Resultat 1 till 53 av 53

Ämne: Vad är det som är så bra med Live?

  1. #1
    Framerate
    Framerate är uppkopplad nu
    Framerates avatar
    Veteran

    Vad är det som är så bra med Live?

    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Intressant att så många säger Live, och att det inte dyker upp särskilt många DAWs. (Jag är en av dem som verkligen kände att Live var ett lyft, för övrigt.)
    Jag blev nyfiken på Ableton Live, skulle gärna vilja veta mer "varför" och vad som är skillnaden på Live och andra Daw, samt kanske framförallt om det gäller bara vissa musikstilar eller om Live is da shit för allt. Men det är kanske en annan tråd.

  2. #2
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag blev nyfiken på Ableton Live, skulle gärna vilja veta mer "varför" och vad som är skillnaden på Live och andra Daw, samt kanske framförallt om det gäller bara vissa musikstilar eller om Live is da shit för allt. Men det är kanske en annan tråd.
    Starta en tråd i Ableton Live-forumet vetja https://www.99musik.se/forumdisplay.php?221-Ableton

  3. #3
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag blev nyfiken på Ableton Live, skulle gärna vilja veta mer "varför" och vad som är skillnaden på Live och andra Daw, samt kanske framförallt om det gäller bara vissa musikstilar eller om Live is da shit för allt. Men det är kanske en annan tråd.
    Som jag ser det: Ju mer man "trixar" med ljud (snarare än spelar in akustiskt och mixar traditionellt), desto bättre är Live. För mig i alla fall är lives styrkor dels att man kan jobba icke-linjärt med loopar och idéer samt kombinera linjärt och icke-injärt när man spånar och testar, dels just routing, effektkedjor m m för ljudtrixande. (Och sen Max4Live då, men då är vi ännu djupare in i ljudtrixande...)
    Senast redigerat av rydan den 2018-06-28 klockan 11:23.

  4. #4
    raoul flutters avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag blev nyfiken på Ableton Live, skulle gärna vilja veta mer "varför" och vad som är skillnaden på Live och andra Daw, samt kanske framförallt om det gäller bara vissa musikstilar eller om Live is da shit för allt. Men det är kanske en annan tråd.
    Live har ett väldigt bra gränssnitt som är tydligt och inte plottrigt. Det är också väldigt snabbarbetat, men man kan också gå på djupet rejält. Vill jag använda en pluginsynt så drar jag bara in pluginen i Live som automatiskt skapar ett midispår. Sedan är det bara att spela in. I Live 10 finns också den suveräna Capture, som spelar in allt du spelar på ditt midikeyboard även om du inte spelar in. Du kan sitta och inprovisera, och sedan trycka på Capture. Då skapar Live ett midiclip där den även gissat tempot på det du spelat.

    Det som skiljer mot andra DAW är att man har två fönster, session view och arrangement view. I session view kan man spela in olika fragment i clips (som kan vara loopar), både midi och audio. Sedan kan man trigga dessa clips och improvisera fram en låtstruktur som då blir arrangement view. Därifrån kan man sedan arbeta vidare. Arrangement view är som en vanlig linjär sequenser.

  5. #5
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av raoul flutter Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    I Live 10 finns också den suveräna Capture, som spelar in allt du spelar på ditt midikeyboard även om du inte spelar in. Du kan sitta och inprovisera, och sedan trycka på Capture.
    (Fast just det har Cubase haft sedan slutet 90-tal någångång, och för audio sedan nånstans 2005-ish...)

  6. #6
    raoul flutters avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    (Fast just det har Cubase haft sedan slutet 90-tal någångång, och för audio sedan nånstans 2005-ish...)
    Ja, det är ju inte Live ensamt om. Men bra att det kom även till Live.

  7. #7
    tei
    tei är inte uppkopplad
    teis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    (Fast just det har Cubase haft sedan slutet 90-tal någångång, och för audio sedan nånstans 2005-ish...)
    ((och C-Lab Creator/Notator och senare Logic hade det sedan sent 80- respektive tidigt 90-tal))

  8. #8
    underminer
    underminer är inte uppkopplad
    underminers avatar
    Forumsekonomi
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag blev nyfiken på Ableton Live, skulle gärna vilja veta mer "varför" och vad som är skillnaden på Live och andra Daw, samt kanske framförallt om det gäller bara vissa musikstilar eller om Live is da shit för allt. Men det är kanske en annan tråd.
    ”a minute to learn, a lifetime to master” för att sammanfatta det kort

  9. #9
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Live är skiten till alla musikstilar skulle jag säga. Erbjuder olika arbetsflöden efter tycke och smak. Förstås väldigt mycket kärlek spenderat på verktygslådan för elektronisk musik med liveloopar och klipptriggning, men jag själv har använt dessa även för akustisk inspelning. Om jag skulle spela in en kyrkokör med orkester skulle jag inte tveka att använda Live, men kanske mer då som en traditionell digital arbetsstation.

    Användargränssnittet är tydligt och det är väldigt sällan jag råkar ut för något som jag behöver spendera tid på att förstå eller som jag upplever som knasigt. Detta trots att det är rätt komplicerade saker Live löser. Visst lämnar det en del saker på önskelistan, men det som finns är genomgående bra.

  10. #10

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag blev nyfiken på Ableton Live, skulle gärna vilja veta mer "varför" och vad som är skillnaden på Live och andra Daw, samt kanske framförallt om det gäller bara vissa musikstilar eller om Live is da shit för allt. Men det är kanske en annan tråd.
    Att jag fastnade för Live berodde på flera saker:

    1) Helt annat upplägg för att göra musik än Cubase, Logic, etc – både att man kunde göra nästan allt i realtid, och hela upplägget med clips och att jobba ickelinjärt. I mina ögon har de lyckats kombinera fördelarna med hårdvarusequencers och mjukvara, vilket är svårare än man kan tro.

    2) Ett genomtänkt gränssnitt för att göra musik – jag gick från Logic som var oerhört kraftfullt, men hade en vansinnig mängd menyer, funktioner som inte hängde ihop och rent generellt kändes igengrott med lager av funktioner som staplats på varandra, medan Live kändes som de haft ett bättre helhetsbild.

    3) Massa smarta funktioner och finesser, i stort och smått. Både sånt som att det gick att byta ordning på effekter eller flytta dem till andra spår genom dra och släpp (vilket både är en småsak och något man gör precis hela tiden), smart midimappning, smart hantering av defaults, hämta element från andra projekt, osv.

    Nu har andra plockat upp aspekter av detta, men generellt upplever jag att Ableton har ett mycket större fokus på kreativitet och skapande än de andra DAW-tillverkarna, både i hur de utformar Live och de andra produkterna och i andra saker de gör (som Loop, där nästan ingenting handlar om Live, annat än indirekt). Så det finns en helheten-är-större-än-delarna-effekt med Live som är svår att exakt identifiera.

    Propellerheads har lite av samma attityd, men jag har aldrig helt kommit överens med gränssnittet i Reason.

  11. #11
    Framerate
    Framerate är uppkopplad nu
    Framerates avatar
    Veteran
    Flera bra svar på min Ableton Live undran, tack!

    Nu blir det till att kolla klipp på tuben!

  12. #12
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Flera bra svar på min Ableton Live undran, tack!

    Nu blir det till att kolla klipp på tuben!
    Ableton Live går även att testa i 30 dagar utan begränsningar. Om du själv vill känna på om det känns rätt.

  13. #13
    Framerate
    Framerate är uppkopplad nu
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ableton Live går även att testa i 30 dagar utan begränsningar. Om du själv vill känna på om det känns rätt.
    Oh, bra tips!

  14. #14
    Peter70
    Peter70 är inte uppkopplad
    Peter70s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Flera bra svar på min Ableton Live undran, tack!

    Nu blir det till att kolla klipp på tuben!
    Gör det. Att ha möjligheten att i sessionview med Push kunna leka och delvis improvisera fram musik on the fly tror jag skiljer ut Live från så gott som alla andra DAW jag vet.

  15. #15
    barockugglan
    barockugglan är inte uppkopplad
    barockugglans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Flera bra svar på min Ableton Live undran, tack!

    Nu blir det till att kolla klipp på tuben!
    Rapportera gärna tillbaka om 30 dagar och berätta om det bara var kattguld som glimmade, som nästan alltid när man GASar på något.

  16. #16
    Hjorten
    Hjorten är inte uppkopplad
    Hjortens avatar
    Administrator
    [admod]

    Jag bröt ut ett antal Live-specifika inlägg ur level 2-tråden då jag tyckte att de förtjänade en egen tråd. Rubriken kanske inte är den bästa, säg till om jag ska ändra till något vettigare .
    Senast redigerat av Hjorten den 2018-06-28 klockan 22:28. Anledning: Rätt länk/tråd.

  17. #17
    Framerate
    Framerate är uppkopplad nu
    Framerates avatar
    Veteran
    Ser bra ut tycker jag. Att testa Ableton Live får bli mitt lilla sommarprojekt nu.

  18. #18
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Jag har faktiskt använt Live Intro sedan ett par år nu och det är verkligen fantastiskt hur prisvärd den är.
    Jag behöver inga pluggar eftersom jag har rätt mycket hårdvara, och många jättefina grejer finns med i paketet ändå. för 700kr eller som bundlad licens med tex Arturia Keystep är det verkligen helt otroligt. Pengarna jag sparat har jag använt till en riktigt bra VST-EQ.

    Hade länge ett piratat Live 7 Suite men insåg att både tekniskt och etiskt sätt skulle musiken jag släpper som är gjord med den piratade mjukvaran inte vara kosher. Nu är allt frid och fröjd!

  19. #19
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Live är den första oknöliga DAW:en som jag har använt. Har provat de flesta även om det har varit i äldre versioner och det har alltid varit något som har känts bakvänt även för mig som van datoranvändare.

    Dock lätt hänt att man fastnar i session-vyn och gör loopar och inte kommer vidare. Men så har det varit för mig även med andra DAWs.

  20. #20

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ser bra ut tycker jag. Att testa Ableton Live får bli mitt lilla sommarprojekt nu.
    Ett tips är att kolla på några introduktionsfilmer när du sätter igång. Uppdelningen mellan session och arrangement och hur de hänger ihop är inte helt uppenbar – det är inte svårt i sig, men det är rätt annorlunda jämfört med hur andra musikprogram fungerar. (Kanske begripligare om man jobbat mycket med patternbaserade sequencers, iofs?)

    Eventuellt är guiderna som finns inbyggda i Live en bra start – jag har inte kollat på dem på länge.

    Om du har någon smartare midikontroller är det också värt att koppla upp, det blir mycket mer handgripligt att göra musik när man har fysiska kontroller och att det är så enkelt att koppla upp i Live är en av fördelarna.

  21. #21
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Jag körde live mellan 2005 och 2012 innan jag gick över till Logic. Innan dess var det Cubase som gällde.

    Jag kan bara skriva under på fördelarna som beskrivits. Mitt största problem var dock att gå från loopar till linjärt, jag är en ganska linjär person och tänker traditionellt i vers refräng.

  22. #22

    Veteran
    Jag passar på att fråga, jag gav upp Live för några år sedan, jag är mer linjär än Live och jag blev aldrig kompis med WARP funktionen.

    Sitter WARP bättre nu?

  23. #23
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag passar på att fråga, jag gav upp Live för några år sedan, jag är mer linjär än Live och jag blev aldrig kompis med WARP funktionen.

    Sitter WARP bättre nu?
    Tycker att warp funkar om man kör Complex eller Complex pro mode. Men det beror ju på källmaterialet.

  24. #24
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Vad var det du inte gillade med warp? Man måste som sagt välja typ efter material. Jag gillar beat på trumloopar och alla inställningar man kan laborera med då, t ex resolution och loop mode (på transienterna alltså, inte hela loopen).

  25. #25

    Veteran
    WARP var lite off ibland som gjorde att jag satt och letade vad det var som inte riktigt satt. Började helt enkelt noja för mycket på WARPen.
    Jag tror inte Complex pro mode fanns när jag körde Live, kanske man får ta sig en titt igen?

  26. #26

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sitter WARP bättre nu?
    Complex och Complex Pro kom rätt nyligen (Live 8?) och som de andra säger så låter det bättre. Gränssnittet är samma, på gott och ont. (Jag tycker ibland det är lite krångligt att få det rätt, beroende på hur spretig tajmingen är.)

  27. #27
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    lite info: Complex och Complex Pro finns inte i Intro, så om ni är snåla som jag är det kanske bra att veta.

    Men jag tycker det låter ganska drägligt ändå? Brukar köra på granular och tweaka grain size tills det låter okej.

  28. #28

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av Wiktorion Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men jag tycker det låter ganska drägligt ändå? Brukar köra på granular och tweaka grain size tills det låter okej.
    Det beror lite på vad man är ute efter. Är det transparent timestretch man vill ha så är Complex och Complex Pro betydligt vassare (speciellt om det handlar om mer komplext material), men de vanliga algoritmerna kommer man långt med, speciellt om det inte behöver låta naturligt.

  29. #29
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av Wiktorion Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    lite info: Complex och Complex Pro finns inte i Intro, så om ni är snåla som jag är det kanske bra att veta.

    Men jag tycker det låter ganska drägligt ändå? Brukar köra på granular och tweaka grain size tills det låter okej.
    Oj, Live utan Complex Pro - mardröm för mig asså

    Complex pro är nog det bästa timestretch/pitch shift-verktyget jag vet, iom att man kan ändra formanter på ett så noggrannt sätt. Formanter vid pitch shifting är grymt viktigt på alla källor tycker jag

  30. #30
    Ego Trip
    Ego Trip är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Till motsats av många andra här skulle jag nog hävda att det finns en svaghet med Live och att det är just timestretchen, complex pro inkluderat. Om man är ute efter bra timestretch algoritmer är det Reason man ska ha. Finns inget DAW som har en chans och då har jag testat samtliga (bortsett från Maschine om man nu kan kalla det ett DAW). Däremot är det inte lika användarvänligt som Live, men det är en annan sak.

  31. #31
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ego Trip Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Till motsats av många andra här skulle jag nog hävda att det finns en svaghet med Live och att det är just timestretchen, complex pro inkluderat. Om man är ute efter bra timestretch algoritmer är det Reason man ska ha. Finns inget DAW som har en chans och då har jag testat samtliga (bortsett från Maschine om man nu kan kalla det ett DAW). Däremot är det inte lika användarvänligt som Live, men det är en annan sak.
    Men hur är det, har du lagt tid på att lära dig vilken algoritm med vilka inställningar som är mest lämpad för just materialet du försöker timestretcha? För det krävs verkligen att man lär sig för att få ut allt ur Abletons warp-funktionalitet.

  32. #32

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ego Trip Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Till motsats av många andra här skulle jag nog hävda att det finns en svaghet med Live och att det är just timestretchen, complex pro inkluderat. Om man är ute efter bra timestretch algoritmer är det Reason man ska ha. Finns inget DAW som har en chans och då har jag testat samtliga (bortsett från Maschine om man nu kan kalla det ett DAW). Däremot är det inte lika användarvänligt som Live, men det är en annan sak.
    Jo man är bortskämd med srtetchen i Reason. Svårslagen.
    För mig hade det räckt om Live om WARPen inte pajade så mycket, behöver inte låta bäst men åtminstone sitta tempomässigt.

  33. #33
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Menar du att själva timestretchingen är otight eller att warpmarkörerna flyttar på sig?

  34. #34

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av geminister Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Menar du att själva timestretchingen är otight eller att warpmarkörerna flyttar på sig?
    WARP sitter inte tycker jag. Markörerna är det väl som spökar gissar jag. Stretchen funkar väl som allt annat hopppas jag.

  35. #35
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Timestretchar folk så mycket alltså? Jag använder knappt warp ö h t. Kanske något jag borde kolla mer på...

  36. #36
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Det är alltså ingen som har nämnt Operator ännu?

  37. #37
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Timestretchar folk så mycket alltså? Jag använder knappt warp ö h t.
    Säger samma. Gör ni ofta musik som bygger på samplade loopar ej inspelade för låten i fråga eller hur hänger det ihop? Eller spelar ni ofta in och ändrar tempo i efterhand?

  38. #38
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Jag ändrar gärna tempo under tiden jag gör en låt, för att testa hur det känns i olika tempon. Ibland startar jag medvetet i ett "för högt" tempo för att sedan gå ner.

  39. #39
    geminister
    geminister är inte uppkopplad
    geministers avatar
    Veteran
    Jag manglar ofta material utifrån, så det används väldigt flitigt här. Ibland tar jag medvetet fram artefakter i warpen som ett steg i manglingen.

  40. #40
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av geminister Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ibland tar jag medvetet fram artefakter i warpen som ett steg i manglingen.
    Ja det gör ju jag oxå i o f s, men då oftast med eget grundmaterial. (Ny shift-drag för timestretch är fin till det f ö...)

  41. #41
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av xyltburk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är alltså ingen som har nämnt Operator ännu?
    Oxå en sån där grej som är på listan att lära mig. Tycker bara den verkar ha så få modulationsmöjligheter (ja, förutom FM mellan oscillatorer då, det har den ju en massa...). Sen är grännsnittet allt annat än kul. Önskar de fixade ett utfällningsläge på den, liksom på Wavetable.

  42. #42
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag ändrar gärna tempo under tiden jag gör en låt, för att testa hur det känns i olika tempon.
    Mm, det gör jag också fast innan inspelning.

    Jaja, olika arbetsflöden helt enkelt.

  43. #43

    Veteran
    Friheten att justera tempo under gång är grym tycker jag. Har helt klart förenklat mitt arbetsflöde.
    Göra en dansgolvsremix och höja tempo är kanon!

  44. #44
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Något annat som är helt otroligt bra i Live är deras implementation av adaptive grid (att grid och kvantiseringsinställningar anpassar sig till zoom-läge, så zomma in = tätare grid, zooma ut = mindre tät grid, med snabbknappar för val av tätare/mindre tät/triol). Sen har kvantiseringsinställningar m m "to grid" som val, så arbetflödet blir spela in - zooma tills grid:en ligger rätt - kvantisera. Finns flera DAW som har det, men ingen jag testat i alla fall är i närheten av så bra som lives implementation.

    (Nu behöver Ableton bara sno Reapers Swing Grid och lägga till det till befintlig implementation i Live11, så är den nog rätt nära perfekt. =) )

  45. #45
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Oxå en sån där grej som är på listan att lära mig. Tycker bara den verkar ha så få modulationsmöjligheter (ja, förutom FM mellan oscillatorer då, det har den ju en massa...). Sen är grännsnittet allt annat än kul. Önskar de fixade ett utfällningsläge på den, liksom på Wavetable.
    Ok, erkänner att jag ofta slänger på en eller två M4L LFO när jag jobbar med Operator.
    Men Operator är så sjukt snabbjobbad. Har gjort många låtar med Operator som enda ljudkällan.

  46. #46
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Operator är verkligen lättarbetad. Gillar dess gui pga av enkelheten.

  47. #47

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av xyltburk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ok, erkänner att jag ofta slänger på en eller två M4L LFO när jag jobbar med Operator.
    Men Operator är så sjukt snabbjobbad. Har gjort många låtar med Operator som enda ljudkällan.
    En stor fördel med Lives inbyggda instrument är också att de fungerar bra med automatiseringen i Live, så det är enkelt att använda clip envelopes. Så det minskar behovet av inbyggd modulation, åtminstone för mig. Sedan har Operator en del finesser som loopbara envelopes.

    Själv gillar jag gränssnittet i Operator, men det är delvis en smakfråga.

  48. #48
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En stor fördel med Lives inbyggda instrument är också att de fungerar bra med automatiseringen i Live
    Fungerar inte alla VST:s generellt bra med automatiseringen i live? Jag har aldrig stött på några större problem (förutom rena buggar i vissa pluggar), även om jag förvisso mest kör Massive som mjukissynth, så det sampleset jag baserar mitt uttalande på gällande instrument är inte enormt.. =)

  49. #49

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fungerar inte alla VST:s generellt bra med automatiseringen i live?
    Förvisso, men det är lite som med tex Push – parametrar kommer i vettig ordning, har förnuftiga värden och annat som inte är lika garanterat med andra pluggar.

  50. #50
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Något annat som är helt otroligt bra i Live är deras implementation av adaptive grid (att grid och kvantiseringsinställningar anpassar sig till zoom-läge, så zomma in = tätare grid, zooma ut = mindre tät grid, med snabbknappar för val av tätare/mindre tät/triol).
    Det kombinerade zoom-pan-verktyget i sig är suveränt tycker jag.

  51. #51
    johey
    johey är uppkopplad nu
    joheys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Timestretchar folk så mycket alltså? Jag använder knappt warp ö h t. Kanske något jag borde kolla mer på...
    Jag som kommer från Protracker på Amigan gillar att ladda in en sampling av ett instrument som spelar en ton och mappa den kromatiskt över klaviaturen. Protracker har ingen timestretch, så samplingen spelas upp snabbare ju högre pitch man vill ha. När man gör det i Live med Warp blir samplingen lika lång vilken tangent man än spelar på, och det låter hyggligt bra. Riktigt coolt och användbart.

  52. #52
    Kloo
    Kloo är uppkopplad nu
    Kloos avatar
    Senior
    Stämmer in med det mesta positiva som sagts så ingen idé att upprepa. Använt live i 10 år nu, innan körde jag logic. Känner mig väldigt lost utanför live nu när jag byter, det är så otroligt enkelt och snabbjobbat, framförallt om du använder DAW som mer än bara digital bandare. Vad gäller warp så använder jag det mer kreativt, dvs inte så mkt snygg timestretch utan mer för att förvränga -> resampla och skapa ljud. Som sen kanske blir percussion i simpler Ja, ni fattar.

  53. #53
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Timestretchar folk så mycket alltså? Jag använder knappt warp ö h t. Kanske något jag borde kolla mer på...
    Well, jag samplar ofta 5 - 6 låtar i varje beat jag gör, går ju inte riktigt att göra bra utan timestretch

Liknande ämnen

  1. Ensoniq DP/4+ Vad är det som gör dem bra?
    Av flussmedel i forum Effekter
    Svar: 65
    Senaste inlägg: 2024-04-30, 22:01
  2. Svar: 15
    Senaste inlägg: 2020-12-10, 13:35
  3. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-08-09, 22:02
  4. Vad är det för bra med Reason egentligen?
    Av Imported Johannes i forum Reason Studios
    Svar: 189
    Senaste inlägg: 2006-02-10, 11:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •