Resultat 1 till 24 av 24

Ämne: Har du tur tror du bara att du inte kan sjunga

  1. #1
    BoscoSync
    BoscoSync är inte uppkopplad

    Senior

    Har du tur tror du bara att du inte kan sjunga

    Underbart kul att höra hur Plan B:s trummis blev den som förklarade för Ben Drew vad som skulle till för att Ben skulle kunna sjunga.

    Ben var på väg att ge upp sjungandet helt och istället börja ta in andra sångare i refrängerna, han skull då enbart ägna sig åt att rappa.

    Den trummis som hade spelat med Ben i flera år och som antagligen insett var problemet låg hela den tiden, men hållit det för sig själv, berättade tillslut för Ben vad han skulle göra för att få sången att lyfta. Lösningen var enkel. Hör den historien i intervjun nedan.

    Vilken illasinnad trummis som låtit ben kämpa i flera år.


    https://youtu.be/KWBMqhxbSCQ?t=6m48s

  2. #2
    BoscoSync
    BoscoSync är inte uppkopplad

    Senior

  3. #3
    BoscoSync
    BoscoSync är inte uppkopplad

    Senior

  4. #4
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Clickbaitande! Vad var hemligheten?

  5. #5
    BoscoSync
    BoscoSync är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Clickbaitande! Vad var hemligheten?
    Ha ha clickbait trodde jag att det enbart var om man försökte locka någon till sitt eget material. Nej han berättar det så kul så jag tänkte att det vill man väl höra och inte läsa.

    Men i alla fall. Trummisen sa bara till honom att stämma ner gitarren. Efter alla år. Stäm ner gitarren.

    Jag spelar inte gitarr men om jag förstod det rätt så stämdes gitarren först ner ett steg och det fick honom att sjunga bättre. Då frågade han om man kunde stämma ner gitarren ytterligare ett steg och när det hade gjorts kom den sångröst som fanns inom honom fram. Under flera års tid hade han alltid fått kämpa med sången när musik kom till. Tänk att ingen sa något.

  6. #6
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Ah. Så en del av problemet var att han försökte sjunga i en för hög tonart då.

  7. #7
    BoscoSync
    BoscoSync är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ah. Så en del av problemet var att han försökte sjunga i en för hög tonart då.
    I alla låtar. Eller om han sjöng i sin egen tonart men det fungerade inte med just gitarren. Jag vet inte. Han nämner inte att det var problem men andra instrument utan bara just gitarren.

  8. #8
    BoscoSync
    BoscoSync är inte uppkopplad

    Senior
    Jag har träffat personen som sjunger rätt ok om en låt bara har ett fåtal instrument, men om låten börjar fyllas på med fler instrument förlorar de sig själva och tappar sången helt. Märkligt.

  9. #9
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Rätt vanlig lösning - inte minst i band där åldern börjar sätta sin prägel... Gitarrens öppna strängar ger stora möjligheter och är man redan på gränsen i E eller A så gör redan ett halvt tonsteg ned stor skillnad.

  10. #10
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Precis. Gitarr är rätt speciellt i det avseendet egentligen. Att mala på i D, eller rent av C#, är inte alls samma sak/sound som att mala på i E. Även om man kan spela i alla tonarter så blir stilen ändrad. Särskilt då vad gäller tonarterna med de öppna ackorden.

    Kommer att tänka på Sabbath, där Tony stämde ner för sina skadade fingrars skull. Jag tror det fick lite som bieffekt att Ozzy hittade sin "signature voice"

  11. #11
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Ligger mycket i detta

  12. #12
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Kanske kan bli min räddning innan jag lägger munnen på hyllan.

  13. #13
    Mannigfual
    Mannigfual är inte uppkopplad

    Inte så pratsam än

  14. #14
    charliecrash
    charliecrash är inte uppkopplad
    charliecrashs avatar
    Veteran
    Hemligheten för att få bra sångröst är samma som att bli en bra cyklist. Man måste öva och träna. När jag smäller på lurarna och ska sjunga in nåt demo på måfå utan att ha tagit en ton i månader, hör jag direkt att, fan här behövs en veckas uppmjukning i omgångar för att tonen ska sätta sig.
    Kan inte med människan, men Carola har rätt i en sak: Sångrösten måste användas varje dag.

  15. #15
    Teknikern
    Teknikern är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Tyvärr blev jag tvungen att avsluta allt som har med sång att göra, coronan förstörde stämbanden och jag har ju postcovid som yttrar sig i att jag har segt slem i luftrören, försöker jag ta en ton blir det tvärstopp och slutar i en hostattack så jag håller på att spy.

  16. #16

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Teknikern Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tyvärr blev jag tvungen att avsluta allt som har med sång att göra, coronan förstörde stämbanden och jag har ju postcovid som yttrar sig i att jag har segt slem i luftrören, försöker jag ta en ton blir det tvärstopp och slutar i en hostattack så jag håller på att spy.
    Intressant, jag har också fått problem efter corona. Hade problem innan men de blev värre efter några doser av covid.

  17. #17
    Teknikern
    Teknikern är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Intressant, jag har också fått problem efter corona. Hade problem innan men de blev värre efter några doser av covid.
    Det kunde varit värre tröstar jag mig med, själv har jag ständigt mer eller mindre ont i halsen och slemmet går inte att kraxa upp, det känns som att det inte heller går att svälja ner utan sitter som en klump. Vissa dagar är det bättre och vissa dagar sämre. Om jag ska se nåt "positivt" i det hela så har jag inte fått ens en tillstymmelse till förkylning efter coronan.

  18. #18
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Motsatsförhållandet är nya releasen med Everything But The Girl. Där en av popvärldens finaste röster är fullständigt förstörd av extremt ful processing. Läs tråden inklusive länkar.

  19. #19
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Motsatsförhållandet är nya releasen med Everything But The Girl. Där en av popvärldens finaste röster är fullständigt förstörd av extremt ful processing. Läs tråden inklusive länkar.
    Inget om E.B.T.G. i denna tråd, eller i länkarna. Förklara, jag vill veta, gillar också deras gamla låtar! (Ville jag dryga mig medvetet skulle jag lägga till "läs tråden inklusive länkar" )

  20. #20
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Jag skulle vilja inflika att kunna sjunga och ha bra sångröst är två olika saker.
    Finns folk som kan sjunga men har en tråkig röst med endast ett fåtal övertoner som gör att det låter ointressant.
    Sedan finns det folk som tex Rod Stewart som skulle kunna sjunga Blinka Lilla stjärna helt utan finnes men ändå låta bra.
    Och…sitter man där som exempel 1 skulle jag vilja påstå att du kan träna hur mycket du vill utan att folk skulle höja på ögonbrynen av din röst.
    Samt tvärtom, de som harklar sin guldstrupe och så kommer det ut ljuv musik direkt.
    Sedan övar du järnet med ett bra utgångsläge ja då kan det bli finfint.

  21. #21
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Sant. Alla som kan hålla tonen har inte intressant röst. Samma som att alla som kan följa en ackordanalys inte nödvändigtvis spelar nåt intressant på pianot.

  22. #22
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    Jag är sångare och mitt stalltips för alla är att oavsett hur man bedömer sin nivå är att gå och göra en insats i en lämplig kör ett halvår eller ett år. Det går inte att ersätta vad det gör för rösten att motionera den på riktigt en gång i veckan. Gå och gör din röst hörd!

  23. #23
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av rwq Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är sångare och mitt stalltips för alla är att oavsett hur man bedömer sin nivå är att gå och göra en insats i en lämplig kör ett halvår eller ett år. Det går inte att ersätta vad det gör för rösten att motionera den på riktigt en gång i veckan. Gå och gör din röst hörd!
    +1

  24. #24
    Light Head
    Light Head är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    +1
    +1

Liknande ämnen

  1. Kan inte bara Apple dÖ!
    Av kockpit i forum Övrig mjukvara
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2017-02-05, 20:50
  2. Varför kan jag inte sjunga?
    Av kockpit i forum Allmänt om musik
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2007-09-21, 19:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •