Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 68

Ämne: sequencer för personer med synhinder

  1. #1
    upsetter
    upsetter är inte uppkopplad

    Avliden

    sequencer för personer med synhinder

    Annonserade lite efter förslag på seq/workstation/danslåda som är supertaktil och funkar för iss som tappat ögonen ån stans efter landsvägen.

    Tänkte att diskussionen kanske passade bättre uranför min köpesannons o epilepsimon fixade en bättre rubrik.
    jag har önskemål om flerspår, poly, midi, patterns, realtid och steg, inga menydyk o trippeltryck men föreslå gärna mono o trumsequencers också.

  2. #2
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Hur skulle du föredra att få återkoppling om vilka lampor som lyser i en matris?

  3. #3
    popstasy
    popstasy är inte uppkopplad
    popstasys avatar
    Veteran
    Inte det du efterfrågade, men använder du någon midisynkad looppedal? Det är ju ett annat direkt/taktilt sätt att att få in mer komplexa delar (poly, flera lager) i sitt musikskande. Jag har haft en Dittox4 och har nyss bytt till en Boss RC202.

  4. #4
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Ja undra vilken som är mest taktil och direkt av de som finns.
    Att använda en MPC 1000 kräver ju att man har rätt mycket koll på en LCD, så den går nog bort.
    Jag vet inte hur MPC Live är, den har ju i alla fall en stark och tydlig display.

    Tro hur de gamla kassa-apparats-sequencerna är?

  5. #5
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Social entropy Engine - har inga menydyk - enkel att använda

  6. #6
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Tråkig sits. Men jag skulle köra all in på ett piano, enkel portastudio. Kanske en TR-808. Ett par microverb.

  7. #7
    spanky
    spanky är inte uppkopplad
    spankys avatar
    Veteran
    Jag är ingen expert på detta ämne men jag kom direkt att tänka på Analogue Sloutions Megacity-sequencer. Relativt reäl storlek och väldigt taktil. Inga menyer, bara pottar och switchar. Sen är sen säkert skitkul också.

    http://analoguesolutions.com/megacity/



  8. #8
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Hur mycket ser du? Funkar det med dioder för att indikera saker?

    Det jag tänker är att det kan vara värt att lägga tid på att hitta något som du kanske får lägga lite tid på att få in i muskelminnet mer än att förlita sig på det visuella.

  9. #9
    Östermalmstorg
    Östermalmstorg är inte uppkopplad
    Östermalmstorgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Epilepsimon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja undra vilken som är mest taktil och direkt av de som finns.
    Att använda en MPC 1000 kräver ju att man har rätt mycket koll på en LCD, så den går nog bort.
    Jag vet inte hur MPC Live är, den har ju i alla fall en stark och tydlig display.

    Tro hur de gamla kassa-apparats-sequencerna är?
    Borde det inte gå att skicka signalerna till en mycket större LED?

  10. #10
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Alltså, jag tror verkligen på endless sequencern som är i SH-101 och SH-01A. Inget menydykande, bara en knapp och sen lägga in toner och legato/rest.

  11. #11
    99JJQ
    99JJQ är inte uppkopplad
    99JJQs avatar
    Veteran
    Tycker Social entropy Engine låter som ett bra förslag.

    Har själv funderat på detta eftersom min pappa har en ärftlig form av grönstarr och tappat numera tappat synen helt. Jag tänker också att rejäla sequensers med rattar fungerar bra, typ min moon sequnecer i modularen, och Doepfer MAQ16/3...

  12. #12
    robopants
    robopants är inte uppkopplad
    robopantss avatar
    Veteran
    Senast redigerat av robopants den 2018-04-27 klockan 10:35.

  13. #13
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Östermalmstorg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Borde det inte gå att skicka signalerna till en mycket större LED?
    Jo det finns ju större, men jag tror ändå det blir knepigt att kika på om man har en kraftig synnedsättning. Men hemt klart ett alternativ

  14. #14
    Barbaron
    Barbaron är inte uppkopplad
    Barbarons avatar
    Senior
    Novation Circuit kanske? Ingen skärm, men två poly och en trumdel.

  15. #15
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    OP-Z! Ingen skärm!

  16. #16
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    För min personliga del så skulle jag nog kunna köra Machinedrum och Monomachine med väldigt begränsad syn, bara de var konfigurerade på systemnivå på ett bra sätt (midi och allt annat där), men då har jag ju använt dem massor. Därav tanken om att lägga tid på att sätta sig in i något kan löna sig och att det inte alltid är den mest uppenbara lösningen som är bäst i längden.

  17. #17

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur mycket ser du? Funkar det med dioder för att indikera saker?
    Samma fråga från mig, och jag undrar också vilken slags musik det handlar om.

    Lite tankar:

    - iPad med Garageband eller andra appar – jag har inte kollat hur tillgängliga de är, men iOS är generellt bra på skärmläsning, och jag har svårt att tro att Apples egna appar inte följer deras standarder. Inte alls taktilt, men har förstoring och annat om det bara handlar om dålig/begränsad syn.

    - Live med Push eller Maschine – flexibla, inte supertaktila, men båda har tillräckligt många fasta knappar att det borde fungera att köra till stor del på muskelminne

    - Roland MC-909 eller annan kompetent groovebox

    - Någon modernare workstation (Fantom, Kronos, etc) – täcker oftast både steg/patternsequencing och linjär inspelning

    - Synk + flera boxar – många av de mer taktila boxarna är specifikt för trummor, patterns eller liknande, så vill man spela in ackord eller linjära grejer så fungerar inte de, men ett sätt att komma runt är att ha en maskin för trummor, en för baspatterns, en för ackord, osv

  18. #18
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Korg EMX och övriga gamla Electribeserien, fåtal menyer att hålla i huvet.

  19. #19
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Taktil men kanske lite otymplig


    https://youtu.be/s4kieFpukeE

  20. #20
    upsetter
    upsetter är inte uppkopplad

    Avliden
    Läser o skriver lite långsamt, sorry

    Jag har lite syn på ett öga, ca 30 cm kan jag fä lite halvskärpa om det är stora detaljer och hög kontrast. Sen kan jag ursklja ljus/mörker men i grav "dimma" tänk mjukglass i ögat. Jag kan alltså trex inte läsa tidningar o sånt eller titta på tv. Jag nyttjar en ipad för internet då jag ser stor fet vit text på svart bg bäst och paddan kan zooma groteskt och invertea sv vitt, det funkar hjälpligt iom att jag kan hålla den 10 cm från ögat. Appar är en blandad påse... Vissa håller bra kontrast men zooma funkar dåligt osv. Hade faktiskt tänkt labba med just garageband men min padda är för gammal.

    Lysdioder ser jag alltså med lite tur
    Musikaliskt rör jag mig i någon slags halvelektrisk myrmark, långsam, jola, lätt berlinschoolinfluerad.

    Jag är från bandspelartiden och jobbar ganska linjärt, dock förmår jag upskatta patterns enormt

    Jag har trumseqbiten fixad med beatstep pro o det finns darktime mm för lite enkelt pill.
    Det jag vill ha nu är ju nån sorts midicentral som fixar polyfoni och kan spela in helst både i realtid, ev
    Stepprogrammering o helst ej hellinjär utan patterns vore fint o lite grejs som kvantisering kanske.

    Det gör mig inget om den låter bara det går att köra externa grejer. Gammalt är fine.

    Skulle gärna veta hur det är att jobba med tex emu command station eller de där rolandlådorna?

    Grymma tips fö! Tack jag har lite att försöka kolla upp.

    Det är nog 20 år sedan jag kunde en hårdvarusequencer i ryggmärgen, annars vore ju saken biff! Men det är ju det jag måste försöka få in i muskelminnet nu med nån bra pryl.
    Samma sak med inspelning, söker bra portalösning där.

  21. #21
    Östermalmstorg
    Östermalmstorg är inte uppkopplad
    Östermalmstorgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Epilepsimon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo det finns ju större, men jag tror ändå det blir knepigt att kika på om man har en kraftig synnedsättning. Men hemt klart ett alternativ
    Tänkte något customiserat. Varför inte en display som helt enkelt är massa stora lysdioder etc? För upplösningen på de gamla displayerna är inte så stor.

    EDIT SOUTHSPRUCE: Bör tilläggas att jag har ett egenintresse i detta. Vore kul att någon gång laga min Kaossilator 2S vars skärm dog bara för att jag hade ljuset på max "för länge".
    Senast redigerat av Östermalmstorg den 2018-04-28 klockan 11:51.

  22. #22
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av upsetter Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det jag vill ha nu är ju nån sorts midicentral som fixar polyfoni och kan spela in helst både i realtid, ev
    Stepprogrammering o helst ej hellinjär utan patterns vore fint o lite grejs som kvantisering kanske.
    Så det är just taktil hårdvara du är ute efter?

    Annars vet jag att det finns praktiskt taget blinda personer som fixar att jobba med vanliga DAW:ar, med hjälp av tangentbordskommandon och skärmläsning. (Visst hade vi väl en tråd här för några år sedan, om vilken DAW som bäst kan styras den vägen?)

  23. #23
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Jag skulle välja en MPC-3000 då den kan ha extern skärm då har du stor lysande text mot svart bakrund. På knapparna kan du ju sätta någon form av braille punkter el nåt så du kan navigera taktilt. Blir en kraftfull sequencer setup.

    Vet inte om du kan se bilderna?.



    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	e1aec762f11b07ad2958ea080b027caa.jpg 
Visningar:	87 
Storlek:	71,7 KB 
Id:	81150


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	monitor_zps7f96f388.jpg 
Visningar:	65 
Storlek:	81,7 KB 
Id:	81151


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	syncmaster740n_zps048bd999.jpg 
Visningar:	56 
Storlek:	60,2 KB 
Id:	81152
    Senast redigerat av Ƶl8R den 2018-04-28 klockan 12:01.

  24. #24
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    [B][SIZE=5]Jag skulle välja en MPC-3000 då den kan ha extern skärm då har du stor lysande text mot svart bakrund. På knapparna kan du ju sätta någon form av braille punkter el nåt så du kan navigera taktilt. Blir en kraftfull sequencer setup.
    Hade ingen aning om detta, grym grej ju! och som du säger sjukt kraftfullt.

  25. #25
    Östermalmstorg
    Östermalmstorg är inte uppkopplad
    Östermalmstorgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag skulle välja en MPC-3000 då den kan ha extern skärm då har du stor lysande text mot svart bakrund. På knapparna kan du ju sätta någon form av braille punkter el nåt så du kan navigera taktilt. Blir en kraftfull sequencer setup.

    Vet inte om du kan se bilderna?.



    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	e1aec762f11b07ad2958ea080b027caa.jpg 
Visningar:	87 
Storlek:	71,7 KB 
Id:	81150


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	monitor_zps7f96f388.jpg 
Visningar:	65 
Storlek:	81,7 KB 
Id:	81151


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	syncmaster740n_zps048bd999.jpg 
Visningar:	56 
Storlek:	60,2 KB 
Id:	81152
    Vad mysigt!

  26. #26
    popstasy
    popstasy är inte uppkopplad
    popstasys avatar
    Veteran
    Circuit som tidigare nämnts är ju väldigt direkt och kul och dessutom billig. Poly och utan skärm. 2 interna syntmotorer, men går även att styra externa prylar med den + kan kontrolleras med externt keyboard.

  27. #27
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Min spontana tanke är att alla sequencers borde vara anpassade för folk med i allafall lite nedsatt syn. Total design, så nära total inkludering som möjligt. Ett ansvar både för tillverkare och ingenjörer.

  28. #28
    Östermalmstorg
    Östermalmstorg är inte uppkopplad
    Östermalmstorgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av altemark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Min spontana tanke är att alla sequencers borde vara anpassade för folk med i allafall lite nedsatt syn. Total design, så nära total inkludering som möjligt. Ett ansvar både för tillverkare och ingenjörer.
    Nja, det leder då till märklig gränsdragningsproblematik. Skall man även göra allt anpassat även för de som är så halvmusikaliska att de inte kan lära sig att uppskatta polyrytmik, dvs ingen polyrytmik i sequencern?

    Det kan även vara så att handikappanpassning kan göra det sämre för alla. Ett konkret exempel är sådana där självöppnande dörrar för de i rullstol. Kruxet är att ofta gör motorn dörren mer svåröppnad manuellt. Därför så måste man ha knapparna till dörren på rätt avstånd så att folk kan snärta till knappen så att de kan passera dörren i fas med den, så att säga. Givet att dörren faktiskt är i en korridor där man kan rätt avstånd mellan knapp och dörr. Så om det inte regelmässigt är någon av kött och blod i rullstol i de lokalerna så har de som faktiskt är där fått det sämre utan att det är någon konkret vinst för någon annan.

    Eller varför inte Korgs Monologue och Minilogue? Jag antar att de lärt sig sin läxa med de små OLED-skärmarna där, så de lär inte slockna bara för att de är igång. Men det skulle kunna gå att slå ner på dem för att de är skärmar som synskadade inte kan använda sig av och tvinga Korg att antingen så är skärmen så stor att synskadade kan använda sig av den, eller så har de ingen skärm alls.

    I det första fallet är det inte samma produkt längre och Korg skulle hellre inte släppa den alls. I det andra fallet så innebär det en förlust för alla. För båda syntharna är överlag väldigt användarvänliga med endast en funktion per knapp. Dessutom är det relativt enkelt att sätta fast en liten kamera som filmar just den lilla skärmen om man inte vill modda själva synthen med risk för att den förstörs. Hursomhelst så är Monologue och Minilogue i sin nuvarande form en nettovinst för alla.

    Med risk för att jag låter som att jag säger att ibland är det rätt att sparka hundvalpar, men det är bättre att vi tillsammans kan lösa problemen. För det finns alltid kostnader i allting.

  29. #29
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Ja, självklart måste man balansera tillgänglighet mot det som är möjligt att göra. Det viktiga är att det alltid finns med som viktig aspekt i utvecklingsfasen, och att det så mycket som möjligt blir hundvalpar som kickar ass i slutändan jfrt med nu

    /Jobbar mkt med hörselskadade

  30. #30
    upsetter
    upsetter är inte uppkopplad

    Avliden
    Tråden om daw för blinda har jag missat.
    För egen del är det dock enklare att träna in lite hårda knappar o rattar tänker jag än att jävlas med skärmläsare.

    Mpc3000 med skärm ska jag kolla in, bilderna ser jag tyvärr inte då bra men jag fattade grejen! Roland hade väl ett liknande samplingsmuskedunder med skärm vill jag minnas.

    Stört nog så har jag ju gammalt workstationbös med seq, syntmotorer, sampler, hdinspelning o effekter men har ju typiskt nog aldrig använt den till annat än att spela på ...
    Senast redigerat av upsetter den 2018-04-29 klockan 20:22.

  31. #31
    Diskho
    Diskho är inte uppkopplad

    Börjar bli varm i kläderna
    Tänkte genast på keystepen. Enkel och intuitiv att använda/i utformningen!

  32. #32
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    jag tror faktiskt också på keystep.

  33. #33
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av upsetter Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Roland hade väl ett liknande samplingsmuskedunder med skärm vill jag minnas.
    Roland S-50, japp! Jag tyckte den där MPC-lösningen såg lovande ut. Håller en tumme att du hittar något du trivs med.

  34. #34
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Korg EMX-1 och ESX-1 är lättjobbade och intuitiva, där displayen knappt behövs efter lite träning. EMX-1 passar mycket bra till Berlin school och allt annat patternbaserat som är hårdkvantiserat.

  35. #35
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Roland S-50, japp! Jag tyckte den där MPC-lösningen såg lovande ut. Håller en tumme att du hittar något du trivs med.
    Ja fördelen med MPC-3000 är ju att du kan ha en ruskigt stor skärm och att det är enfärgat mot svart bakrund med enkla tecken. Knapparna sitter i grupper vilket gör det taktilt enkelt att navigera och maskinen i sig är enkel och snabbjobbad och enormt kraftfull två MIDI IN fyra MIDI ut. Dessutom sampler med trumpads.... och installerar man kortläsare så har man ju minne så det räcker.

    Det finns ju även mkt yta att klistra på taktila hjälpmedel kring eller på knappar osv.. tror nog det är det bästa alternativet om man vill ha en "riktig" sequencer.

  36. #36
    upsetter
    upsetter är inte uppkopplad

    Avliden
    Citat Ursprungligen postat av Diskho Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tänkte genast på keystepen. Enkel och intuitiv att använda/i utformningen!
    Yes, keystep är lättlärd en sån har jag.

  37. #37
    upsetter
    upsetter är inte uppkopplad

    Avliden
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Roland S-50, japp! Jag tyckte den där MPC-lösningen såg lovande ut. Håller en tumme att du hittar något du trivs med.
    S50 är läcker men det var faktiskt en desktophippetyhop jag tänkte på, mv8000 hette den tydligen!

  38. #38
    upsetter
    upsetter är inte uppkopplad

    Avliden
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.


    Ja fördelen med MPC-3000 är ju att du kan ha en ruskigt stor skärm och att det är enfärgat mot svart bakrund med enkla tecken. Knapparna sitter i grupper vilket gör det taktilt enkelt att navigera och maskinen i sig är enkel och snabbjobbad och enormt kraftfull två MIDI IN fyra MIDI ut. Dessutom sampler med trumpads.... och installerar man kortläsare så har man ju minne så det räcker.

    Det finns ju även mkt yta att klistra på taktila hjälpmedel kring eller på knappar osv.. tror nog det är det bästa alternativet om man vill ha en "riktig" sequencer.
    Ja det här låter faktiskt riktigt intrssant! Vad ger man ungefär för en sån?
    Hmm vore ju grymt om min 50" skärm funkade
    Senast redigerat av upsetter den 2018-04-29 klockan 23:45.

  39. #39
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    mv8000 kommer nog inte vara till hjälp mer än vanliga dataskärmen du tittar på..lika plottrigt a la cubase el vad som....sen måste jag säga att Rolands samplers vilka ofta har ett eminent ljud ofta är jävligt knöliga att jobba med mot AKAI:s maskiner som verkligen är användarvänliga. MPC-3000 har ju som sagt rena enfärgade bokstäver och siffror mot svart bakrund.... det får du inte med MV8000.

  40. #40
    bitbob
    bitbob är inte uppkopplad
    bitbobs avatar
    Veteran
    OT: visst läser alla fel på trådrubriken? Sequencer för personer med synthinder.

  41. #41
    upsetter
    upsetter är inte uppkopplad

    Avliden
    Citat Ursprungligen postat av spanky Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är ingen expert på detta ämne men jag kom direkt att tänka på Analogue Sloutions Megacity-sequencer. Relativt reäl storlek och väldigt taktil. Inga menyer, bara pottar och switchar. Sen är sen säkert skitkul också.

    http://analoguesolutions.com/megacity/


    Jefflar, skitsamma med det taktila, den vill man ha för att den ser tuff ut

    Det dyker ju upp ideer till en stört snygg studio.
    Den här mojängen, en mpz 60, mg 614 porta och en s50 som masterklav för att bryta av lite.

  42. #42
    upsetter
    upsetter är inte uppkopplad

    Avliden
    Citat Ursprungligen postat av segerfalk Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Korg EMX-1 och ESX-1 är lättjobbade och intuitiva, där displayen knappt behövs efter lite träning. EMX-1 passar mycket bra till Berlin school och allt annat patternbaserat som är hårdkvantiserat.
    Ska kollas in!
    Sidnot: Fan va mycket prylar som rinner under bron när man inte har haft koll på ett tag!
    Jag hoppade helhjärtat på datortåget när cubbase vst kom till powerpc, sålde av all hårdvara... Resultatet blev såsmåningom pannkaka, glädjen dog döden och jag tappade helt sugen på att öht musicera i 10 år... Så kan det gå.

  43. #43
    upsetter
    upsetter är inte uppkopplad

    Avliden
    Citat Ursprungligen postat av bitbob Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    OT: visst läser alla fel på trådrubriken? Sequencer för personer med synthinder.
    passar iofs också bra

  44. #44
    upsetter
    upsetter är inte uppkopplad

    Avliden
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    mv8000 kommer nog inte vara till hjälp mer än vanliga dataskärmen du tittar på..lika plottrigt a la cubase el vad som....sen måste jag säga att Rolands samplers vilka ofta har ett eminent ljud ofta är jävligt knöliga att jobba med mot AKAI:s maskiner som verkligen är användarvänliga. MPC-3000 har ju som sagt rena enfärgade bokstäver och siffror mot svart bakrund.... det får du inte med MV8000.
    Nä det var ett minne som dök upp, läste nog en artikel för länge sedan, det var något tufft med den i samplerdelen har jag för mig.

    Vitt på svart låter mer för mig.

  45. #45
    upsetter
    upsetter är inte uppkopplad

    Avliden
    Citat Ursprungligen postat av popstasy Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Circuit som tidigare nämnts är ju väldigt direkt och kul och dessutom billig. Poly och utan skärm. 2 interna syntmotorer, men går även att styra externa prylar med den + kan kontrolleras med externt keyboard.
    Hm också okänd för mig, är deträtt uppfattat att det bara är två spår? Den interna synten verkade också lite förvirrad iediteringen.
    Får kolla lite mer.

    H

  46. #46
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av upsetter Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja det här låter faktiskt riktigt intrssant! Vad ger man ungefär för en sån?
    Hmm vore ju grymt om min 50" skärm funkade
    För en välfungerande i bra skick får man nog i dag ge åtminstone 10k+ för en välfungerande och fin MPC-3000...har inte superkoll på dagspriserna men typ. Det är viktigt att du hittar en som har VGA porten då den var ett tillval. Sen kostar väl en VGA till HDMI konverter bara några hundringar så då kan du ju koppla in en 50" el större :-)

  47. #47
    upsetter
    upsetter är inte uppkopplad

    Avliden
    Ber om ursäkt för stavfelen...det är en slags dubbelseende som kommer och går och plötsligt har de jömska bokstäverna flyttat en cm.

    Uppskattar engagemanget!

  48. #48
    upsetter
    upsetter är inte uppkopplad

    Avliden
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För en välfungerande i bra skick får man nog i dag ge åtminstone 10k+ för en välfungerande och fin MPC-3000...har inte superkoll på dagspriserna men typ. Det är viktigt att du hittar en som har VGA porten då den var ett tillval. Sen kostar väl en VGA till HDMI konverter bara några hundringar så då kan du ju koppla in en 50" el större :-)
    Ok det är såpass alltså. Den narurliga följdfrågan på prislappen blir väl hur en sprillans mpc live står sig mot 3000? Förutom den genialiska skärmlösningen

  49. #49
    popstasy
    popstasy är inte uppkopplad
    popstasys avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av upsetter Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hm också okänd för mig, är deträtt uppfattat att det bara är två spår? Den interna synten verkade också lite förvirrad iediteringen.
    Får kolla lite mer.

    H
    Jo, Circuit har sina begränsningar - två synthspår, två trum/sample-spår. Det är inte något man väljer för full kontroll över allt men som sagt väldigt kul och direkt interface. Och billig. Editering an interna synthar sker via rattar kopplade till makron som iblan kontrollerar flera parametrar.

  50. #50

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av Östermalmstorg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så om det inte regelmässigt är någon av kött och blod i rullstol i de lokalerna så har de som faktiskt är där fått det sämre utan att det är någon konkret vinst för någon annan.
    Med risk för att glida OT: med infrastruktur så blir det lätt en ond cirkel – om en lokal inte går att ta sig runt i med rullstol så kommer ingen vara i lokalen med rullstol av uppenbara skäl. Rätt gjort så blir tillgänglighet bättre för alla, som ramper som fungerar för folk med barnvagn eller resväska, engreppsblandare, osv.

    Så tex Apples alla funktioner kring zoom, text-till-tal, kontrast osv gör ju att fler tex kan göra musik, redigera video eller vad de nu vill göra.

    Sen är det svårare att göra detta i hårdvara, men det bör ju inte vara ett absolut stopp.

  51. #51

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av upsetter Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag hoppade helhjärtat på datortåget när cubbase vst kom till powerpc, sålde av all hårdvara... Resultatet blev såsmåningom pannkaka, glädjen dog döden och jag tappade helt sugen på att öht musicera i 10 år... Så kan det gå.
    Jag tror det kan vara värt att gå förbi en musikaffär och testa några av de nyare kontrollerna, som Maschine, MPC eller Push – det har hänt rätt mycket på den fronten. Själva hårdvaran på just de två är inte så värst hjälpsam om man har dålig syn, men knapparna är ju på samma plats så det går ju att sätta på egna etiketter om man vill.

    Eventuellt så kan man ju komplettera med ytterligare kontrollers för transport-delen – där är åtminstone Push rätt begränsad (men mjuk-MPC verkar kompetentare.)

    Jag tänker att du den vägen får vettig linjär sequencing, hårda knappar för de viktigaste/vanligaste funktionerna och kan använda zoom på datorn för grejer som inte finns på kontrollern.

  52. #52
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    hm... Iphone och Ipad har väl utvecklat pratande funktioner? Vet inte hur mycket det hjälper dej med t.ex. Garageband, men jag läste att Stevie Wonder var glad över funktionerna till mobilen, när det kom ut. EDIT: Jag såg nu att Iphone/ Ipad redan nämnts idag.
    Senast redigerat av jocks1 den 2018-04-30 klockan 11:15. Anledning: justering

  53. #53
    upsetter
    upsetter är inte uppkopplad

    Avliden
    Ja det verkar ju finnas en hel del, taskigt med butiker där jag bor så det är svårt att testa.
    Grumdtesen var keep it simple o billigt, för tanken är att jag ska bli frisk, och då kunna jobba som vanligt.
    Sen börjar man fundera iom denna tråd, blir jag inte frisk så vill jag lägga mer pengar på bra synanpassade grejer såklart men lägger jag mycket pengar på en pryl i dagsläget vore det kul om jag har användning för den även som seende och slippa sitta på obsolete hardware.

    Dator är såklart vettigast men just nu kräks jag på att jävlas med det, dialogrutor, kassa ui,ljudkortsknas mm.
    Paddor är dock inte helt uträknade än, måste köpa en nyare modell och testa bara.
    Senast redigerat av upsetter den 2018-05-01 klockan 11:09.

  54. #54
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av upsetter Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja det verkar ju finnas en hel del, taskigt med butiker där jag bor så det är svåer att testa.
    Grumdtesen var keep it simple o billigt, för tanken
    är att jAg ska bli frisk, och då kunna jobba spm vanligt.
    Sen bärjar man fundera iom denna tråd, blir jag inte frisk så vill man lägga mer pengar på bra synanpassade grejer såklart men lägger jag mycket pengar på en pryl j dagsläet vore detju kul om jag har användning för den även som seende, slippa sitta på obsolete hardware.

    Dator äe såklart vettigast men just nu kräks jag på att jävlas med der, dialogrutor, kassa ui,ljudkortsknas mm.
    Paddor är dock inte helt uträknade än, måste köpa en nyare modell otesta bara.
    Ok upsetter, håller tummarna för dig att du får tillbaka synen framöver Själv har jag likt andra opererat bort gråstarr för runt 7 år sedan.

  55. #55
    upsetter
    upsetter är inte uppkopplad

    Avliden
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ok upsetter, håller tummarna för dig att du får tillbaka synen framöver Själv har jag likt andra opererat bort gråstarr för runt 7 år sedan.
    Tack!

  56. #56
    upsetter
    upsetter är inte uppkopplad

    Avliden
    Fruns kommentar ang. Mpc 3000:
    Vafan ska du köpa nu? En 80 tals kassaapparat??

  57. #57
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Du kanske behöver ha den till café och sälja kakor! De var jävligt goda

  58. #58
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av upsetter Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En 80 tals kassaapparat??

  59. #59
    upsetter
    upsetter är inte uppkopplad

    Avliden
    Ha ha ja grymt cafe

  60. #60
    Shike
    Shike är uppkopplad nu
    Shikes avatar
    Senior
    Kan OP-Z vara nåt? Kanske viss inlärningskurva, men sen har du en skärmlös flerspårs sequencer i fickan. Släpps i nära framtid.

Liknande ämnen

  1. delete
    Av Bollyhood i forum Modularer & sånt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2017-01-29, 08:16
  2. Sequencer för användning med MPD som interface
    Av Cable i forum Övrig mjukvara
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-01-04, 15:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •