Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: TR-707 trigger out -> CS-15 trigger in = inget händer

  1. #1
    Marcus75
    Marcus75 är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna

    TR-707 trigger out -> CS-15 trigger in = inget händer

    Hej,
    får inte det här med trigger att funka. Testat från min TR-707 till Yamaha CS-5 resp. CS-15. Det kommer fram en puls men den varierar inte med tempo eller i övrigt från 707:ans rim shot. Det blir bara en jämn puls.
    Har detta nåt med skillnaden med Yamahas annorlunda CV/Gate/Trigger att göra, eller är det något jag missar?
    //Marcus

  2. #2
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Vad vill du ska variera? Trigger öppnar bara VCAn, inget annat.

    (CV styr tonhöjd och filterstyrning är lättfixat om man vågar löda.)

  3. #3
    Marcus75
    Marcus75 är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Jag hade fått för mig att den programmerade rimshot-rytmen skulle ljuda när jag trycker ner tangenten och följa med sen i annan ton när jag byter tangent.

  4. #4
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Om jag förstår dig rätt; Du får synten att trigga på rimshoten (typ c-c-ccc-). När du byter tangent vill du det ska blir a-a-aaa- istället men det funkar inte?
    Vilken trigingång kör du på i CS-15? Har du kopplat rätt VCA till rätt EG? Har du testat att svepa VCOns tonhöjd med LFO?

  5. #5
    Marcus75
    Marcus75 är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Hej,
    ska förtydliga mig lite. Jag programmerar rimshoten typ c-c-cccc-c-cc (kopplar enligt nedan). Det enda jag får ut när jag håller ner en tangent på CS15 eller CS5 är c-c-c-c-c-c-c-c, dvs en jämn puls och inte någon variation som jag har programmerat. Trycker jag ner C så spelar de C, trycker jag ner D så spelar de D, osv. Så rätt ton alltså, men inte rytm.
    Har maskinerna inställda som på bilderna. Är det något jag missar eller går det inte att få ut det jag söker?


    707: Trigger out
    CS-15: Trigger in EG1
    CS-5: Trigger in

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_7973.JPG 
Visningar:	7 
Storlek:	122,6 KB 
Id:	83623
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_7974.JPG 
Visningar:	8 
Storlek:	132,0 KB 
Id:	83626
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_7975.JPG 
Visningar:	5 
Storlek:	125,6 KB 
Id:	83627
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_7976.JPG 
Visningar:	8 
Storlek:	107,7 KB 
Id:	83628
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_7974.JPG 
Visningar:	5 
Storlek:	121,5 KB 
Id:	83622   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_7975.JPG 
Visningar:	5 
Storlek:	113,7 KB 
Id:	83624   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_7976.JPG 
Visningar:	5 
Storlek:	97,5 KB 
Id:	83625  


  6. #6
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Aha, då fattar jag bättre!

    *funderar*

    Skapar rimshoten en för lång trigg som inte låter Yamahan starta om? Har du testat triggingångarna som de är tänkta att funka? T ex Yamaha till Yamaha? Mest för att utesluta strul där? Prova annars och spela svinsnabba sextondelar eller nå't för att se om det rullar.

    Min teori är isf att rimshoten skapar en trigg som inte hinner nollställa förrän en ny kommer;

    så istället för _-___-___-_-_-_-___-___-_-_ kör den _---_---_---_---_---_---_---_---_ pga längden på triggen som rimshoten skapar.

  7. #7
    Marcus75
    Marcus75 är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    lite över mitt huvud där får erkännas.. håller på o läsa in mig så jag kan börja nyttja allt man köpt på sig.. så alltså trigger "som de är tänkta"?..
    alltså t.ex.: cs5 trigger out -> cs15 trigger in EG1 och cs5 CV out -> cs15 cv in vco1 (alt. med split från cs5 out och en sladd i varje cs15 in)?

    är det så du menar?

  8. #8
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Men du har ju initial gain uppe - och det ser ut som att lfon triggar lite. Det är inte detta du hör istället då? (CS-15 nu alltså)

  9. #9
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Marcus75 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    lite över mitt huvud där får erkännas.. håller på o läsa in mig så jag kan börja nyttja allt man köpt på sig.. så alltså trigger "som de är tänkta"?..
    alltså t.ex.: cs5 trigger out -> cs15 trigger in EG1 och cs5 CV out -> cs15 cv in vco1 (alt. med split från cs5 out och en sladd i varje cs15 in)?

    är det så du menar?
    Tänker så här: När inte kommer in på trigger in är det tomt eller "lågt"; _______ när en vanlig trigg kommer hoppar nivån upp och kickar igång envelope generatorn; ___-___. Så är det tänkt att fungera. Sedan styr envelope generatorn hur länge tonen ska låta. Sänker du releasen blir ljudet kortare. Men om en för lång trigg kommer; ___---___ så hinner inte synten starta om. Signalen är alltså hög fortfarande, när du förväntar dig att den ska vara låg. Då får du ingen trigger.

    Men jag blev lite bekymrad av bilden på initial gain höjd i VCAn och så lång release.

    edit: Och ja, så menade jag. Mest så att syntarna beter sig som Yamaha tänkte en gång. Men jag tror inte det är bekymret.

  10. #10
    Marcus75
    Marcus75 är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    testat lite olika grejer nu. (inte cv/gate-koppling än dock). noterar att EG-1-lampan aldrig blinkar. och när jag sätter båda vca-switcharna till eg1 blir det helt tyst. står någon av dem på eg2 så kommer det ljud enligt ovan. om jag kopplar in trigger in EG2 så blir det helt tyst oavsett hur switcharna står.
    den här synthen har börjat larva sig lite på sistone så kanske är det något fel. konstigt dock att jag inte får ordning på cs5 heller.

  11. #11
    paperboycalle
    paperboycalle är inte uppkopplad
    paperboycalles avatar
    Veteran
    Kör ext in. Alltså strunta i cv gate o använd audio in. Då kan du trigga med valfritt ljud typ pukor etc. funkade iaf så på CS-5.

  12. #12
    Marcus75
    Marcus75 är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    med ext in får jag ju rytmen, alltid något , men då följer ju inte tonen/noten med. samma över hela tangentbordet.
    men då vet jag ju iaf att cs5 "hör" rytmen, så ett steg framåt i felsökningen!

  13. #13
    paperboycalle
    paperboycalle är inte uppkopplad
    paperboycalles avatar
    Veteran
    Fast den ska ändras om du inte kör cv in.

    - - - Uppdaterad - - -

    Alltså bara audio in. Sen drar du ner ext in o bara har vco:ers volym upp på mixerdrlen..

  14. #14
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Marcus75 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    testat lite olika grejer nu. (inte cv/gate-koppling än dock). noterar att EG-1-lampan aldrig blinkar. och när jag sätter båda vca-switcharna till eg1 blir det helt tyst. står någon av dem på eg2 så kommer det ljud enligt ovan. om jag kopplar in trigger in EG2 så blir det helt tyst oavsett hur switcharna står.
    den här synthen har börjat larva sig lite på sistone så kanske är det något fel. konstigt dock att jag inte får ordning på cs5 heller.
    Tänk på att en triggersignal normalt är mycket starkare än en audiosignal (som din rimshot). Syntar är byggda för sequencertriggar. Jag tror alltså att det du hörde inte var 707an, utan interna LFOn som triggade.

  15. #15
    Marcus75
    Marcus75 är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Och nu dog 707:an också. Helt död. F-n!

  16. #16
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Wot?! Vad hände?

  17. #17
    Marcus75
    Marcus75 är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Den har stått oanvänd väldigt länge, men stoppade i batterier på em och lät den sen stå på hela eftermiddagen. När jag kom hem på kvällen hade displayen slocknat och inga lampor lyste. Händer inget när man trycker på on-knappen. Oavsett med eller utan batterier i.

    Alldeles för många maskiner som behöver servas hos mig nu och inga reparatörer i närområdet.. (Jönköping).. suck..

  18. #18
    stejver
    stejver är inte uppkopplad
    stejvers avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Trig in går nog inte så bra att använda eftersom CS-syntarna har S-trig (negativ trig).
    Bättre använda EXT in och köra EG1 i EXT-läge (CS15). Tyvärr kan du inte styra EG2 från EXT. Triggernivån kan du ställa med Triggerlevel-poten.

Liknande ämnen

  1. Trigger Riot?
    Av Matthew360 i forum Modularer & sånt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2020-06-18, 11:14
  2. Trigger delay, CV-in?
    Av JOMACO i forum Modularer & sånt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2017-11-22, 16:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •