Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Sökes: Tips på bra sätt att hitta ny musik som man gillar

  1. #1
    dannes
    dannes är inte uppkopplad
    danness avatar
    Veteran

    Sökes: Tips på bra sätt att hitta ny musik som man gillar

    Jag gillar verkligen att lyssna på musik jag inte hört innan (ny musik) och då helst sånt som jag gillar (vilket är något föränderligt som påverkas av vad jag lyssnar på - boxens periferi är de intressanta domänerna).

    Har använt youtube och liknande, men jag tycker referens-förslagen blivit sämre och mer enkelspåriga, och ofta kommer det tråkiga förslaget på något som jag redan lyssnat på. Soundcloud är också ganska bra då är det mest genom att spåra kommentarer, men det börjar också dana lite. Att lyssna på mixar är också ett sätt, men då skulle jag egentligen vilja typ söka utifrån en låt jag gillar, och då få fram mixar i vilken den ingår.
    Bandcamp, som borde vara en guldgruva tycker jag inte är så effektivt.
    Tidningar och recensioner får på något sätt en mindre viktig roll, eftersom de ganska ofta är köpta och egentligen bara är reklam.
    Radioprogram, (med några få undantag för program) är katastrof, då de verkar ha en spellista på typ 5 låtar, eller kör gammal musik.

    Har ni några bra tips, för att lyckas bra med denna 'skattjakt'?

  2. #2
    popstasy
    popstasy är inte uppkopplad
    popstasys avatar
    Veteran
    BBC radio 6 (och ibland Radio 1) - internetradio
    Pitchfork - Website
    Kompisar på Spotify

  3. #3
    xyltburk
    xyltburk är uppkopplad nu
    xyltburks avatar
    Veteran
    Spotifys "Discover weekly" och "Release radar" funkar rätt bra tycker jag och människor man följer på soundcloud och Bandcamp.

  4. #4
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Visserligen bara för metal, men mycket intressant att bara gå igenom band mer eller mindre systematiskt och leta upp dem på det stora internettet.
    https://www.metal-archives.com/

    Håller med om youtube, deras rekommendationer är fullkomligt dysfunktionella numera. Inte bara för att resultaten bygger på ens egen tidigare lyssning där, men också för att rekommendationerna i stort sett alltid pekar uppåt mot mera spelade videor.

    Pröva Ubuweb för mer experimentell musik.

  5. #5
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av xyltburk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Spotifys "Discover weekly" och "Release radar" funkar rätt bra tycker jag och människor man följer på soundcloud och Bandcamp.
    detta. Samt att göra en liten playlist med låtar i den riktning man vill leta. Så lyssnar man förbi slutet på listan så att spotify fyller å med egna förslag. Funkar riktigt bra faktiskt.
    En annan metod ratt söka på en låt du gillar och hopa in i andra användares playlists som dyker upp. Jag hittar en massa ny musik via andras playlists.

  6. #6
    vewie
    vewie är inte uppkopplad
    vewies avatar
    Veteran
    Fanns en app jag använde ibland, tror den hette Discovr, den visade visuellt liknande artiser till den du söker på.

  7. #7
    KRiS
    KRiS är inte uppkopplad
    KRiSs avatar
    Veteran
    Similar artists på last.fm kanske funkar? ibland finns listor på youtube typ 100 best thrash metal albums osv om man orkar kolla på sånna kan man få tips om grejer man missat ibland

  8. #8
    stryph
    stryph är inte uppkopplad
    stryphs avatar
    Veteran
    Jag älskar Spotifys Discover Weekly! Helt underbart hur den levererar låtar som ligger typ i betyg 8-10 hela tiden med några få 6:or då o då. Jag flyttar över från den till en egen lista som börjar bli sjukt bra.

    Roligast av allt är att Discover Weekly mest tipsar om låtar i stilar jag inte har i någon playlist men som jag ändå gillar sjukt mycket.

  9. #9
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av xyltburk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Spotifys "Discover weekly" och "Release radar" funkar rätt bra tycker jag
    +1

  10. #10
    Frengus
    Frengus är uppkopplad nu
    Frenguss avatar
    Veteran
    Radiovirus.se om man gillar synth - och det gör man ju.

  11. #11
    Hjorten
    Hjorten är uppkopplad nu
    Hjortens avatar
    Administrator
    Ett standardtips är att kolla upp artister på ett bolag du redan gillar något på.

    Själv har jag hittat en hel del skoj på Bandcamp genom att söka på (snäva) genrer.

  12. #12
    deleted user
    http://radiooooo.com/

    Rekommenderar Neverland ( I atlanten mellan brasilien och sydafrika ) + inställningen "Weird".

  13. #13
    SteffeE
    SteffeE är inte uppkopplad
    SteffeEs avatar
    Veteran

  14. #14
    Diskho
    Diskho är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Brukar hitta mycket bra genom Rateyourmusic. Kolla topp-chartsen, kolla efter genre, leta upp en skiva du gillar och kolla vilka trådar/listor den ligger i så hittar du säkert något!

  15. #15
    Kloo
    Kloo är uppkopplad nu
    Kloos avatar
    Senior
    Discogs. Både genom listor/förslag. Finns ofta youtube-länkar för vald release. Kollade just på en lista över bästa discogs-listor

  16. #16
    dannes
    dannes är inte uppkopplad
    danness avatar
    Veteran
    Tackar för alla tips, har testat alla.

    Discogs hade jag inte tänkt på att leta genom, bra med dock lite samma problematik med att den förknippar till sådant som man redan hört (och gillar).

    Oberdadas tips med att rålyssna är väl det som funkar bäst. Har gjort det en hel del på bandcamp nu. Risken är dock att man liksom trubbas av, av all som man tycker är dåligt, och så kanske man missar guldkorn, som egentligen bara behöver några till lyssningar för att man ska fatta vad det är som är grejen...

  17. #17
    Pehr
    Pehr är inte uppkopplad
    Pehrs avatar
    Veteran
    jag tycker spotify ger ganska bra förslag, de spelar upp något liknande efter en skiva tagit slut. Sitter nu och lyssnar på Jon Hopkins som jag blev tipsad om förra veckan, hur har jag kunnat missa honom? hur bra som hellt ju!
    Gjorde samma sak med Boards of Canada för några år sedan, hur har jag klarat mig utan dem i alla dessa år?!

    Förr var det väl kanske mest festivaler/komppisar/radio och sedan internetradiostationer som fick mig att hitta nytt, kanske inte så mycket längre...

  18. #18
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Man gör den själv ju

Liknande ämnen

  1. Är det okej att posta en låt man gillar här?
    Av Cyberwelt i forum Skivor & artister
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-05-23, 21:22
  2. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-10-28, 17:04
  3. När man själv gillar det nästan alla andra inte gillar.
    Av theVOID i forum Komposition & textförfattande
    Svar: 52
    Senaste inlägg: 2012-01-11, 11:51
  4. Bra musik som barn gillar? :-)
    Av Dsc i forum Allmänt om musik
    Svar: 51
    Senaste inlägg: 2010-02-20, 11:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •