Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 104

Ämne: Tips på PC som musikdator

  1. #1
    303
    303 är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna

    Tips på PC som musikdator

    Nej inget mac vs pcsnack, kört mac i många år och har mycket klart för mig vad mac har för styrkor och svagheter.

    Intel Nuc som musik-pc, erfarenheter? Eller mecka in OSX i den?

    Ableton Live och PC, fungerar det som det ska?

    Har inga externa instrument så latency och sådant spelar ingen roll.

    Eller varför inte en PC i delar som både fungerar till musik o spel?

    Några tankar

  2. #2
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Jag sitter här med en Intel NUC inte testad för musikbruk än. Det krävs lite mer kunnande och man får lägga lite tid.

    faktiskt så dog den för ett år sedan och då hade jag laggt så mycket tid på den (uppdaterat bios) att jag kände att jag varken hade tid eller ork längre så den åkte bara rakt av ner i en låda.

    men min huvudator sedan tio år dog i förra veckan så då var jag mer av tvungen att ta itu med den. Det var vist över tio nyare bios efter det. Efter mycket pill så lyckades jag få den att ta det nya BIOSET och nu äntligen fungerar den utan anmärkning.

    Med det så vill jag mast säga att köper du en nyutkommen så räkna med evetullet att det kan vara en hel det konstigt innan dom fått till BIOS riktigt bra.

    tycker du att det är kul i sig att lösa problem så är det ju inget störe probelm men vill du att det bara ska fungera så kör inte med NUC. Särklillt om du ska ha den som huvuddator som i stort bara fungerar. Ja PC kräver lite pillande i bland det ska man vara medveten om.

    Du ska nog gå på minst en mini ITX bräda. Kolla noga, måste du ha PCIe. Firewire eller något optisk ut... Kolla det noga.

    Tycker prisjakt är kul och hjälpsamt närt man jämför... Finns ett särskilt verktyg där som är bra och har man ett konto kan man spara listor på olika paket. kan ju annars bli rätt rörigt när det finns så ofantligt mycket olika delar med mera.

    Jag måste ju själv ha en ny dator men tänkt föröka klara mig tills hösten det är ju det at jag fuderar på AMD ryzen den här gången men har svårt att bestämma mig. Vill se om Ryzen 3 är bra för musikbruk inna jag fattar det avgörande beslutet.

    jag tänker länge och nogsamt när det gäller sånt här. är förövrigt trött på stora datorlådor så jag ska föröka avväga så smått som möjligt men ändå vettigt och ok. Jag måste ha två PCIe portar. Behöver bara ha en M2 disk och en plats för hårddisk så jag kan klara mig med en minilåda men kommer då få borra upp ett hål till ljudkortskabeln.
    Senast redigerat av Modellear den 2019-04-07 klockan 14:31.

  3. #3
    303
    303 är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Tack för svar Modellear
    Ok så NUC:en trilskas lite alltså, synd då formatet är grymt smidigt.

  4. #4
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Alltså köper du en NUC som inte är precis ny så kan man ju googla på den modellen och se om folk har upprepade problem.

    Var ju på en förbokning innan den var ute, M2 var helt nytt. Väldigt mycket grejande med den M2 disken som inte alls stöddes av den Windows version jag hade just då. man var tvungen att ha två USBstickor, en med Windows på och en med M2 drivrutinen.

    Men allt detta lär ju så klart vara med i dag om man köper Windows.

    Windows är ju mer öppen standard med tusentals tillbehör och allt måste ha drivrutin. Det är mer konkurrens och därför betydigt billigare.

    Bara man har rätt och den nyaste drivrutinen så funkar det men man kan behöva lägga in den själv manuellt om man bygger själv.

    Svårt och klurigt om man inte kan det men har man lärt sig hur man gör och gjort det ett par gånger så är det inget problem att göra det.


    Köper du ett moderkort så får man med en cdskiva med alla nödvändiga drivrutiner (men man bör ändå fixa dom nya från hemsidan sen när dom dyker upop)... På NUC så får man ladda ner alla själv med det ligger liksom en googelsöking bort och tre musklick så är man där. Desssutom så är det öppet och gratis... man loggar inte in någonstans.

    PÅ Mac måste man logga in på Mac store via Itunes ? Gratis ja men i alla fall varför krångla till det till den grad att det är lättare att gå in på PirateBay :facepalm:

    Dessutom allt i PC använder du en enda skruvmejsel... Den här MAC A 1278 är jag redan innan på två olika bits och måste köpa en trekantig skruvmejsel till batteriet om jag ska byta det.

    För hemmafixare så kommer du märka att du kan fixa allt själv förr eller senare utan en massa olika skruvmejslar. Bara det ger intrycket att man inte ska skruvas själv i en MAC

  5. #5
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Apropå NUC: existerar den som "bare-bone" (mb + chassie) men med option för cpu/minne/ssd? Eller enbart fastlödd propp?

  6. #6
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    Jag förstår att det finns fördelar med formatet, men upplever att NUC är väldigt kostnads ineffektivt. Med RAM och lagring så blir det ganska dyrt, jämfört med att plocka ihop grejer själv. Tittar man på NUC så kan man lika gärna titta på en Mac mini ärligt talat, tror det är ett bättre alternativ, jämförelsevis.

  7. #7
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av my03 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Apropå NUC: existerar den som "bare-bone" (mb + chassie) men med option för cpu/minne/ssd? Eller enbart fastlödd propp?
    Det är processor + moderkort + chassi. Minnen och disk köper man löst men det brukar även finnas kitt att köpa sist jag kollade.

    Citat Ursprungligen postat av eXode Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tittar man på NUC så kan man lika gärna titta på en Mac mini ärligt talat, tror det är ett bättre alternativ, jämförelsevis.
    Den är ugnefär halva den storleken så man får nog hitta någon annan PC att jämföra med.

  8. #8
    303
    303 är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Tack för bra tankar.

    Har grafikkortet, om man nu plockar ihop en pc, någon betydelse just vid musikproduktion?

  9. #9
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av 303 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack för bra tankar.

    Har grafikkortet, om man nu plockar ihop en pc, någon betydelse just vid musikproduktion?
    Grafikkortet avlastar ju processorn så den kan ge mer till det den ska göra och det gillar man alltid.

    Är den mycket äldre så kan den avge onödigt mycket värme i vissa fall och det vill man ju helst undvika. Men musikprogrammet använder ju inte så mycket av grafikkortet så det är helt lugnt med den biten.

    Viktigt att känna till att exempelvis nvidia GTX 1030-GTX1080 och nyare har fläktar som står helt stilla när man surfar och håller på med daw. Semipassivt heter det. väldit tysta grafikkort... Finns säkert motsvarande på AMD.

    Vissa äldre kort både från AMD och Nvidia kan gå på som rena höfläkten och särskilt AMD kan i vissa fall pumpa 100-300 Watt rätt ut i lådan och det blir inte kul. fast det fin äldre kort som drar välldigt lite ström också.

    I vilket fall släng inte in vad som helst, googla på det först.

    På processorer står det TDP och undvik dom som är jättehöga generellt på allt när man letar komponenter.

  10. #10
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Jag har börjat snöa in lite på att skaffa en DeskMini (https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=4871861) där en av fördelarna är att CPUn går att uppgradera vid behov (ej fastlödd) även fast lådan tillhör det mindre formatet (dock inte lika pytteliten som NUC dock).

  11. #11
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Om du inte har väldigt ont om plats och därför behöver något superkompakt så rekommenderar jag att du bygger en själv. Du kommer definitivt få mest ös per krona om du gör så.

  12. #12

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av geminister Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om du inte har väldigt ont om plats och därför behöver något superkompakt så rekommenderar jag att du bygger en själv. Du kommer definitivt få mest ös per krona om du gör så.
    +1 på den.

  13. #13
    303
    303 är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av geminister Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om du inte har väldigt ont om plats och därför behöver något superkompakt så rekommenderar jag att du bygger en själv. Du kommer definitivt få mest ös per krona om du gör så.
    Det lutar väl lite åt det hållet, några tips på komponenter som lirar bra med varandra, moderkort tänker jag väl på i första hand.

  14. #14
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Lustigt den där desk mini har en COM port undras om man kan köra med en klassisk c64/Amiga joystick ?

    Ja större formfaktor håller jag med om. Gå inte under Mini-itx... Funderar själv på något sånt.

    Bland annat den här lådan Louqe Ghost S1 kan man ha då men man måste kolla noga så att saker får plats och tänka på att man bör stoppa i lite strömsnålare grejer. kolla noga så att närverskggregatet verkligen får plats.
    Genomgång i Sweklockers video här. https://www.sweclockers.com/test/247...louqe-ghost-s1

    Man går igenom nån tidigare prototyp/modell av den här https://www.youtube.com/watch?v=aM1wPeF1HJA

    Lite större låda som jag gillar här.

    Fractal design Define nano s https://www.youtube.com/watch?v=svje9ArCjVo

    jag tror faktiskt att det får bli den sistnämnda för egen del.
    Senast redigerat av Modellear den 2019-04-08 klockan 23:46.

  15. #15
    lazerkind
    lazerkind är inte uppkopplad
    lazerkinds avatar
    Veteran
    Kan bara hålla med tidigare tipsare. Fractal gör trevliga lådor.
    Mitt bästa tips är iaf att inte snåla på psu'n och moderkort.
    Om någon är intresserad så kan jag lista vad jag byggde ihop min Ryzen 2700x burk av. Jag kör mitt RME400 på 64 samples med den och är helnöjd.

  16. #16
    303
    303 är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av lazerkind Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan bara hålla med tidigare tipsare. Fractal gör trevliga lådor.
    Mitt bästa tips är iaf att inte snåla på psu'n och moderkort.
    Om någon är intresserad så kan jag lista vad jag byggde ihop min Ryzen 2700x burk av. Jag kör mitt RME400 på 64 samples med den och är helnöjd.
    Är absolut intresserad att läsa vilka specifika komponenter du valt

  17. #17
    amino
    amino är inte uppkopplad
    aminos avatar
    Veteran
    Jag byggde min förra dator (2013) i en Fractal Design Node 304 och har varit så nöjd med den att jag valde samma låda när jag byggde ny dator för några månader sedan. Sitter ett ASRock Z390 Phantom Gaming-ITX/ac i den nya med en Intel Core i9 9900K och två 500GB Samsung 970 EVO. Fungerar finfint. Enda strulet var att fläkten jag beställde (Noctua NH-D15S) inte passade helt med moderkortet och låda, men jag kunde använda den gamla fläkten (Noctua NH-U12S) istället.

  18. #18
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Ja fraktal är ju som folklådan

    Jo jag nämnde ju Louqe Ghost S1 vilket jag tänkte på utifall man vill ha en extremt liten dator. Men det är dyr, saknar fläktfillter och det lär vara lite svårare att få in allt. Man bör därför dubbelkolla allt. Man kan ha rätt stora grafikkort.

    men utifall man vill klämma in mer på fler kortplattser så går det inte... Som i mitt fall. Jag måste gå lite större och kommer nog lägga mig runt där Node 304 som amino nämnt eller Nanno s eller kanske något annat.

    Har ingen DAW alls nu men jag kommer vänta tills Ryzen tre är släppt och folk sagt vad dom tycker.

    303 kolla runt och tänk lite och när du har bestämt dig ungefär så kan ju alla som vill hjälpa till att leta runt efter tänkt budget någotsånär. Samt undvika fallgropar.

    Glöm inte att man måste ha OS också

  19. #19
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Att fläktarna står stilla på GTX 1060-1080 vid låg belastning är ju inte alls sant.

    Exakt vad på Intel Nuc fick du inte att fungera?

  20. #20
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av 303 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ableton Live och PC, fungerar det som det ska?

    Eller varför inte en PC i delar som både fungerar till musik o spel?

    Några tankar
    1: Japp. Funkar flawless.

    2: Japp. Det är så jag alltid gör. Bästa alternativet enligt min mening. Så länge man itne är helt ute och cyklar med komponentsval förståss. men detdär har gjorts väldigt enkelt nu för tiden.

  21. #21

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Att fläktarna står stilla på GTX 1060-1080 vid låg belastning är ju inte alls sant.

    Exakt vad på Intel Nuc fick du inte att fungera?
    Jo, så funkar det hemma hos oss. Inga fläktar rör sig förrän kortet blir varmt

  22. #22
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Det beror på hur du ställer in din fläktcontroller.

  23. #23
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo, så funkar det hemma hos oss. Inga fläktar rör sig förrän kortet blir varmt
    Ingen av de 3 senaste datorerna jag ägt har haft fläktar som stått helt still på dess gtx kort (gtx-1070).

  24. #24

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ingen av de 3 senaste datorerna jag ägt har haft fläktar som stått helt still på dess gtx kort (gtx-1070).
    Två maskiner med 1070, där står fläktarna still och till och med på mitt GTX950 står fläktarna still.
    Kan vara någon inställning på controllern som Ashaz säger eller att dina chassin blir varma.
    Jag har Fractal chassi med stora tysta fläktar svalt och tyst.

  25. #25
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Ja det står i specifikationen till och med.

    Passivt = Ingen fläkt det finns vissa grafikkort med en stor kylfläns i stället.

    Semipassiv = Fläkten står still när grafikkortet är svalt.

    Stannar inte fläkten när man inte pressar datorn då beror det på som ovan nämnts, någon inställning, Eller så är det för dåligt luftflöde i lådan. Se över fläktarna och placering. Tänk noga vilket håll dom ska blåsa och kontrollera att dom blåser rätt. En låda levererades med en fläkt i bakkant som blåste ut och en i framkant.

    Jag flyttade den där bak till framkant och det blev bättre flöde i lådan. Sätt i så stor fläkt det går och man kan ha så kallade fläktkontroller eller sätta ett motstånd så fläkten går lite saktare.

    Det finns så kallade referenskort. Dom har som en låda över alltihopa med utblås bakåt. Dessa ger också en avkylande effekt. Mycket lämpligt för mindre lådor med ont om plats.


    Man bör tänka på dessa saker om man vill ha en sval och tyst dator.

    TDP

    Om man vill ge sig sjutton på att man vill ha välldigt tyst dator så ska man kolla efter dom komponenter som är strömsnåla. Men avväga så att det inte är för klen processor.

    Vi som vill hålla på med musik vill ju gärna ha lite med klös på just processorn men bör ju helt klart undvika dom som drar över 100 watt. Alternativt se till att ha en väldigt bra kylfläns. och sen stor låda med dom största fläktarna.

    Vill man bara titta på film och surfa så finns det dom som bara drar 35 watt med inbyggt grafikkort som är tillräckligt bra även om man vill köra 4k. Dessa duger fint för musik om man inte har jättemånga audiospår samt massa effekter som använder tungdrivna algoritmer. Som för mig personligen som ofta bara gör några spår med syntar och lägger ett simpelt reverb. Då duger allt i processorväg. kan hålla på med en gammal core duo om det är så

    ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    Viktigt

    Processor med så lågt PDP men avväg för dina behov.

    Vill man inte spela så välj ett strömsnålare grafikkort. gtx 1030 gtx 1040 har inte ens extra ingång för ström, drar mycket lite ström.

    Byt ut orginalfläkten till processorn särskilt om den har högre tdp. Jag själv köper stock då är det inte med någon fläkt men i bland är det billigare utan stock.

    Var beredd att sätta in någon extra fläkt i lådan och sätt dom i framsidan men det kan man kolla på lite senare.

    Kolla märkningen på Nätagregatet och välj så hög verkningsgrad som möjligt efter budget men lägg gärna några kronor extra här. Välj minst guld tycker jag.

    Räkna ut vad hela systemet drar och välj ett aggregat som håller sig runt 50-60 % däromkring.

  26. #26
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Jo jag glömmer ju en sak. Så klart finns det olika lösningar om man vill ha mest klös i lådan av alla !

    Vattenkyling ! För mig ett helt outforskat område ! Man kan kyla allt med vatten nuförtiden. Japp det här är inget skämt ! Det här är på riktigt alltså ! nätverksaggregatet också... Wow

    https://www.fsplifestyle.com/en/prod...Mplus850W.html

    Se även där att om man kör under 50% så är det helt tyst så ja man ska kanske väljas ett större än det jag sa Det är otroligt mycket data att hålla reda på ! Puh

    Men otroligt kul Kan gräva ner mig i timtal... Skulle gott kunna sätta ihop några system.

    Ett till ytan litet.

    Ett för dom med budget.

    Ett vanligare som passar alla.

    Ett extremt och dyrt.

    ^Av musiker för musiker^
    Senast redigerat av Modellear den 2019-04-12 klockan 11:04.

  27. #27
    drifter7508
    drifter7508 är inte uppkopplad
    drifter7508s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Två maskiner med 1070, där står fläktarna still och till och med på mitt GTX950 står fläktarna still.
    Kan vara någon inställning på controllern som Ashaz säger eller att dina chassin blir varma.
    Jag har Fractal chassi med stora tysta fläktar svalt och tyst.
    Hade stort Fractal R5 med stora tysta Noctua fläktar. Lyckades då aldrig få mitt gtx kort att slå av fläkten helt. Kanske nån tweak någonstans då som jag missat. :-)
    MSI kort.
    Senast redigerat av drifter7508 den 2019-04-12 klockan 12:36.

  28. #28

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drifter7508 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hade stort Fractal R5 med stora tysta Noctua fläktar. Lyckades då aldrig få mitt gtx kort att slå av fläkten helt.
    MSI kort.
    asus...

  29. #29
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Otur, trasigt vem vet ? Vad för övriga komponenter hade du? Fläkt är ju med lådan... och den är ju helt ok luftig så...

    men inspekterade du visuellt ? menar är du riktigt säker på att det var grafikkortet som lät ?

    Det finns ett program till grafikkortet där man kan överklocka och för oss det intressanta underklocka. Samt det viktiga ställa in profiler för hur och när fläktarna ska gå. Man kan ju tillåta högre temperatur på grafikkortet om man vill. tex 80 grader bör absolut inte vara någon fara alls man kortar bara livslängden säg det men dom brukar ju trotts allt närapå hålla för evigt.

  30. #30
    Albedo
    Albedo är uppkopplad nu
    Albedos avatar
    Veteran
    Lite roligt apropå kylning: En ny fläkt speciellt framtagen för Ryzen släpps nu, den heter Fryzen.
    Troligen bara roligt för svenska kunder.

    https://www.inet.se/produkt/5322491/...LncfSZ5db-KLfc

  31. #31
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Du kommer förmodligen inte hitta någon som inte kör sin fläkt när när du kör musikappar.
    De kräver så mycket så att alla CPU klockar upp och höjer volt vilket skapar värme.

    Kör du på en fläktlös kommer den antingen att överhetta och klocka ner eller så hackar det.

    Det finns ingen ”magic” dator som spettar på med full gas på CPUn utan fläkt.
    Vid fullt skaft så drar en i7 mellan 150-190watt, ensam.

    Det blir värme av det.

  32. #32
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Stor fläkt, låg RPM och gammatl musikprogram löser de flesta fläktproblem.

  33. #33
    303
    303 är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Oj vad mycket läsvärda tips det hade trillat in, ska lusläsa tråden ikväll och återkoppla lite, tack ni alla

  34. #34
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av janost Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du kommer förmodligen inte hitta någon som inte kör sin fläkt när när du kör musikappar.
    De kräver så mycket så att alla CPU klockar upp och höjer volt vilket skapar värme.

    Kör du på en fläktlös kommer den antingen att överhetta och klocka ner eller så hackar det.

    Det finns ingen ”magic” dator som spettar på med full gas på CPUn utan fläkt.
    Vid fullt skaft så drar en i7 mellan 150-190watt, ensam.

    Det blir värme av det.
    Nja det finns massa olika I7
    Intel Core i7 9800X 3,8GHz Socket 2066 TDP 165 W 7000 SEK

    Håller man sig runt konsumentsegmentet
    Några exempel bara.
    Intel Core i7 9700K 3,6GHz Socket 1151-2 TDP 95 W 4000 SEK

    Intel Core i7 8700 3,2GHz Socket 1151-2 TDP 65 W 3400 SEK

    Intel Core i7 7700T 2,9GHz Socket 1151 TDP 35 W 3700 SEK

  35. #35
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    O
    Citat Ursprungligen postat av Modellear Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nja det finns massa olika I7
    Intel Core i7 9800X 3,8GHz Socket 2066 TDP 165 W 7000 SEK

    Håller man sig runt konsumentsegmentet
    Några exempel bara.
    Intel Core i7 9700K 3,6GHz Socket 1151-2 TDP 95 W 4000 SEK

    Intel Core i7 8700 3,2GHz Socket 1151-2 TDP 65 W 3400 SEK

    Intel Core i7 7700T 2,9GHz Socket 1151 TDP 35 W 3700 SEK
    Och hur tänkte du belasta dina exempel?

  36. #36
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av janost Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Och hur tänkte du belasta dina exempel?
    Vem påstod att man ska köra fläktlöst? ingen här i tråden pratar helt passiva grejer, Däremot bör man ju helt klart undvika dom mest törstiga processorerna självklart så slipper man det problemet.

    Samt släng i nån fläkt som duger men ta i lite.

    Kör själv en Noctua NH-D14 på I7 2600k från 2009 räcker än konstigt nog. Processorn brukar gå på runt 60 % belastning i Reason. Fläktarna rör sig inte mycket.

    Grafikkortet står still nätagets med. Så det är mest bara fläktarna i fronten som rullar lite och det verkar vara fullt tillräckligt. Kan nog stänga av processorns fläktar helt med den kylaren och dom två fläktarna i fronten.

  37. #37
    lazerkind
    lazerkind är inte uppkopplad
    lazerkinds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av 303 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är absolut intresserad att läsa vilka specifika komponenter du valt
    Ok. En kort lista:
    Moderkort: Asus Rog Strix x470-F gaming
    Cpu: 2700X
    2x 8GB Ram (Corsair 3200)
    Cpu kylare: Noctua nh d15
    Psu: Seasonic focus+ 750
    Gpu, asus rog strix gtx 1070Ti
    Ssd: samsung 860 Evo
    Ljudkort: Fireface 400 UC
    Chassi. Fractal R5 med 2 noctua fläktar i fronten.
    OS: Win 10 pro.

    Detta system kör 300 st ReaXComp standard på 64 samples.
    Det går säkert att tweaka till lite mer om man vill. ( scanProAudio verkar komma upp i 320)
    Men det här räcker mer än väl för mig

  38. #38
    303
    303 är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Grymt lazerkind, tack!

  39. #39
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av 303 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Grymt lazerkind, tack!
    Skapa konto pa prisjakt,lagg in alladelar dar I en lista. For right,Komplett har fardiga paket for Dom som bigger sjalv. Lanka hit sa kan vi titta på det

    Det kanske are lattare forsta gangen att kopa fardiga kitt att bygga sjalv.

    Exempel
    https://www.komplett.se/category/103...-i-delar-intel

    https://www.webhallen.com/se/categor...gspaket?page=1

    https://www.inet.se/kategori/615/uppgraderingspaket
    Senast redigerat av Modellear den 2019-04-14 klockan 10:34.

  40. #40
    lazerkind
    lazerkind är inte uppkopplad
    lazerkinds avatar
    Veteran
    +1 på kompletts paket. Har bara bra erfarenheter därifrån.
    När jag skulle bygga så hade de den cpu+mb+ram som jag ville ha i paketpris så det blev lite billigare. De verkar dock ha bytt moderkort i det paketet sedan dess. Webhallen verkar dock ha ett paket med 470.

  41. #41
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    asus...
    mitt gammla asus GTX580 cuda2 var ett äkta as till höfläkt hadde nån GTX 970 tror jag. Drog även gaska mycket ström bägge dom korten minns jag. Att gå upp till GTX1070 var en riktig dröm i jämförelse hela serien har jag förstått är riktigt bra. Man kan gå ner till 1030-50 om man inte gör nått tyngre grafiskt. Vissa av dem har ju inte ens nån ingång för ström ens.

    Nu kan man börja snegla på valfri GTX 16xx tycker jag men har man något kort så kan man nog vänta lite eller bara köra med prosessorns grafikkort. Tills det kommer skrymta kretsar nm.

    Beronde på budget så klart. Har man lite pengar så håller man utkik efter reor, är ju mycket efter jul när folk är superpanka, mellandagsrea, blackfriday och en massa. Efter semestern borde det vara lite med.

  42. #42
    303
    303 är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	34E32E43-FC0B-4E25-AA2A-3525EC7596FF.png 
Visningar:	115 
Storlek:	4,03 MB 
Id:	87609
    Lite inaktivitet av mig på den här fronten dessvärre. Hursom blev erbjuden en dator idag, beggad. Men huruvida komponenterna är ”musikdugliga” vet jag inte. Bifogar bild på innehållet.

  43. #43
    moenia
    moenia är inte uppkopplad
    moenias avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av 303 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	34E32E43-FC0B-4E25-AA2A-3525EC7596FF.png 
Visningar:	115 
Storlek:	4,03 MB 
Id:	87609
    Lite inaktivitet av mig på den här fronten dessvärre. Hursom blev erbjuden en dator idag, beggad. Men huruvida komponenterna är ”musikdugliga” vet jag inte. Bifogar bild på innehållet.
    Tycker det ser fint ut. Bara tuta och köra.

  44. #44

    Veteran
    Ungefär samma prestanda som min burk från 2012. Kommer att funka.

  45. #45
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av lazerkind Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ok. En kort lista:
    Moderkort: Asus Rog Strix x470-F gaming
    Cpu: 2700X
    2x 8GB Ram (Corsair 3200)
    Cpu kylare: Noctua nh d15
    Psu: Seasonic focus+ 750
    Gpu, asus rog strix gtx 1070Ti
    Ssd: samsung 860 Evo
    Ljudkort: Fireface 400 UC
    Chassi. Fractal R5 med 2 noctua fläktar i fronten.
    OS: Win 10 pro.

    Detta system kör 300 st ReaXComp standard på 64 samples.
    Det går säkert att tweaka till lite mer om man vill. ( scanProAudio verkar komma upp i 320)
    Men det här räcker mer än väl för mig
    Tänker ibland att jag skulle uppgradera min gamla burk, behåller gärna lådan, diskarna och psu men lite osäker på om det går. Är det ATX som ATX eller, skulle det där x470 funka i min gamla Antec P280 från 2014 eller är det kört?

    Alternativet är att byta upp från min i7 4770s till 4790k (om jag skulle hitta en billigt) och klocka upp den lite, men oklart om det är värt besväret.
    Senast redigerat av kotten den 2019-12-21 klockan 16:19.

  46. #46
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    kotten,

    Antec P280 är ju ett finfint chassie och jag ser inte varför du inte skulle kunna behålla den. Rog strix är ju ett ATX kort så det kommer passa som handen i handsken.

    Standarder är ju inte alls dumt. Slängde idag in en ny PSU på mitt eget Frankenstein-bygge (konsument-moderkort med Xeon-propp & pin-omkastar-fix-grej under CPUn. Gick hur bra som helst.

    Min ordinarie maskin har 4790k (har aldrig stressat upp den över sin basfrekvens med handen på hjärtat). En grymt bra cpu som har bra mos ifrån början. Men din 4770s är ju inte någon slöfock direkt den heller.

  47. #47
    klonqs avatar
    Veteran
    Jag har en Intel NUC som kommer bli min primära musikdator på Måndag då jag får nytt skrivbord. Kör linux och Ardour är installerat på den nu men just nu är det i huvudsak en pc jag programmerar på. På måndag blir det andra bullar dock.

  48. #48
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Nån som kör DAW på moderkort med flera CPU? Är det lika sömlöst som att köra flera cores?
    En drömsetup vore t.ex 8x8 cores på senaste i9'an med 512GB RAM (eller var limit ligger just nu), 3x3TB SSD eller nåt sånt. Värsta gamingkortet ever med +4 utgångar osv, osv.

    Funkar det att köra DAW med låga latency med så mycket crazy hårdvara, eller får man andra problem?

  49. #49

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nån som kör DAW på moderkort med flera CPU? Är det lika sömlöst som att köra flera cores?
    En drömsetup vore t.ex 8x8 cores på senaste i9'an med 512GB RAM (eller var limit ligger just nu), 3x3TB SSD eller nåt sånt. Värsta gamingkortet ever med +4 utgångar osv, osv.

    Funkar det att köra DAW med låga latency med så mycket crazy hårdvara, eller får man andra problem?
    För att köra fler än en fysisk processor måste du upp på Xeon processorer...
    Då är det nog ballare med en Ryzen värsting.

  50. #50
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Ja, så mycket visste jag om multi-cpu setup
    Men går inte det då?
    Kanske inte är jämförbart, men Mac Pro kör väl med en hel balja CPU'er på samma moderkort?

  51. #51

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, så mycket visste jag om multi-cpu setup
    Men går inte det då?
    Kanske inte är jämförbart, men Mac Pro kör väl med en hel balja CPU'er på samma moderkort?
    Apple kör Xeon och bara en processor.

    Med intelprocessorer så kan man bara köra fler fysiska processorer med Xeon
    Senast redigerat av drloop den 2019-12-22 klockan 12:19.

  52. #52
    fragster
    fragster är uppkopplad nu

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av my03 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    kotten,

    Antec P280 är ju ett finfint chassie och jag ser inte varför du inte skulle kunna behålla den. Rog strix är ju ett ATX kort så det kommer passa som handen i handsken.
    ...
    Jag byggde nya musik-pcn på min ännu äldre P183 från typ 2010. Inga problem, med bra fläktar är det snudd på ljudlöst trots i7.

  53. #53
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av my03
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Standarder är ju inte alls dumt.
    Citat Ursprungligen postat av fragster Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag byggde nya musik-pcn på min ännu äldre P183 från typ 2010. Inga problem, med bra fläktar är det snudd på ljudlöst trots i7.
    Bra bra! Tänker att det är så mycket som ändras men att ATX fått vara just ATX i så många år nu är ju fint. Har ingen brådis med det här så det blir nån gång nästa år om jag märker att jag använder datorn mycket till musik, ett sånt uppgraderingspaket med moderkort+cpu+minnen.

  54. #54
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Om du inte har en serverlast som att ex. driva virtuella maskiner på ett företag, så finns det idag ingen anledning att köra multipla fysiska CPU'er för desktop/workstation jobb.
    Särskillt inte med tanke på hur många cores som idag finns på en enda CPU.

    Finns också en hel del 'pitfalls' där performance sjunker eller där man tror att man borde få ut mer.

    Ex.
    Applikationen skalar inte, du kanske får 100% extra performance mellan 1core till 2core, men vid 4core så kanske den ökningen är nere i 30% och vid 8core inget alls.
    Beror helt på hur applikationerna är skrivna och beroende på vad applikationen gör så kanske det inte ens hjälper med fler cores.
    Ex. säg att något behöver göras sekventiellt, då spelar det ingen roll att du har 8 cores eftersom man ändå får vänta på att varje instruktion ska bli klar.

    Spel är ju en sån last som typiskt tjänar mer på snabb CPU jämfört med multipla cores.
    Ex. i recensioner på CPU'er så brukar man prata om single thread performance när det kommer till spel.

  55. #55
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Haplo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om du inte har en serverlast som att ex. driva virtuella maskiner på ett företag, så finns det idag ingen anledning att köra multipla fysiska CPU'er för desktop/workstation jobb.
    Särskillt inte med tanke på hur många cores som idag finns på en enda CPU.

    Finns också en hel del 'pitfalls' där performance sjunker eller där man tror att man borde få ut mer.

    Ex.
    Applikationen skalar inte, du kanske får 100% extra performance mellan 1core till 2core, men vid 4core så kanske den ökningen är nere i 30% och vid 8core inget alls.
    Beror helt på hur applikationerna är skrivna och beroende på vad applikationen gör så kanske det inte ens hjälper med fler cores.
    Ex. säg att något behöver göras sekventiellt, då spelar det ingen roll att du har 8 cores eftersom man ändå får vänta på att varje instruktion ska bli klar.

    Spel är ju en sån last som typiskt tjänar mer på snabb CPU jämfört med multipla cores.
    Ex. i recensioner på CPU'er så brukar man prata om single thread performance när det kommer till spel.
    ...så det har egentligen inte hänt jättemycket på 10 år i vår värld. Självklart är ett rejält knippe cores, optimal minneshantering och hypersnabb grafik det bästa vi kan göra för en bra studiomaskin, och avlastar mjukvaran så bra det går, men det kommer alltså ändå flaskhalsar om man kör riktigt tunga pluggar i flertal som är specifikt skrivna.
    Börjar förstå varför det fortfarande görs så mycket extern DSP för proffsstudios.

  56. #56

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...så det har egentligen inte hänt jättemycket på 10 år i vår värld. Självklart är ett rejält knippe cores, optimal minneshantering och hypersnabb grafik det bästa vi kan göra för en bra studiomaskin, och avlastar mjukvaran så bra det går, men det kommer alltså ändå flaskhalsar om man kör riktigt tunga pluggar i flertal som är specifikt skrivna.
    Börjar förstå varför det fortfarande görs så mycket extern DSP för proffsstudios.
    DAWs är generellt sätt rätt bra på att ta hand om flera cores. Så kör på med mer cores till din DAW det kommer att löna sig.

  57. #57

    Veteran
    Jag klurar på att ersätta min Intel 3570K processor med Ryzen 3600, den räknar jag kallt att den ger mig ca 3ggr mer prestanda jämfört med 3570K.
    Och ett uppgraderingskit med CPU, moderkort och 16GB ram kommer att kosta mig 6600 spänn.
    Så nog tusan har det hänt saker men det stog still länge pga av Intel inte riktigt fick till det.

  58. #58
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av charliecrash Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...så det har egentligen inte hänt jättemycket på 10 år i vår värld. Självklart är ett rejält knippe cores, optimal minneshantering och hypersnabb grafik det bästa vi kan göra för en bra studiomaskin, och avlastar mjukvaran så bra det går, men det kommer alltså ändå flaskhalsar om man kör riktigt tunga pluggar i flertal som är specifikt skrivna.
    Börjar förstå varför det fortfarande görs så mycket extern DSP för proffsstudios.
    Visst har det hänt mycket på 10år men om du utgår från multi-socket så verkar det i alla fall mer tveksamt idag IMO.
    Särskillt med det core-count / cpu som finns idag.
    Men visst det är bara att ladda hem och starta (på windows iaf) ex. CPUID HW Monitor och se hur utilization är per core när du kör.

  59. #59
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag klurar på att ersätta min Intel 3570K processor med Ryzen 3600, den räknar jag kallt att den ger mig ca 3ggr mer prestanda jämfört med 3570K.
    Och ett uppgraderingskit med CPU, moderkort och 16GB ram kommer att kosta mig 6600 spänn.
    Så nog tusan har det hänt saker men det stog still länge pga av Intel inte riktigt fick till det.
    Ja det bästa som hänt på länge är att AMD kan konkurera och även gå förbi Intel.
    Det har satt en rejäl blåslampa i baken på Intel och det kan bara vara till fördel för konsumenterna.

    De har ju tampats med problem med sin 10nm-teknik och leveranser och det är väl först nu de börjar leverera några produkter.
    Samtidigt så har de väckt de äldre 14nm CPU'erna från graven för att hantera low-end marknaden, för att lätta på trycket på de andra linjerna.

    Så ja de har lite issues att ta hand om.

  60. #60
    303
    303 är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Igår hämtade jag en PC! Tog tid innan jag tog steget. Jäklar vad nöjd jag är, det flyter på galant. Kommer nog aldrig slösa pengar på en Mac igen tyvärr.

Liknande ämnen

  1. Tips till er med totalt offline musikdator.
    Av charliecrash i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-01-15, 04:20
  2. Aktuella tips för byggandet av (PC) musikdator?
    Av iceblue1980 i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-08-27, 21:49
  3. Optimera PC som musikdator.
    Av RobinL i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2007-11-25, 11:34
  4. Någon som använder Delldator som musikdator?
    Av tolle i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-03-07, 21:43
  5. Barebone/mini-PC som musikdator?
    Av imported_Dead_Silent i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2004-07-02, 23:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •