Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: ISA 4 Channel Acoustical Reverb System - BBD-bonanza extraordinaire

  1. #1
    ryssen
    ryssen är inte uppkopplad

    Senior

    ISA 4 Channel Acoustical Reverb System - BBD-bonanza extraordinaire

    Jag har haft en låda stående i garderoben ett tag, ett dovt BBD-delay gjort av holländska ISA som tydligen sysslade med elektroniska kyrkorglar. En ingång samt fyra förstärkta utgångar med individuella Sanken-steg, numera är ett av stegen bortkopplat till förmån för en line out-utgång. Ska även kunna göra en choruseffekt, men den har aldrig modulerat så länge den varit i min ägo. Låter dunkelt och slitet.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_1317.JPG 
Visningar:	31 
Storlek:	1,11 MB 
Id:	81052

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_1318.JPG 
Visningar:	31 
Storlek:	1,34 MB 
Id:	81053

    Grejen är att den ser lite rolig ut inuti, den innehåller 24 st TDA1022:or! Nu vet jag inte hur dyra TDA1022:an var på sin tid, men ofta så strör ju folk inte BBD:er i sina konstruktioner.
    Jag hade initialt lite funderingar huruvida varje kanal hade sin egen uppsättning BBD:s som på något vis modulerades oberoende av varandra, men sex BBD:s per kanal är ju redan det supermystiskt. Sen tycker jag det ser lite snålt ut med ytterligare IC:s för att sköta nån individuell modulering.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_1316.JPG 
Visningar:	31 
Storlek:	1,73 MB 
Id:	81054

    Det rör sig inte heller om några tvåsekunders-delay denna spottar ur sig, så jag är synnerligen konfys till varför de petat in så många BBD:s i en och samma låda. Har nån sett nåt liknande eller har nån en teori varför det ser ut så här?

  2. #2
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Jag får Flashback av mitt Mareniusdelay;
    http://www.99musik.se/showthread.php...85#post3064285

    Så, 1022 behöver man massor av för att få till det som senare bbd-kretsar kunde själv... typ. F ö har jag inte rotat mer med delayet.

  3. #3
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Vild spekulation: De har försökt simulera det man gör i ett digitalreverb. I så fall skulle man ha ett antal fördröjningar av olika längd med bestämda tidsförhållanden som skapar så täta impulssvar som möjligt. Med lite feedback på det så skulle det kunna låta som ett reverb.

  4. #4
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    @oberdata: Tycker det låter som en rimlig förklaring.

  5. #5
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    Jag tror att det är för att tal ska komma fram lika snabbt och inte fasas ut till lyssnare i hela kyrkan, används för stora lokaler och arenor.

  6. #6
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Men varför kallar de burken 'Acoustical Reverb System'? Även om jag kan hålla med om att det sista man behöver i en kyrka är mer reverb.

  7. #7
    dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    Det är oklart!
    Det kanske var en liten kyrka med dålig akustik som ville simulera en stor, tvärt om mot det jag skrev ovan?

Liknande ämnen

  1. host/pci->isa eller host/usb->isa
    Av my03 i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-01-04, 21:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •