Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Roland R8 strul

Nisse
    Nisse är inte uppkopplad
    Nisses avatar
    Senior

Roland R8 strul

Köpte precis en Roland R8 som jag verkligen gillar (betydligt mer än vad jag räknat med faktiskt), men den är lite skum:
    Ibland kommer det höga knäppar som på något vis verkar höra ihop med hur man programmerar rytmen. Vad värre är att den efter en stunds användning ger ifrån sig märkliga digitala ljud för att sedan starta om. Jag tycker det låter väldigt mycket som att det är något med PSU:n - och den verkar faktiskt ha helt fel specar (den som hängde med är inte original utan en boss).
    R8:an skall enligt den här sidan ha +/- 10v 300mA, och enligt vissa andra källor +/- 10 v 500mA, men min är +/- 21v 300 mA. Ett par volt hit eller dit torde väl inte skada, men det här känns verkligen för mycket, eller vad säger ni? Det är väl bara att plugga ur innan den stackarn brinner upp?

SMonk
    SMonk är uppkopplad nu

Börjar bli varm i kläderna
    Det ska vara +/- 10v, fast +/- 9-12 ungefär bör funka (det konverteras ändå ner till 5V internt). 21v är däremot inte alls rätt. Har för mig att Roland/Boss släppte några mixers med likadan ("unik") kontakt som R8 fast högre volttal. Kan vara en sån du har.

janost
    janost är inte uppkopplad
    janosts avatar
    Submoderator
    Citat Ursprungligen postat av Nisse Visa inlägg
    Köpte precis en Roland R8 som jag verkligen gillar (betydligt mer än vad jag räknat med faktiskt), men den är lite skum:
    Ibland kommer det höga knäppar som på något vis verkar höra ihop med hur man programmerar rytmen. Vad värre är att den efter en stunds användning ger ifrån sig märkliga digitala ljud för att sedan starta om. Jag tycker det låter väldigt mycket som att det är något med PSU:n - och den verkar faktiskt ha helt fel specar (den som hängde med är inte original utan en boss).
    R8:an skall enligt den här sidan ha +/- 10v 300mA, och enligt vissa andra källor +/- 10 v 500mA, men min är +/- 21v 300 mA. Ett par volt hit eller dit torde väl inte skada, men det här känns verkligen för mycket, eller vad säger ni? Det är väl bara att plugga ur innan den stackarn brinner upp?
    Spelar nog inte så stor roll hur många volt man matar in bara det är ca 2 volt över stabben i maskinen.
    I det här fallet skulle jag säga att 21v är på tok för mycket och spänningsstabilisatorns överhettningsskydd löser ut.

Hur fungerar detta?
    Intern spänning i maskinen är 5v och du matar på 9v.
    Säg att den drar 300mA så bränner du bort 1.2w i stabben.

Vi låtsas att maskinen behöver 9v internt och du matar på 21v.
    Det är godkänt för de flesta stabbar klarar 35v.

Då får du 21-9v=12v, x 300mA blir 3.6w som ska bort som värme.

Det kan vara så att den inte klarar det och överhettar.

Hitta en med mindre spänning.

janost
    janosts avatar
    Submoderator
    Och är det så att det är 5v internt,
    21-5=16x0.3=4.8w bara i värme i stabben.

Och då har jag räknat snällt på strömförbrukning.
    Drar den 1A blir det 3x mera.

Tycker du inte om dina maskiner?

SMonk
    SMonk är uppkopplad nu

PSUn till R8 är tyvärr ovanligare än själva maskinen. Den användes så vitt jag vet enbart till just R8 (och mk2) och lillebror R5.

SMonk
    SMonk är uppkopplad nu

R8 kör LM7805/LM7905 om jag minns rätt. De ska enligt den hastigt framgooglade datasheeten klara 25v, men det kanske förutsätter bättre heatsink än den som sitter i...

Som janost säger, det blir rätt varmt.

SMonk
    SMonk är uppkopplad nu

Notera att det är 120-voltsvarianten, så man kommer behöva ytterligare en transformator till den.

janost
    janosts avatar
    Submoderator
    Det är så med alla gamla prylar som använder linjära regulatorer (läs LM78/79xx).

Nyare prylar har switchade boost/buck omvandlare och har inte samma bekymmer.

janost
    janosts avatar
    Submoderator
    Om du inte förstod...

Stoppa inte in 21v i dina syntar.

Nisse
    Nisse är inte uppkopplad
    Nisses avatar
    Senior
    Tack allihopa för snabba svar Absolut, jag är med på banan och vill intyga att jag älskar mina maskiner Jag fick som sagt med PSU:n och pillade dumt nog ner den bakom racket utan att kolla att det var rätt, utan plockade upp den först när den började muppa sig. Men det är som sagt en extremt ovanlig kontakt på den så det blir väl tyvärr inte det lättaste att hitta rätt, om inte säljaren har den rätta kvar och skickade med fel av misstag. Theinstrumentcenter som my03 var hygglig och länkade till verkar tyvärr enligt Gearslutz vara lite halvdöda, om inte någon har beställt därifrån?

Liknande ämnen

1. Ensoniq DP/4 strul
    Av whisper i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2017-12-29, 16:35
  2. roland MC-500 och velocity-strul
    Av danielski i forum Övrig hårdvara
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-03-09, 20:29
  3. ASIO strul!
    Av Cytex i forum Cubase & Nuendo
    Svar: 3