Sidan 1 av 6 1 2 3 4 5 ... SistaSista
Resultat 1 till 60 av 303

Ämne: Moog One

  1. #1
    tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran

    Moog One

    Ok, det har ju hintats en del både här och på andra forum om att Moog ska släppa en polysynth. Nu finns det en tråd på Gearslutz om Moog One. Någon menar att Moog skulle ha lyft NDA:n kring denna och har angivit dessa specs (se nedan). Någon som kan bekräfta om nu NDA:n är lyft?

    3 VCOs per voice
    • 3 part multitimbral - 3 synths in 1
    • Knob per function
    • 4 LFOs per synth with easily assignable modulation
    • Arp and sequencer (per synth)
    • Clock sync
    • Assignable CV ins and outs
    • Lots of i/o for routing synths and effects
    • Eventide reverbs built in
    • Unrestricted number of presets

    Oscillators
    create complex waveforms

    Noise
    • Dedicated envelope for transient shaping

    Filter
    • Stave variable filter AND Moog Ladder Filter
    • HP, LP, BP or notch
    • link filters together for ganged sweeps
    • assign sources to SVF ladder or both in the mixer

    Envelope
    • 3 envelopes (amp, filter, and assignable)
    • easily assignable mod matrix

    Sequencer and Arp

    Effects
    • True bypass effects
    • effects per synth and a master effects bus
    • 2 assignable macro controls - customizable per patch
    • Vocoder
    Modulation
    • Easily repeatable mod mattrix routings
    • 4 LFOs - 1 button destination routing
    • Fine tune and ccreate complex modulation via transforms
    • Easy assign performance controllers
    • XY pad for expressive control

    8-voice version is $5999.00, and the 16-voice version is $7999.00

  2. #2
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Kul projekt om det stämmer. Men stadig prislapp och en del av specarna väcker många frågetecken.

  3. #3
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Multitimbralitet är syntuniversums mest onödiga egenskap. Ta bort, och ta bort 10000 silverdaler från priset. Jag tycker hela grejen verkar suspekt. Har svårt tänka mig att Moog skulle göra det här. Men jag har ju aldrig haft fel förr så det är väl dags nu. jag tror inte heller de skulle trycka ut två modeller (8/16). Men hundra tusen för en synt ...
    Senast redigerat av Amonhoteph den 2018-06-26 klockan 21:35.

  4. #4
    Real Parakeet
    Real Parakeet är inte uppkopplad
    Real Parakeets avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...och ta bort 10000 laxar från priset.
    Ja, då får man ju riktigt bra betalt för att köpa den. Typ flera miljoner kronor.

  5. #5
    tonefloat
    tonefloat är uppkopplad nu
    tonefloats avatar
    Moderator
    4 LFO! vad mer kan man önska?

    Men 3 VCOs på en poly, den känns som en pizza med extra allt, vilken sås vill du ha? Jag vill ha alla!



    Tänk om!


    det


    är en


    VA..... eller hybrid..... hjälp!

  6. #6
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Multitimbralitet är syntuniversums mest onödiga egenskap.
    Nej nej, inte alls! Jag använder det rätt ofta!

  7. #7
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Epilepsimon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej nej, inte alls! Jag använder det rätt ofta!
    Själv har jag stört mig på det sedan det dök upp på åttiotalet.

  8. #8
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Hallå, är det hos pizzerian? Jag vill ha en Memorymoog med extra bea och pommes, inbakad med chèvre, pesto och piri-piri! Äsch, gör ett hål och häll i colan också.

  9. #9
    Hackemoff
    Hackemoff är inte uppkopplad
    Hackemoffs avatar
    Senior
    Väntar tills Behringer släpper en klon på den...

  10. #10
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Epilepsimon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej nej, inte alls! Jag använder det rätt ofta!
    Aha, det är såååååå du undviker sladdarna.

  11. #11
    tonefloat
    tonefloat är uppkopplad nu
    tonefloats avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Hackemoff Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Väntar tills Behringer släpper en klon på den...
    Behringer släpper Bone... en Deepmind med inbyggd pizzaugn... Billebro är först i Norden med ett demoex...

  12. #12
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Varför skulle de vilja bygga in eventide-effekter när de har egna fantastiska analoga effekter?

  13. #13
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Själv har jag stört mig på det sedan det dök upp på åttiotalet.
    Säkert att det inte är mig du stör dig på? Jag dök också upp på åttiotalet...

  14. #14
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Epilepsimon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Säkert att det inte är mig du stör dig på? Jag dök också upp på åttiotalet...
    hahaha nej, inte vad jag vet i alla fall ... jag stör mig ännu mer på "layerd" sounds, skitbökigt och man får alltid känslan av att det är falsk marknadsföring med antalet röster och så vidare.

  15. #15
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Tror detta är hyfsat sant. Ungefär vad jag hörde på Superbooth men med extra allt...eventide effekter...snacka om antigas på den. Så fort man inte får till grundsoundet skall det stoppas in effekter. Varför i hel***te skall de stoppa in effekter...sådan som vill lägga pengar på denna har nog egna effekter att lägga till redan. I övrigt känns det även för mycket mjukvarustyrning men tar man bort det så känns den ju kul, en polysynth från Moog
    Skall tilläggas att jag hört att innandömet bryter mot alla tidigare normer...kanske är hybrid som Prophet 12 också, men jag gissar bara baserat på ganska vaga hintar från Superbooth. Iofs står ju VCO...jaja kul i så fall
    Senast redigerat av Firechild den 2018-06-26 klockan 22:10.

  16. #16
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tror detta är hyfsat sant. Ungefär vad jag hörde på Superbooth men med extra allt...eventide effekter...snacka om antigas på den. Så fort man inte får till grundsoundet skall det stoppas in effekter. Varför i hel***te skall de stoppa in effekter...sådan som vill lägga pengar på denna har nog egna effekter att lägga till redan. I övrigt känns det även för mycket mjukvarustyrning men tar man bort det så känns den ju kul, en polysynth från Moog
    Skall tilläggas att hag hört att innandömet bryter mot alla tidigare normer...kanske är hybrid som Prophet 12 också, men jag gissar bara baserat på ganska vaga hintar från Superbooth.
    Jag vill ha den bekräftad innan jag plockar fram motorsågen

  17. #17
    underminer
    underminer är inte uppkopplad
    underminers avatar
    Forumsekonomi
    Take my money!

  18. #18
    Framerate
    Framerate är uppkopplad nu
    Framerates avatar
    Veteran
    3-part multitimbral men åtta röster? Vad missar jag?

  19. #19
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    "Unrestricted number of presets"

    Ooooh, äntligen infinity drive!

  20. #20
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Nu ska jag gå och lägga mig. Jag orkar inte med fler syntar det här året tror jag. Natti!

  21. #21
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Varför skulle de vilja bygga in eventide-effekter när de har egna fantastiska analoga effekter?
    Eventide har fantastiska effekter och de är i MOOGsklass när det gäller att vara pionjärer. Eventide i princip uppfann digitala effekter.

  22. #22
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Eventide har fantastiska effekter och de är i MOOGsklass när det gäller att vara pionjärer. Eventide i princip uppfann digitala effekter.
    Alltså jag vet vilka Eventide är Tycker bara det är synd att sabba en analog snyt med deras effekter. Om den nu är analog.

  23. #23
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Men vad gör de _inuti_ synten?!

  24. #24
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Äntligen!

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Funny-Pictures-Kitten-Bad-Teeth-Smile.jpg 
Visningar:	73 
Storlek:	497,3 KB 
Id:	81959

  25. #25
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Eventide? Nä.

  26. #26
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Skumt namn på den, men dom har iallafall reggat det i augusti 2017 så det verkar ju stämma.

    https://trademarks.justia.com/875/50/moog-87550824.html

    Borde ju hetat MOOG One hell of a Mother.

  27. #27
    tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran
    Jag har aldig förstått motståndet mot inbyggda effekter. Om det är en bra implementation så kan man modulera effektparametrar från mod-matrisen etc. För mig är ofta effekten en integrerad del av ljudet. Jag skulle aldrig orka hålla på med att styra en extern burk på det sättet. Det blir intressant att höra lite demos!

  28. #28
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Iofs står ju VCO...jaja kul i så fall
    VCO = Very Cool Oscillators - heldigitala och bygger på wavetables och gamla samplingar...

  29. #29
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Alltså jag vet vilka Eventide är Tycker bara det är synd att sabba en analog snyt med deras effekter. Om den nu är analog.
    Sabba? Knappast! Lär ju bli bland de bästa effekter som någonsin byggts in i en synt.

  30. #30
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men vad gör de _inuti_ synten?!
    Mirakel!

  31. #31
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sabba? Knappast! Lär ju bli bland de bästa effekter som någonsin byggts in i en synt.
    Det handlar inte om Eventide, vilka alla vet gör utomordentliga effekter. Frågan handlar om att mosa in digitala effekter i en analog synt. Som jag skrev ovan - om de istället tryckt in sina alldeles utmärkta egna analoga effekter hade det varit fantastiskt.

    Nu gör MOOG istället en kopia på Behringers DeepMind - men man lägger på 5000 dollar på priset.

  32. #32
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    Jag vet att det finns skillnader, men får lite OB-Mx känsla av att läsa specs.

  33. #33
    tommyc
    tommyc är inte uppkopplad
    tommycs avatar
    Veteran
    Visst är det mycket pengar men om de först släpper One som är en ouppnåbar drömsynth för många, så kan de senare släppa en mer avskalad billigare variant och få den att framstå som väldigt prisvärd. Jämför med t ex Tesla. Jag tror det ändå var rätt sätt för Moog, om de nu skulle bygga en poly överhuvudtaget...

  34. #34
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Frågan är hur mycket MOOG det blir av den ... jag får en känsla av DSi-oscillatorer, Eventide-effekter och italienskt klaviatur. Jag har också drömt mardrömmar i natt om att de kommer att klanta till designen något fruktansvärt

  35. #35
    NON
    NON är inte uppkopplad
    NONs avatar
    Veteran
    Alltså Moog har alltid varit något speciellt för mig.
    Visst, alla kopior och konkurrenter som finns till Moog som gör det dundrande bra så blir det ändå inte samma grej.
    Kommer ihåg fortfarande uppenbarelsen av första Moogen som jag kom i kontakt med, efter referensramar som Polysix, Pro-One och Juno 60. Känslan var faktiskt rätt uttömmande och konstaterande. Det är precis så här en synt ska låta och vara.

    Ja, 5999 $ för den lilla är MYCKET pengar för mig när det kommer till instrument. Jag konstaterar att det blir en vit val för mig. Men jag slänger in den välkända bilden:

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Moogreklam.jpg 
Visningar:	20 
Storlek:	28,3 KB 
Id:	81963

  36. #36
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det handlar inte om Eventide, vilka alla vet gör utomordentliga effekter. Frågan handlar om att mosa in digitala effekter i en analog synt. Som jag skrev ovan - om de istället tryckt in sina alldeles utmärkta egna analoga effekter hade det varit fantastiskt.

    Nu gör MOOG istället en kopia på Behringers DeepMind - men man lägger på 5000 dollar på priset.
    En kopia på Deepmind? Inte alls Läs specifikationerna igen, är väldigt mycket som skiljer syntarna emellan. Detta verkar bli en fantastisk synt och helt rätt att inkludera digitala effekter som inte är lika begränsade som analoga.

  37. #37
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av eXode Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag vet att det finns skillnader, men får lite OB-Mx känsla av att läsa specs.
    Jag associerade direkt till Andromeda. ...och vad är det första man gör när man startat den och ska spela? Jo, man stänger av effekterna.

  38. #38
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Frågan är hur mycket MOOG det blir av den ... jag får en känsla av DSi-oscillatorer, Eventide-effekter och italienskt klaviatur. Jag har också drömt mardrömmar i natt om att de kommer att klanta till designen något fruktansvärt
    Ja, vi lever i mörka tider.

  39. #39
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En kopia på Deepmind? Inte alls Läs specifikationerna igen, är väldigt mycket som skiljer syntarna emellan. Detta verkar bli en fantastisk synt och helt rätt att inkludera digitala effekter som inte är lika begränsade som analoga.
    Jomen det blir ju det typ, indirekt. Vi gör en poly och trycker in allt vi kan. Det ska bli intressant att räkna antalet pc-fläktar de bygger in.

    Vad gäller effekterna är det viktiga för mig att hela strukturen är analog och organisk. Att digitala effekter "kan mer" är ointressant. Jag vill ha äkta analoga effekter som kan integreras i den analoga signalkedjan. Jag vill definitivt inte betala fem tusen mer för en synt bara för att den har mjukvarueffekter inbyggda.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av tobbiew Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, vi lever i mörka tider.
    Hear hear!
    Senast redigerat av Amonhoteph den 2018-06-27 klockan 10:02.

  40. #40
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad gäller effekterna är det viktiga för mig att hela strukturen är analog och organisk. Att digitala effekter "kan mer" är ointressant. Jag vill ha äkta analoga effekter som kan integreras i den analoga signalkedjan. Jag vill definitivt inte betala fem tusen mer för en synt bara för att den har mjukvarueffekter inbyggda.
    Nu har man väl iofs hittills endast nämnt reverb och då kan jag tycka att digitala kvalitetsreverb är mycket mer användbara än fjäderreverb som säger "klonk". Det är en kul effekt men hur användbart är det i längden? För det är väl det du menar om du vill ha ett analogt reverb såtillvida du inte vill att Moog ska inkludera en portabel reverbkammare modell större? Jag ser helt klart fördelar med att ha effekter on board, speciellt om man kan routa externa källor genom dessa. Dessutom kul att kunna modellera effekter i en modulationsmatris om den funktionen nu kommer att erbjudas.

  41. #41
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jomen det blir ju det typ, indirekt. Vi gör en poly och trycker in allt vi kan. Det ska bli intressant att räkna antalet pc-fläktar de bygger in.
    Det går ju att kyla passivt vilket de förhoppningsvis gör, synten blir lite tyngre och dyrare men dyr är den ju redan. Vad gäller att klämma in så mycket som möjligt så är väl du en av de som brukar klaga på att syntar saknar funktioner och möjligheter. Borde ju då vara bra att MOOG har lyssnat.

    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad gäller effekterna är det viktiga för mig att hela strukturen är analog och organisk. Att digitala effekter "kan mer" är ointressant. Jag vill ha äkta analoga effekter som kan integreras i den analoga signalkedjan. Jag vill definitivt inte betala fem tusen mer för en synt bara för att den har mjukvarueffekter inbyggda.
    De som kommer köpa denna betalar gladeligen 5000 extra eller mer för interna flexibla digitala effekter tänk på att detta är en flaggskeppssynt som kommer användas en hel del live. Interna digitala effekter underlättar en hel del live och med tanke på att denna synt verkar ha äkta förbikoppling av effekter så är ju det du klagar på inget problem alls. Jag tror 99,9% av de som kommer köpa denna föredrar interna digitala effekter framför analoga men man vet aldrig kanske kommer den ha några analoga också. Även om digitala effekter är överlägsna på de flesta sätt.

  42. #42
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Live kan det definitivt vara värdefullt med inbyggda effekter, oavsett vad man tycker om det i studio. Och det är ju inte omöjligt att Moog byggt en sån tät integration med själva röstdelen, att man amputerar synten genom att plocka bort effekterna. Det är ju också möjligt att effekterna står för så liten del av utpriset att det inte spelar så stor roll. Men om det inte är så, så vore det förstås trevligt om de erbjöd en effektlös modell till lägre pris.

    Vi får väl se när/om den lanseras på riktigt. Nån som har nån tanke om nåt kommande event där det skulle kunna vara naturligt med en officiell lansering? Känns ju lite märkligt att de inte passade på under Moogfest, om den är nära släpp.

  43. #43
    Framerate
    Framerate är uppkopplad nu
    Framerates avatar
    Veteran
    Summer NAMM börjar denna veckan, men Moog är inte med mig veterligt.

  44. #44
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    De tänker kanske stjäla showen.

  45. #45
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det går ju att kyla passivt vilket de förhoppningsvis gör, synten blir lite tyngre och dyrare men dyr är den ju redan. Vad gäller att klämma in så mycket som möjligt så är väl du en av de som brukar klaga på att syntar saknar funktioner och möjligheter. Borde ju då vara bra att MOOG har lyssnat.

    De som kommer köpa denna betalar gladeligen 5000 extra eller mer för interna flexibla digitala effekter tänk på att detta är en flaggskeppssynt som kommer användas en hel del live. Interna digitala effekter underlättar en hel del live och med tanke på att denna synt verkar ha äkta förbikoppling av effekter så är ju det du klagar på inget problem alls. Jag tror 99,9% av de som kommer köpa denna föredrar interna digitala effekter framför analoga men man vet aldrig kanske kommer den ha några analoga också. Även om digitala effekter är överlägsna på de flesta sätt.
    Digitalt är alltid "sekundärt", även när det låter topp. Man bygger inte in andrahandslösningar i en 50k+ synt från Moog. Basta!

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    De tänker kanske besjäla showen.
    fixed

  46. #46
    sm0hm
    sm0hm är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Digitalt är alltid "sekundärt", även när det låter topp. Man bygger inte in andrahandslösningar i en 50k+ synt från Moog. Basta!
    Skulle inte kalla digitala reverb från Eventide för andrahandslösningar.

    Men Moog har ju säkert behållt signalkedjan analog. Kanske enbart send-effekter eller bypass-bar insert. Digitala effekter lägger inte på mycket på priset (till skillnad från analoga diton, som dessutom inte lämpar sig bra i ett instrument pga platsbrist) men tillför mycket för många användare. Kanske inte just du då, men smaken är ju som baken.

    Känns oerhört trånsynt att spotta på digitala effekter bara för att synten är analog - det ena utseluter inte det andra imo. Själv behandlar jag ofta mina analoga syntar med ett fett algoritmiskt reverb, svårt att få till det ljudet med analoga medel utan att hyra en katedral.
    Senast redigerat av sm0hm den 2018-06-27 klockan 13:03.

  47. #47
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Digitalt är alltid "sekundärt", även när det låter topp. Man bygger inte in andrahandslösningar i en 50k+ synt från Moog. Basta[/
    Jo det är precis det man gör! Om specarna stämmer så verkar MOOG ha tänkt till ordentligt när det
    gäller effektimplementationen på denna.

  48. #48
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av sm0hm Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skulle inte kalla digitala reverb från Eventide för andrahandslösningar.

    Men Moog har ju säkert behållt signalkedjan analog. Kanske enbart send-effekter eller bypass-bar insert. Digitala effekter lägger inte på mycket på priset (till skillnad från analoga diton, som dessutom inte lämpar sig bra i ett instrument pga platsbrist) men tillför mycket för många användare. Kanske inte just du då, men smaken är ju som baken.

    Känns oerhört trånsynt att spotta på digitala effekter bara för att synten är analog - det ena utseluter inte det andra imo. Själv behandlar jag ofta mina analoga syntar med ett fett algoritmiskt reverb, svårt att få till det ljudet med analoga medel utan att hyra en katedral.
    Jag spottar inte på de digitala effekterna, jag säger bara att jag inte vill ha dem inbyggda i en synt. Resten är bara retorik mot allt tjabbemot

  49. #49
    sm0hm
    sm0hm är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag spottar inte på de digitala effekterna, jag säger bara att jag inte vill ha dem inbyggda i en synt. Resten är bara retorik mot allt tjabbemot
    Ok ok, sorry om jag misstolkade.
    Men varför vill du inte det? Om det är ett reverb som är skräddarsytt för synten och låter riktigt bra kan det ju inte skada, eller? Jag håller med dig om effekterna inte låter bra eller inte "hör hemma" (som det blivit på ganska många syntar tyvärr...)

  50. #50
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Alltså, eftersom diskussionen är igång; att peta in analoga effekter är inte skitsvårt. Om de skulle göra detta med true-bypass och det i princip är deras egna pedaler så tror jag det skulle ge mer ”totalkredd”. Inte för att allt är analogt, utan för att allt är Moog.

    Spännande oavsett och verkligen ett sätt att svara alla som tjatar om en ny MemoryMoog. Här ”får” man tre... typ.

  51. #51
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av sm0hm Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ok ok, sorry om jag misstolkade.
    Men varför vill du inte det? Om det är ett reverb som är skräddarsytt för synten och låter riktigt bra kan det ju inte skada, eller? Jag håller med dig om effekterna inte låter bra eller inte "hör hemma" (som det blivit på ganska många syntar tyvärr...)


    Det är en kombination av att jag så gärna skulle vilja ha det helanalogt (inte för att jag kommer ha råd att handla i första taget) utan DA-omvandlare hela vägen ut till plugg. Och att jag tycker tillverkarna borde koncentrera sig på karaktär istället för "kunna exakt allt". (Sedan vill man ju slippa en extra företagslogga på panelen som det väl finns risk för.) Men som jag skrev ovan, vi får invänta synten innan vi tar fram motorsågen. Är synten snuskigt snygg måste man ju ändå börja spara och då slipper jag helst betala för premiumeffekter.

    Man behöver inte tycka som jag dock.

  52. #52
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Alltså, eftersom diskussionen är igång; att peta in analoga effekter är inte skitsvårt. Om de skulle göra detta med true-bypass och det i princip är deras egna pedaler så tror jag det skulle ge mer ”totalkredd”. Inte för att allt är analogt, utan för att allt är Moog.

    Spännande oavsett och verkligen ett sätt att svara alla som tjatar om en ny MemoryMoog. Här ”får” man tre... typ.
    Jag hoppas den blir i hyvel/strykjärnsform.

  53. #53
    oljud
    oljud är inte uppkopplad
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.


    Det är en kombination av att jag så gärna skulle vilja ha det helanalogt (inte för att jag kommer ha råd att handla i första taget) utan DA-omvandlare hela vägen ut till plugg. Och att jag tycker tillverkarna borde koncentrera sig på karaktär istället för "kunna exakt allt". (Sedan vill man ju slippa en extra företagslogga på panelen som det väl finns risk för.) Men som jag skrev ovan, vi får invänta synten innan vi tar fram motorsågen. Är synten snuskigt snygg måste man ju ändå börja spara och då slipper jag helst betala för premiumeffekter.

    Man behöver inte tycka som jag dock.
    Men. Du kan inte höra någon effekt av en bra (eller ens en okej) da-omvandlare. Det är bara hjärnspöken. Släpp det nu.

  54. #54
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Alltså, eftersom diskussionen är igång; att peta in analoga effekter är inte skitsvårt. Om de skulle göra detta med true-bypass och det i princip är deras egna pedaler så tror jag det skulle ge mer ”totalkredd”. Inte för att allt är analogt, utan för att allt är Moog.
    Men det står fortfarande bara reverb from Eventide, vet någon mer om övriga effekter? Det är banne mig inte lätt att peta in ett "analogt" reverb såtillvida vi inte pratar ett litet fjäderreverb. Hur kul låter det i det långa loppet? Andra effekter är väl kanske inte svårt men om det spelar någon roll egentligen får de som bryr sig om signalens väg till örat bråka om

  55. #55
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Är synten snuskigt snygg måste man ju ändå börja spara och då slipper jag helst betala för premiumeffekter.
    Tror inte premiumeffekterna lägger mer än några tusingar på utpriset max. Vilket innebär att för köparen/användaren Moog och Eventide så blir det win win win. Till och med för den som vill ha analogt ljud på effekterna så lär det bli win.

  56. #56
    sm0hm
    sm0hm är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.


    Det är en kombination av att jag så gärna skulle vilja ha det helanalogt (inte för att jag kommer ha råd att handla i första taget) utan DA-omvandlare hela vägen ut till plugg. Och att jag tycker tillverkarna borde koncentrera sig på karaktär istället för "kunna exakt allt". (Sedan vill man ju slippa en extra företagslogga på panelen som det väl finns risk för.) Men som jag skrev ovan, vi får invänta synten innan vi tar fram motorsågen. Är synten snuskigt snygg måste man ju ändå börja spara och då slipper jag helst betala för premiumeffekter.

    Man behöver inte tycka som jag dock.
    Fair enough.

    Fast nu påstås ju Moogen ha riktig bypass, alltså är signalkedjan helt analog när effekterna bortkopplas. Många analoga syntar med digitala effekter har en parallel signalväg som sedan mixas in analog (mha DA-omvandlare) vid slutsteget, så det analoga ljudet påverkas inte direkt av den digitala processeringen, om det då inte används som insert (Vilket reverb och andra tidsbaserade effekter sällan "behöver" vara)

  57. #57
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag associerade direkt till Andromeda. ...och vad är det första man gör när man startat den och ska spela? Jo, man stänger av effekterna.
    Alesis vs MOOG/Eventide undrar vilken som låter bäst? Förhoppningsvis så blir nya MOOGen som en Andromeda done right.

  58. #58
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av sm0hm Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fair enough.

    Fast nu påstås ju Moogen ha riktig bypass, alltså är signalkedjan helt analog när effekterna bortkopplas. Många analoga syntar med digitala effekter har en parallel signalväg som sedan mixas in analog (mha DA-omvandlare) vid slutsteget, så det analoga ljudet påverkas inte direkt av den digitala processeringen, om det då inte används som insert (Vilket reverb och andra tidsbaserade effekter sällan "behöver" vara)
    Ja nej, om en får sann förbikoppling är det ju lugnt rent ljudmässigt. Intressant skulle vara naturligtvis om effekterna hade ingång som vanliga effekter så att kan kunde använda dem externt - utan att behöva gå via Moogens filter ... det hade varit en klar bonus

  59. #59
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Kan det vara en chipmoog. CEM och/eller SSM-kloner har det ju poppat upp mängder av senaste året.
    Det är väl bara memorymoogen av de vintage som inte körde diskret.

  60. #60
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Vad vi behöver nu är en .... BILD!

Liknande ämnen

  1. History of The Moog Synthesizer: Intervju med Robert Moog
    Av deadbeat i forum Allmänt om musik
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-07-11, 22:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •