Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 61 till 79 av 79

Ämne: Expert Sleepers ES-9

  1. #61
    thetonequest
    thetonequest är inte uppkopplad
    thetonequests avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Lövet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har Ableton live 11 på MAC. Vill använda ES-9 för audio ingångar och utgångar, men även för att styra system 100m modular. Någon som har erfarenhet av detta?
    Också nyfiken på att höra erfarenheter om detta och ev andra alternativ!

  2. #62
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Ja det är liksom ett normalfall.

    Ingångarna har dock euronivåer. Det går att skicka in vanlig line direkt, men jag brukade köra genom en Little Mikey för att fläska upp dem lite.

  3. #63
    sonicaddiction
    sonicaddiction är inte uppkopplad
    sonicaddictions avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Lövet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har Ableton live 11 på MAC. Vill använda ES-9 för audio ingångar och utgångar, men även för att styra system 100m modular. Någon som har erfarenhet av detta?
    Det funkar ypperligt. Innan jag gick över till att köra allt modular-relaterat till iPad:en så körde jag med CV Tools i live för att kalibrera och styra modular. Den kunde till och med få Buchlan att lira med perfekt stämning med CV-Tools kalibreringsfunktion så CV in i System 100m borde funka, även om jag inte provat just det.

    Nu använder jag som sagt ES-9:an i iPad:en och med appen Covariant kan jag få min Serge 73-75 att spela med perfekt stämming i typ fyra-fem oktaver.

    ...och som nämnts så kör ES-9:an euro-nivå på spänningarna så line-signaler in kan bli lite klena.

    Det störiga med iPad:en är att den bara klarar ett ljudkort åt gången så får växla mellan ES-9 och Scarlett 2i4-interfacet beroende på vilka instrument jag vill ha in. Vet inte om det gäller Mac också iofs?

    Andra alternativ är att försöka hugga typ ett MOTU 828 mk3 eller liknande med in- och utgångar som kan ta emot och skicka likspänning. Då kan du få typ samma funktionalitet som med ett ES-9 fast med lite mer rattande men mindre ljud-interface-byte.

  4. #64
    Vierphoria
    Vierphoria är inte uppkopplad
    Vierphorias avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sonicaddiction Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    ...och som nämnts så kör ES-9:an euro-nivå på spänningarna så line-signaler in kan bli lite klena.
    Vad är max gain i dB i inställningarna?

  5. #65
    Lövet
    Lövet är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Tack. Även kompressor före ingången till ES-9?

  6. #66
    Lövet
    Lövet är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Annan viktig fråga: var kan jag köpa en ES-9? Verkar ju vara helt slut på Escape from Noice - känner ni till ngn som har den inne?

  7. #67
    Juno60
    Juno60 är uppkopplad nu
    Juno60s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lövet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Annan viktig fråga: var kan jag köpa en ES-9? Verkar ju vara helt slut på Escape from Noice - känner ni till ngn som har den inne?
    @johey övervägde inte du att sälja din?

  8. #68
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Jo, till den grad att jag gjorde det.

  9. #69
    Juno60
    Juno60 är uppkopplad nu
    Juno60s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo, till den grad att jag gjorde det.

  10. #70
    Lövet
    Lövet är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Har nu en ES-9 på G (tack Mårre). Jag behövde aldrig justera latancy på den gamla portan. Vad är bästa sättet justera för detta , och skiljer det sig åt med 4 kanaler versus 1?

  11. #71
    Lövet
    Lövet är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än
    Paketet med ES-9 verkar vara bortslarvat av Postnord! Lärdom: skicka aldrig paket under semestertid! Se till att alltid ha det spårbart (dvs rek)! Frustrerande!!

    Men nu verkar det i alla fall som att EFN får in en ny leverans. Svår modul att få tag i…

  12. #72
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    För helvetes helvete!

  13. #73
    sonicaddiction
    sonicaddiction är inte uppkopplad
    sonicaddictions avatar
    Senior
    Har ni nåt bra sätt att få in typ en instrument- eller line-nivå-signal i es-9?

    Tycker det är så drygt att inte kunna köra både es-9 och vanliga Scarlett-kortet samtidigt i iPad:en. Jag vill kunna kombinera modular och akustiskt!

  14. #74
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Jag körde med en little mikey.

  15. #75
    HEK
    HEK är inte uppkopplad
    HEKs avatar
    Veteran
    Kan man på nått sätt konfigurera den att ta emot stereo TRS kontakter?(1 stereo jack)

  16. #76
    sonicaddiction
    sonicaddiction är inte uppkopplad
    sonicaddictions avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av HEK Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan man på nått sätt konfigurera den att ta emot stereo TRS kontakter?(1 stereo jack)
    Nej, de är mono.

  17. #77
    HEK
    HEK är inte uppkopplad
    HEKs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sonicaddiction Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej, de är mono.
    Hajar, tack 👍

  18. #78
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Hörlursutgången är stereo, resten mono.

  19. #79
    sonicaddiction
    sonicaddiction är inte uppkopplad
    sonicaddictions avatar
    Senior
    Hej!
    Jag har ett Focusrite Scarlett 8i6 som tycks ha koaxial SPDIF I/O och skulle vilja koppla den till min ES-9 som verkar köra optisk. Jag vill kunna använda förförstärkarna i Scarlett-interfacet för instrument- och mikrofoninspelning.

    Förstår jag det rätt att det räcker med en konverteringsdosa från koax till Toslink, typ den här?
    https://www.kjell.com/se/produkter/l...koaxial-p69343

    ...eller finns det smartare sätt?

    Jag har kört dem som Aggregate-devices i Macos, vilket funkar bra men eftersom jag kör en hel del via iPad (utan stöd för aggregate devices) också vill jag ha en enklare lösning.

    Alternativt kanske jag borde byta dem mot nåt "class compliant" ljudinterface med DC-stöd, men den logistiken orkar jag inte riktigt med.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •