Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Multitimbrala trummor?

  1. #1
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran

    Multitimbrala trummor?

    Det där med trummaskiner och trumburkar har jag aldrig riktigt fastnat för. Men finns det någon trummaskin eller trummodul som är multitombral, mer än Waldorf Attack?

    Edit: Det ska vara multitimbrala trummor och inget annat
    Senast redigerat av NON den 2018-12-18 klockan 22:01.

  2. #2
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Måste fråga, är multitombral en freudiansk felskrivning eller avsiktligt? Kul var det iaf!

    Vill du definiera hur du menar? Flera trumburkar innehåller ju flera olika pukor m fl ljud. Eller ska de vara stämbara över en klaviatur för att räknas? I få fall krymper ju antalet snabbt. En Syncussion är det ju på ett vis t ex.

  3. #3
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Måste fråga, är multitombral en freudiansk felskrivning eller avsiktligt? Kul var det iaf!

    Vill du definiera hur du menar? Flera trumburkar innehåller ju flera olika pukor m fl ljud. Eller ska de vara stämbara över en klaviatur för att räknas? I få fall krymper ju antalet snabbt. En Syncussion är det ju på ett vis t ex.
    Äh, mobilen har varit ute och hjälp till med stavningen.
    Jag förstår förvirringen. Jag har nu ändrat i trådrubriken.
    Senast redigerat av NON den 2018-12-18 klockan 22:04.

  4. #4
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Jag är lite på mpops linje, jag förstår inte riktigt frågeställningen?

  5. #5
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Avses det en maskin som kan sända ljud över flera olika MIDI-kanaler? Vill minnas att Roland R-8m kan göra det.

  6. #6
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Real Parakeet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Avses det en maskin som kan sända ljud över flera olika MIDI-kanaler? Vill minnas att Roland R-8m kan göra det.
    Jag tänker mer på olika trumset på olika kanaler. Typ som en vanlig multitimbral synt

  7. #7
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Aha, utmappade kit på flera olika kanaler? Låter sjukt jobbigt.

  8. #8
    synthetic
    synthetic är inte uppkopplad
    synthetics avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av NON Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tänker mer på olika trumset på olika kanaler. Typ som en vanlig multitimbral synt
    Jag har då aldrig sett en trummaskin kunna ta emot mer än på en midikanal åt gången. Men med tanke på att man kan ju mappa upp på vilka tangenter man vill ha olika trummor på så behövs inte det heller.
    I mina Boss DR660/R8 har jag en lista på vilka trummljud o på vilka tangenter dem är så då kan jag komma åt 127st åtminstone.
    Och jag mappar samma mellan alla maskiner så det inte gör så mycket om jag byter.

  9. #9
    saarland
    saarland är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Vilken syntburk som helst där du kan lägga trumprogram på valfria kanaler funkar, typ alla samplebaseradesyntar idag alltså.

  10. #10
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av synthetic Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har då aldrig sett en trummaskin kunna ta emot mer än på en midikanal åt gången. Men med tanke på att man kan ju mappa upp på vilka tangenter man vill ha olika trummor på så behövs inte det heller.
    I mina Boss DR660/R8 har jag en lista på vilka trummljud o på vilka tangenter dem är så då kan jag komma åt 127st åtminstone.
    Och jag mappar samma mellan alla maskiner så det inte gör så mycket om jag byter.
    Näh, jag har då egentligen inte sett så många jag heller, därför tråden.
    Kom just på att saaristo säljer just en Emu Command Station. Command Station hamnar väl mer under Groove boxar och är i princip en P2k med ett rejält interface/panel. Den är i alla fall multitimbral.

  11. #11
    toby1
    toby1 är inte uppkopplad
    toby1s avatar
    Senior
    MC-303, även den en Groove box men den hade ett fast spår/kanal för trummor och skickade du ett sysex kunde du få ytterligare en av de övriga kanalerna att agera trumset samtidigt. Vet inte om det var det du sökte, frågan kring multitimbrala trummor känns metafysisk så jag fick lov att ta en kaffe för att stimulera tankeverksamheten.

  12. #12
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Proteus 2k är multitimbral och du kan lägga olika trumkits på olika midikanaler. Den har dock ingen sequencer men om du ändå ska köra midi till den så spelar det ju ingen roll

  13. #13
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av nyd Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Proteus 2k är multitimbral och du kan lägga olika trumkits på olika midikanaler. Den har dock ingen sequencer men om du ändå ska köra midi till den så spelar det ju ingen roll
    Precis. Då jag i princip alltid lägger grunden mha midi så har jag aldrig behövt trummaskiner i den utsträckning, utan haft dom mer som ljudmoduler.

Liknande ämnen

  1. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-08-06, 02:26
  2. Trummor
    Av Duztec i forum Inspelning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-06-19, 13:17
  3. Trummor?
    Av 18db i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 46
    Senaste inlägg: 2006-04-01, 01:24
  4. Trummor
    Av thedelta i forum Allmänt om musik
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2004-10-21, 23:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •