Resultat 1 till 27 av 27

Ämne: Nytillverkade kassetter - FOX C60

  1. #1
    KungKrilles avatar
    Veteran

    Nytillverkade kassetter - FOX C60

    Från och med idag kan man köpa nytillverkade kassettband härifrån:
    Recording The Masters

    För närvarande finns bara type I normal 60 minuter. Hade hoppats på 90 men det ska bli kul att testa.

  2. #2
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Jamenasså 35 spänn styck!? Ex moms!

  3. #3
    itsalwaysyou
    itsalwaysyou är inte uppkopplad

    Senior
    Fin förpackning! Jag köpte kassettband på Kjell. Maxell Ur90 tror jag. Är Fox extra bra?

  4. #4
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Jag har band från Clas Ohlson men har beställt ett par från RTM idag. De är ju skitsnygga. Har ingen aning om vad de presterar - har ju inte fått dom än.

    Finns ett test här från i somras men är osäker på hur objektivt det är. Dessutom tycker jag att killen kalibrerat däcket fel.

  5. #5
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Men det bästa är ju att han ägnar 25% av testet åt att man kan "provlyssna" hur den låter utan att nämna att detta (of course) går genom Youtubes köttkvarnar och kompressorer innan det når våra öron. Bra test!

    Men det relevanta är ju egentligen att RTM levererar samma som de övriga hi-end kassetterna han jämför med. Då spelar det ju ingen roll hur decket är kalibrerat, så länge han gör testet med samma deck och samma gear.

    Så de verkar ju absolut bra (tom top-notch kanske) de nya fransoserna.

  6. #6
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Fast man får ju inte höra de andra kassetterna. Hade de också blivit kalibrerade för att låta lite vassare än ljudkällan eller är det karaktären på just FOX? Nåja, jag kommer själv få testa om några veckor

  7. #7
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Kassetterna är snygga


    Har inte testat dom än men stoppat en i däcket:

  8. #8
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av KungKrille Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag har band från Clas Ohlson men har beställt ett par från RTM idag. De är ju skitsnygga. Har ingen aning om vad de presterar - har ju inte fått dom än.

    Finns ett test här från i somras men är osäker på hur objektivt det är. Dessutom tycker jag att killen kalibrerat däcket fel.
    Håller med dej där: Inspelningen lyfter diskanten med bättre stereobild som följd, men fyllighet i mellanregistret och basregistret tappas bort.

  9. #9
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Laborerade lite med kassetten häromkvällen. Jag jämförde med Maxell UR jag köpt från Clas/Kjell (kommer inte ihåg) och FOX återger lite mer diskant och kanske ett uns högre volym. Jag får dock inte alls samma fina återgivning som killen i recensionen ovan. Jämför jag med originalljudet så låter bandet klart faddare. Kan förstås bero på att mitt däck (Aiwa F990) skulle behöva en service men det blir liknande resultat med ett annat jag har (Yamaha KX-330). Aiwadäcket har dessutom bara autokalibrering så jag kan inte kompensera manuellt. Men överlag är jag nöjd och det ska bli spännande att se om de ger sig på type II också i framtiden.

  10. #10
    kotten
    kotten är inte uppkopplad
    kottens avatar
    Veteran
    Men.. visst fina men samtidigt ser dom inte ut som vilka band som helst? Saknar stora spolar för att det ska bli snyggt tycker jag.

    Stiligt pyssel: https://www.youtube.com/watch?v=KDQu1zbKCkw

  11. #11
    paperboycalle
    paperboycalle är inte uppkopplad
    paperboycalles avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av segerfalk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jamenasså 35 spänn styck!? Ex moms!
    Ja sjukt ovärt.

  12. #12
    foliekatt
    foliekatt är inte uppkopplad
    foliekatts avatar
    Senior
    "Long live analog" på omslagen? Nej tack

  13. #13
    freddp
    freddp är inte uppkopplad
    freddps avatar
    Veteran
    35spänn kostade ju ett tomt sjysst kassettband när jag va teen på 80talet.... varför måste allt kosta så jävla lite idag... ba'fatt 90 min på hårddisken kostar nästan ingenting?
    Kassett e ju inte hårddisk

  14. #14
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av freddp Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    35spänn kostade ju ett tomt sjysst kassettband när jag va teen på 80talet.... varför måste allt kosta så jävla lite idag... ba'fatt 90 min på hårddisken kostar nästan ingenting?
    Kassett e ju inte hårddisk
    Svaret är såklart kapitalism och produktionsoptimering. Ett standardband med fodral från Tapeline kostar 12 spänn typ. Sen får andra avgöra om de tycker att dessa är värda närmre 45:- för ett band. 35:- utan moms alltså.

  15. #15
    freddp
    freddp är inte uppkopplad
    freddps avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av segerfalk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Svaret är såklart kapitalism och produktionsoptimering. Ett standardband med fodral från Tapeline kostar 12 spänn typ. Sen får andra avgöra om de tycker att dessa är värda närmre 45:- för ett band. 35:- utan moms alltså.
    Jag har ju inte undersökt saken närmare... men är det så att de dära sjyssta chrome å metallbanden (använde inte metall så mycke - tyckte man kunde pumpa på lite fläskigare i kråmbanden ) som man köpte till portan å sitt masterdäck - inte tillverkas längre?
    Utan bara normalband?

  16. #16
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Nu kom FOX C90 också. Ska nog beställa o prova. Har sedan senaste posten i tråden servat mitt AIWA-däck så långt jag vågat inom min bekvämlighetszon och fått betydligt bättre frekvensåtergivning. Faktum är att däcket gillar FOX C60 bra nu jämfört med andra normalband jag har. Ska bli spännande att testa den nya kassetten.

  17. #17
    kockpit
    kockpit är uppkopplad nu
    kockpits avatar
    Veteran
    Gråter lite över att jag inte har en tidsmaskin tillbaka till 90-talet med alla goa kassetter från Sony, TDK, Maxell, Fuji m.fl.

    HKH Krille, coolaste kassettdäcket!

  18. #18
    Bobisch
    Bobisch är inte uppkopplad
    Bobischs avatar
    Veteran
    Det bästa en normalanvändare kan köra i kassettband är väl det bästa möjliga chromeband (TDK, Sony, Maxell) och Dolby S.
    Det hjälper naturligtvis om man har ett Nakamichi, Tandberg, B&O eller annat däck med lite högre kvalitet.

  19. #19
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av kockpit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    HKH Krille, coolaste kassettdäcket!
    Tackar Jo, tycker själv det är bland de snyggaste däcken som gjorts. På utsidan that is för insidan är allt annat än vacker. Ser ut som ett breadboardsprojekt med en stor portion spaghetti ovanpå.

  20. #20
    _Peter_
    _Peter_ är uppkopplad nu
    _Peter_s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av KungKrille Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tackar Jo, tycker själv det är bland de snyggaste däcken som gjorts. På utsidan that is för insidan är allt annat än vacker. Ser ut som ett breadboardsprojekt med en stor portion spaghetti ovanpå.
    Ett sådant har jag haft! Dumt nog så slängde jag den när den gick sönder på 90-talet. Tänkte kassetter spelar man ändå aldrig...

  21. #21
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Kan någon tipsa om kortare kassetter. Typ 10-20 minuter per sida.

  22. #22
    erko
    erko är inte uppkopplad
    erkos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hairofthedog Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan någon tipsa om kortare kassetter. Typ 10-20 minuter per sida.
    Tapeline är det ställe jag beställer ifrån. Har massa olika längder och färger. Brukar löna sig att kolla bland erbjudandena. Ibland är det riktigt billigt.

    https://tapeline.info/v2/blank-audio-cassettes.html?page=all

  23. #23
    kockpit
    kockpit är uppkopplad nu
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av erko Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tapeline är det ställe jag beställer ifrån. Har massa olika längder och färger. Brukar löna sig att kolla bland erbjudandena. Ibland är det riktigt billigt.

    https://tapeline.info/v2/blank-audio....html?page=all
    OT: De säljer en Polymoog där också såg jag.

  24. #24
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av erko Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tapeline är det ställe jag beställer ifrån. Har massa olika längder och färger. Brukar löna sig att kolla bland erbjudandena. Ibland är det riktigt billigt.

    https://tapeline.info/v2/blank-audio....html?page=all
    Ska försöka igen! Hittade inget vettigt sätt att söka på längd.

  25. #25
    Batteriet
    Batteriet är inte uppkopplad
    Batteriets avatar
    Veteran
    Tror man söker på kassettsort i första hand och sedan finns längd som tillval.

  26. #26
    erko
    erko är inte uppkopplad
    erkos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Batteriet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tror man söker på kassettsort i första hand och sedan finns längd som tillval.
    Prexis! Bara att välja färg och sedan välja längd.

  27. #27
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Åh, så var det. Inte så svårt. Heh.

Liknande ämnen

  1. BBD - chippen i nytillverkade delayer
    Av hairofthedog i forum Effekter
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2017-02-23, 17:03
  2. Nytillverkade effektburkar för 1300 kr plus
    Av Bobbski i forum Effekter
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-09-09, 22:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •