Resultat 1 till 59 av 59

Ämne: Gör vinyl luften giftig?

  1. #1
    834
    834 är inte uppkopplad
    834s avatar
    Veteran

    Gör vinyl luften giftig?

    Såg en intressant och lite skrämmande youtube-video på ämnet:


    https://youtu.be/aZ2czFuIYmQ

  2. #2
    vurt
    vurt är inte uppkopplad
    vurts avatar
    Veteran
    Slutade med vinyl direkt när CD kom, slutade med CD direkt när MP3 kom (liten nedgradering i ljud, men smidigare format).

    Vinyl och kassett är dock väldigt coola format, men det räcker inte för mig riktigt, smidigheten och snabbheten att ha det på datorn är oslagbart, bara en sån grej som att hitta en låt, betydligt smidigare.

  3. #3
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Det finns siffror på att streaming är mer resurskrävande än vinyl.
    Återkommer strax. Tunnelbanan nu!

  4. #4
    834
    834 är inte uppkopplad
    834s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det finns siffror på att streaming är mer resurskrävande än vinyl.
    Återkommer strax. Tunnelbanan nu!
    Kan tänka mig det. Per lyssning då eller?

  5. #5
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Jag har läst om det där innan, skivbolaget Constellation Records (GY!BE) uppmanade sina kunder att köpa musik elektroniskt istället för att köpa vinyler. Känns supertråkigt att det är så.
    Begagnad vinyl funkar ju dock bra

  6. #6
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det finns siffror på att streaming är mer resurskrävande än vinyl.
    Återkommer strax. Tunnelbanan nu!
    Mm. Vet inte om det stämmer, men oavsett, streaming är betydligt mer resurskrävande än många nog tror/tänker på. Nedladdad musik är nära noll i energi/resursutnyttjande, medan streaming kräver mycket av såväl sändande som mottagande enhet, och dessutom hela nätinfrastrukturen däremellan.

  7. #7
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Det är ju inte ett förtroendeingivande intryck om man börjar med att hålla i en skiva på det sättet. Är det första jag reagerar på... Nu återstår det att lyssna på det han har att säga. Om jag fixar det när han gör så där

  8. #8
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Tror inte Vinyl är 100% hälsosamt precis som all plast men om det han påstår är sant så skulle troligen de flesta arbetare på vinylpresserier och andra plastfabriker ha dött som flugor på 50 och 60-talet då luften knappt ens renades på presserierna och det pressades miljontals vinyler på ganska kort tid.

  9. #9
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Här är lite läsning som menar att streaming är värre för miljön än vinyl. Det finns förstås flera saker att ta i beaktning. Köper du en vinylskiva du lyssnar på ett par gånger så är det säkert bättre att streama samma skiva istället. Och nedladdad musik är, som någon skrev ovan, troligtvis det allra bästa.

    http://www.bbc.com/future/story/2019...climate-change
    https://www.independent.co.uk/news/s...-a8860001.html
    https://www.factmag.com/2019/04/09/s...issions-study/

    CD borde vara bättre än vinyl. Tar ju inte alls lika mycket plats vid transporter t ex.

  10. #10
    834
    834 är inte uppkopplad
    834s avatar
    Veteran
    Ju fler som tillsammans lyssnar på samma musik desto mer miljövänligt. Ett argument för att gå på klubb eller spelning.

  11. #11
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Här är lite läsning som menar att streaming är värre för miljön än vinyl. Det finns förstås flera saker att ta i beaktning. Köper du en vinylskiva du lyssnar på ett par gånger så är det säkert bättre att streama samma skiva istället. Och nedladdad musik är, som någon skrev ovan, troligtvis det allra bästa.

    http://www.bbc.com/future/story/2019...climate-change
    https://www.independent.co.uk/news/s...-a8860001.html
    https://www.factmag.com/2019/04/09/s...issions-study/

    CD borde vara bättre än vinyl. Tar ju inte alls lika mycket plats vid transporter t ex.
    Tyvärr är dessa studier slarvigt utförda, man räknar på väldigt konstiga sätt när man mäter vad streaming kräver för resurser. Verkligheten ser annorlunda ut.

    Jämför med studierna som visade att elbilar var värre klimatbovar än diesel/bensinbilar om man räknade med tillverkningen. Dock tillverkas inga elbilar på sättet man jämförde med i studierna.

  12. #12
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av 834 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ju fler som tillsammans lyssnar på samma musik desto mer miljövänligt. Ett argument för att gå på klubb eller spelning.
    Elelr spela starkt som fan hemma så grannarna också hör.

  13. #13
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Spela inte - vissla och sjung bara.

  14. #14
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av geminister Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tyvärr är dessa studier slarvigt utförda, man räknar på väldigt konstiga sätt när man mäter vad streaming kräver för resurser. Verkligheten ser annorlunda ut.

    Jämför med studierna som visade att elbilar var värre klimatbovar än diesel/bensinbilar om man räknade med tillverkningen. Dock tillverkas inga elbilar på sättet man jämförde med i studierna.
    Ah! Ja, jag var inte säker på min sak direkt. Men det är ändå intressant att det inte tvunget är så att vinylen är en total miljöbov. Något jag tänkt på i flera år, egentligen ändå sedan jag jobbade med att sälja mp3:or professionellt i ett företag här i Stockholm för tjugo år sedan. Haft lite dåligt samvete då jag nästan uteslutande släpper min musik på vinyl och inte Spotify, Apple etc.

  15. #15
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Nerladdningsbara MP3or är nog så bra det blir ur miljöperspektiv, då "slits" bara servrar och nätverkskopplingar när man tar hem den.

    Det som kändes mest oroande här var nog hur giftiga vinylskivor är för användaren, får jag säga.

  16. #16
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av geminister Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nerladdningsbara MP3or är nog så bra det blir ur miljöperspektiv, då "slits" bara servrar och nätverkskopplingar när man tar hem den.

    Det som kändes mest oroande här var nog hur giftiga vinylskivor är för användaren, får jag säga.
    Om nu mätningarna är korrekta. Ser inget uppenbart skäl till att de inte skulle vara det förutsatt att mätaren han använde faktiskt är seriös (och att mätningen är rätt utförd, kan ju finnas avstånds-parametrar m m, mätaren kanske är gjord för att mäta snitt-luft s a s, inte mäte precis intill utsläppskälla m m). Samtidigt, om det vore så giftigt är det smått otroligt att inga andra hälsolarm kommit ut...

  17. #17
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Fast det är ju skillnad på Vinyl som folk samlar på och är rädda om och njuter av i många många år. mot mycket annat i jämförelse
    Senast redigerat av Modellear den 2019-08-29 klockan 15:13.

  18. #18
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Ni vet ju att jag älskar Chaka Khan men uppföljaren till fantastiska I Feel For You är faktiskt en ren pruttskiva.

  19. #19
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Elelr spela starkt som fan hemma så grannarna också hör.
    Damn! Vi tänker väldigt lika här. Man skall vara generös med sin utmärkta musiksmak!

  20. #20
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    I gamla Studio Sting hade jag (ju) vinyl på golvet och gick mest barfota. Jag lever än iaf...

  21. #21
    834
    834 är inte uppkopplad
    834s avatar
    Veteran
    Jag börjar tänka på att min vinylsamling sprider cancerogena ämnen i vardagsrummet som mina barn andas in. Men förmodligen är det ju bara en minimal del av allt cancerogent som flyger omkring i luften.

    Läste nånstans att det tyska punkbandet PVC vägrade vara med på andrapressningen av den här samlingen för att den pressades på något annat än just PVC. Det är nog en skröna. I vilket fall står den skivan där i min samling med PVC på PVC och sprider gift...

  22. #22
    Sventumba
    Sventumba är inte uppkopplad

    Senior
    Då nyproduktionen av vinylskivor är nästan obefintlig jämfört med förr så måste nedsmutsningen av atmosfären vara försvinnande liten jämfört med streamingen som pågår konstant över hela planeten hela tiden. Det antal vinylskivor som spelas idag är också försvinnande liten jämfört med streaming så eventuell frigörning av giftiga partiklar från nålens friktion mot vinylen är nog mindre omfattande än den av en cigarett som rökes lyssnandes på skivan.

  23. #23
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av geminister Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det som kändes mest oroande här var nog hur giftiga vinylskivor är för användaren, får jag säga.
    Kanske är effekten mer åt det sedativt hallucinogena hållet..? Hypotesen skulle då förklara anledning varför lyssning på CD-skivor, filer och digital media inte känns lika mysig och inte låter lika varmt och trevligt!


  24. #24
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Jag åkte tunnelbana i Berlin förra veckan. Jag misstänker att det jag drog i lungorna där motsvarar minst ett decenniums vinyllyssnande.

    #killgissar #perspektiv

  25. #25
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Modellear Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är ju inte ett förtroendeingivande intryck om man börjar med att hålla i en skiva på det sättet.
    Fast han ser ut att ha plasthandskar på sig?

  26. #26
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av ricard Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast han ser ut att ha plasthandskar på sig?
    Kolla 0.30 nej det har han inte. Han kör på som med en matvara eller någon bunt reklam som ska ut till soprummet.

    håller ju TA MIG *** *** i som att han skiter i att naglarna tar i. Just av den orsaken man inte låter vem som helst ta i skivorna förns man vet att man kan lite på den som gör det. Nog om någon råkar ta i fodralet med flottiga fingrar men gör man så där som han så lever dom inte länge. han ska inte röra vinyler helt enkelt...

    Väldigt konstigt att ingen reagerade i tråden före mig.

  27. #27
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Vinyl-skam! Gramofon-skam!

  28. #28
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vinyl-skam! Gramofon-skam!
    Hytte med näven

  29. #29
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Vinylskam Records - kunde vara världens coolaste skivbolagsnamn

  30. #30
    outshape
    outshape är inte uppkopplad
    outshapes avatar
    Vintage
    Skam gjorde ju pissfina saker på nittiotalet! Har flera av deras släpp på VINYL och de är rätt dyra idag. Dyrare än vad en nerladdad mp3 från 1997 skulle kosta idag! Fast att ladda ner en LP 1997 på modem kostade väl nästan som att köpa vinylen

    https://skam.bleepstores.com/


    https://youtu.be/1pSJmnxCdjo

  31. #31
    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast att ladda ner en LP 1997 på modem kostade väl nästan som att köpa vinylen
    Ändå helt sjukt att, än idag, ingen verkar tycka att internetleverantörer borde ge en andel av sina vinster till kreatörer. Visst, det skulle kräva en slags Svenska Tonsättares Internationella Musikbyrå, Men det finns ju inte så det är väl bäst att stämma piraterna.

  32. #32
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av reSet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ändå helt sjukt att, än idag, ingen verkar tycka att internetleverantörer borde ge en andel av sina vinster till kreatörer. Visst, det skulle kräva en slags Svenska Tonsättares Internationella Musikbyrå, Men det finns ju inte så det är väl bäst att stämma piraterna.
    Nej, det vore faktiskt helt sjukt OM internetleverantörerna skulle betala kreatörerna. Dels är ungefär allt på nätet upphovsrättsskyddat, så de enda som skulle bli blåsta är CC/gnu/m fl, dels skulle det bara leda till att de som inte nyttjar streaming får vara med å betala för dem som gör det, a la copyswede. Det blir ju inte bolagen som betalar, utan slutkonsument. Erfarenhet säger även att det kommer ju inte bli korrekt fördelning i förhållande till vad som streamats, utan mer till de med kompisar på radio. Mycket bättre i så fall attställa krav på högre ersättning för streaming till att börja med.

    ”Det har kommit två nya streamingtjänster med enbart amerikansk fotboll samt en ny streamingtjänst för talböcker på kinesiska. Dessa har visat sig vara populära så därför måste vi nu höja din månadsavgift med 149 kr/månad.”

    Ska posten betala till alla vars skivor/böcker de distribuerar med?
    Senast redigerat av rydan den 2019-08-29 klockan 18:16.

  33. #33
    Jag är helt med dig Ryan. går inte att lita på marknaden ska göra det bättre för folk, så det är klart att slutkonsumenten skulle betala mer. Förutom att idag så betalar redan slutkonsumenten. På typ femtiarton fronter:
    Internet leverantör, dator, modem, telefon, telefon internet leverantör, video tjänst (x3), musik tjänst (x2 för dom dör exklusiva tidal Beyonce möget), speltjänst, Tjöt tjänst och sen hotbrevfaktura för att lilla sjöjungfrun inte fans på nån av videotjänsterna och ungens gap skapade torrent panik,. Brevet säger: "Det har kommit en ny disneys videotjänst så om du köper den behöver du bara betala halva boten"

    Edit: mitt försälag var ovan var alltså inte seriöst, bara en illustration på hur trasigt systemet är.
    Senast redigerat av reSet den 2019-08-29 klockan 21:14.

  34. #34
    Just det... Luften, giftig, vinyl... Ska bara fimpa min cigg först. Röker i fönstret ovanför den här trafikerade gatan. Har några Raspberry pi i pcv boxar som står och värmer brevid vinyl hyllan som jag måste uppgradera först. Wifi och bluetooth signalen är inge vidare här... mina egna alltså. Grannarnas däremot, fem stycken med max signal. 4g funkar utmärkt en mast på taket snett över gatan. Har hört att det är lika safe som min mikrovågsugn. Hoppas det är sant.

    Hoppas jag får Morphin när cancern kommer. Det låter på typ alla och medierna som att det inte är en fråga "om" den kommer, utan "när".

  35. #35
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av reSet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Edit: mitt försälag var ovan var alltså inte seriöst, bara en illustration på hur trasigt systemet är.
    Sorry, missade ironin. (Var däremot sjukt förvånad att du postade nått sånt, så nu klarnar det ju onekeligen lite. )

  36. #36
    must
    must är inte uppkopplad

    Senior
    3d printa vinyl?

  37. #37
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av must Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    3d printa vinyl?
    Haha! Blir 3D printad plast magiskt miljövänlig? Sen så är precisionen och hållbarheten på 3D printade prylar ofta löjligt låg. Men i framtiden kanske?

  38. #38
    must
    must är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Haha! Blir 3D printad plast magiskt miljövänlig? Sen så är precisionen och hållbarheten på 3D printade prylar ofta löjligt låg. Men i framtiden kanske?
    0 fel. Jag Är inte skyldig. Ro.

    Inga fler kommentarer i ämnet.
    DME

  39. #39
    Aireyez
    Aireyez är inte uppkopplad
    Aireyezs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Såg också den där videon och blev sk**skraj, påminner på ett sätt om den här debatten om vinyl vs digitalt överhuvudtaget.

    https://djmag.com/content/vinyl-only...ectronic-music

    Och som sagts här i tråden -- det är många saker i den här kemikalievärlden som bidrar till döden, har för mig att det ska vara giftigare att vistas i London än i Pripyat idag, så lite proportioner behövs...

  40. #40
    den här snutten från videon i #1 var en ny vinkel för mig <3 kanske lite OT i tråden, men fint :')

    https://youtu.be/aZ2czFuIYmQ?t=1000

  41. #41
    must
    must är inte uppkopplad

    Senior
    Inte spelat många vinyler på en stund. Vinyler läker lite

  42. #42
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Spela inte - vissla och sjung bara.
    Men inte för ofta, tänk på att inte slösa på luften.

  43. #43
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av kockpit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men inte för ofta, tänk på att inte slösa på luften.
    ...naturligtvis enbart på normal utandning.

  44. #44
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Strupsång torde vara den mest miljövänliga musikutövningen.

  45. #45
    Citat Ursprungligen postat av kockpit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Strupsång torde vara den mest miljövänliga musikutövningen.
    Bara för att din strupsångare har bra andedräkt! :MAD:

  46. #46
    99JJQ
    99JJQ är inte uppkopplad
    99JJQs avatar
    Veteran
    Har börjat fälla ner locket på 1210:an när jag har min dotter...fucking skit video!

    Har liksom inte min musik på annat format ...

  47. #47
    Citat Ursprungligen postat av 99JJQ Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har börjat fälla ner locket på 1210:an när jag har min dotter...fucking skit video!

    Har liksom inte min musik på annat format ...
    Det är nog smart: pappa gjorde aldrig det, och se på mig nu

  48. #48
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Är det dääärfööör?!

  49. #49
    Absolut! Och sen 15 år på 99:an... har väl knappast tystat mina grannar i huvudet

  50. #50
    must
    must är inte uppkopplad

    Senior
    Rocka på

  51. #51
    bmeeks
    bmeeks är inte uppkopplad
    bmeekss avatar
    Veteran
    Är det inte politikförbud på 99musik :x

  52. #52
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Akta er! Har fått stenlunga av att lyssna på 78-varvare, ta hotet på allvar.

  53. #53
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av geminister Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nerladdningsbara MP3or är nog så bra det blir ur miljöperspektiv, då "slits" bara servrar och nätverkskopplingar när man tar hem den.

    Det som kändes mest oroande här var nog hur giftiga vinylskivor är för användaren, får jag säga.
    Det låter lika sannolikt som mobiltelefonernas hjärnkokarpotential för 20 år sedan. Vinyler har funnits i hemmen i snart hundra år och det finns fortfarande ingen seriös epidemologisk rapport som visar på några risker med vinylskivor i hemmen. Jämför t.ex. med den luktlösa och totalt osynliga (och tysta) radongasen vars farlighet man för länge sedan fastställt i nästan exakta risktal.

    Däremot är vinyl miljöfarligt att tillverka.

    Nedladdade filer borde rimligen vara det mest miljövänliga elektriska sättet att lyssna på musik. Bortsett från FM-radio.

    Mest idiotiska och miljöovänliga on-linefenomentet är väl annars Bitcoins?

    Citat Ursprungligen postat av outshape Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ah! Ja, jag var inte säker på min sak direkt. Men det är ändå intressant att det inte tvunget är så att vinylen är en total miljöbov. Något jag tänkt på i flera år, egentligen ändå sedan jag jobbade med att sälja mp3:or professionellt i ett företag här i Stockholm för tjugo år sedan. Haft lite dåligt samvete då jag nästan uteslutande släpper min musik på vinyl och inte Spotify, Apple etc.
    Klicktrack? Vitaminic?

    Bandcamp är ju faktiskt en fungerande nedladdningslösning i vår tid. Jag brukar köpa där för att stödja artisterna, för det måste väl vara bättre för dem ekonomiskt än Spotify? I vart fall för små artister.
    Senast redigerat av Oortone den 2019-10-01 klockan 20:02.

  54. #54
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Man kanske skulle investera i en väldigt tyst röksug med fläkten utanför rummet, när man spelar vinyl...

    https://youtu.be/aZ2czFuIYmQ
    [Undrar om lamineringsplast är lika farligt, för jag fick akut andnöd när jag öppnade och använde en ny lamineringsmaskin och en ny packe folie...]

  55. #55
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Mer på ämnet:
    https://www.ewg.org/news-insights/ne...ent-and-health
    Men med brasklappen:
    Citat Ursprungligen postat av www
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Switching to streaming services like Spotify isn’t necessarily better for the environment. Devine found digital audio needs “infrastructures of data storage, processing and transmission that have potentially higher greenhouse gas emissions than the petrochemical plastics” used in physical audio production.

  56. #56
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Här är en gammal tråd som berör exakt samma video och diskussion https://www.99musik.se/showthread.ph...-luften-giftig

  57. #57
    Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator
    [admod]

    Slog ihop två trådar om samma video/ämne.

  58. #58
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Tack, jag misstänkte det fanns en sån tråd men hittade inte på mina usla sökningar

  59. #59
    Bobisch
    Bobisch är inte uppkopplad
    Bobischs avatar
    Veteran
    Att leva är farligt!
    Livet har oftast en dödlig utgång!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •