Resultat 1 till 38 av 38

Ämne: Native Instruments Massive X

  1. #1
    Krukan
    Krukan är inte uppkopplad
    Krukans avatar
    Senior

    Native Instruments Massive X

    Native Instruments uppföljare (?) till Massive, Massive X, skulle ha släppts nu i februari, men är framskjuten till juni. Det har dock släppts lite mer info och lite bilder här:
    https://www.native-instruments.com/e...ths/massive-x/

  2. #2
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Kan nog bli rätt cool.

  3. #3
    defalut
    defalut är inte uppkopplad
    defaluts avatar
    Veteran
    Hoppas de gör gränssnittet större. Gillar gamla Massive men stör mig på att allt ska vara så pluttigt. Gäller iofs alla pluggar, och nej jag är inte gammal och har dålig syn. Inte SÅ gammal iaf.
    Senast redigerat av defalut den 2019-02-11 klockan 19:50.

  4. #4
    Nfuture
    Nfuture är inte uppkopplad
    Nfutures avatar
    Veteran
    Denna ser jag fram mot!!

  5. #5
    Krukan
    Krukan är inte uppkopplad
    Krukans avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av defalut Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hoppas de gör gränssnittet större. Gillar gamla Massive men stör mig på att allt ska vara så pluttigt. Gäller iofs alla pluggar, och nej jag är inte gammal och har dålig syn. Inte SÅ gammal iaf.
    Ja, håller med. På bilderna ser det ut som om gränssnittet är mer som Razor och Blocks dvs lite luftigare och - i mina ögon - mer lättnavigerat.

  6. #6
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Ser spännande ut... jag gillade gamla massive. Frågan är om den kommer att finnas kvar i Komplete-paketen också?

  7. #7
    Krukan
    Krukan är inte uppkopplad
    Krukans avatar
    Senior
    Priset verkar f.ö. inte satt men Massive X ingår i Komplete 12.

  8. #8
    Krukan
    Krukan är inte uppkopplad
    Krukans avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av biomoib Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ser spännande ut... jag gillade gamla massive. Frågan är om den kommer att finnas kvar i Komplete-paketen också?
    Det verkar så. Från NIs sajt:
    ”MASSIVE X is an addition to the MASSIVE family, and will exist side by side with the original instrument.”

  9. #9
    Astral
    Astral är inte uppkopplad
    Astrals avatar
    Senior
    Förr använde ja Massive rätt regelbundet. Nu ibland men den står sig ok trots alla år. Tyvärr tycker ja inte Native i släppt mycke intressant sedan Massive. Känns som de flesta andra företag är långt före i både kreativitet å produktivitet.
    Mina förhoppningar på M X är därför väldigt låg

  10. #10
    Steelberry
    Steelberry är uppkopplad nu
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Gränssnittet liknar kontrollpanelen i ett kärnkraftwerk från 70-talet. Eller nån sjukhusutrustning - kool!

  11. #11
    fragster
    fragster är inte uppkopplad

    Senior
    Nu är den släppt.

  12. #12
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av fragster Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu är den släppt.
    På väg att ladda hem sig nu... =)

    (Massive är fortfarande nog den mjuksynth jag använder mest, så ska bli spännande att se vad den här kan tillföra. Verkar ju ha fetare modulationsmöjligheter/modulationskällor, och då är ju "vanliga" massive inte direkt dålig m a p modulation...)

  13. #13
    HEK
    HEK är inte uppkopplad
    HEKs avatar
    Veteran
    Tycker denna ser förenklad ut vid första anblick, men så lär ju inte va fallet.

  14. #14
    fragster
    fragster är inte uppkopplad

    Senior
    Det tog mig typ 10min att inse att min gamla mac mini inte håller måttet längre... :/

  15. #15
    vildgris
    vildgris är inte uppkopplad
    vildgriss avatar
    Veteran
    Efter att bara ha testat lite presets kan jag tycka att den låter trevligt. Men nytt gränssnitt etc kommer ta ett tag att sätta sig in i. (Särskilt som jag "köpte" den genom att uppgradera en gammal version av Komplete så det var liksom inte bara Massive X som är nytt nu...)

  16. #16
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av vildgris Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men nytt gränssnitt etc kommer ta ett tag att sätta sig in i. (Särskilt som jag "köpte" den genom att uppgradera en gammal version av Komplete så det var liksom inte bara Massive X som är nytt nu...)
    Säger du det. ("Köpte" genom att uppgradera från Komplete Select till Komplete 12 för någon vecka sedan... )

  17. #17
    BoscoSync
    BoscoSync är inte uppkopplad

    Senior
    Rätt så svala reaktioner i mitt flöde om Massiv X. Det är lite synd. De flesta använder Serum och de verkar inte tycka att Massiv X når upp till den. Sedan är ju Phaseplant den synth plugg som folk verkar snacka mest om för tillfället. Vissa kallar till och med Phaseplant för "the Serum killer" .

  18. #18
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Lär väl visa sig. Lär väl även visa sig om NI fortsätter bygga på MassiveX gradvis, som de antytt. Massive var ju helt fantastisk när den kom (och är fortfarande fantastisk f ö), men konkurrensen har helt klart hunnit ikapp och i fallet Serum, skulle jag nog säga ganska mycket förbi, även om jag aldrig kommit längre än till demo av Serum. Det är en övergrym synth, som väl lixom Massive lite felaktigt hamnat i EDM-facket, trots att de kan så otroligt mycket mer.

    Känns även som att wavetable-synthar finns överallt nu, inklusive Abletion:s wavetable, som även om den saknar en hel del på modulationssidan jämfört med Massive/MasiveX/Serum, inte alls är fy skam rent ljudmässigt.

    Har inte ens hunnit starta Massive X, men har goda förhoppningar om den oavsett. Att den är "gratis" med Komplete gör ju inte riktigt saken sämre. Hoppas kunna undvika att lägga pengar på Serum. =)
    Senast redigerat av rydan den 2019-06-28 klockan 14:51.

  19. #19
    Philiasis
    Philiasis är inte uppkopplad

    Senior
    Massive X låter mycket bra, ser mer komplext ut också. Jag undrar bara varför har jag inte den som standalone app på min Mac (gamla Massive finns som en sådan) utom enbart som plugin... Ska det vara så eller det var jag som gjort något fel?

  20. #20
    avart
    avart är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Philiasis Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Massive X låter mycket bra, ser mer komplext ut också. Jag undrar bara varför har jag inte den som standalone app på min Mac (gamla Massive finns som en sådan) utom enbart som plugin... Ska det vara så eller det var jag som gjort något fel?
    Inget fel, den kan inte köras standalone än enligt NI.

    "MASSIVE X does not currently run in standalone mode."

  21. #21
    Philiasis
    Philiasis är inte uppkopplad

    Senior
    Det var det jag misstänkte, har missat det. Inget som stör, bara undrade. Tack avart

  22. #22
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    KompleteKontrol-mjukvaran är rätt najs om man vill köra VSTi som "nästan" standalone. (Nuförtiden kan den dessutom map:a till godtycklig midicontroller för styrning, som det verkar...)

  23. #23

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av BoscoSync Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Rätt så svala reaktioner i mitt flöde om Massiv X. Det är lite synd. De flesta använder Serum och de verkar inte tycka att Massiv X når upp till den. Sedan är ju Phaseplant den synth plugg som folk verkar snacka mest om för tillfället. Vissa kallar till och med Phaseplant för "the Serum killer" .
    Massive x ser intressant ut, har hållit mig borta från Komplete för att det är så stort paket, men nu klurar jag på det igen.

    Och Phaseplant, gillar verkligen hur Kilohearts tänker runt sin snapin teknik.

  24. #24
    drglas
    drglas är inte uppkopplad
    drglass avatar
    Veteran
    Jag antar att jag inte tillhör målgruppen då den lämnar mig lika oberörd som originalet då den kom. Har man Komplete måste man ju ändå testa :-).

  25. #25

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drglas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag antar att jag inte tillhör målgruppen då den lämnar mig lika oberörd som originalet då den kom. Har man Komplete måste man ju ändå testa :-).

  26. #26
    raoul flutters avatar
    Veteran
    Tycker den verkar bra, men tyvärr drar fläkten igång så jag kan i nuläget inte använda den. Flera har detta problem.

    Uppgraderade från Komplete 2 till 12 för 99.5 Euro. Klart prisvärt. Reaktor Blocks är grymt bra och även gamla Massive gillar jag. Guitar Rig Pro 5 har många roliga effekter.

  27. #27
    tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av raoul flutter Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tycker den verkar bra, men tyvärr drar fläkten igång så jag kan i nuläget inte använda den. Flera har detta problem,
    Shit, de har alltså börjat emulera t.o.m. problemet med fläktarna på analoga polys??

  28. #28
    mhult
    mhult är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Jag har Komplete 11 Ultimate och har väntat med att uppgradera, eftersom det inte fanns tillräckligt mycket nytt som är intressant för mig. Nu har Massive X tillkommit, men jag vet ändå inte om det är prisvärt att uppgradera.

    Är det bara jag som ser en överlappning mellan Massive X och Arturia Pigments (som jag köpte nyligen)?

  29. #29
    vildgris
    vildgris är inte uppkopplad
    vildgriss avatar
    Veteran
    Jag gillar den - absolut användbar. Vad som är tydligt är dock att i varje youtubeklipp e dyl med den så är det några som högljutt talar om att den minsann är halvfärdig, att Serum är myyycket bättre osv. Vet inte om det är så, jag har aldrig testat Serum även om jag kan hålla med om att vissa saker inte känns helt färdiga i Massive X.
    Så 99:or som till äventyrs har testat Serum och/eller Phaseplant och denna - är den så mycket sämre tycker ni?

  30. #30
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Massive X är nu släppt.

  31. #31
    Krukan
    Krukan är inte uppkopplad
    Krukans avatar
    Senior
    Uppdatering 1.1
    https://support.native-instruments.c...-Update-en-us-

    ADDED Exciter, Amp and Mod Envelope displays reflect their actual state and respond to user input
    ADDED UI Themes (Default, Dark, Light, Flat Default, Flat Dark, Flat Light). The flat themes increase compatibility with older graphic cards
    ADDED New factory presets now have a separate section/type in Browser
    ADDED Rise/Fall parameter in both LFO Switcher and LFO Random Envelope displays the actual parameter state and responds to user input
    ADDED Grid labels to the Tracker
    ADDED Full manual available as a download
    FIXED Preset name is now saved with host project
    FIXED Loading Massive X on systems with Intel integrated graphics (HD 3000, and other older cards) should not crash the host anymore
    FIXED Clicking Previous/Next Preset in Massive X UI, when there are no user presets saved, does not crash the host anymore
    FIXED AfterTouch (AT) and PitchBend (PB) labels and 1:1 assignments are now correctly saved and recalled with preset
    FIXED Initialising Uni/Bi in Tracker now resets both the offsets and the curve
    FIXED Unit FX display page changing when new Insert FX page is selected
    FIXED Basic/Custom menu state in Performer is now correctly saved and recalled with presets
    KNOWN ISSUE FL Studio 20 VST: when loading a preset the interface will shrink. Fix: close and open interface
    KNOWN ISSUE Cubase and Studio One: text input does not work correctly when Massive X is hosted in Komplete Kontrol or Maschine KPI view
    KNOWN ISSUE Logic 10.4.5, Ableton Live 10: using the freeze function may result in incorrectly rendered audio - save your project before freezing the track
    KNOWN ISSUE In some cases the INIT presets are not loading in Pro Tools. Loading the Massive X plug-in within Komplete Kontrol is a potential workaround

  32. #32
    Krukan
    Krukan är inte uppkopplad
    Krukans avatar
    Senior
    Nu såhär ett halvår senare finns alltså en manual att ladda ner.
    Laddade ner, läste på och började trixa. Börjar gilla den här nu när den är något mindre halvfärdig... Att få visuellt stöd för enveloperna gör jobbet klart enklare.
    Började använda den flexibla routingen och testade att modulera saker med de konstiga noise-vågformerna (tex regn och olika maskiner) och fick till skeva ljud som fräser och brummar på ett organiskt/granulärt vis.

    Nån annan som har anammat denna?

  33. #33
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Najs. Då kankse man kan börja fatta vad saker gör. Har inte alls fastnat för X hittills, trots att jag Massive är typ min go-to VSTi...

  34. #34
    Krukan
    Krukan är inte uppkopplad
    Krukans avatar
    Senior
    Ja, en bit på väg med användargränssnittet i alla fall! Sen hade jag ju föredragit att tex kunna se info om frekvensen på en LFO framför att kunna byta utseende till "dark flat theme", men vi har ju alla olika prioriteringar

  35. #35
    kotten
    kotten är uppkopplad nu
    kottens avatar
    Veteran
    Så.. vilka använder den idag? För mig har den åkt fram då och då genom åren och det brukar landa i att jag hittar nån komplex preset, tar reda på tillräckligt mycket för att krana om till nåt jag kan använda och inte sällan gör en bounce för att fortsätta knåda ljudspåret.. jag har alltid uppskattat bredden men aldrig orkat sätta mig ner och lära mig den. Nu har jag varit sjuk några dagar och pillat lite mellan netflixandet, känns som att gränssnittet är rätt trivsamt ändå.

  36. #36
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Njä. Har snöat in mycket djupare i Pigments istället. Tror inte jag använt MassiveX alls faktiskt, mer än pillat testat och tröttnat. Att den "aldrig" kom som AppleSilicon-native hjälpte inte heller...

  37. #37
    kotten
    kotten är uppkopplad nu
    kottens avatar
    Veteran
    Ah nä, det såklart. Från vad jag hör också så verkar väl Phase plant göra allt den och mer med mer flexibilitet men tänker att man kanske ska jobba med det man har.

  38. #38
    kotten
    kotten är uppkopplad nu
    kottens avatar
    Veteran
    Mm jo, den är himla bra men det hade inte varit dåligt med en visuell uppdatering som visar vad all modulation gör, man har blivit lite bortskämd med det nu för tiden att den gamla varianten känns lite begränsande nästan. Blir mer pepp att djupdyka mer i bitwig-syntarna vilket jag också har på listan.

Liknande ämnen

  1. Native Instruments Komplete 4 & Massive
    Av Katzenjammer i forum Övrig mjukvara
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2007-08-30, 12:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •