Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Stereoiserings-bus-tricket - vad kör ni?

  1. #1
    joule
    joule är inte uppkopplad
    joules avatar
    Veteran

    Stereoiserings-bus-tricket - vad kör ni?

    Ni som använder tricket att ha en bus med någon form av stereo widener-effekt, dit ni skickar valda mängder av respektive spår.. Alternativt kanske kör en widener på allting (förutom trummorna och kanske basen, möjligen?)..

    Vad brukar ni köra för plugg för detta ändamål?

    Izotope stereo imager är bra tycker jag. Kanske även soundtoys microshift funkar här? Eller jättekort reverb med diffussion? Eller slapback? Ett simpelt mikro-delay är väl mindre lämpligt, gissar jag? Finns det kanske nån "standard" som är känd för att låta proffsigt? Kanske något så icke-drastiskt som lite M/S-eq eller kompressor för lite "lim" i stereon?

  2. #2
    Morglurg
    Morglurg är inte uppkopplad
    Morglurgs avatar
    Veteran
    Prenumererar!

    Jag skulle tex behöva piffa upp några technotrax som typ bara är fyra spår mono. Inget pannat alltså.

    En grej jag har testat är att skicka ett ljud till två lite olika reverb, pannade.

  3. #3
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Olika EQ-inställningar på respektive kanal är inte fel heller på statiska spår.

  4. #4
    miaz
    miaz är inte uppkopplad
    miazs avatar
    Veteran
    http://www.nullmedium.de/dev/audioplugins/
    Kör på både ADT och Poor Plate

  5. #5
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    joule: Det finns ju mängder av olika tekniker för att bredda och de har alla sina störiga nackdelar.. vilket gör att valet är helt upp till ljudet som ska processas. Så nej, det finns ingen standard. Den från iZotope är bra, men även chorus, reverb, haas, side-gain, modulerad pitch-shift, lite olika EQ-tekniker, olika effektläggning eller processning på höger vs vänster osv osv. Men det brukar vara bäst att börja med pan-rattarna på separata spår.

    Jag breddar (alternativt trycker ihop) ofta då jag mastrar, men även där så är tekniken jag använder helt beroende på hur materialet låter. Jag har alltid förpatchat fyra olika varianter jag snabbt kan knappa in, men får ibland dra fram något helt annat alternativ för att det ska låta rätt.

  6. #6
    reverbsvansen
    reverbsvansen är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag älskar SPL vitalizer. Den gör lite av varje, breddar gör den ordentligt om man så önskar.

  7. #7
    deleted user
    Inser att jag har en kunskapslucka här. Orkar någon ge exempel på en bred respektive smal mix så den här tomten kan förstå?

  8. #8
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    joule,

    precis som du själv så gillar jag Izotopes variant väldigt mycket. Just att kunna välja olika frekvenser att bredda (kunna ta bort de lägre registren) är väldigt bra.

    Tidigare när jag använde cubase en period som använde jag den medföljande Stereo Expander och där fick man grymt breda ljudbilder (men förmodligen med diverse "fel" i ljudbilden om man förhåller sig en smula analt till det hela)


  9. #9
    Wilhelms avatar
    Senior
    Jag använder min egen Stereo Tool plugin där man kan höja och sänka volymen på mid och sides
    https://audiotools.se/downloads/stereo-tool-v2/

    Det finns en generös demo med en 10 sec nag screen... det är den jag använder.

  10. #10
    Thulo
    Thulo är inte uppkopplad
    Thulos avatar
    Veteran
    Bästa tricket att få saker att låta brett är att ha andra saker smalt. Det finns inget ljus om det inte finns mörker lixom

  11. #11
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    jag använder en eq i M/S läge. Funkar kalas. Var noga med refferenslyssningen bara så du inte gör folk åksjuka,

  12. #12
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Thulo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bästa tricket att få saker att låta brett är att ha andra saker smalt. Det finns inget ljus om det inte finns mörker lixom
    Ja! Kontraster! Bäst!

  13. #13
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    jag använder en eq i M/S läge. Funkar kalas. Var noga med refferenslyssningen bara så du inte gör folk åksjuka,
    Mm.. whatever processning i "M/S-läge" kan väldigt lätt förstöra mixar. Inte bara eventuell "åksjuka", men även få det att låta onaturligt på ett dåligt sätt.

  14. #14
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av reverbsvansen Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag älskar SPL vitalizer. Den gör lite av varje, breddar gör den ordentligt om man så önskar.
    Jag har för mig att breddaren där är en helt vanlig side gain. Men väldigt trevlig burk ändå till mix-passen!

  15. #15
    domiag
    domiag är inte uppkopplad

    Senior
    Kör ofta Waves Reel ADT i detta syfte.

Liknande ämnen

  1. Vad kör ni för ljudinterface?
    Av mv i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 114
    Senaste inlägg: 2021-04-03, 10:19
  2. 8-bus mixer?
    Av kockpit i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2015-09-19, 14:57
  3. Vad kör ni för effekter till era Machinedrums?
    Av Frengus i forum Mixning & mastring
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2015-02-01, 14:05
  4. Roland R-Bus
    Av Jojjelito i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-07-03, 11:02
  5. mixerborde med BUS till BUS funktion?
    Av peppe i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-01-23, 21:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •