Resultat 1 till 26 av 26

Ämne: CS30L, några problem

hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran

CS30L, några problem

Gör en egen tråd av det här.

Fick just en CS30L och jag får inte LFO:n att styra något av filtren. Varken vågformsswitch eller mod depth ger någon som helst effekt, inga missljud, inget skrap, nada. EXT funkar inte heller för filtren. (Gäller alltså bara filtren och inte något annat... ja, bortsett från att VCA2 inte låter alls.)

Ett annat problem är att jag inte kan styra VCF2 med någon envelopp. Funkar för VCF1, men med tvåan händer ingenting.

Och ett tredje och sista, stooort problem: VCA2 låter över huvud taget inte. Har testat genom output 1+2, output 2 och hörlurar. Bara VCA1 låter (inte i output 2 då, men i de andra och med balans på mitten).

För övrigt har jag reagerat på att nätkabeln, där honan/syntsidan är vanlig trepinnars men hanen är två. Det är en originalkabel, vars kontakt ser ut så här, http://www.chinapowercords.com/image/product/fh-2.jpg, men föregående ägare har satt på en adapter till europeisk tvåpolig (vanlig platt). Noobig fråga, men är det bara att byta till en vanlig jordad nätsladd?

Lite smådeppigt detta. Idéer? Jag kan inget om elektronik, så det finns ingen risk att jag själv kommer att försöka laga något.

waveterm
    waveterm är inte uppkopplad
    waveterms avatar
    Veteran
    Vad säger säljaren om detta ?

hairofthedog
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Säljaren ska ta tillbaka synten, så det löser sig nog. Mitt intryck är att den stått oanvänd något år, att han testade den nu och konstaterade att den lät, utan att gå igenom alla parametrar. Han verkar vettig, så jag tror jag kommer att få tillbaka mina pengar. Men synten, tänk på synten!

Hackemoff
    Hackemoff är inte uppkopplad
    Hackemoffs avatar
    Senior
    Är du säker på att den är anpassad för att köras på 230V? Eller är det en Japan-modell som du kör med step-down converter?

Kruxet med L-modellen är att det saknas ett lättillgängligt schema att ladda hem...

waveterm
    waveterms avatar
    Veteran
    Det är därför man har servicemanualen i original

hairofthedog
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Hackemoff Visa inlägg
    Är du säker på att den är anpassad för att köras på 230V? Eller är det en Japan-modell som du kör med step-down converter?
    Ingen stepdown. Det står 230V på en klisterlapp på baksidan (är allvarlig).

https://www.dropbox.com/s/cz87g1qz8e...24304.jpg?dl=0

https://www.dropbox.com/s/bt9wrmfgmo...24334.jpg?dl=0

Dvs, ingen extern stepdown i alla fall. Bara en adapter för att byta till euroepisk kontakt. (Den japanska verkar ju emellertid också tvåpolig, så det är likväl tre till två pinnar.)
    Senast redigerat av hairofthedog den 2018-05-12 klockan 22:53.

waveterm
    waveterms avatar
    Veteran
    Byt sladd du. Helt vanlig nätsladd.

hairofthedog
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Tack!

Antar att jakten på en CS 30 fortsätter iaf. Gasen gick inte riktigt över trots besvikelsen.

waveterm
    waveterms avatar
    Veteran
    Bestände mig för att fixa min egen CS30L som också har lite issues. Bl.a external in.

Nu funkar den

https://instagram.com/p/Biu2fjAAn2A/

WT

hairofthedog
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Fett!

Överväger om jag ska köra på en vanlig CS30 i stället, men "brilliance" verkar lite fint att ha. Finns det några andra skäl att köra L?

waveterm
    waveterms avatar
    Veteran
    Benställning, case och notställ !!

machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av waveterm Visa inlägg
    Benställning, case och notställ !!

...och vad är det jämfört med den knasiga sequencern?

waveterm
    waveterms avatar
    Veteran
    Hur knasig är den egentligen ?

Tycker den är högst ordinär och inte så användbar. Brilliance-slidern väger definitivt upp mot den.

machinepop
    machinepops avatar
    Administrator
    Hur knasig är den egentligen ?

Tycker den är högst ordinär och inte så användbar. Brilliance-slidern väger definitivt upp mot den.
    Kör man filtret från den är den kul. Ganska ordinär, javisst, men personligen tycker jag den smäller högre är brilliance. Däremot är 30L sjukt snygg i sin murbräckedesign.

waveterm
    waveterms avatar
    Veteran
    Den är så jäkla stor bara vettetusan var jag ska placera min.

hairofthedog
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    L var på gränsen till för lång för min hylla, och även om jag nog tycker den är snyggare lutar det åt vanliga ändå. Det är det där med briljans. Så skön feeling i spaken också.

machinepop
    machinepops avatar
    Administrator
    Den är så jäkla stor bara vettetusan var jag ska placera min.
    Hos hundhåren?

hairofthedog
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    Hos hundhåren?
    Det är en lösning jag faktiskt kan ställa upp på. Ger utan att blinka tolv laxar.

waveterm
    waveterms avatar
    Veteran
    Hmmm......

hairofthedog
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Hmmm......
    Precis, det här behöver du överväga ordentligt. Bevakar bayen, men skulle vansinnigt gärna köpa av någon bekant.

Hackemoff
    Hackemoffs avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av hairofthedog Visa inlägg
    Precis, det här behöver du överväga ordentligt. Bevakar bayen, men skulle vansinnigt gärna köpa av någon bekant.
    Säger "Hmmm" jag med...

hairofthedog
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Hackemoff Visa inlägg
    Säger "Hmmm" jag med...
    Ja, en CS30/L ska jag väl ha, nu efter allt tjat. Sålde inte du en nyss? Har du en till?

En modd som skulle göra L-varianten grym vore separat cv till endast en av oscillatorerna (ettan, kanske). Bara den modden borde väl räcka för att få den att spela två röster om man låter ena VCA:n stå på hold och med trig till EXT, eller?

Hackemoff
    Hackemoffs avatar
    Senior
    Sålde min mint-iga med ben och rubbet förra året. Men insåg att jag saknade den när Skeletor sålde sin halvtrasiga i vintras. Har nu fixat felen, konverterat till 230V och satt in MIDI. Gillar den verkligen, men 12 papp kan prassla rätt skönt också...

Har också funderat på en sån mod. Har ju gjorts på CS-15:
    https://www.facebook.com/moogchild/v...5485882850973/

(sorry, ska inte vifta med den framför ögonen på dig...)
    Senast redigerat av Hackemoff den 2018-05-14 klockan 23:15.

machinepop
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av hairofthedog Visa inlägg
    Ja, en CS30/L ska jag väl ha, nu efter allt tjat. Sålde inte du en nyss? Har du en till?

En modd som skulle göra L-varianten grym vore separat cv till endast en av oscillatorerna (ettan, kanske). Bara den modden borde väl räcka för att få den att spela två röster om man låter ena VCA:n stå på hold och med trig till EXT, eller?
    En CS-15-mod i princip? Ja, varför inte. Å andra sidan kan ju sequencern lira den ena.

Jag ha skyfflat in extern filterrstyrning i min och dragit dessa två via CV/trig-ut-jacken som åtminstone inte jag någonsin använder. Gudomligt.

waveterm
    waveterms avatar
    Veteran
    Efter att jag fixade glappet av EXT In mod till filtersektionerna så har jag lekt med tanken att modda den med diverse. Bl.a. OSC 1 sinus till ext in via brytjack, extra LFO till PWM, trig in till LFO samt filter seriekoppling

hairofthedog
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    En CS-15-mod i princip? Ja, varför inte. Å andra sidan kan ju sequencern lira den ena.

Jag ha skyfflat in extern filterrstyrning i min och dragit dessa två via CV/trig-ut-jacken som åtminstone inte jag någonsin använder. Gudomligt.
    Ja, men det fina med att göra det på en L är ju att man får briljansspaken och samtidigt kan sekvensa parallellt som på vanilj-CS30. Gör man den på VCO2 borde man väl faktiskt kunna köra typ nästan riktigt duofoni, eller funkar det inte att styra VCA2 via EXT på det sättet? (Dvs, man får väl skicka en färdig ADSR-kurva snarare än en gate).

Smart att använda utgångarna. Tror inte jag heller kommer styra något annat från CS30.

Liknande ämnen

1. Nybörjare på MPC2000XL, några problem jag behöver hjälp med!
    Av codemuzak i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2014-07-20, 12:04
  2. midi-cv arp odyssey trig problem, några st.
    Av miaz i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2013-02-04, 11:15
  3. 64-bitars windows 7 - några problem hårdvara/mjukvara?
    Av kirre777 i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-05-21, 22:31
  4. Öppna en Korg Triton, några problem?
    Av T11 i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-11-28, 13:13

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg