja låter det som.

  30. #30
    patukka
    patukka är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.


    När jag släppte denna CD/LP för tio år sedan var det flera som mailade och undrade hur jag kunnat få det att låta som om det är inspelat på kassettband. Well...testa att spela in på kassett...
    Detta gillar jag skarpt! Det enda jag kanske saknar är att man hör skaparen muttra/prata/sucka i bakgrunden, eller att man hör någon gå förbi på knarrande trägolv

  31. #31
    patukka
    patukka är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av Kloon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lägg in 4 click track innan versen.
    Ingen dum idé alls!

  32. #32
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    Kanske uppenbart, eller meningslöst.

    När du spelar in så skall volymen vara fel, kanske även eq,,, ratta medan du spelar in.

  33. #33
    Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    Inte köra brickwall limiter på rubbet när du är klar

  34. #34
    Ylan
    Ylan är inte uppkopplad

    Senior
    När jag tänker på inspelningar jag gjort tidigare i replokal tänker jag på läck och rum.

    Vad sägs om att spela in vokal och något aukustiskt (eller synth genom stärkare) på litet avstånd och höra hur ditt rum låter?

    Spela upp en mix i högtalare och spela in ett spår med rummickar som du kan smyga upp litet.

    Jag vet inte om jag riktigt förstått vad du vill åt. Jag tycker oftast att det låter för mycket demo, särskilt om vokal!

    Vänligen, Ylan

  35. #35
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Spela syntar etc genom högtalare och micka upp är ett bra tips i allmänhet, om man vill åt det soundet. I am sitting in a room, första repetitionen.

  36. #36
    1stScience
    1stScience är inte uppkopplad
    1stSciences avatar
    Senior
    Jag köpte ett schysst kassettdäck på loppis och spelar in vissa grejer på det. Blev förvånad över hur bra det låter. Inte lo-fi och sunk men inte kliniskt och odynamiskt digitalt heller. Jag använder aldrig L1 maximizers och dyl heller, de låter sk-t.

  37. #37
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av 1stScience Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    odynamiskt digitat
    ?? Du menar "dynamiskt digitalt"? Kasettband plattar ju till dynamiken, om något.

  38. #38
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av 1stScience Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag använder aldrig L1 maximizers och dyl heller, de låter sk-t.
    Beror ju på hur man ställer in dom.
    Kasettbandspelare har många nackdelar som ojämn frekvenskurva,svaj, brus, imperfekta brusreduceringssystem, olika band ger olika resultat etc.etc. men en del av detta gillar örat.

Liknande ämnen

  1. Produktioner som fortfarande håller
    Av From i forum Allmänt om musik
    Svar: 118
    Senaste inlägg: 2013-12-05, 11:03
  2. Få sången att låta som en synth
    Av limpan2 i forum Effekter
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-02-11, 21:04
  3. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-04-02, 23:49
  4. Att låta som en mellotron
    Av en David i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2005-01-08, 22:37
  5. att få 2 basar att låta som 1
    Av bongo i forum Inspelning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2004-06-12, 13:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •