Sidan 6 av 6 FörstaFörsta ... 2 3 4 5 6
Resultat 301 till 326 av 326

Ämne: Moog Matriarch

  1. #301
    Rizzo
    Rizzo är inte uppkopplad
    Rizzos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Japp, kolla på sid 65 i manualen, under 2.3 Arp / Seq MIDI Output.
    Manualen är det första man slänger när man packar upp en ny leksak.

  2. #302
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Rizzo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Manualen är det första man slänger när man packar upp en ny leksak.
    Haha! Jag läste manualen två gånger på nätet INNAN jag köpte synten.

  3. #303
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Matriarch var king för mig tills jag började försöka spela den polyphoniskt, jag visste att den är paraphonisk men ändå. Gick tillbaka till att jobba med mjukvara för poly och har några MONO hårdvaror kvar. Har man tid och intresse så låter den toppen och kan göra mycket. Men man behöver lite extra MIDI/CV in för att komma åt alla parametrar.

    Alla förstår ju att man inte kan göra en synt med en ratt/knapp för varje parameter. Matriarch är verkligen en balans av detta men ta i akt, du kommer behöva spendera mycket ensamtid med denna synt.

  4. #304
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    Det hade varit intressant om du utvecklade vilka extra midi/cv in du tyckte behövdes, då jag också funderar på vissa kompletteringar.

  5. #305
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Alla förstår ju att man inte kan göra en synt med en ratt/knapp för varje parameter.
    Njäe, jag förstår faktiskt inte det. I alla fall inte för "enkla" synthar som matriarch t ex.

  6. #306
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Det beror väl lite på vart man drar gränsen för "varje parameter". Matriarchens synthmotor skulle jag säga är adekvat exponerad men det finns rätt mycket mer inställningar man kan göra genom lite speciella tangentnedtryckningar som kanske inte behöver egna panelkomponenter. Däremot skulle en editor till datorn vara välkommet, minns att jag såg någon tredjeparts sådan

  7. #307
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Njäe, jag förstår faktiskt inte det. I alla fall inte för "enkla" synthar som matriarch t ex.
    Du måste skoja? Med alla möjligheter du har att modulera fram och tillbaka via CV så blir det lätt 1000-tals knobs du skulle behöva och rätt omöjligt att få att låta friskt om man lödde ihop allt med pottar.

  8. #308
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tinybox Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du måste skoja? Med alla möjligheter du har att modulera fram och tillbaka via CV så blir det lätt 1000-tals knobs du skulle behöva och rätt omöjligt att få att låta friskt om man lödde ihop allt med pottar.
    Jag säger ju inte att du ska ersätta patchpanel med en rattmatris för alla möjliga CV-patchningar, patchmöjlighet ÄR direkt på frontpanelen. Eller jag förstår inte riktigt vad du menar? Var skulle det behövas tusentals rattar?

  9. #309
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag säger ju inte att du ska ersätta patchpanel med en rattmatris för alla möjliga CV-patchningar, patchmöjlighet ÄR direkt på frontpanelen. Eller jag förstår inte riktigt vad du menar? Var skulle det behövas tusentals rattar?
    Ok, jag menar bara att ersätta alla kombinationer du kan göra med kablar på t.e.x Moog Matriarch med rattar skulle bli en hel del rattar. Lägg till det allt som går att styra via externa MIDI-källor. Matriarch ser enkel ut på ytan men det finns ett djup som få tävlar med. Och en förvirring som få tävlar med när det kommer till paraphonin.

  10. #310
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    Någon som lyckats synka Matriarchen med en trummaskin?
    Jag har testat både via midi och trig och får dem inte att spela i takt!
    Vad gör jag för fel?

    Jag har kört midi ut från TR-08 in i Matriarchen. Jag har testat alla PPQN på Matriarchens Clock input. Men det är alltid samma osynk.

    Jag har kört midi ut från Matriarchen in i TR-08. Jag har testat alla PPQN på Matriarchens Clock output. Men det är alltid samma osynk.

    Jag har kollat så det inte finns någon Swing inställd.

    Jag har kört Trig out från Tr-08 in i Matriarchens ARP/SEQ Clock in. Testat skriva på Rate/Div-ratten. Helt osynk. Matriarchen hoppar ett steg var 5-6 trig i bästa fall.

    Jag har kört Trig out från Boss DR-55 in i Matriarchens ARP/SEQ Clock in. Testat skruva på Rate/Div-ratten. Helt osynk. Matriarchen hoppar ett steg var 5-6 trig.

  11. #311
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Låter märkligt. Jag har fått den att synka finfint över MIDI. Men som sagt, man måste ställa Rate/Div ratten rätt. Och när man vridit på den måste man alltid starta om sequencern som klockar så det börjar om från början. Men jag ska ha en Matriarchsession nu och kan testa. Min Matriarch är helt fabriksinställt, jag har inte gjort några ändringar sen jag fick den. Kanske prova att göra en omställning till fabriksinställningarna? Hur man nu gör det men det står kanske i manualen.

  12. #312
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    Jag har varit inne och ändrat ganska mycket i Global settings, jag skulle ju kunnat ändrat något jag inte borde. Men jag vet inte vad det skulle vara. Får kanske testa att nolla synten.

  13. #313
    Krukan
    Krukan är inte uppkopplad
    Krukans avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av mad.gibbon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Någon som lyckats synka Matriarchen med en trummaskin?
    Jag har testat både via midi och trig och får dem inte att spela i takt!
    Vad gör jag för fel?

    Jag har kört midi ut från TR-08 in i Matriarchen. Jag har testat alla PPQN på Matriarchens Clock input. Men det är alltid samma osynk.

    Jag har kört midi ut från Matriarchen in i TR-08. Jag har testat alla PPQN på Matriarchens Clock output. Men det är alltid samma osynk.

    Jag har kollat så det inte finns någon Swing inställd.

    Jag har kört Trig out från Tr-08 in i Matriarchens ARP/SEQ Clock in. Testat skriva på Rate/Div-ratten. Helt osynk. Matriarchen hoppar ett steg var 5-6 trig i bästa fall.

    Jag har kört Trig out från Boss DR-55 in i Matriarchens ARP/SEQ Clock in. Testat skruva på Rate/Div-ratten. Helt osynk. Matriarchen hoppar ett steg var 5-6 trig.
    Om man håller Shift och vrider Rate/Div samtidigt synkar den i trioler. Kan det vara det?

  14. #314
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    Jag gjorde en fabriksåterställning på Global settings.
    Då började trig in funka! Men midi betydde sig lika osynkat som tidigare.
    Men! Om jag istället gör som krukan skrev och håller inne Shift samtidigt jag rattar på Rate/Div så kan jag få den att gå i synk i 16-delar.
    Skickar TR-08 ut något konstigt eller är det Matriarchen som är fjompig?

  15. #315
    Krukan
    Krukan är inte uppkopplad
    Krukans avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av mad.gibbon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag gjorde en fabriksåterställning på Global settings.
    Då började trig in funka! Men midi betydde sig lika osynkat som tidigare.
    Men! Om jag istället gör som krukan skrev och håller inne Shift samtidigt jag rattar på Rate/Div så kan jag få den att gå i synk i 16-delar.
    Skickar TR-08 ut något konstigt eller är det Matriarchen som är fjompig?
    Vad surt. Har du testat att synka med andra källor, typ DAW:en? DIN och USB osv. Eller synka tvärtom? Det ska ju funka…

    Triplet-synk-grejen kan f.ö. vara användbar även om man inte använder arp eller sequencer. Om man synkar delayet kan man få sköna triol-synkade studsar.

  16. #316
    visionfactory
    visionfactory är inte uppkopplad
    visionfactorys avatar
    Veteran
    Tänkte höra om någon vet vilken parameter det är som får Matriarchen att ta emot Midi CC 1 (modwheel). Jag kan skicka midi med Modwheel men sen tar inte synthen emot det när jag spelar upp via cubase. Någon som har någon aning. Kör usb midi om det spelar roll.

  17. #317
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Är modwheel mappat mot något?

  18. #318
    visionfactory
    visionfactory är inte uppkopplad
    visionfactorys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är modwheel mappat mot något?
    Jo, jag har patchat det mot cutoff.

  19. #319
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    Det här svaret är säkert jättedumt men det är för att jag inte använder midi…
    Men om du skickar midi som ska påverka cutoff, varför gå genom modwheel istället för att skicka midi direkt till cutoff?

  20. #320
    visionfactory
    visionfactory är inte uppkopplad
    visionfactorys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mad.gibbon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det här svaret är säkert jättedumt men det är för att jag inte använder midi…
    Men om du skickar midi som ska påverka cutoff, varför gå genom modwheel istället för att skicka midi direkt till cutoff?
    En klart befogad fråga. Tyvärr sänder inte cutoff CC på denna maskin. Testade nu och ingen reaktion från Daw när jag vrider på cutoff.

  21. #321
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    Tittade lite snabbt i manualen. Där står det så här, vilket inte säger mig någonting

    MIDI Continuous Controller (CC) Mapping:
    Mod Wheel
    CC Number (MSB) 1
    CC Number (LSB) 33

    - - edit - -

    Kolla 16 min in i denna:

    https://youtu.be/k6sieHKJmIk
    Senast redigerat av mad.gibbon den 2023-03-10 klockan 08:30.

  22. #322
    visionfactory
    visionfactory är inte uppkopplad
    visionfactorys avatar
    Veteran
    Tackar och bugar för tipset. Fick till cutoff förändring med aftertouch nu med hjälp av videon. Det löser mitt problem just nu. Ska grotta ner mig lite mer och se varför inte Modwheelet fungerar på samma sätt. Det händer inget på CC-1 eller 33 så något är skumt.- Men tack!

  23. #323
    Krukan
    Krukan är inte uppkopplad
    Krukans avatar
    Senior
    Nytt firmware:
    https://www.moogmusic.com/news/matri...-now-available

    V1.3.0 RELEASE NOTES
    HIGHLIGHTS
    With new global setting 5.3 you can switch between four different velocity curves. If you tend to play keys with a harder touch, try switching to LINEAR or STRETCHED to more easily produce softer velocity values. Alternatively, switching to COMPRESSED will make it so that higher velocity values are produced with less physical effort.
    The Pitch Wheel setting will now come out of the KB CV Out alongside the keyboard information. Try using the KB
    CV Out to modulate the STEREO DELAY TIME 1 input to create longer delay times when you play higher notes on the keyboard. While holding a note, moving the Pitch Wheel will not only adjust the pitch but now also modulate the delay time as well.

    CHANGES SINCE V1.2.3:
    • PPQN IN and OUT improvements.
    • CC94 added to allow switching voice modes over MIDI.
    • KB GATE OUT will now follow MULTI TRIG selection.
    • Octave Transpose controls are now more responsive.
    • Improved response to the TIME 1 IN CV of the Stereo Delay when synced.
    • KB VEL OUT (Keyboard Velocity CV Out), KB AT OUT (Keyboard Aftertouch CV Out), KB CV OUT (Keyboard CV Out), and KB GATE OUT (Keyboard Gate Out) correctly update when MIDI notes are played.
    • Added Pitch Wheel information to the KB CV Out (Keyboard CV Out).
    • Global setting 4.1 – Delayed Keyboard Octave Shift has been improved and now also applies to the keyboard CV output.
    • Removed spurious MIDI messaging when HOLD function was engaged.

  24. #324
    mad.gibbon
    mad.gibbon är inte uppkopplad
    mad.gibbons avatar
    Veteran
    Det här kanske alla redan vet, men jag blev glatt förvånad… sitter och leker med arpeggiatorn och råkade trycka flera gånger på samma tangent i PLAY och HOLD-läget… och då spelar den upp det antalet! Så trycker jag t ex en gång på A, tre gånger på C och två gånger på D så cyklar den på samma antal. Typ som en sequencer men i arpläget.

    Edit:
    Kanske ska lägga till att efter jag tryckt flera gånger så avslutar jag med att hålla nere tangenten, så tillslut håller jag nere de tangenter jag vill att den ska cykla igenom, men den kommer ihåg antalet gånger jag tryckte ned tangenten innan jag höll kvar den. Luddigt uttryckt : )
    Senast redigerat av mad.gibbon den 2023-04-12 klockan 11:48.

  25. #325
    BURG
    BURG är inte uppkopplad
    BURGs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mad.gibbon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det här kanske alla redan vet, men jag blev glatt förvånad… sitter och leker med arpeggiatorn och råkade trycka flera gånger på samma tangent i PLAY och HOLD-läget… och då spelar den upp det antalet! Så trycker jag t ex en gång på A, tre gånger på C och två gånger på D så cyklar den på samma antal. Typ som en sequencer men i arpläget.
    haha, what? hade ingen aning.. tack för tips!

  26. #326
    Cberga
    Cberga är inte uppkopplad
    Cbergas avatar
    Veteran
    Jag var inne på MUG och fingrade på en färgglad Matriarch en kort stund på lunchen häromdagen. Fick till ett underbart sync-ljud. Det lät mumma IMO. Och sen var jag tvungen att gå. Skön klaviatur var det också. Jag snuddade bara vid ytan och ett kosmos av patch-möjligheter lämnades outforskat. Men, vilket inspirerande instrument

Liknande ämnen

  1. History of The Moog Synthesizer: Intervju med Robert Moog
    Av deadbeat i forum Allmänt om musik
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-07-11, 22:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •