Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Begagnatsyntar

  1. #1
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran

    Begagnatsyntar

    Jag har en E-Mu XL-7 Command Station [groovebox i E-Mu-tappning dvs rompler + sequencer] som jag köpte för omkring 8 år sedan. Betalade då 2300:- inklusive frakt från Spanian efter att ha vunnit en eBayauktion. Den visade sig med tiden ha ett problem, så jag köpte syskonmaskinen PX-7 ett tag senare för 2000:- här på 99:an. På den tiden kostade ROM-expansionerna omkring 500:-; jag köpte själv en Proteus 2000 (som använder samma expansionskort) några år senare för 1000:-, plockade ur Composerkortet och sålde den tomma Proteusen för 500.- .

    Men sedan några år tillbaka verkar det dels som de här maskinerna ytterligt sällan dyker upp på begagnatmarknaden, sett till min ska erkännas begränsade sökfält innefattande eBay, 99:an, Tradera och Vend (via syntar.info). Och när de väl gör det är det i första hand i USA, och alltid till ganska höga priser. Expansionerna är ännu värre. Nu är ju sällan de faktiskt går för de priserna som begärs, men jag känner mig ändå lite förbryllad av utbud och priser.

    Nu gillar jag ju min XL-7:a och jag är säkert inte ensam, men samtidigt ... alla maskinerna har väl inte hittat till sina slutliga hem? Sequencern anses ju vara väldigt bra, men ljuden anses lite "dated" vid det laget (vilket jag väl inte helt håller med om). Och eBay är väl lite död som instrumentmarknad nuförtiden - jag antar att villkoren som läggs på säljarena gör att färre och färre vill sälja den vägen, speciellt inte som privatpersoner (vilket säkert rimmar med eBay:s önskan att mer bli en marknadsplats typ Amazon.com än en förmedlingstjänst för privatpersoner men det är en annan historia).

    Men ändå... var byter sådana här instrument ägare nuförtiden, och räknas XL-7:an och dess Command-Station-bröder numera som vintage på det sättet att priserna har börjat stiga? Eller är det så att någon akilleshäl i maskinen (nätdelen tenderar att dö med tiden) gör att det blir färre och färre kvar i livet så utbudet minskar mer än efterfrågan (eller hamnar just de maskinerna längst inne i 'något att ta tag i någon gång'-högen i garderoben)?

  2. #2
    mgronroos
    mgronroos är inte uppkopplad
    mgronrooss avatar
    Veteran
    Icke att förglömma är att har du en E-mu Ultrasampler så kan du göra egna kort att stoppa i den och leka vidare med syntesen. 128 MB egna samplingar är ju inte dåligt! Och då kan man inte heller klaga på att det är dated. Det går ju faktiskt att hålla den precis så modern och skräddarsytt personlig som man vill.

  3. #3
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Fast det där kräver de extremt ovanliga flashkorten så frågan är hur många som överhuvudtaget använder den metoden. Men visst, kanske kan vara en hägrande motivation för någon.

  4. #4
    mgronroos
    mgronroos är inte uppkopplad
    mgronrooss avatar
    Veteran
    ”Hägrande motivation” var väldigt träffande! Det är precis vad det varit för mig sedan jag köpte ultran när den kom (och även Proteus 2500). Nuförtiden finns det kloner på korten som inte kostar skjortan, men jag har inte provat något av dem än. Men det här tråden var en bra sporre för att göra det!

  5. #5
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Jag visste att det har varit kloner på gång, men de projekt jag set har alltid runnit ut i sanden. Det är någon som tagit sig ända fram nu alltså? Bortsett från möjligheten att läga in egna samplingar har en av de andra möjligheterna varit att klona ROM-expansionerna där vissa numera kostar ohemula summor när man väl hittar dem.

    Sen vet jag inte om jag skulle orka göra samplingar till den. Jag bryr mig knappt om att ladda samplingar i min Blofeld som faktiskt är fullt görbart. Och det skulle kräva inköp av en Ultrasampler.

    Jag tror ju dock inte riktigt förekomsten av flashkort till Command Station / Proteus 2x00 skulle vara anledningen till instrumentents nuvarande raritet och pris, även om det tilltalar vissa.

  6. #6
    KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Veteran
    Tror det är samlaraspekten som driver upp priserna, har själv 3st kvar för komplett samling romar till p2000 är väl 16st det finns? 17 om man räknar popromen men är ju samma vågformer som Composer.

  7. #7
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Ja, samlaraspekten har jag inte tänkt på. Har inte känts relevant för de här digitalburkarna men du har nog rätt, det kan spela in också.

  8. #8
    KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av ricard Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, samlaraspekten har jag inte tänkt på. Har inte känts relevant för de här digitalburkarna men du har nog rätt, det kan spela in också.
    Allafall för mig, samla jv kort, sälja alla, samla srx kort, Alesis qsr kort, jd-800 kort, wavestation mm, rätt dyrt och inte speciellt prisvärt men har man väl börjat är det svårt att sluta om det är nåt som saknas

    Sen när gamla analoger stiger i pris och räntor ligger still dras nog en del lågt prissatta grejer med kanske, folk som gillar hårdvara men inte bryr sig om det är analogt eller digitalt, har knappt nån analog själv mest ocoola romplers och digitalt

  9. #9
    Framerate
    Framerate är uppkopplad nu
    Framerates avatar
    Veteran
    Billiga racksyntar får nog många gånger sitta kvar där de sitter av olika skäl. Inga stora pengar, lite struligt att plocka bort och skicka, plus att det blir ett hål i racket. Tror det finns många 19” prylar som bara drar ström.

    Spekulation bara.

  10. #10
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av ricard Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, samlaraspekten har jag inte tänkt på. Har inte känts relevant för de här digitalburkarna men du har nog rätt, det kan spela in också.
    Jag tycker det låter rimligt också. Gillar man vill man ”pokémona” allihop eftersom de är så lika. Precis som en sjysst MS-rigg är vanligt, 303 och 606 ofta ses ihop etc. för egen del fyllde jag precis mitt Roland Aira-rack med Demora för att alla fyra ser rätt ut och jag egentligen knappast behöver ett digitaldelay till...


  11. #11
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av KRiS Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Allafall för mig, samla jv kort, sälja alla, samla srx kort, Alesis qsr kort, jd-800 kort, wavestation mm, rätt dyrt och inte speciellt prisvärt men har man väl börjat är det svårt att sluta om det är nåt som saknas
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tycker det låter rimligt också. Gillar man vill man ”pokémona” allihop eftersom de är så lika. Precis som en sjysst MS-rigg är vanligt, 303 och 606 ofta ses ihop etc. för egen del fyllde jag precis mitt Roland Aira-rack med Demora för att alla fyra ser rätt ut och jag egentligen knappast behöver ett digitaldelay till...
    Intressant. Jag hade egentligen inte trott det skulle vara intressant att enbart samla på expansionskort som inte har något egenvärde, egentligen. Samlar man på frimärken eller tavlor har man ju i alla fall något att se på. Många samlar på syntar, men jag alltid trott det är samma GAS som gitarrister drabbas av - "bara en till så kommer allt att bli så bra och det blir den sista jag lovar".

  12. #12
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Eftersom Peter Forrest envist hävdar att han sett en Gnat Deluxe en gång och eftersom det gjordes två keytars hos EDP har jag inte gett upp utan söker med en dåres envishet efter en komplett samling.

    Men i just det fallet är det väl iofs närmast patologiskt.

  13. #13
    KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Veteran
    Just samlandet för mig handlar mest om att ha så många olika ljud som möjligt att välja på, tex random funktionen i proteus 2000 editorn med olika romar, eller bläddra runt på måfå bland ljud på olika srx kort och ta första bästa eller ta en näve disketter ur samplesamlingen och ta nåt ljud och få lite inspiration till en låt kanske, eller köra 2 syntar samtidigt och trycka på random på den ena medans man bläddrar presents på den andra och kör allt genom lite lätt bitkross eller skruva in ett ljud på en synth och testa olika kombinationer med presents för att få olika varianter typ så

  14. #14
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Om det ska vara en tråd som försöker tala om någon slags helhetsbild så är rubriken kraftigt missvisande, samtidigt är det helhjärtade pratet om hårdvara en fingervisning om att forumets medlemmar inte tycks kunna styra undan från att ignorera mjukvara i varje tråd, ett läge som är värre än någonsin eftersom vi ändå har försökt modernisera både forumet och folks permafrusna åsikter.

  15. #15
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om det ska vara en tråd som försöker tala om någon slags helhetsbild så är rubriken kraftigt missvisande, samtidigt är det helhjärtade pratet om hårdvara en fingervisning om att forumets medlemmar inte tycks kunna styra undan från att ignorera mjukvara i varje tråd, ett läge som är värre än någonsin eftersom vi ändå har försökt modernisera både forumet och folks permafrusna åsikter.
    OT är jag rädd:
    Men vad tillförde då det inlägget? Gnäll om att vi borde prata mjukvara i en tråd som handlar om hur man tänker kring samlande av hårdvara? Skriv då hellre att du samlar alla dina Reaktorutgåvor på olika partitioner eller nå't, om det nu är nå't du gör. Annars tycker jag personligen att trådtitelns eventuella brist på beskrivning är ett mindre problem.

    OT-Parallell: Själv startar du en tråd i egen musik där du skriver att du inte vill ha feedback. Låt vara att det var ironiskt, men det hjälper inte om du nu vill bredda och fördjupa samt öppna för nya medlemmar och åsikter.

    Sorry PF, det var du som tog upp det här.

  16. #16
    Pehr
    Pehr är inte uppkopplad
    Pehrs avatar
    Veteran
    gör en låt med enbart XL-7
    få den viral på alla sociala medier
    vips så kryper de ur stugorna... dock till fantasipriser såklart...

  17. #17
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om det ska vara en tråd som försöker tala om någon slags helhetsbild så är rubriken kraftigt missvisande, [ ... ]
    Tanken från början vara att ta upp XL-7:an och ROM-korten som exempel eftersom de var aktuella för mig, men att tråden allmänt skulle handla om svårförståeliga begagnatpriser - och eventuella förklaringar som t ex KRiS lämnade. Att analogvintage stiger i pris långsamt kan jag till viss del förstå, men det kändes som ett digitalhärke från början av 2000-talet skulle vara mer förskonad.

    För att bredda fältet lite grand: det här med analogvintage stiger långsamt hela tiden tycker jag ärligt talat också är lite konstigt. Med tanke på hur mycket nyanalogt som finns (och på hur bra VA låter nuförtiden), så borde efterfrågan på t ex Jupiter-8 minska med tiden, men samlaraspekten tar kanske över där, dvs ju längre tiden går desto fler människor finns det som kan tänkas samla på de här prylarna, från att ha varit en inbiten klick från början. För inte produceras det väl mer musik med Jupiter-8 i i takt med de stigande priserna?

    För min del blir det bara mer och mer ointressant. Jag använder syntar till att spela på, inte för att samla (däremot samlar jag på andra saker...). Så en Minimoog är trevlig, men inte 30000:- -trevlig. Då kan jag få betydligt med GPK (Glädje Per Krona) för någon 5000:- -maskin. Och slipper underhållsbehovet. (Vilket å andra sidan gör det mer lukrativt att ha en reparations/renoveringsverksamhet: man får både testa prylarna och få betalt för det... ).

  18. #18
    mgronroos
    mgronroos är inte uppkopplad
    mgronrooss avatar
    Veteran
    Jag har Papen/techno- (Orbit) och Siedlaczek-korten i min Proteus 2500, men är lite sugen på att toppa av med Beat Garden. Är det någon av er som har det eller har testat? Är det värt att leta efter?

  19. #19
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mgronroos Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har Papen/techno- (Orbit) och Siedlaczek-korten i min Proteus 2500, men är lite sugen på att toppa av med Beat Garden. Är det någon av er som har det eller har testat? Är det värt att leta efter?
    Jag hade både Papens TSCY och Beat Garden i min gamla P2k och utav dem så fick jag personligen mest ut av Beat Garden, inte för att den tidigare var dålig på något sätt, men pga att B.G fyllde mina behov bättre.

    (har dock TSCY till mitt Emulator X3 i mjukform så jag har den egentligen fortfarande).

  20. #20
    mgronroos
    mgronroos är inte uppkopplad
    mgronrooss avatar
    Veteran
    Tack my03, letandet fortsätter!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •