Resultat 1 till 32 av 32

Ämne: Fjärrmix - högkvalitativ streaming?

  1. #1
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran

    Fjärrmix - högkvalitativ streaming?

    Finns det någon relativt enkel konsumentlösning för att kunna strömma högkvalitativt ljud till varandra över bredbandsnät?
    Då skulle man ju kunna samarbeta kring en mix på distans. Fördröjningar på någon sekund spelar ju ingen roll i en mixsituation.

    Jag tänker mig minst 256 kbps.
    Men Skype och sådana program har väl inga HQ-lägen på det sättet?

  2. #2
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Förstår ej varför du skulle behöva strömma ljudet. En delad mapp på Dropbox å sen bare å åk.

  3. #3
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Diskutera live och mixa simultant utan att behöva specificera tid och diskutera åtgärd, kanske?

  4. #4
    Morglurg
    Morglurg är inte uppkopplad
    Morglurgs avatar
    Veteran
    Det finns ju såna här radioburkar, men missar ju målet pga proffsverktyg som är dyra!

    https://www.telosalliance.com/Telos/ZIP-ONE

  5. #5
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage

  6. #6
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    iMessage, SMS, telefon, kör musiken från dropboxen...

  7. #7
    iamrucke
    iamrucke är inte uppkopplad
    iamruckes avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    +1

  8. #8
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Diskutera live och mixa simultant utan att behöva specificera tid och diskutera åtgärd, kanske?
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Förstår ej varför du skulle behöva strömma ljudet. En delad mapp på Dropbox å sen bare å åk.
    Nej, om man skall mixa tillsammans med någon som inte själv är engagerad i det tekniska är detta inte ett alternativ. Dessutom, att mixa ner till fil för att kunna visa på successiva justeringar skulle resultera i ett oändligt nedmixande. Man skulle inte komma någon vart.

    Tänk er situationen mixing engineer och (teknisk illiterat) producent men på distans:
    - Kan du höja basen lite.
    - Mhmm...
    - Nej sänk den igen, kanske lite mer virvel?

    I realtid tar det kanske 15 sek.
    Att gå via dropboxar och filer, leta upp rätt ställa o.s.v. blir det snabbt ogörligt.

  9. #9
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Morglurg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det finns ju såna här radioburkar, men missar ju målet pga proffsverktyg som är dyra!

    https://www.telosalliance.com/Telos/ZIP-ONE
    Ja, jag jobbar ju med radio yrkesvis. Antagligen därför jag kom att tänka på det. Utanför vår infrastruktur tror jag dock det blir både dyrt och komplicerat (som Telosburken) men gissningsvis kommer detta snart att vara mer tillgängligt för gemene musiker.

    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, intressant men lite overkill. Jag skulle bli helt nöjd bara att kunna skicka ljudströmmen med hög kvalitet. Men det där måste jag testa.

    Det jag tänkte var om det finns något som bygger på t.ex. detta koncept:
    https://webrtc.org/

    I och med att det går via browser borde det kunna funka även för teknikointressreade att lyssna.

  10. #10
    deleted user
    Cubase har det inbyggt och den andre behöver inte ha en licens utan bara ladda ner en app.

  11. #11
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av deleted user Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Cubase har det inbyggt och den andre behöver inte ha en licens utan bara ladda ner en app.
    Just det - VST Connect/VST Connect Pro. Apple har AUNetSend&Recieve integrerat i CoreAudion.

  12. #12
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av deleted user Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Cubase har det inbyggt och den andre behöver inte ha en licens utan bara ladda ner en app.
    Aha, intressant. En app på iOS menar du eller?
    Funkar dessa via internet och brandväggar och sånt?

    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Just det - VST Connect/VST Connect Pro. Apple har AUNetSend&Recieve integrerat i CoreAudion.
    Ju just det. Det har jag ju sett. Aldrig reflekterat över vad det var.
    Testade och det funkar men jag fick en del dropouts trots 128 kbps på samma nätverk. Hela upplägget känns lite föråldrat.
    Men funkar detta över internet? Det står Bonjour name ,vilket tyder på att andra Apple på samma subnät kan hitta den men hur blir det på stora stygga Internet? Jag gissar att man måste börja böka med portnummer i routrar och grejer.
    Men kul tips.

  13. #13
    Sventumba
    Sventumba är inte uppkopplad

    Senior
    Det skulle kräva exakt samma lyssningsmiljö och hårdvara i båda ändar i ett första steg men sen borde det ju funka.

    Det behövs ju bara en ström i stereo så det kan inte vara ett problem i dagsläget med hastigheter upp till 1000 gbps även i konsumentnätverken och förmodligen kan befintliga program som OBS skicka det.

    Det går att skicka långt över 720p på video sidan med stereoljud inkluderat och själv har jag gjort det med camtwist och fmle upp till full hd sedan många år och även testat 4k med OBS på 100 upp och ner. Det tog reguljär TV ett gäng år att komma ifatt oss glada amatörer. Jag personligen kör med mp3 och mellan 800 kbps upp till 2000 - 4000 beroende på ställe jag sänder till.

    Med bild till ljud så blir örat förlåtande så det låter fantastiskt bra på nätet nu för tiden om man stoppar in bra ljud i det faktiskt, så kompressions algoritmerna eller vad det heter som används nu är tydligen mycket bättre än förr tänker jag.

  14. #14

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Testade och det funkar men jag fick en del dropouts trots 128 kbps på samma nätverk. Hela upplägget känns lite föråldrat.
    Jag gissar att det i första hand är tänkt att köra på bra lokala nätverk (eller samma dator) och förmodligen fungerar det bättre med kabel. Eftersom de inte gjort så stort nummer av det och det är rätt gammalt skulle jag gissa att det är ett ganska enkelt protokoll, så synkronisering och liknande ska man nog inte lita på.

    Men funkar detta över internet? Det står Bonjour name ,vilket tyder på att andra Apple på samma subnät kan hitta den men hur blir det på stora stygga Internet? Jag gissar att man måste börja böka med portnummer i routrar och grejer.
    Men kul tips.
    Det går att exponera Bonjour till internet i stort, men det verkar ganska krångligt.

    Det finns ju också fria lösningar för VoIP, men min misstanke är att det inte är så lätt att sätta upp själv eller att få att fungera bra med musik och ljudprogram.

  15. #15

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Att gå via dropboxar och filer, leta upp rätt ställa o.s.v. blir det snabbt ogörligt.
    Japp. Pratar vi dessutom en låt så tar det rejält mycket längre tid om man ska rendrera låten, vänta på att det laddats upp via Dropbox, vänta på synk hos den andra personen, leta upp rätt tidpunkt och sedan lyssna. Jag tror Dropbox har relativt bra selektiv synk, men det är ju mycket mer jobb än att bara lyssna i realtid.

  16. #16
    Pehr
    Pehr är inte uppkopplad
    Pehrs avatar
    Veteran
    Ninjam finns tydligen fortfarande, det testade jag för typ 15 år sedan...

  17. #17
    Sventumba
    Sventumba är inte uppkopplad

    Senior
    Jo det verkar som att OBS kan skicka 24 bit 48 000 khz i realtid tillsammans med högkvalitativ video så där har ni det. Lite lagg blir det men snacket kan man ju ta över Skype istället. Vet ej hur regler på tex youtube och twitch funkar för ljudkvalite så det får man kolla först och eventuellt hitta andra siter.

  18. #18
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Pehr Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ninjam finns tydligen fortfarande, det testade jag för typ 15 år sedan...
    https://www.cockos.com/ninjam/
    Människorna bakom Reaper!

    Hittade även denna som nog kräver lite mindre fixande från användarnas sida, men kostar för längre pass.
    http://mixlr.com/

    och denna:
    https://jammr.net/
    Senast redigerat av Oortone den 2019-09-09 klockan 16:13.

  19. #19
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Sventumba Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det skulle kräva exakt samma lyssningsmiljö och hårdvara i båda ändar i ett första steg men sen borde det ju funka.

    Det behövs ju bara en ström i stereo så det kan inte vara ett problem i dagsläget med hastigheter upp till 1000 gbps även i konsumentnätverken och förmodligen kan befintliga program som OBS skicka det. ...
    OBS =
    https://obsproject.com/

    Jag kan inte se varför alla deltagare måste ha samma hårdvara & lyssningsmiljö. Det har de ju inte nödvändigtvis när man skickar filer heller. Tvärtom kan det finnas fördelar med att flera lyssnar i olika miljö.

    16 bit stereo kräver i teorin 1,5 Mbps men så länge det inte handlar om audiofilisk detaljstudium av något enskilt cymbalslag utan mer generella balanser och inriktning på en mix så bör det ju gå alldeles utmärkt med hastigheter kring 300-500 kbps med t.ex. ogg. Höga bithastigheter ökar risken för dropouts på stora stygga nätet. Grejen är ju att man inte vill ha stora buffertar – fördröjningar, då försvinner en stor del av poängen.

    ==

    Många intressanta uppslag här. Nästan synd att projektet jag hade som födde idén i princip är avslutat. Får bli nästa gång.

    Det ideala i min värld vore att starta ett program som gör uppkopplingen, sedan posta en streaminglänk till klienten som vill lyssna samt ha en parallell kommunikationskanal, t.ex. Skype.
    Senast redigerat av Oortone den 2019-09-09 klockan 16:04.

  20. #20

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kan inte se varför alla deltagare måste ha samma hårdvara & lyssningsmiljö. Det har de ju inte nödvändigtvis när man skickar filer heller. Tvärtom kan det finnas fördelar med att flera lyssnar i olika miljö.
    Man får bygga en identisk kopia av rummet den andra sitter i, med samma möbler och placering. Sedan bör man också försöka matcha kroppsmassa (eftersom det kan påverka akustiken) och se till att man får minsta gemensamma faktor när det kommer till hörselskador…

    16 bit stereo kräver i teorin 1,5 Mbps men så länge det inte handlar om audiofilisk detaljstudium av något enskilt cymbalslag utan mer generella balanser och inriktning på en mix så bör det ju gå alldeles utmärkt med hastigheter kring 300-500 kbps med t.ex. ogg.
    Jag vet inte hur det ser ut med olika codecar, men jag vet att vissa optimerar för kort latency mellan ljud och att det skickas, just för realtidsanvändning. Jag tror som du att man inte behöver skicka okomprimerad audio för generellt mixande.

  21. #21
    Sventumba
    Sventumba är inte uppkopplad

    Senior
    Ska man diskutera sound och jämföra så behöver man samma akustiska förutsättningar givetvis det säger sig ju själv. Det man gör är att man gör sin kanal privat och ställer in OBS eller liknande programvara att matcha specsen man vill ha. Det kommer att funka tillräckligt bra även med det som gäller på nätet i dag, alla stora som är verksamma på nätet och i princip alla som sänder bra innehåll över nätet har bra ljud som gott och väl duger. På livesidan kör man numera med mixers och lägger ganska stor krut på ljud. Så problemet är löst

  22. #22
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Sventumba Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ska man diskutera sound och jämföra så behöver man samma akustiska förutsättningar givetvis det säger sig ju själv. Det man gör är att man gör sin kanal privat och ställer in OBS eller liknande programvara att matcha specsen man vill ha. Det kommer att funka tillräckligt bra även med det som gäller på nätet i dag, alla stora som är verksamma på nätet och i princip alla som sänder bra innehåll över nätet har bra ljud som gott och väl duger. På livesidan kör man numera med mixers och lägger ganska stor krut på ljud. Så problemet är löst
    Naturligtvis behöver man inte identiska förutsättningar vare sig lokalmässigt eller hårdvarumässigt. Vem har det?

    Jag har samarbetat filvägen med personer som har totalt olika ljudanläggningar mot mig men vi har kommit i mål alla gånger hittills. Att realtidsupplkoppling skulle förändra detta är naturligtvis en rent teoretisk dogmatik som kommer motbevisas automatiskt när möjligheten blir mer tillgänglig. Ingen kommer avstå samarbete för att de har olika ljudanläggningar/lyssningar. Utom möjligen en och annan dogmatiker då...

    Att man ställer in kodning etc. som man vill ha kan jag tänka mig, det jag menade var att om man hamnar i ett läge där det hackar så är det förmodligen att föredra att dra ner bitraten mot att öka buffertar, i vart fall om vi talar om fördröjningar på mer än några sekunder. Jag gissar att vi kommer få se förbättringar här med 5G.

    Det du skriver om livesidan förstår jag inte. Menar du livesändningar på nätet med musik? Det kan väl inte vara nytt med mixers och ljudambitioner där?

  23. #23
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Man får bygga en identisk kopia av rummet den andra sitter i, med samma möbler och placering. Sedan bör man också försöka matcha kroppsmassa (eftersom det kan påverka akustiken) och se till att man får minsta gemensamma faktor när det kommer till hörselskador…
    Intressant projekt. Lämpligast troligen att utgå från någon hotellkedja med identiska massinköpta möbler och byggnader från samma år.

    Problemet är att det inte är säkert ens då att en cymbal i ditt huvud låter som en cymbal i mitt huvud.
    (Jmf. hur ser grönt ut i mitt huvud?)
    Hmmm....

  24. #24
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej, om man skall mixa tillsammans med någon som inte själv är engagerad i det tekniska är detta inte ett alternativ. Dessutom, att mixa ner till fil för att kunna visa på successiva justeringar skulle resultera i ett oändligt nedmixande. Man skulle inte komma någon vart.

    Tänk er situationen mixing engineer och (teknisk illiterat) producent men på distans:
    - Kan du höja basen lite.
    - Mhmm...
    - Nej sänk den igen, kanske lite mer virvel?

    I realtid tar det kanske 15 sek.
    Att gå via dropboxar och filer, leta upp rätt ställa o.s.v. blir det snabbt ogörligt.
    Jag vill kort uppdatera och säga att det var precis detta jag avsåg i mitt inlägg. Det lät som att du missförstod mig.

  25. #25
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag vill kort uppdatera och säga att det var precis detta jag avsåg i mitt inlägg. Det lät som att du missförstod mig.
    Ja, det gjorde jag nog. Kanske jag trodde att du menade att båda skulle mixa (alltså ha kontroll över mixern) samtidigt på något sätt. Minns inte. Du ringar in precis vad som är fördelen med tanken här. Att slippa allt oändligt filskickande och mejlande.

    Allra bäst är naturligtvis att träffas IRL men det är inte alltid praktiskt om man inte har oändligt med tid och pengar.

  26. #26

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Problemet är att det inte är säkert ens då att en cymbal i ditt huvud låter som en cymbal i mitt huvud.
    (Jmf. hur ser grönt ut i mitt huvud?)
    Hmmm....
    Helst bör man ju också kalibrera sina estetiska impulser.


  27. #27
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av Sventumba Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ska man diskutera sound och jämföra så behöver man samma akustiska förutsättningar givetvis det säger sig ju själv.
    Här måste jag ju säga att du är ute och cyklar på en långtur.

    Om jag har lyssnat in mig på min miljö och mixar något i den som jag tycker är bra, sedan skickar den till en annan person som har lyssnat in sig på sin egen miljö, givetvis kan man höra olika saker då. Men blir "vad är en bra mix" annorlunda för det? Nej. En bra mix skall fungera i alla miljöer där det är tänkt. En bra mix fungerar hos mig, hos dig, i bilen, i lurar och så vidare.

    Om du och jag skall jobba tillsammans på en låt, då skulle vi ta fram ett antal referenslåtar som vi tycker passar den låten vi jobbar med, sedan lyssna in oss på dem i respektive miljö för att att få en bra uppfattning av hur de låtarna låter. Sedan mixar vi låten tillsammans med samma mål, fast i olika miljöer.

  28. #28
    Sventumba
    Sventumba är inte uppkopplad

    Senior
    Ja jag ser att du skriver det och du får tycka precis vad du vill givetvis. Verkligheten ser nog lite annorlunda ut men visst vore det bra om det där funkade. Man kan ju inte ens vara säker på att två människor hör och uppfattar ljud på exakt samma sätt för hur ska man kunna mäta och bevisa det?

    Med referenslåtar så blir det ju inget nytt om man inte skriver gengre bestämd skräpmusik förstås.

  29. #29
    Sventumba
    Sventumba är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Naturligtvis behöver man inte identiska förutsättningar vare sig lokalmässigt eller hårdvarumässigt. Vem har det?

    Jag har samarbetat filvägen med personer som har totalt olika ljudanläggningar mot mig men vi har kommit i mål alla gånger hittills. Att realtidsupplkoppling skulle förändra detta är naturligtvis en rent teoretisk dogmatik som kommer motbevisas automatiskt när möjligheten blir mer tillgänglig. Ingen kommer avstå samarbete för att de har olika ljudanläggningar/lyssningar. Utom möjligen en och annan dogmatiker då...

    Att man ställer in kodning etc. som man vill ha kan jag tänka mig, det jag menade var att om man hamnar i ett läge där det hackar så är det förmodligen att föredra att dra ner bitraten mot att öka buffertar, i vart fall om vi talar om fördröjningar på mer än några sekunder. Jag gissar att vi kommer få se förbättringar här med 5G.

    Det du skriver om livesidan förstår jag inte. Menar du livesändningar på nätet med musik? Det kan väl inte vara nytt med mixers och ljudambitioner där?
    Nej du hänger nog inte med riktigt livesändningar över nätet började bli tillgängligt för folket för ganska länge sedan så saker och ting har förändrats ett gäng gånger under den tiden.

    Här är en sändning jag gjorde för 9 år sedan hemmifrån bonnlamdet ut till stora världen med en riktig ångmaskins studio. Det var inte bara tjockskärmarna som var annorlunda då jämfört med några år senare. För 10 år sedan behövde man två datorer för att få med bra ljud också men det ändrades med lite ny hårdvara men tex i spelsamanhang är man tillbaka till två igen till tekniken hinner ikapp.


    https://youtu.be//QrMS6qlmTec

  30. #30
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Sventumba Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja jag ser att du skriver det och du får tycka precis vad du vill givetvis. Verkligheten ser nog lite annorlunda ut men visst vore det bra om det där funkade. Man kan ju inte ens vara säker på att två människor hör och uppfattar ljud på exakt samma sätt för hur ska man kunna mäta och bevisa det?
    Om man måste ha identisk miljö för att kunna samarbeta kring/förbättra en mix, är det exempelvis fullkomligt meningslöst att skicka något på mastring om inte mastrings-studion har identisk lyssning med mixstudion. Eller?

  31. #31
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Sventumba Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej du hänger nog inte med riktigt livesändningar över nätet började bli tillgängligt för folket för ganska länge sedan så saker och ting har förändrats ett gäng gånger under den tiden.

    Här är en sändning jag gjorde för 9 år sedan hemmifrån bonnlamdet ut till stora världen med en riktig ångmaskins studio. Det var inte bara tjockskärmarna som var annorlunda då jämfört med några år senare. För 10 år sedan behövde man två datorer för att få med bra ljud också men det ändrades med lite ny hårdvara men tex i spelsamanhang är man tillbaka till två igen till tekniken hinner ikapp.
    ...
    Rätt mycket goddag yxskaft över alltihop.
    Vad är det jag inte hänger med kring menar du?
    Har du ens begripit vad jag frågade från början? Det känns inte så.

    Jag är bekant med att t.ex. FSOL sände live till radiostationer via ISDN redan 1994 och att det så småningom gjordes liknande saker på det vanliga internet men det var inte riktigt det som var vad jag frågade om eller hur?

  32. #32
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om man måste ha identisk miljö för att kunna samarbeta kring/förbättra en mix, är det exempelvis fullkomligt meningslöst att skicka något på mastring om inte mastrings-studion har identisk lyssning med mixstudion. Eller?
    Precis så är det. Ingen lyssningsmiljö är identisk med en annan annat än i Platons idévärld.
    Ändå funkar det!

Liknande ämnen

  1. Svar: 14
    Senaste inlägg: 2018-04-06, 14:49
  2. Musik sökes för ett Streaming-projekt
    Av steffensen i forum Allmänt om musik
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-08-12, 19:08
  3. E-MU Emulator X3 Streaming Sampling Synthesizer
    Av Katzenjammer i forum Nyheter
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-03-12, 10:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •