Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Allen & Heath QU-24 mixerbord DEL1+2.

  1. #1
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran

    Allen & Heath QU-24 mixerbord DEL1+2.

    *Första intrycken efter en vecka med bordet: USB 2.0 som ljudinterface för ett stort mixerbord är lite skakigt...
    *Fick testa flera olika portar och lösningar, tills ljudströmning fungerade stabilt:
    *För att även klara att strömma ljud tillbaka till bordet via USB, var jag tvungen att rycka ur de tre övriga USB-kablarna ur mitt PCI-kort.
    Annars så lät det för jävligt när ljud skulle strömmas från Ableton Live till mixern.
    *Bordet är dock brusfritt, och inga fläktar som låter i det .
    *Alla mina syntar som pratar midi via USB bör nog placeras på andra USB-grupper i datorn.
    *Panelknappar och reglar känns bra, och bildskärmen är tydlig att avläsa.
    *Tycker kanske att det blir lite mycket menyhoppande, för att koppla in och utgångar, och skapa kanalgrupperingar.
    *Motorreglar rasslar lite när dom åker, med det gjorde reglarna på Yamaha 01V och Behringer DDX3216 också.
    Får nog gå upp i pris, för att få skönare och tystare motorreglar.
    *Nu har jag namngivit kanaler till resp. instrument, och det var smidigare än i Presonus StudioLive 24.4.2. AI
    Nästa steg blir att spela in och mixa med bordet.
    Senast redigerat av jocks1 den 2021-09-23 klockan 22:29. Anledning: avslutande del 2

  2. #2
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Tack. Ser fram emot att läsa hur bra den funkar vid studioinspelning!

  3. #3
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Liten uppföljning såhär på nyårsafton
    *Skulle göra en video med Roland System 8 genom mixerbordet, med ett piano på ingång 19-20... men fick ingen ljudsignal alls in i Vegas v.17, på den ingången. Hade dock ett vagt minne av att utgångar har nån udda layout.
    Mycket riktigt, kanal 1-16 + stereo mix ut kan spelas in på USB-sticka.
    Vad Allen & Heath gjort, är att assigna stereo ut till direkt out 17-18. Följden blir att mixerkanal 17-24 är flyttade två steg uppåt. Så mitt piano på ingång 19+20, hamnar på direct out 21+22
    *Likaså kan inte flera program dela på mixern som ett gemensamt ljudkort, men där är det Microsofts dåligt designade ljudhantering som är boven. Lösningen är det bekanta gratisprogrammet ASIO4ALL, alt. Audinate Dante VIA, som kan sammankoppla olika ljudkällor som ett nätverk.
    Fortsättning följer...
    Gott nytt år på er så länge!

  4. #4
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Är det här ett livebord mer än ett studiobord eller? Hur funkar det som daw-kontroll? Är det en liten display som visar kanalens namn i dawen eller är det tryckt text? Ser inte riktigt på bilderna när jag googlar.

  5. #5
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    OK, jag fyller på med lite mer info här:
    *Man namnger varje kanal (liten text på displayens övre hörn), väljer ljudkälla (lokal, snake eller USB) och sparar som scener. 100minnen till detta.
    *Tillverkaren skickar tyvärr inte med mallar för styrning till och från bordet för olika DAW. Man måste själv assigna knappar och reglar... Där är några andra tillverkare bättre helt klart. Har inte gett mej in i den snårskogen ännu.
    *Med en router inkopplad kan extern styrning ske med appar trådlöst från Android, Ipad och Iphone. Mer för livebruk då.
    *Man kan spela in upp till 18 spår totalt på en USB-sticka, och som sedan kan spelas upp som backtrack live.
    Flera låtar kan spelas in och spelas upp efter varandra, pausas eller spelas upp manuellt. (ej testat ännu)
    *4 interna effekter kan nyttjas samtidigt: Reverb, Delay, Modulerade, Gate reverb är huvudrubrikerna. Stora som små reverb låter riktigt bra, delay, phaser, flanger, chorus likaså. Feedback är lite försiktig i effekterna, så vilt tjutande blir de aldrig.
    *Varje kanal har dessutom, gain, phase shift, delay, gate, compressor, parametrisk EQ.
    *Bra headroom i mixern, och tyst är mixern trots överdriven gain. Min första digitala mixer, Yamaha 01v var riktigt usel på det planet kommer jag ihåg. Behringers mixer DDX3216 var ett klart lyft på den tiden, innan nätaggregaten började rasa p.g.a, överhettning på de två borden jag fick under garantitiden. Mitt förra mixerbord Presonus Studiolive 24.4.2AI låter riktigt bra, men det här låter faktiskt ännu lite bättre
    PS. Tack för att du frågade mej, hairofthedog Nu fick jag ta mej tid att utforska mixern lite mer

  6. #6
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Åh, så det är ingen display på de separata kanalerna, de där blå rutorna alltså? Känner mig blind.

  7. #7
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hairofthedog Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Åh, så det är ingen display på de separata kanalerna, de där blå rutorna alltså? Känner mig blind.
    Nix, hoppades på kanaldisplayer när jag först läste om mixern. Det är förtryckt text man ser.
    Appar till Android och IOS visar dock mer detaljer.

  8. #8
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Idag testade jag att spela upp QU-Drive multitrack, från USB-sticka:
    Det framgick på A&H forum att många USB-stickor är för långsamma för multitrack, med externa USB-diskar går det lättare. Jag köpte en Corsair Voyager Flash 64GB USB 3.0 för 279:-, en av de få snabba som jag hittade i vanlig datoraffär.
    Enligt instruktionsfilm på internet, så behövs drygt 8Mb/s för multitracking. Denna skriver upp till 55MB/s och läser upp till 190MB/s. Formatering, inspelning och uppspelning gick utmärkt. En fördröjning på ca 5 sekunder uppstår innan inspelning startar.
    Inet och Dustin har snabba USB-stickor i sitt sortiment.
    OBS:Jag hittar inte möjligheten att tidssynka vid inspelning via QU-Drive. För att synka sina trummaskiner m.m till ljudspår, får man spela in via USB-stream till något DAW i dator. Men alla spår är i synk med varandra.
    Man kan dock styra uppspelning/inspelning i QU-Drive med Midi Machine Control (MMC).

  9. #9
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Alla mina demos spelas numera in via Qu-24. Strax innan semestern, skaffade jag en billig router/repeater till mixern. Så nu kan jag t.o.m. styra samtliga parametrar från en gammal android surfplatta med Android v.3.4! Jag ser in/ut-nivåer, EQ m.m. i realtid

  10. #10
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Windows 10 update avaktiverade QU-24 i veckan, och kallade den okänd USB-enhet...Efter två försök med installation av nyare drivrutin från Allen&Heath, avaktivering av andra ljudkort/kameror på USB-port, och två omstarter dök bordet upp i datorn... Microsoft slår nya rekord i klantighet i år!
    En sak som är lite omständligt med bordet, är att växla emellan USB-stream till kanalingång, och analog kanalingång vid inspelning: Man måste gå in i en patchmeny med alla in&ut och välja funktion av enskild ingång. Försöker nog göra en submix för retur från DAW istället.

  11. #11
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    DEL2, SISTA RECENSIONEN OM BORDET:
    Lite knappt 2år med bordet nu:
    *Inga konstiga hängningar har jag upplevt hittills.
    *Maktkampen emellan olika mixerbord/ljudkort för att ta över som standardljudkort, är ett Windows- och drivrutin-relaterat problem som kan uppstå. Akai MPC Live, Roland Boutiquesyntar, och Roland MX-1 mixer m.fl. kan tar över, om de är anslutna via USB, när datorn slås på.
    *Det har kommit nya drivrutiner flera gånger sedan jag köpte bordet. Windows 10 härjar som bekant runt med drivrutiner, och de kan ibland innebära att mixern behöver läggas in igen. Min grundregel med alla extra USB-enheter i min stationära dator, är att ha mixern på ett eget kontrollerkort, och mina USB-kameror sätts på ett annat. Övriga lättdrivna USB-enheter kan samsas på externa Hubbar.
    Vill man ha en mindre rigg för t.ex. livespelning, så finns det rackvarianter från de flesta stora tillverkare numera. Där flyttas styrning över till en Ipad eller Android.
    Senast redigerat av jocks1 den 2021-09-23 klockan 22:30.

  12. #12
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Att Windows 10's drivers inte funkar är för att Allen & Heath inte har nog bra utvecklare. Windows ändrade massor från 8->10 till det bättre. Men många tillverkare, kanske Allen & Heath, är så lata så de kör på demoexemplen som följer med när man laddar hem drivern för chipset:et man köpt in. Det är rätt kasst inom driverbanchen skulle jag säga, även PCI-buss-drivers lider av det här. Det är dyrt att utveckla sin egen driver. Jag upptäckte det här på jobbet faktiskt, inte hemma i studion, kollade runt på drivers och kunde se att alla, b.l.a Ericsson, bara slängt med defaultdrivern utan att förbättra på något sätt.

    Det går väl ihop med kommerialismen? Få det sålt för minsta ansträngning så är det okej för det mesta. Glöm efterliggande support, som M-Audio, nejnej, vi bara säljer och får in pengarna.

    Finns märken som är bra, några kostar upp till 100ggr mer och upp till ett visst pris på den kurvan så är det nog okej för många av oss.
    Senast redigerat av tinybox den 2021-10-01 klockan 19:51.

  13. #13
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    @tinybox:Jo, det är fler än Microsoft som strulat med drivers...Styrchip för USB-portar på moderkort och controller-kort känns t.ex. inte igen av Windows, efter att Windows uppdaterat sin driver-lista.
    Det finns dock en arrogans hos Microsoft, när dom bestämmer sej för att skapa egna certifierade drivrutiner för hårdvara, men sedan upphör med tjänsten, och inte låter Windows update söka efter tillverkares drivrutiner som förr.
    Men dom verkar ha skärp sej på den fronten förra hösten. Det är sånt som fått mej att snegla på mer stabila men dyra Mac alltmer
    Senast redigerat av jocks1 den 2021-09-30 klockan 11:10. Anledning: justering

  14. #14
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    @tinybox:Jo, det är fler än Microsoft som strulat med drivers...Styrchip för USB-portar på moderkort och controller-kort känns t.ex. inte igen av Windows, efter att Windows uppdaterat sin driver-lista.
    Det finns dock en arrogans hos Microsoft, när dom bestämmer sej för att skapa egna certifierade drivrutiner för hårdvara, men sedan upphör med tjänsten, och inte låter Windows update söka efter tillverkares drivrutiner som förr.
    Men dom verkar ha skärp sej på den fronten förra hösten. Det är sånt som fått mej att snegla på mer stabila men dyra Mac alltmer
    Windows ändrar ändå saker en hundradels så ofta som Apple gör det. Grejen är bara att så många utvecklare går med på Apples grej; alla som skapar program runt om världen måste anpassa sig, inte Apple. På Windows kan man köra satans och hans moster och det kommer fungera. Och allting behöver inte vara "Microsoft approved".

  15. #15
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Windows ändrar ändå saker en hundradels så ofta som Apple gör det. Grejen är bara att så många utvecklare går med på Apples grej; alla som skapar program runt om världen måste anpassa sig, inte Apple. På Windows kan man köra satans och hans moster och det kommer fungera. Och allting behöver inte vara "Microsoft approved".
    Jo, nog kan man känna att djävulen härjar i ens dator emellanåt... Men jag visste inte att Apple är värre på ändringar än Microsoft

  16. #16
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo, nog kan man känna att djävulen härjar i ens dator emellanåt... Men jag visste inte att Apple är värre på ändringar än Microsoft
    Det märks mest om man utvecklar applikationer. Programmerings API:er och olika systemdelar rör på sig hela tiden så man måste jaga efter och uppdatera sin applikation ofta om den ska funka med nyaste MacOS. Beror så klart på vilka API:er man använder men jag har varit med om det på flera håll och kanter.

  17. #17
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Idag kopplade jag ihop QU-24 med QU-SB, en rack/desktop variant som en expansion för fler ingångar:
    *Min Android-app Mixing Station pratar med en trådlös router, kopplad till en kabelrouter tillsammans med båda QU-mixarna.
    Skitsmidigt att bara avsluta editorn för den ena mixern, och växla över till den andra på runt 15 sekunder!
    *Trodde jag skulle vara tvungen att koppla allt via en switch för att dela på surfplattan emellan mixerborden, men ett gammalt modem med nätportar hanterade detta utan några inställningskrav
    Ljudet emellan borden kör jag också med vanlig nätverkskabel, anslutet via dSNAKE-portarna.
    Mixing Station har funnits i flera år nu i olika versioner, som nyligen sammanslagits till enda gemensam, som hanterar ett otal olika mixerbord från många olika tillverkare! Nu kan jag fokusera på att bytet av en sliten pot, på min Vermona DRM MK3 trummodul

    *PS! Och numera har Windows 10 fått bättre kontroll på drivrutinerna för ljudkort. Det går lättare att återställa rätt ljudkort numera.
    Senast redigerat av jocks1 den 2022-07-27 klockan 00:24. Anledning: justering

  18. #18
    Aminozyra
    Aminozyra är inte uppkopplad

    Senior
    Jag har mixat en del live konserter med qu bord.
    Allen heath har lyckats m det digitala exceptionelt bra.
    Kvalitén i eq är sällsynt i den digitala världen. Gissar på att dem tagit många detaljer som dither etc på allvar.
    Deras större bord (dlive) är väldigt vanliga i Sverige bland stora artister som är på turné.

  19. #19
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Aminozyra Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har mixat en del live konserter med qu bord.
    Allen heath har lyckats m det digitala exceptionelt bra.
    Kvalitén i eq är sällsynt i den digitala världen. Gissar på att dem tagit många detaljer som dither etc på allvar.
    Deras större bord (dlive) är väldigt vanliga i Sverige bland stora artister som är på turné.
    Kul att höra Amino
    En sak som förvånar mej dock, är att inte A&H för sin QU-SB, skapat nån mixerstyrning för PC/Android alls!
    Det finns ju ingen display på rackmixern!
    Man är alltså helt beroende av en Ipad, eller tredjeparts editor för Android.
    Det enda som finns för alla QU-mixers, är QU-You monitor mix edit
    Alla användare förväntas alltså ha en Ipad, för att ladda upp och redigera sina scener vid spelning eller arbete i sin studio/replokal?!
    I annat fall köp tredjeparts mjukvara...
    Bra att veta, om någon annan vill använda en QU-SB UTAN en Ipad

  20. #20
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    OBS! VIKTIG INFO om d-SNAKE emellan två QU-mixerbord!
    Efter att upptäckt glitch i ljudet emellanåt av ljud överfört från QU-SB till QU-24, frågade jag A&H om det ska funka.
    Kortfattat blev svaret tyvärr" Nej, för borden kan inte synka samplingsklockan med varandra.
    Dyrare serier av mixerbord kan synka till ett QU-bord och till varandra, för där kan synk ställas in."
    Jag hade tyvärr fått ett annat besked från generalagenten, innan jag köpte bordet. Min tanke var nämligen att ha QU-SB för eventuella spelningar, och annars ha det som en expansion med fler ljudkällor till mitt QU-24. Analog mix ut från QU-SB till QU-24 funkar dock :-)

Liknande ämnen

  1. Allen & Heath ZED-10
    Av joja_x i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-10-08, 09:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •