Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: DAW Audio i 44.1 och artefakter

  1. #1
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran

    DAW Audio i 44.1 och artefakter

    Måste beskriva något väldigt skumt nu som jag aldrig hört tidigare. Jag kör normalt sett mina DAW projekt i 44.1 khz (Emu 0404 pci riggat mot Event EzBus digitalmixer mha s/pdif in/ut. Mot mixern har jag en bunt ljudalstrare och en submixer (en Behringer rx1602) som har ett ytterligare gäng ljudalstrare kopplade mot sig.

    Nu till märkligheten. Spelade in lite audio ifrån min TG77 (som först var dragen via Behringern) och märkte av tydliga artefakter (kras/knaster i diskanten) när jag spelade upp det audiospåret isolerat. Tänkte först att det hängde ihop med Behringern och kopplade om så att TGn fick ett eget stereopar på EzBus-mixern istället och gjorde om försöket -> Samma skumma artefakter.

    Efter att ha tagit upp DSP-MIX (E-mu kontrollpanelen) och skiftat ifrån 44.1 -> 48khz och sedan gjort motsvarande i mitt DAW (i inställningarna) och upprepat proceduren så är artefakterna helt borta (dvs, låter som det skall).

    Det märkliga är att när jag spelar på TGn normalt (midi via DAW) så hörs absolut ingenting av detta, det handlar bara om inspelat material på ett spår i min DAW. Det andra som är märkligt är att jag aldrig någonsin tidigare (under många år) märkt av detta fenomen innan idag. Det är lite som att FM klangerna med sina många övertoner ställer till det på ett sätt som är unikt för just inspelning av FM syntes???.

    Någon som har någon insikt i detta eller känner igen sig i fenomenet?

  2. #2
    upsetter
    upsetter är inte uppkopplad

    Avliden
    Klocknas?
    Testat på 44 igen?

  3. #3
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Håller med där, kan ljudkortet tappat sync till s/pdif? Minns att mitt digitalbord tappade samplingssynk mot mitt RME-ljudkort ett par gånger, med liknande resultat.

  4. #4
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av upsetter Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klocknas?
    Testat på 44 igen?
    Precis - växla fram/åter mellan 44.1 och 48. Du har tre "saker" som ska lira - EZBus, Emu 0404 och DAW.

  5. #5
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Tack för tipsen. har ställt om till 44.1 (i E-mu kontrollpanelen och DAW inställningarna) både ner till 44.1 och upp till 48. På 44.1 så hörs konstigheter och på 48 är de borta. Ska testa att starta om hela datorn så får vi se. Skumt sa räven

  6. #6
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Är EzBus klockmaster? Om det är den som gör A/D-omvandlingen ska den vara master och ljudkortet ska slava till den (dvs. clock = S/PDIF).

    Om du också lyssnar via EzBus och därmed har två S/PDIF anslutna (mixer-ljudkort resp. ljudkort-mixer) så kan kortet vara master - om mixern är inställd med S/PDIF-in som masterklocka.
    Senast redigerat av hasse_fx den 2018-08-19 klockan 22:06.

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2018-07-30, 07:19
  2. Polysix - hörbara artefakter i utsignalen
    Av my03 i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2016-09-17, 18:15
  3. Effekter för artefakter och knaster?
    Av Ashaz i forum Effekter
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2013-12-05, 17:35
  4. Gratis DAW med audio och midi
    Av HZA i forum Övriga DAW
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2012-09-05, 22:56
  5. Audio Control Surface, en mixer och controller till din DAW
    Av T11 i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2010-12-13, 23:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •