Resultat 1 till 35 av 35

Ämne: MIDI 2.0

  1. #1
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp

    MIDI 2.0

    Japp, det rör ju på sig!

    The MIDI 2.0 initiative updates MIDI with auto-configuration, new DAW/web integrations, extended resolution, increased expressiveness, and tighter timing -- all while maintaining a high priority on backward compatibility. This major update of MIDI paves the way for a new generation of advanced interconnected MIDI devices, while still preserving interoperability with the millions of existing MIDI 1.0 devices. One of the core goals of the MIDI 2.0 initiative is to also enhance the MIDI 1.0 feature set whenever possible.

    https://www.midi.org/articles-old/th...tm-prototyping

    (tror det var emu som skrev något om det i skrik också)

  2. #2
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Cool... och extra cool att man inser att originalprotokollet fortsätter rulla på miljoner apparater. Där kunde många tillverkare lära sig ett och annat.

  3. #3
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Väntar fortfarande på CV 2.0 men det verkar som midi 2.0 hinner före...

  4. #4
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    oj det är säkert bra, som med auto-configuration
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    web integrations
    Undras var det innebär?

    Undrar också om det här är en programvarustandard man talar om skiljt från en standard på en kontakt. USB finns ju tänker jag och det vore ju otroligt praktiskt om det gick att köra strömförsörjning och data på samma kabel. Nya USB-c är inte alls dumt. Även blåtand på vissa prylar.

    Vore ju otroligt smidigt om man kunde skyffla nya samplingar och annat fort och smidigt via nätet/telefonen/Bärbar MIC...

  5. #5
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Participating companies include Ableton/Cycling '74, Art+Logic, Bome Software, Google, imitone, Native Instruments, Roland, ROLI, Steinberg, TouchKeys, and Yamaha.

  6. #6
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Japp, det rör ju på sig!

    The MIDI 2.0 initiative updates MIDI with auto-configuration, new DAW/web integrations, extended resolution, increased expressiveness, and tighter timing -- all while maintaining a high priority on backward compatibility. This major update of MIDI paves the way for a new generation of advanced interconnected MIDI devices, while still preserving interoperability with the millions of existing MIDI 1.0 devices. One of the core goals of the MIDI 2.0 initiative is to also enhance the MIDI 1.0 feature set whenever possible.

    https://www.midi.org/articles-old/th...tm-prototyping

    (tror det var emu som skrev något om det i skrik också)
    Nope inte jag men mkt välkommet. Det är på tiden och jag hoppas de lägger lite energi på användarvänlighet... vissa förenklingar i hantering NRPN..mm.. vilket alltid ger mig lite huvudværk.. För oss dumskallar

  7. #7
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Participating companies include Ableton/Cycling '74, Art+Logic, Bome Software, Google, imitone, Native Instruments, Roland, ROLI, Steinberg, TouchKeys, and Yamaha.
    Google... fan ...syntharna börjar övervaka en... statistik på varje ton och vrid man gör....

    Men Sequential/Dave?

  8. #8
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Participating companies include Ableton/Cycling '74, Art+Logic, Bome Software, Google, imitone, Native Instruments, Roland, ROLI, Steinberg, TouchKeys, and Yamaha.
    Man hoppas ju för historiens skull att DSI är med också.

    edit: emu hann tänka samma samtidigt.

  9. #9
    Bättre web integration skulle även gynna appar, så det är väl där det kommer in.
    Men ja, varför inte övervakning? Det går ju inte att kala saker för "smarta" om dom inte har någon inbyggd övervakningsfunktion

  10. #10
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Nu verkar den officiella specifikationen vara klar och uppdaterad:
    https://www.musicradar.com/news/new-midi-2-specs

  11. #11
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    farväl 7-bitars glissando vid midifiltersvep :-(

  12. #12
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av nyd Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    farväl 7-bitars glissando vid midifiltersvep :-(
    Kommer nog midifilterplugins med olika kvantiseringsgrad.

  13. #13
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Ca 30 år försenat..

  14. #14
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Det är ju fantastiskt, för att inte säga helt otroligt, med ett 40 år gammalt datorprotokoll som fortfarande är industristandard för musikinstrument. Det är annat än interfacen från Apple som ändras snabbare än man hinner springa till Kjell & Co och köpa adaptrar

  15. #15
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    nu läste jag nyss en artikel men minns inte var...men bland annat var ju Rolands egna DCB samtida som när MIDI uppfans och DCB var typ 10 gånger så snabbt eller mer. Även Oberheim hade ju sitt eget digital-interface.
    MIDI valdes sannolikt för att det var billigast att implementera men klart sämst på papperet och i princip bara en samling kompromisser!
    MEN trots eller skall man säga tack vare att det var så pass enkelt att förstå för gemene man så blev det ju en instant hit!

  16. #16
    The Introvert
    The Introvert är uppkopplad nu
    The Introverts avatar
    Veteran
    MIDI var också ingenjörsmässigt smart eftersom de kör med optokopplare, vilket gör det i praktiken omöjligt att steka ett interface genom att råka koppla fel och separerar instrumenten elektriskt. Dessutom genom billiga kablar som redan fanns som standard på marknaden.

    Så jag vet inte om jag håller med om att det var sämst på pappret. DCB hade en bråkdel av MIDI-protokollet när det lanserades, men kunde förstås byggts ut senare.

  17. #17
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    nu läste jag nyss en artikel men minns inte var...men bland annat var ju Rolands egna DCB samtida som när MIDI uppfans och DCB var typ 10 gånger så snabbt eller mer. Även Oberheim hade ju sitt eget digital-interface.
    MIDI valdes sannolikt för att det var billigast att implementera men klart sämst på papperet och i princip bara en samling kompromisser!
    MEN trots eller skall man säga tack vare att det var så pass enkelt att förstå för gemene man så blev det ju en instant hit!
    Snabbare? DCB kör väl exakt samma klockfrekvens som MIDI, d v s 31.25 kBaud, dessutom är notmeddelanden 8 bytes istf MIDIs tre byte.
    Var har du källa på att DCB skulle vara 10x snabbare?
    CV/Gate är snabbare dock.

  18. #18
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Ser nu att DCB kan skicka ett ackord med 8 toner i samma meddelande. Det blir ju då något snabbare än MIDI med running status, men DCB stödjer inte velocity.

  19. #19
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Yamaha hade också eget system… för att inte tala om EDP link då såklart!

  20. #20
    Tehporp golana
    Tehporp golana är inte uppkopplad
    Tehporp golanas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Yamaha hade också eget system… för att inte tala om EDP link då såklart!
    Var det det systemet som satt i bl.a Motif?

  21. #21
    deleted user
    Någon som vet om det här kommer påverka hur man använder sin DAW för de som kör all in the box?

  22. #22
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    MIDI var ett genidrag både HW och protokoll med en hastighet på the bleeding edge när det begav sig... Skicka det som behövs för att överföra (synt)spelinformation och en shitload info till för framtida användning.

    Så mycket 80-90-tal hade inte hänt utan MIDI! Även när det gäller musik

  23. #23
    kroffe
    kroffe är inte uppkopplad
    kroffes avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av deleted user Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Någon som vet om det här kommer påverka hur man använder sin DAW för de som kör all in the box?
    Hittils är det ingen kommersiell DAW som anammat MIDI 2.0 vad jag känner till.

  24. #24
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Jag har bara skummat lite i dokumentationen, och det verkar ju vettigt över lag. För användaren tror jag inte det påverkar så mycket, mer än att enheter som pratar MIDI 2.0 skakar hand och presenterar sina förmågor för varandra så saker funkar mer out of the box, högre upplösning på vissa meddelanden och fler moduleringsmeddelanden (ersätter MPE?). Protokollet är bakåtkompatibelt med MIDI 1.0, dvs om en enhet inte presenterar sig så förutsätts den prata 1.0.

  25. #25
    windwind04
    windwind04 är uppkopplad nu
    windwind04s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hittils är det ingen kommersiell DAW som anammat MIDI 2.0 vad jag känner till.
    Logic Pro har åtminstone en checkbox i inställningarna för MIDI 2.0. Vet inte mer än så dock.

  26. #26
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hittils är det ingen kommersiell DAW som anammat MIDI 2.0 vad jag känner till.
    Du som sitter på mjukvarukunskap.. vad kan du tänka dig för möjliga förändringar som midi 2.0 för med sig till daws?

  27. #27
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av deleted user Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du som sitter på mjukvarukunskap.. vad kan du tänka dig för möjliga förändringar som midi 2.0 för med sig till daws?
    Om jag får säga vad jag tror, efter att bara kollat lite som hastigast, kan det röra sig om att en hårdvarusynt kan presentera sig för dawen och säga vad den klarar av. Dawen får därmed veta om det är en trummaskin, monosynt, polysynt, kanske vad patcharna heter, vilka expressions den stödjer osv. Jag tror det är vad som kommer bli mest synligt.

  28. #28
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    [med datorröst]

    -Hello, I Poly-800 plastic fantastic. I omni, you poly? Let’s go cha-cha!”


  29. #29
    EnkelMagnus
    EnkelMagnus är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av kroffe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hittils är det ingen kommersiell DAW som anammat MIDI 2.0 vad jag känner till.
    Det är ju inte jättekonstigt efter som formatet blev spikat för 2 dar sen typ.

  30. #30
    Oortone
    Oortone är inte uppkopplad
    Oortones avatar
    Veteran
    Här står lite om hårdvaruspecifikationen, alltså ”godkända” (eller vad man kallar det?) sätt att koppla midi fysiskt. Inget direkt nytt men det finns enbart en trs-midi vilket gillas. De tillverkare som valt att vända på det borde således från och med nu inte få kalla sina kontakter för midi. Det vore väldigt bra om de tvingas byta.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0048.png 
Visningar:	21 
Storlek:	171,8 KB 
Id:	113619

    https://www.midi.org/specifications/...specifications

    Jag vill minnas att bl.a. RME kan skicka midi via Madi, det finns inte med i specen. RTP midi däremot, d.v.s. över nätverk, snabbt som tusan om man vill.

  31. #31
    peter4
    peter4 är inte uppkopplad
    peter4s avatar
    Veteran
    Jag fattar inte... Behöver man t.ex. köpa en 2.0-kompatibel midi-kontroller för att kunna skruva/dra 0-100.000 steg istället för 0-127 steg?

    Det är väl egentligen den enda funktionen, som är intressant.

    https://www.midi.org/midi-articles/n...-november-2023

  32. #32
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Om kontrollern inte skickar ut 0-elva miljarder steg så spelar det ingen roll om resten av systemet jobbar med det.

  33. #33
    peter4
    peter4 är inte uppkopplad
    peter4s avatar
    Veteran
    11 miljarder... Det låter mycket.

    Man behöver en ny alltså, med andra ord.

    Det räcker alltså inte typ med en ny midi 2.0 din-kabel. Om man bara är ute efter stegförbättringen?

    Jaja, det kanske kommer som fireware-uppdatering till något äldre kontrollers, kanske, eller?
    Senast redigerat av peter4 den 2024-01-16 klockan 09:17.

  34. #34
    charliecrash
    charliecrash är uppkopplad nu
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Räcker inte 14bit (mot standard 7) midi som en väldigt stor förbättring?
    Redan nu kör många usb-midi 14bit. Dj-controllers, långa faders bl.a.

  35. #35
    peter4
    peter4 är inte uppkopplad
    peter4s avatar
    Veteran
    Ja för te.x NI's nya s-kontrollers kostar ju en halv förmögenhet.

    Många halvnya kontrollers från ca. 2020 är kanske 2.0-förberedda som Roland A-88 mk2, där det räcker med en firmeware-uppdatering. Enligt artikeln, men jag vet inte och tänker inte gissa.


    Enligt Steinbergs-forum så ska Cubase 13 vara förberett.

    https://forums.steinberg.net/t/is-cu...di-2/876331/12
    Senast redigerat av peter4 den 2024-01-16 klockan 09:59.

Liknande ämnen

  1. Hur ser MIDI-strömmen ut vid Note OFF (MIDI Running Status)
    Av konfisK i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2017-04-14, 16:02
  2. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-10-22, 18:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •