Resultat 1 till 25 av 25

Ämne: Spelar det nån roll vilken sångmikrofon man brukar? Vintage vs Ny - Jag testar

  1. #1
    Kraft
    Kraft är inte uppkopplad
    Krafts avatar
    Senior

    Spelar det nån roll vilken sångmikrofon man brukar? Vintage vs Ny - Jag testar

    Neumann vintage vs. AKG ny, på 80-tals inspirerad synthpop.


    https://youtu.be/gpifYMP0-hg

  2. #2
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Kul test!

    Känns som mer luft och detaljer från U89, men för tillämpningen föredrar jag AKG:n. Mer "in your face".

    Sen har väl U89 (gissar jag, från erfarenhet med U87) problemet att den även plockar upp ljudet från flugor som fiser i rummet intill, så det brukar om inte annat vara mycket enklare att spela in med dynamiska mikrofoner i halvdan akustisk miljö. Räcker med nån akustikplatta bakom ryggen lixom, man slipper be grannarna håll andan...

    (Har själv gjort lite shootouts mellan U87 och "billiga" stormembranare, och där känns skillnaden ännu mindre, förutom att de billiga brukar vara hysterinskt ljusa, men efter EQ så blir det rätt lika.)

  3. #3
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Ska kollas in när jag kan ha ljud på (inga lurar med mig). Lite ovanligt att testa konding mot dynamisk, men bergis mer meningsfullt för många därute på tuben. Och flugfisar indeed, men jag får hellre med grannens gräsklippare i bakgrunden än missar nyanserna. För egen del öppnades många nya erfarenheter när jag gick från SM58 till en billig konding en gång i tiden.

  4. #4
    Kraft
    Kraft är inte uppkopplad
    Krafts avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kul test!

    Känns som mer luft och detaljer från U89, men för tillämpningen föredrar jag AKG:n. Mer "in your face".

    Sen har väl U89 (gissar jag, från erfarenhet med U87) problemet att den även plockar upp ljudet från flugor som fiser i rummet intill, så det brukar om inte annat vara mycket enklare att spela in med dynamiska mikrofoner i halvdan akustisk miljö. Räcker med nån akustikplatta bakom ryggen lixom, man slipper be grannarna håll andan...

    (Har själv gjort lite shootouts mellan U87 och "billiga" stormembranare, och där känns skillnaden ännu mindre, förutom att de billiga brukar vara hysterinskt ljusa, men efter EQ så blir det rätt lika.)
    Tackar! Om jag kör U89 i supercardioid plockar den inte upp nått mer tycker jag, och det är enda polar pattern jag brukar. ;-)

  5. #5
    Kraft
    Kraft är inte uppkopplad
    Krafts avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ska kollas in när jag kan ha ljud på (inga lurar med mig). Lite ovanligt att testa konding mot dynamisk, men bergis mer meningsfullt för många därute på tuben. Och flugfisar indeed, men jag får hellre med grannens gräsklippare i bakgrunden än missar nyanserna. För egen del öppnades många nya erfarenheter när jag gick från SM58 till en billig konding en gång i tiden.
    Jag fått så många frågor rundt hvilka mikrofoner jag brukar så tänkte jag kunne visa ytterpunkterna så kan man själv avgöra hvilken av dom man tycker passar best på min röst. Inget rocket science test detta!

  6. #6
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ska kollas in när jag kan ha ljud på (inga lurar med mig). Lite ovanligt att testa konding mot dynamisk, men bergis mer meningsfullt för många därute på tuben. Och flugfisar indeed, men jag får hellre med grannens gräsklippare i bakgrunden än missar nyanserna. För egen del öppnades många nya erfarenheter när jag gick från SM58 till en billig konding en gång i tiden.
    Samma här, steget från SM58 in i mitt Soundblaster Pro till JJlabs billigaste kondensatormik via Arts billigaste preamp till samma Soundblaster var helt otroligt. Plötsligt lät gitarren på inspelningen nästan som när jag spelade in den. Sång var förstås också nåt helt annat.

  7. #7
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kul test!

    Känns som mer luft och detaljer från U89, men för tillämpningen föredrar jag AKG:n. Mer "in your face".

    Sen har väl U89 (gissar jag, från erfarenhet med U87) problemet att den även plockar upp ljudet från flugor som fiser i rummet intill, så det brukar om inte annat vara mycket enklare att spela in med dynamiska mikrofoner i halvdan akustisk miljö. Räcker med nån akustikplatta bakom ryggen lixom, man slipper be grannarna håll andan...

    (Har själv gjort lite shootouts mellan U87 och "billiga" stormembranare, och där känns skillnaden ännu mindre, förutom att de billiga brukar vara hysterinskt ljusa, men efter EQ så blir det rätt lika.)
    En gång i mitt liv har jag varit med om att rummet förstört en inspelning, och det var när jag sjöng mer eller mindre in i en vägg som råkade befinna sig bakom micken. Annars tycker jag det funkar utmärkt med Thomanns näst billigaste kondensator och mitt vardagsrum. Men ska det vara så smooth och framträdande som i Krafts demo kan jag förstå att folk kräver mer av rummet.

    Ingen direkt kritik, känner bara att prat om rum och mickar/monitorer avskräcker folk från att spela in i hemmet. Personligen påverkar det inte min musik nämnvärt.

  8. #8
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hairofthedog Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men ska det vara så smooth och framträdande som i Krafts demo kan jag förstå att folk kräver mer av rummet.
    Inte så säker på det faktiskt, med tanke på hur närmik:at det är och hur mycket effekter det ligger på sången. Där är det nog mest en fråga om att inte få med en massa skräpljud. Men det kan säkert Kraft svara på.

    Har spelat in en del avskalat/akustiskt med sång, gitarr, piano, och då kan det vara halvt hopplöst att få det att låta något annat än "vardagsrum" (eller någons vardagsrum man därefter stoppat in i ett stort rum, om man adderar reverb...) när man börjar lägga lite kompressorer. Särskilt om man inte vill ha "proximity-knuff" i sången och måste ha mikrofonen på en bits håll. Så, jag tycker det varierar ganska mycket med rum och material. Oavsett, det går ofta att få till förvånansvärt bra inspelningar även i "kassa" rum, särskilt om det är närmickade grejor.

  9. #9
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Bra och illustrativ video

    Mikrofonen är ju den första "ljudprocessorn" för akustiska ljud, speciellt för röster men även för andra instrument med formbara klangregister typ akustisk gitarr. I sig låter de olika och många med större erfarenhet av att sjunga i en studio hittar en favorit de tycker passar för rösten och ibland rätt enkla sådana (typ SM57).

    Enligt min erfarenhet kan enklare mikar fungera rakt av eller med små tweaks, men är mindre "detaljrika" och svårare att skruva för mycket, med bra resultat, emedan bättre mikar tillåter mer utflykter. Grovt jämförbart med att efterarbeta en JPG- eller RAW-bild

  10. #10
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av hairofthedog Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ingen direkt kritik, känner bara att prat om rum och mickar/monitorer avskräcker folk från att spela in i hemmet. Personligen påverkar det inte min musik nämnvärt.
    Kan vara så men å andra sidan, trots att många på 99musik och andra forum DIYar inspelningar och produktioner av riktigt bra kvalitet så känns just sång som något som bara "lagts på" och är det som gör att det låter demo, trots att det i övrigt är riktigt genomarbetat. Jag talar inte sångteknik, pricka toner och annat, utan hur/om den befintliga rösten har fångats och processats på ett i sammanhanget "rätt" sätt. Jag lyfter gärna Kraft, Kloon, Firechild, DrLoop, deadbeat m.fl. som, förutom att de sjunger bra också är medvetna om hur de ska fånga och producera sången med lika hög klass som resten av produktionen.

  11. #11
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Fin video, Kraft! Speciellt slutet där du växlade snabbt mellan de två olika var väldigt illustrativt.

    Jag tyckte nog Neumann lät rundare och mjukare, och i ett lugnare spår passar kanske det bättre. AKG'n hade ju en väldigt hård top tyckte jag, vilket iofs kan vara bra i en mix med lite stökigare musik.

    Men sedan kommer ju den inte helt oviktiga pris-faktorn in: 900:- eller 25.000:- hmmm

  12. #12
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Med alla pengar i världen - lätt Neumann för min del. Men i färdig mix och med effekter på är det mindre tydligt. Dock hävdar jag nog fortfarande att mikrofontypen är den stora skillnaden och inte prisgapet.

    Kul test oavsett, men jag saknade Bondpresentationen.

  13. #13
    Kraft
    Kraft är inte uppkopplad
    Krafts avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Med alla pengar i världen - lätt Neumann för min del. Men i färdig mix och med effekter på är det mindre tydligt. Dock hävdar jag nog fortfarande att mikrofontypen är den stora skillnaden och inte prisgapet.

    Kul test oavsett, men jag saknade Bondpresentationen.
    Jag varierar introt från gång til gång nu. Har haft Bondpresentationen flera gånger.. ;-)

  14. #14
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Kraft Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag varierar introt från gång til gång nu. Har haft Bondpresentationen flera gånger.. ;-)
    James skulle aldrig variera. Som att dricka både skakad och rörd Martini ju.

  15. #15
    Kraft
    Kraft är inte uppkopplad
    Krafts avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    James skulle aldrig variera. Som att dricka både skakad och rörd Martini ju.
    Jo, kanske på drinkar, men som gammal James Bond entusiast (jag var nästan på norsk riks-TV pga min Bond kunnskap) och lika stor entusiast på klockor har han bytt från Rolex til Seiko tilbaks til Rolex och nu med dom två senaste skådisar Brosnan och Craig gått över til Omega, så nog kan jag byta lite på min intro också he-he.. ;-)

  16. #16
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Önskar jag hade mer erfarenhet av micar när jag läser era funderingar. Har ju sett en massa shootouts mellan skit/halvbra/Sennheiser/Neumann på Youtube, men att i kontrollerad miljö kunna jämföra 40 lager sång i olika micar vore ju råkul.
    En annan aspekt jag ofta reflekterat över är "brusgenomslag" med brist på bättre ord. Ta situation radio på låg volym, dammsugare igång, barn tjoar, TVn mumlar i ett hörn... Men ibland så bara går en sång i en låt igenom allt det där, och supertydligt. Då blir jag nyfiken på hela ljudkedjan, från sånginspelning till mastring. Vad gjorde att just den här låten går igenom. Fast den låter lika högt som alla andra i kontrollerad jämförelse låter den högre om du blandar den med högt brus. Bil t.ex.

  17. #17

    Veteran
    Mick beror helt på vem man skall spela in. Jag har mycket diskant i min röst. Så garanterat skulle u89 låta bättre.

    Men jag säger rätt mick för rätt röst. Inte alltid vintage eller dyrast är bäst.

    Kul test. AKG D5 kan man köpa för under 700 spänn, bra mick för de pengarna, speciellt för livebruk.

  18. #18

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Önskar jag hade mer erfarenhet av micar när jag läser era funderingar. Har ju sett en massa shootouts mellan skit/halvbra/Sennheiser/Neumann på Youtube, men att i kontrollerad miljö kunna jämföra 40 lager sång i olika micar vore ju råkul.
    En annan aspekt jag ofta reflekterat över är "brusgenomslag" med brist på bättre ord. Ta situation radio på låg volym, dammsugare igång, barn tjoar, TVn mumlar i ett hörn... Men ibland så bara går en sång i en låt igenom allt det där, och supertydligt. Då blir jag nyfiken på hela ljudkedjan, från sånginspelning till mastring. Vad gjorde att just den här låten går igenom. Fast den låter lika högt som alla andra i kontrollerad jämförelse låter den högre om du blandar den med högt brus. Bil t.ex.
    Oftast är stormembransmickar bättre på att ta upp ljud runt omkring så det kan bli mer miljöljud på inspelningen. Men har du ett någorlunda rum och spelar in pop spelar det oftast ingen roll. Värre om du skall bara ha sången och inget annat.

    Man kan använda en typ "vocalrider" eller en leveller som jobbar med att "ställa om volymreglage" istället för att komprimera sången, då hörs bakgrundsbur mindre.
    Dessutom blir sångljudet naturligare, men det gillar inte jag så jag vårlkomprimerar oftast sångspår...

  19. #19
    12345678
    12345678 är inte uppkopplad

    avslutat konto
    Om man har fläktar, grannar, trafik eller annat omgivningsljud som stör är nog Sennheiser MD 441 oslagbar.
    Går inte komma närmare stormembranare med dynamisk mic.

  20. #20
    godscent
    godscent är inte uppkopplad
    godscents avatar
    Veteran
    Neumann TLM-49 var alltid min go-to och då hade jag ändå tillgång till bl.a U-87:an. Körde ofta A-B-tester när jag jobbade i studio och det landade allt som oftast på TLM-49:an. Fick tyvärr sälja den och nu är det Sennheiser MD421 som gäller. Har använt den i evigheter, grymt bra allround-mic! Ninas sång på Gran Turismo är 421 hela vägen bl.a.

  21. #21
    deadbeats avatar
    Veteran
    Har inte kollat videon än och mitt inlägg kanske inte har nånting med nånting att göra, men dyrare kondensare är på intet sätt min definitiva pryl vad gäller sång, då flera sångare i våran studio har presterat betydligt bättre och / eller intressantare och / eller roligare tagningar liggande i en soffa/knallande runt i rummet / sittande på golvet med en handhållen t ex 58: eller 57:a.
    Ibland (självklart inte alltid) avgör ju situationen mer än prylen om det blir lyckat (vilket iofs inte bara gäller mikar...).

    Onödigt inlägg det här, känner jag

  22. #22
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av deadbeat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har inte kollat videon än och mitt inlägg kanske inte har nånting med nånting att göra, men dyrare kondensare är på intet sätt min definitiva pryl vad gäller sång, då flera sångare i våran studio har presterat betydligt bättre och / eller intressantare och / eller roligare tagningar liggande i en soffa/knallande runt i rummet / sittande på golvet med en handhållen t ex 58: eller 57:a.
    Ibland (självklart inte alltid) avgör ju situationen mer än prylen om det blir lyckat (vilket iofs inte bara gäller mikar...).

    Onödigt inlägg det här, känner jag
    Viktigt inlägg snarare tycker jag!

    Bra exempel: Kurt Cobain i studiosoffan på "Something in the way" och Sophia Somajo med lapophögtalaren på "I-Rony"

  23. #23
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    AKG all the way på denna insp. iaf.

  24. #24
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    T-shirten

  25. #25
    Sventumba
    Sventumba är inte uppkopplad

    Senior
    För den fattige en SubZero-SZC-400 kostar lite över 500 spänn funkar skitbra och du får ett par resväskor fulla kanske fler för samma som för en U87. Lånade en gammal film jag gjort och smällde dit lite oväsen inspelat med en sån och en lika dyr dynamisk. Kommer att sjunga i den också när jag gör färdigt musiken.

    Låter givetvis inte färdigt på nåt sätt då det är rakt ner genom ada8200 till hårddisken med båda inte ens normaliserat.


    https://youtu.be//iLqea4X3ZbQ

Liknande ämnen

  1. Rock'n'roll där man minst anar det...
    Av lasselu i forum Skivor & artister
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2019-07-16, 03:16
  2. Spelar CPU-typ nån roll längre i en musikdator?
    Av charliecrash i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 56
    Senaste inlägg: 2014-10-22, 23:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •