Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Stereokompression eller stereo med kompression

  1. #1
    kirre777
    kirre777 är inte uppkopplad
    kirre777s avatar
    Veteran

    Stereokompression eller stereo med kompression

    Jag hade tänkt testa att köra olika kompressorer för höger och vänster kanal och skapar därför ett rack med två kedjor. Jag panorerar sedan dessa åt höger respektive vänster. När jag sedan lägger på en monokompressor på respektive kanal så blir resultatet i slutändan mono. Tänker jag fel här, eller är det något med den interna routingen som gör detta?

    Jag har testat monoversionerna av waves api 2500 samt Tokyo dawn records Feedback compressor II.

  2. #2

    Veteran
    Förutom att du just nu får monosignal så är separat kompression per kanal en så där bra idé. Kan wobbla en hel del i ljudbilden.
    Bättre att använda en stereolänkat kompressor tycker jag.

  3. #3
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Så här kan man splitta en stereosignal:


    Spåret som heter "1 Classic Bell1" är i det här fallet ett VST-instrument men kan lika gärna vara ett ljudspår. Denna routas till två ljudspår. I exemplet la jag dom i en grupp för att på så sätt kunna justera volymen på båda kanalerna samtidigt. Avaktivera originalljudet och sätt de båda andra på att lyssna på inkommande signal. Applicera en "Utility" på subkanalerna och välj höger respektive vänster för att splitta ljudet. Panorera kanalerna hårt. Därefter kan du lägga på kompressor eller andra effekter hur du vill på vardera subkanal. Iom att de ligger i en grupp så kan du lägga effekter där också som påverkar båda kanalerna samtidigt.
    Senast redigerat av KungKrille den 2018-06-06 klockan 17:17.

  4. #4

    Redaktör
    Jag har gjort ett rack och sedan haft två kanaler med en Utility inställd på Left/Right som i bilden ovan, och sedan panorerat kanalerna i racket.

    Varför vill du ha olika kompressorer? Jag misstänker att det mest kommer störa stereobilden snarare än åstadkomma något vettigt. Det finns förvisso en del stereokompressorer där man kan välja om de ska länkas eller ej, men då är det ju fortfarande samma kompressor. (Dito kan det finnas poänger att komprimera i M/S, men det är också specifika fall när det är användbart.)

  5. #5
    kirre777
    kirre777 är inte uppkopplad
    kirre777s avatar
    Veteran
    Jag är ju mest ute efter att experimentera lite med mono och stereo och förstod inte riktigt routingen i ett rack. Men KungKrilles metod fungerar utmärkt.

  6. #6
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Jag hoppas att det framgår att man bör avaktivera originalspåret så man inte får dubbelt ljud. Jag nämnde det i texten men glömde ringa in det i bilden även om det syns att knappen är "gråad". Jag ifrågasätter inte alls det där med en kompressor på vardera kanal. Det är bara att experimentera och den här setupen är väldigt flexibel tycker jag.

  7. #7

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av kirre777 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är ju mest ute efter att experimentera lite med mono och stereo och förstod inte riktigt routingen i ett rack. Men KungKrilles metod fungerar utmärkt.
    Ja, det blir exakt samma resultat. Jag föredrar att använda rack mest för att man bara får en kanal att hålla reda på, och det går att lägga gemensamma effekter före eller efter racket om man vill påverka båda sidorna.

Liknande ämnen

  1. Stereo eller mono!
    Av Light Head i forum Inspelning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2014-10-09, 19:36
  2. Sidechain kompression på separata spår eller bus?
    Av pitir i forum Mixning & mastring
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-10-19, 12:19
  3. Bra mjukvarutrummaskin med rätt kompression
    Av kiwano i forum Komposition & textförfattande
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2013-03-30, 20:37
  4. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-10-02, 18:17
  5. kan man skoja med kompression?
    Av hasparigus pink i forum Mixning & mastring
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-04-21, 17:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •