Resultat 1 till 40 av 40

Ämne: Stacka analoga polysyntar med digitala dito för pads - erfarenheter och tips?

  1. #1
    sprakmanick
    sprakmanick är inte uppkopplad
    sprakmanicks avatar
    Börjar bli varm i kläderna

    Stacka analoga polysyntar med digitala dito för pads - erfarenheter och tips?

    Jag är ny på forumet och relativt ny när det gäller hårdvarusyntar. Har som mål att rigga en inte allt för stor hörna med blandade polysyntar att sova och drömma tillsammans med i min sovrumshemmastudio. "Huge evolving pads" och polyfona ljudexperimentella äventyr är definitivt min (ibland atonala) melodi. Hittills har jag mest gjort det här på en Waldorf Q och på den kan man ju stacka flera patchar och spela samtidigt, vilket är helt magiskt.

    Det jag tror att jag behöver är en pålitlig och prisvärd analog poly som grund och ett par hårdvarueffekter för att utvecklas vidare. Men jag kan inte vara utan det digitala och vill gärna ha det bästa från båda världarna i ett enhetligt system.

    Var har ni för erfarenheter av att köra analoga polysyntar "stackade" (i meningen att man spelar/triggar dem tillsammans via samma klaviatur eller sequencer) med digitala dito? Hur kombinerar ni dem och hur interagerar de med varandra?

    -

    Ungefär såhär tänker jag mig i dagsläget och tips mottages gärna:

    * Prophet '08 keyboard för den analoga biten (fördelen är att man kan införskaffa sig en modul och få 16 röster, men en stor nackdel är att det inte verkar finnas någon input)
    * Waldorf Microwave XT - den här kan jag inte vara utan, möjligen en Microwave 1 också
    * Virus TI2 desktop - osäker på denna, kanske bättre med någon annan äldre digital racksynth med rattar?

    På sikt även hårdvarueffekter till dem:
    * Chorus och reverb givetvis
    * Analogt stereofilter, som kan triggas via midi och har flera ingångar - om ett hyfsat prisvärt och bra sådant finns?

    Jag föreställer mig alltså ovanstående som ett enhetligt system som jag spelar med klaviaturen på Prophet '08an. Ovanpå den placeras de digitala syntmodulerna och effekterna och sedan kör jag in allt i ett interface (RME Fireface 802). Men kan man verkligen koppla ihop allt utan någon smidig mixer eller patchbay?

    Sökte lite efter liknande trådar på ämnet med hittade inget. Men är det redan avhandlat kan ni ju se det som en ren tipstråd...

  2. #2
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Jag brukar köra något liknande hos mig. Har också en P8a och en Q. XTn har jag haft; skönt svajig men vete katten om jag skulle kalla den pad-maskin. Virusen är ju en klassiker också men flera VAs gör ju det den gör också.

    Men - till frågan. Vad tror du huvudsakliga arbetsuppgift ska vara? Som Nemo i sin Nautilus sitta och lira dina magnifika pads - eller spela in dem och använda i mix? Jag tycker nämligen det är lättare att stacka användbart i DAW - inte lira in tre synthar samtidigt. Det är lättare att EQ och tweaka dem i DAW (ja, jag vet att för en analog puritist låter detta hemskt). Men är lite så det funkat för mig.

    Men när det bara gäller att komponera och lira är stack mycket trevligt.

    RMEn har ju 8 analoga in - bara stoppa tåtarna i den och armera DAWs separata spår för inspelning. Dvs 1-2 till P8, 3-4 till XT, 5-6 till Virus. Så har du två kvar för en synth till

    Effekter då? Ja, du kan ju välja att ha dem direkt kopplade mellan synthen och ljudkortet eller välja att i din DAW sätta upp den som en buss-effekt så du i mixen kan välja hur våt du vill ha effekten.

    Hoppas jag gjorde mig förstådd?

  3. #3
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Padmaskiner? Då tänker jag på följande:
    Roland JX-8p för den analoga delen.
    Roland JD-800, eller ännu bättre, Korg Wavestation för den digitala delen.

  4. #4

    Veteran
    Jag kör läskigaste kombon, DX ihop med Roland JX

    https://soundcloud.com/dabene/obxa-edit-1-export-1

    EDIT: Rättade länken.
    Senast redigerat av drloop den 2018-12-23 klockan 11:34.

  5. #5
    sprakmanick
    sprakmanick är inte uppkopplad
    sprakmanicks avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men - till frågan. Vad tror du huvudsakliga arbetsuppgift ska vara? Som Nemo i sin Nautilus sitta och lira dina magnifika pads - eller spela in dem och använda i mix? Jag tycker nämligen det är lättare att stacka användbart i DAW - inte lira in tre synthar samtidigt. Det är lättare att EQ och tweaka dem i DAW (ja, jag vet att för en analog puritist låter detta hemskt). Men är lite så det funkat för mig.

    [...]

    RMEn har ju 8 analoga in - bara stoppa tåtarna i den och armera DAWs separata spår för inspelning. Dvs 1-2 till P8, 3-4 till XT, 5-6 till Virus. Så har du två kvar för en synth till
    Främst är det liret jag föreställer mig blir mycket roligare, precis som du skrev. Sen vill jag gärna ha ljudingångar på analogsynten, så att jag kan köra de digitala syntarna genom dess filter, stacka dem och spela samtidigt. Fler möjligheter att koppla mellan syntarna för t.ex. FM- och AM-modulering är önskvärt, men jag gissar på att analoga, icke-modulära polysyntar som klarar det är alldeles för dyra. Även liknande möjligheter på effekterna, kanske?

    Det kommer ta lite tid för mig att spara ihop pengar till hårdvarueffekter, så jag tänker att att det är precis sådär jag kommer att koppla och använda dem till dess.

    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Effekter då? Ja, du kan ju välja att ha dem direkt kopplade mellan synthen och ljudkortet eller välja att i din DAW sätta upp den som en buss-effekt så du i mixen kan välja hur våt du vill ha effekten.

    Hoppas jag gjorde mig förstådd?
    Sånt där har jag inte lärt mig hur man gör än, men det är också något jag överväger.

    Jodå, tydligt och klart!
    Senast redigerat av sprakmanick den 2018-12-23 klockan 11:55.

  6. #6
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Ja, lätt att ramla in i en av 99ans största ormgropar när vi pratar sådant här - den eviga konflikten mellan hårt och mjukt Finns många puritaner på båda sidorna - själv väljer jag bara det som passar bäst för stunden (även om jag såklart först och främst gillar maskiner).

    Jag tycker det är enklare och mer effektivt användande av tid att använda mjukisar för avancerad genom-filtrering och modulation. Själv tycker jag inte sådant är så kul - så kör sådant jag förstår istället.

    Så när det gäller analoga pads främst så kör jag hårda effektburkar (Eventide Hs3000 och min nya favorit TC M5000) och de kan göra det mesta i det jag behöver. Som den klassiska phaser-effekten. Jag har väl 6-7 hårdvaruphasers; men landar ändå främst i HS3000 phaserprogram. Om man inte har finanserna för de burkarna så kör mjukvaruemulerat tills vidare. Själv är jag en stor sucker för Valhallas Vintage Reverb på just pads och stråkar. Funkar alltid! Så svär i kyrkan och säger att ibland låter mjukt lika bra som hårt och inte minst är det väldigt mycket mer lättanvänt.

    Men svårt att komma med mer relevanta tips innan man vet vad du vill göra

  7. #7
    hypercykel
    hypercykel är inte uppkopplad
    hypercykels avatar
    Veteran
    Jd800 är ju bra på sånt. Går stacka 4 patchar i den. Mycket bra till pads!

  8. #8
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Eftersom jag tillhör ”puritanerna” kan jag kanske inte säga så mycket om syntarna, mer än att wavetablemaskin känns viktigt...

    Men underskatta inte effekterna och att våga köra dessa parallellt; reverb, dist, delay, filtersvep, resonator/filterbank etc.

    ...och välkommen in i dårhuset!

  9. #9
    sawtooth
    sawtooth är inte uppkopplad
    sawtooths avatar
    Veteran
    Om man klarar sig med 4 röster så gör DSI PolyEvolver båda delarna i samma burk.

  10. #10
    sprakmanick
    sprakmanick är inte uppkopplad
    sprakmanicks avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Padmaskiner? Då tänker jag på följande:
    Roland JX-8p för den analoga delen.
    Roland JD-800, eller ännu bättre, Korg Wavestation för den digitala delen.
    Spontana tankar angående dessa kombinationer:

    Roland JX-8P tycks ju vara en väldigt prisvärd polyanalog att ha som grund och man skulle ju kunna köpa en controller till den för realtidsrattning (vilket nästan är ett måste för min del!), annars är det just det som är nackdelen där.

    JD-800 är för stor, men kanske någon liknande VA i modulform som är rattvänlig? Men då med skruvade moduleringsmöjligheter - skälet till att jag älskar min Q är ju wavetable kombinerat med VA och alla moduleringsmöjligheter man kan undersöka mellan dem.

    Angående Wavestation så är det mest priset som talar för den. Man verkar kunna ratta fram en del sköna pads, men sen är det väl rätt omständlig att programmera den, eller?


    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kör läskigaste kombon, DX ihop med Roland JX

    https://soundcloud.com/dabene/obxa-edit-1-export-1

    EDIT: Rättade länken.
    Roland JX-8P, som tidigare nämnts? Och vilken för FM? Ren FM-programmering har jag inte djupdykt så mycket i än. Problemet är ju det där med rattfrånvaron - annars hade jag nog, om man får drömma vidare, velat ha med en FS1R i riggen (kanske med nån lämplig controller via surfplatta, om nån sån finns?).

  11. #11
    sprakmanick
    sprakmanick är inte uppkopplad
    sprakmanicks avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, lätt att ramla in i en av 99ans största ormgropar när vi pratar sådant här - den eviga konflikten mellan hårt och mjukt Finns många puritaner på båda sidorna - själv väljer jag bara det som passar bäst för stunden (även om jag såklart först och främst gillar maskiner).
    Är ingen som helst konflikt i min värld, för det är ju så jäkla kul att blanda hejvilt. Därför tänkte jag att det kunde vara kul att diskutera hur ni som testat olika kombinationer av digitala och analoga synthar upplever det rent subjektivt - vilka kombinationer som funkat bra respektive mindre bra? Gärna stackat, i drönande ljudmattor och sedan realtidsrattat, vilket väl är ungefär vad jag tänker att jag vill kunna göra på ett lagom lekfullt och inte helt oorganiserat sätt.


    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Själv är jag en stor sucker för Valhallas Vintage Reverb på just pads och stråkar. Funkar alltid! Så svär i kyrkan och säger att ibland låter mjukt lika bra som hårt och inte minst är det väldigt mycket mer lättanvänt.

    Men svårt att komma med mer relevanta tips innan man vet vad du vill göra
    Valhalla Vintage och Room är en stor favorit här också. Jag tror jag klarar mig på det tills jag har råd med hårdvarueffekter.

    Jag får specificera, för tydlighetens skull: tänk stackade, drönande ljudmattor som realtidsrattas. De digitala ljud som skapas får gärna processeras igenom de analoga filterna, men även tvärtom (vilket ju är oerhört lätt med Waldorf Q och XT). Men sen kommer jag såklart köra de olika modulerna separat och spela in så också.

  12. #12
    sprakmanick
    sprakmanick är inte uppkopplad
    sprakmanicks avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Eftersom jag tillhör ”puritanerna” kan jag kanske inte säga så mycket om syntarna, mer än att wavetablemaskin känns viktigt...

    Men underskatta inte effekterna och att våga köra dessa parallellt; reverb, dist, delay, filtersvep, resonator/filterbank etc.

    ...och välkommen in i dårhuset!
    En filterbank är defintivt något jag vill ha. Äger en Sherman Filterbank 2, men den är ju notoriskt svårtämjd och inte särskilt väl lämpad för pads/ljudmattor. Finns det nån vettigare stereolösning som är lätt att kontrollera i realtid? Nä, effektdelen och vilka kedjor man kan köra dem i är jag ganska ny på - det ska jag utforska digitalt först innan jag börjar fundera på hårdvara.

    Tack så mycket!



    Citat Ursprungligen postat av sawtooth Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om man klarar sig med 4 röster så gör DSI PolyEvolver båda delarna i samma burk.
    Det vore en dröm. Man kan expandera rösterna med en PolyEvolver rack på sikt också. Men jag vill nog testa lite andra kombinationer först.

  13. #13
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    JD-800 är inte VA, det är en ROMpler. Alltså samplade vågformer. På pappret är den inte så imponerande som den ser ut. En JV-1080 är mer avancerad. Det som är grejen med JD-800 är alla rattar och spakar som gör den lättrattad. Den har också en del vågformer som passar bra till pads. Skall försöka spela in några imorgon så att du kan få höra den.

    Du skrev något om FM-syntes också. DX7 kn göra pads men det kommer ändå att låte FM om dom. Kallt och stelt. Den kräver också en rejäl effekteneht för att låte paddig tycker jag. Men då kan man göra pads av det mesta. Du har ju SY77 också. Jag hade hellre kört den för pads om man skall ha en FM-synt till det. Då kan man lägga en stråksampling i botten plus att du har resonanta filter att ta till också.

  14. #14
    KRiS
    KRiS är uppkopplad nu
    KRiSs avatar
    Veteran
    Har inte testat analogt men syntar med ljudingång finns också jp8080, virus, ms2000, wavestation_ad och Q som sagt.

    Inte testat nån annan men tyckte jp8080 gav bäst resultat av att integrera externt ljud dock med lite fördröjning på insignalen. Virus lät inte bra men kan också varit skit bakom spakarna, ms2000 har jag inte testat ännu men står på attgöra listan
    Senast redigerat av KRiS den 2018-12-31 klockan 08:21.

  15. #15
    sprakmanick
    sprakmanick är inte uppkopplad
    sprakmanicks avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    JD-800 är inte VA, det är en ROMpler. Alltså samplade vågformer. På pappret är den inte så imponerande som den ser ut. En JV-1080 är mer avancerad. Det som är grejen med JD-800 är alla rattar och spakar som gör den lättrattad. Den har också en del vågformer som passar bra till pads. Skall försöka spela in några imorgon så att du kan få höra den.

    Du skrev något om FM-syntes också. DX7 kn göra pads men det kommer ändå att låte FM om dom. Kallt och stelt. Den kräver också en rejäl effekteneht för att låte paddig tycker jag. Men då kan man göra pads av det mesta. Du har ju SY77 också. Jag hade hellre kört den för pads om man skall ha en FM-synt till det. Då kan man lägga en stråksampling i botten plus att du har resonanta filter att ta till också.
    Blandade ihop JD-800 med JP-8000. Har sneglat en del på TG77 faktiskt. En sån kan man ju få tag i för en spottstyver om man har tur. Men det är samma sak där - om jag inte hittade någon smidig controller-lösning tror jag att jag hade tröttnat snabbt.

    Citat Ursprungligen postat av KRiS Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har inte testat analogt men syntar med ljudingång finns också jp8080, virus, ms2000, wavestation_ad och Q som sagt.

    Inte testat nån annan men tyckte jp8080 gav bäst resultat av att integrera externt ljud dock med lite fördröjning på insignalen. Virus lät inte bra men kan också varit skit bakom spakarna, ms2000 har jag inte testat ännu men står på attgöra listan
    JP-8080 är ingen tokig tanke! Lite trist med fördröjningen bara. Är filterna (särskilt formant-filterna) i den tillräckligt bra?

  16. #16
    DanielW
    DanielW är inte uppkopplad
    DanielWs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sprakmanick Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har sneglat en del på TG77 faktiskt. En sån kan man ju få tag i för en spottstyver om man har tur.
    Och det har du:

    https://www.99musik.se/showthread.ph...-AKAI-S6000-P6

  17. #17
    KRiS
    KRiS är uppkopplad nu
    KRiSs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sprakmanick Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    JP-8080 är ingen tokig tanke! Lite trist med fördröjningen bara. Är filterna (särskilt formant-filterna) i den tillräckligt bra?
    Jag gillar dom, fräser på rätt skönt, vet jag läst andra som tycker de låter plastigt kanske de gör men isåfall på ett bra sätt har bara testat format som hastigast för några år sedan då jag inte haft nån användning för det så kommer inte ihåg men tack för påminnelse borde ta och undersöka det närmare.

    Ska man göra pads så spelar nog inte fördröjning nån större roll

  18. #18
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    JP-8000/8080 Hr vad jag vet inga formantfilter. JP-8000, som jag har och har haft i många år, har i alla fall inte det. Som KRiS skriver, den låter lite plastigt men det är kanske för att den inte har så mycket egen karaktär. Den låter Roland helt enkelt. Den kan väl i princip göra allt som en gammal JX-8p kan plus en massa annat. Om man inte absolut vill ha en analog synt så hade jag hellre satsat på en JP-8000 än en JX-8p. Nu har jag förmånen att äga båda.

    JP-8000 är fina fisken på synclead, stabs/brass och varma pads. Den är som gjord för italo och space synth. Jag köpte den mest för att prova den, dissa den som en trist tysk-gaphals-med-blonderat-hår-techno-synt, säga "vad var det jag sa?" och sedan sälja den. Det blev inte så. Vi är väl inne på vårt 16:e år tillsammans. Fram tills att jag skaffade en Nord Lead 3 så var det min go-to-synt och min absoluta favorit eftersom den fyllde ut tomrummet Juno-106:an lämnade efter sig när jag hade sålt den några år tidigare.

    På tal om Nord Lead 3 så kan jag inte tala mig nog varm om den. I min värld är det världens bästa synt. Ja, den är svår att hitta och den kostar ofta en hel del och på pappret är den ännu en VA-synt. Men den skiljer sig en del år från de andra Nord Lead-modeller eftersom den har en lite mindre karaktär. Det är inte som en VA-synt med analogliknande ljud den briljerar. Den är mer som en digitalsynt med ett helt fantastiskt bra gränssnitt. Om man vill kombinera digitalt och analogt sound utan en massa menyer så är den nog svårslagen.

  19. #19
    KRiS
    KRiS är uppkopplad nu
    KRiSs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    JP-8000/8080 Hr vad jag vet inga formantfilter.
    Här står det lite om det

    https://www.manualslib.com/manual/63...page=35#manual

  20. #20

    Veteran
    Om man bortser från hårdvara och analogt eller digitalt så stackar jag ofta olika syntar med varandra för att skapa ljud.
    Vilka syntstackare man använder är för mig mindre viktigt bara slutresultatet blir bra.

  21. #21
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av sprakmanick Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En filterbank är defintivt något jag vill ha. Äger en Sherman Filterbank 2, men den är ju notoriskt svårtämjd och inte särskilt väl lämpad för pads/ljudmattor. Finns det nån vettigare stereolösning som är lätt att kontrollera i realtid? Nä, effektdelen och vilka kedjor man kan köra dem i är jag ganska ny på - det ska jag utforska digitalt först innan jag börjar fundera på hårdvara.

    Tack så mycket!
    Digitalt kan ju vara hårdvara också, men jag hajjar. Två MAM AFB8 kör jag här när jag vill kapa runt i frekvenserna lite mer organiserat. Kostar fortfarande lite om man bara har tur att hitta dem.

  22. #22
    sprakmanick
    sprakmanick är inte uppkopplad
    sprakmanicks avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Nu tänker jag klarare här, va. Såhär skulle synttårtan kunna bakas:

    Analog poly för lägre frekvenser och dovare ljud, sprakande analoga oscillatorer genom ett solitt lowpass-filter. En OB-6, kanske? Låter i mina öron bättre än Prophet '08, men trist att den saknar självoscillerande filter.

    Ovanpå i två lager: en wavetable-synt som skimrar och gnistrar till i digital salighet, genom bandpass-, highpass- och comb-filter som korsmoduleras, samt en ren FM-synt, som på ett förhållandevis kontrollerat och lugnt sätt harvar fram lågfrekventa industriella oljud eller knivskarpa och öronbedövande högfrekventa gnissel.

    Allt spelat med samma noter på ett och samma klaviatur.

    Hmm... kanske är det så att hårdvarueffekterna blir överflödiga i en sådan rigg. Kanske blir det bara grötigt? Eller ska man kanske tänka att man fogar samman allt genom att använda chorus, reverb och en filterbank eller equalizer och på så vis undviker grötighet?

    Nu hoppas jag att det är tydligt nog vad jag är ute efter och vilken logik (eller vilket vansinne...) jag tänker enligt.

    Citat Ursprungligen postat av DanielW Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack för tipset! Men det lutar nog mer mot en FS1R eller Digitone för FM. Men fan, helst något med många rattar som låter lika bra.

    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om man bortser från hårdvara och analogt eller digitalt så stackar jag ofta olika syntar med varandra för att skapa ljud.
    Vilka syntstackare man använder är för mig mindre viktigt bara slutresultatet blir bra.
    Har du några favoritkombinationer och hur tycker du att de interagerar med och kompletterar varandra? Har du något särskilt tänk, eller kör du bara på känsla?

  23. #23
    sprakmanick
    sprakmanick är inte uppkopplad
    sprakmanicks avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av sprakmanick Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu tänker jag klarare här, va. Såhär skulle synttårtan kunna bakas:

    Analog poly för lägre frekvenser och dovare ljud, sprakande analoga oscillatorer genom ett solitt lowpass-filter. En OB-6, kanske? Låter i mina öron bättre än Prophet '08, men trist att den saknar självoscillerande filter.

    Ovanpå i två lager: en wavetable-synt som skimrar och gnistrar till i digital salighet, genom bandpass-, highpass- och comb-filter som korsmoduleras, samt en ren FM-synt, som på ett förhållandevis kontrollerat och lugnt sätt harvar fram lågfrekventa industriella oljud eller knivskarpa och öronbedövande högfrekventa gnissel.

    Allt spelat med samma noter på ett och samma klaviatur.
    Och resultatet: en elektronisk symfoni som stundom faller isär och långsamt glider ner i en organiskt sammanvävd kakafoni, varpå harmonin lika långsamt återställs. Ett till, lite mindre klaviatur måste kanske klämmas in för lite melodisk variation. Eventuellt en sequencer. Fan, det är svårt att få det här att gå ihop, alltså...

    Kanske är det postat i fel delforum? Är väl någon form av kompositionstänk jag är ute efter egentligen...

  24. #24
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Kan säkert bli finfint men jag börjar genast tänka på Soundtrack of our lives platta Behind the music. Där berättade Kalle om hur de körde gitarrerna i flera förstärkare. Låta gitarren gå in i Twin Reverb, Marshall-stack och AC30 (typ). Vad kan bli bättre ämnat få med alla tre klassiska sounden i ett? Resultatet: fantastiskt tråkig ljudväg utan karaktär

  25. #25

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sprakmanick Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har du några favoritkombinationer och hur tycker du att de interagerar med och kompletterar varandra? Har du något särskilt tänk, eller kör du bara på känsla?
    Kompletterande ljud tänker jag nog mer än kombination av en viss synt typ OB6 med DX7.

  26. #26
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    jx8p & TG77

    jx8p & Wavestation

    jx8p & TG500

    listan kan göras ganska lång och med en gemensam nämnare

  27. #27
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Det var inte menat att kissa på din parad med mitt förra inlägg. Tänkte bara att det kanske kan bli lite för många synthar stackade. Tror man kommer långt, och har fullt upp, med två samt lite effekter. Lägger en röst på JX8P. Mycket synth för pengarna, och det finns iPad-app med editor. Men sen är det faktiskt inte så svårt/jobbigt att knappa den.

  28. #28
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av my03 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    jx8p & TG77

    jx8p & Wavestation

    jx8p & TG500

    listan kan göras ganska lång och med en gemensam nämnare
    Slutsats: JX8P låter inte kul utan hjälp. Är det så du menar?

  29. #29
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Slutsats: JX8P låter inte kul utan hjälp. Är det så du menar?

  30. #30
    sawtooth
    sawtooth är inte uppkopplad
    sawtooths avatar
    Veteran
    Eller så skaffar man sig en Waldorf Blofeld. Wavetables, sampling och VA i samma maskin, kamfilter, vocoder, svinmycket modulationsmöjligheter och inbyggda effekter, multitimbral och man kan stacka flera ljud på varandra. Går ner i fickan och kostar typ ingenting.

  31. #31
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av sawtooth Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Eller så skaffar man sig en Waldorf Blofeld. Wavetables, sampling och VA i samma maskin, kamfilter, vocoder, svinmycket modulationsmöjligheter och inbyggda effekter, multitimbral och man kan stacka flera ljud på varandra. Går ner i fickan och kostar typ ingenting.
    +1 förbannat grym maskin

  32. #32
    sprakmanick
    sprakmanick är inte uppkopplad
    sprakmanicks avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av my03 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    jx8p & TG77

    jx8p & Wavestation

    jx8p & TG500

    listan kan göras ganska lång och med en gemensam nämnare
    Har du något exempel man kan lyssna på?

    Citat Ursprungligen postat av M i Gbg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det var inte menat att kissa på din parad med mitt förra inlägg. Tänkte bara att det kanske kan bli lite för många synthar stackade. Tror man kommer långt, och har fullt upp, med två samt lite effekter. Lägger en röst på JX8P. Mycket synth för pengarna, och det finns iPad-app med editor. Men sen är det faktiskt inte så svårt/jobbigt att knappa den.
    Det är lugnt, du har helt klart en poäng. Det kan nog lätt bli pannkaka av det hela och kanske räcker det med två åt gången. Men sålänge man kör dem med olika filtertyper eller på olika frekvenser och tänker komplementärt så kan det funka, tänker jag.

    JX-8P stackad med en Blofeld är ju onekligen ett billigare alternativ än Prophet '08 med en Waldorf Microwave 1 eller XT... hmm.

  33. #33
    sprakmanick
    sprakmanick är inte uppkopplad
    sprakmanicks avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Det slutade med att jag köpte på mig en OB-6 och Microwave XT (till följd härav är jag nästintill utarmad!). Inte helt oväntat så låter de fullkomligt magiskt när man stackar dem.

    Upptäckte att det nästan är roligare att göra olika varianter av plockade ljud än pads. En favorit är att kombinera en drömsk, hårdsynkad el-piano-liknande patch jag gjort på OB-6an med enkla och mjuka ljud, antingen plockade eller syntetiska pizzicato-stråkar, på XTn.

    Man kommer långt bara genom att ratta fram subtila skillnader i pitchmodulering och cutoff (samt noise för att göra ljudet lite mer perkussivt) på de båda syntarna. Sen kör man dem såklart genom ett bra reverb. Mustigt, multidimensionellt och magiskt blir det allt när man lyckas ratta in det rätt.

    Insåg så småningom att man inte behöver fläska på på alla plan, bättre resultat får man om man tvärtom försöker förenkla och istället tänka ut hur syntarna och ljuden kan komplettera varandra.

    Det är inte helt okomplicerat dock. Båda syntarna har aftertouch, men jag har bara en enklare midi-klaviatur som jag styr dem ifrån som saknar detta. Värt att investera i en klav med aftertouch kanske... Och angående expression så reagarer ju OB-6ans modhjul helt åt helvete för starkt, men det kanske är nåt man kan ställa in. Blir inte så lätt att använda modhjulet på båda samtidigt.

    Funderar på att kasta in en lite billigare desktop-synt i leken, en Novation Peak kanske.

    Lite oorganiserade tankar kring det hela bara...

  34. #34
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Peak är en grymt allsidig synth. OB6an är IMHO lite "smalare" pga det goa SEMfiltret. Så det blir nog en kanonkombo. Har själv Peak. För SEMljudet kör jag en 2voicePro & sen har jag som "std analog poly" en Prophet 6. Det digitala (inkl wavetables) täcks av en Virus Ti, en Prophet X, en Montage samt en Quantum. Sen finns det några lösa analogmonofoner för bla Moogbasar o liknande. Kände att jag saknade "klassiska Korgsoundet" så jag har därför en Prologue på ingång. Så jag känner mig rätt nöjd på syntfronten just nu.

    Som sagt. Tror en Peak passar finemang i din setup

  35. #35
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så jag känner mig rätt nöjd på syntfronten just nu.

  36. #36
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av my03 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    jx8p & TG77

    jx8p & Wavestation

    jx8p & TG500

    listan kan göras ganska lång och med en gemensam nämnare
    Exakt vad jag direkt tänkte på. Bara JX8P och TX81Z blir helt sagolikt tillsammans.

  37. #37
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Slutsats: JX8P låter inte kul utan hjälp.
    https://soundcloud.com/bitleytm/bitleys-roland-jx-8p-sounds

    Tänk vad olika åsikter man kan ha ändå

  38. #38
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Kör man en ModX/Montage eller en ProphetX så kan man lätt stacka "analogt" ljud med digitalt.

  39. #39
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så jag känner mig rätt nöjd på syntfronten just nu.
    Du kan inte mena allvar.... ;o)

  40. #40
    musicman
    musicman är inte uppkopplad
    musicmans avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Slutsats: JX8P låter inte kul utan hjälp.
    https://soundcloud.com/simon-matele/...-8x-kvr-osc-75

    Här VST'n PG8x i flera instanser, och rätt basic mix, men ändå!
    Alla ljud kommer från PG8x.

Liknande ämnen

  1. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2015-10-01, 22:56
  2. Shotgunmikrofoner - tips och erfarenheter
    Av Källman i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-10-28, 08:39
  3. Dags för ny musik PC, tacksam för tips och erfarenheter!
    Av Sindaya i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-10-31, 08:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •