Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Hjälp att få allt att synka

  1. #1
    deleted user

    Hjälp att få allt att synka

    Hej,

    Har denna setup: DSI tempest, beatstep pro, 5u-modular, reflex liveloop sampler ( MIDI och CV/gate) , korg monotribe (Midimod), midiklaviatur.

    Och jag vill kunna sequensa med en klocka från mitt DAW. (Cubase pro )

    Jag antar att klocka betyder att när jag trycker på play i DAW så börjar grejjerna spela?

    Försökt i flera vändor men får bara några grejjer att fungera ihop. Förslag på vad som ska/kan styra vad?

    Skulle kunna betala timpeng för hjälp på plats.

    Max

  2. #2
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Det hade var till mer hjälp om du kunde beskriva hur de olika prylarna är kopplade. Men i brist på info och kanske för uppenbart, har du kollat så att de MIDI-device du vill synka ifrån (out) har "sync" tillslagen? I Ableton är dessa "off" per default , vet inte hur det funkar i Cubase.

  3. #3
    smokemon
    smokemon är inte uppkopplad
    smokemons avatar
    Veteran
    Hade en Beatstep Pro tidigare skulle nog kört synk genom Cubase till den och sen vidare därifrån till de andra den har många möjligheter med sync.

  4. #4
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Du vill skicka ut midiklocka och midi start/stop från cubase. Om någon av midigrejerna redan hänger med på det här i rätt tempo så borde det vara lugnt.

    Om du inte har flera midi ut från datorn så får du köra midi thru på manickerna för att koppla ihop flera av dem till att synka med midi. Dock så har inte alla moderna maskiner midi thru (förmodligen av kostnadsskäl, dumsnålt säger jag!)...

    Hade jag haft samma maskiner så hade jag kopplat (givet att alla har midi thru) kopplat enligt följande:
    Dator > Tempest > Beatstep Pro > Reflex > Monotribe
    Modularen antar jag att du kör från Beatstep Pro, den fixar det galant.
    Midikeyboard går in datorns midi in, som då skickar ut densamma till maskinerna.

    Typ så.

  5. #5
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du vill skicka ut midiklocka och midi start/stop från cubase. Om någon av midigrejerna redan hänger med på det här i rätt tempo så borde det vara lugnt.

    Om du inte har flera midi ut från datorn så får du köra midi thru på manickerna för att koppla ihop flera av dem till att synka med midi. Dock så har inte alla moderna maskiner midi thru (förmodligen av kostnadsskäl, dumsnålt säger jag!)...

    Hade jag haft samma maskiner så hade jag kopplat (givet att alla har midi thru) kopplat enligt följande:
    Dator > Tempest > Beatstep Pro > Reflex > Monotribe
    Modularen antar jag att du kör från Beatstep Pro, den fixar det galant.
    Midikeyboard går in datorns midi in, som då skickar ut densamma till maskinerna.

    Typ så.
    Tack jgb. Ska testa detta och återkoppla med de problem som uppstår.

    Har ju en sherman filterbank med 3 MIDI thru så den kan få vara efter datorn.

  6. #6
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av deleted user Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag antar att klocka betyder att när jag trycker på play i DAW så börjar grejjerna spela?
    Inte nödvändigtvis! Synk innebär att slavarna får sin klocka av mastern. Varken mer eller mindre. Det säger egentligen inte vilka MIDI-meddelanden som mastern ska skicka och som slavarna ska lyda. För att slavarna ska börja spela när man trycker start på mastern så ska 1) mastern vara konfigurerad att skicka transportmeddelanden och 2) slavarna vara konfigurerade att lyda desamma.

  7. #7
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av deleted user Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack jgb. Ska testa detta och återkoppla med de problem som uppstår.

    Har ju en sherman filterbank med 3 MIDI thru så den kan få vara efter datorn.
    Har du bara en port ut från datorn?

  8. #8
    deleted user
    Såhär har jag gjort:

    dator -USB-> DSI tempest -MIDI-> beatstep pro -CV/gate-> reflex liveloop.

    Det fungerar! Men hur i helsike folk orkar jobba såhär förstår jag inte. Tar väl något år att komma in i flödet.

    Monotribe är ett kapitel för sig. Den har midi in men verkar inte synca på den. Kul att jag fått igång en del iallafall. Tack alla!

  9. #9
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Det enklaste är nog att skaffa ett enkelt MIDI interface så slipper du hålla på med MIDI thru. Är inte så dyrt.

  10. #10
    deleted user
    OK. Nytt problem: Har en monotribe med midimod men fick ingen info av säljaren om hur den kan ta emot klocksignal. Tips på att felsöka och prova?

  11. #11
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av deleted user Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    OK. Nytt problem: Har en monotribe med midimod men fick ingen info av säljaren om hur den kan ta emot klocksignal. Tips på att felsöka och prova?
    Gjorde en MIDImod på en sån för ett bra tag sen. Har för mig att det bara var för att styra synthdelen, inte klocka. Kan vara värt att kolla, ja.

  12. #12
    Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Det är inte så att du behöver en extern burk för att få ordning på allt?

    T ex E-RM Multiclock: https://www.thomann.de/se/e_rm_multiclock_usb.htm

  13. #13
    deleted user
    Ulven: Får jag inte den här monotribe:en att funka säljer jag hellre. Inga planer på att utöka maskinparken heller.

    Det jag har testat är att köra midi out från beatstep pro till midi in på monotribe. Inget händer. Testat att spela in klocksignalen från monotribe sync out till mitt DAW och spela upp till sync in på monotribe. Den tar emot det som gate-signal istället och spelar upp där pulsen kommer. Suck.

  14. #14
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Jag tror monotriben ”bara” kan agera ljudmodul via midi.

Liknande ämnen

  1. Att synka en apparat med en annan
    Av Erik G i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-10-08, 16:36
  2. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-05-06, 10:48
  3. Hjälp med att få en Dark Energy att låta Tangerine Dream
    Av SteffeE i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-06-24, 14:47
  4. Problem att synka arpeggis - hjälp!
    Av Matte B i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-01-26, 21:02
  5. Hjälp med att synka hårdvara i Cubase
    Av drifter7508 i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-07-07, 17:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •