Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Mixa i hörlurar, det måste gå!

Veteran

Mixa i hörlurar, det måste gå!

Jag har svårt att få till bra mixar överhuvudtaget.
    Och jättesvårt att få till det i hörlurar.

Så då tänkte jag att jag provar att ge mig på en mix som den berömde Chris Lorde Alge redan mixat så att jag får något att jämföra med.

IVO - Let her know är den låt jag testat.

Så här låter min mix.
    https://soundcloud.com/dabene/mixoff-ivo-let-her-know-earphonemix

Vad tycker ni? Har jag kört bort mig helt?

Jag har inte jämfört min mix med CLA under tiden jag mixat. Märker att vi har lite olika ideal hur det skall låta.

Så här låter Chris Lorde Alge mixen
    https://open.spotify.com/track/4VGkd...TdqQbufuHyHT5w

Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Lite förhoppningsvis konstruktiv kritik: Hela rymden känns märklig. Ungefär som om de står och spelar i ett långt, men jättesmalt rum med väldigt dämpade väggar, så en del jobb med främst panorering och EQs vore lämpligt. Den typen av rumsklang du valt känns passande till låten men ändå lite för "utspridd" (jag tror det skulle låta bättre om rumsklangerna filtrerades hårdare). Sången krockar en hel del med instrumenten och det blir då väldigt svårt att höra vad han sjunger. Det finns även en del lite väl utstickande "S" från sången.

Det kunde ha varit bra mycket värre. Men klart som tusan det går att mixa med hörlurar numera. Tekniken har verkligen gått framåt där med t ex SPL Phonitor och en del DSP-processning

Veteran
    Tackar!
    Det som låter rum är nog min M/S processning av gitarrerna, tog kanske i lite mycket där. Finns inte mycket rum förutom det naturliga på trummorna.
    Sången är lite tjock mellan 200-500 gissar jag, tunnas ut och höjas.

Nu när jag lyssnar en stund efteråt så tycker jag nog inte det här var så illa. Ser framåt att kunna mixa i lurar efter en 3-4 månaders träning.

Tack för tips om Phonitor, men jag vill kunna mixa utan någn DSP hokus pokus.

brynolf
    brynolf är inte uppkopplad
    brynolfs avatar
    Senior
    Jag tycker det låter trevligt. Men mixen saknar en fast punkt på nåt vis. Kör du basen i stereo? Testa att köra den i mono, tror den skulle funka bättre som "ankare" då.

Veteran
    Citat Ursprungligen postat av brynolf Visa inlägg
    Jag tycker det låter trevligt. Men mixen saknar en fast punkt på nåt vis. Kör du basen i stereo? Testa att köra den i mono, tror den skulle funka bättre som "ankare" då.
    Bas i mono

brynolf
    brynolf är inte uppkopplad
    brynolfs avatar
    Senior
    Oj, hm... Tja, nåt där nere är det som inte känns centrerat. Kanske lowmid i gitarrer eller nåt.

Veteran
    Det är extrem bredd på gitarrerna.

T11
    T11 är inte uppkopplad
    T11s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    Det är extrem bredd på gitarrerna.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	storgitarr.jpg 
Visningar:	16 
Storlek:	40,7 KB 
Id:	80906

Veteran
    Citat Ursprungligen postat av T11 Visa inlägg
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	storgitarr.jpg 
Visningar:	16 
Storlek:	40,7 KB 
Id:	80906
    Bredd inte storlek...
    Senast redigerat av drloop den 2018-04-16 klockan 08:28.

jCoke
    jCoke är inte uppkopplad
    jCokes avatar
    Veteran
    Jag kör allt i lurarna eftersom monitorerna är obrukbara sent på kvällen då jag har tid för musik. Nu upptäckte jag till min förskräckelse att jag suttit med fel sort för mixning och mastering. Har haft KRK8400 eftersom det är KRK jag också har i monitorer och någon sa till mig att det kan vara bra att ha samma ingenjörer för lurar och högtalare. Utmaningen med lurar är att man måste lära känna dem och referenslyssna på andra system så man vet hur basen ska ligga och hur hi kan bli bättre. Började med gaminglurar som förvanskade ljudet genom att vara basiga osv. Gjorde väl typ 200 låtar i dessa.

Sen gick jag över till mer "sanna" lurar men fattade inte då skillnade på closed eller open, vilket jag nu förstått. KRK har givit mig problem i basen då jag tycker jag oftast fått för mycket bas på referenssystemen. Tror det just beror på att de är stängda och på något sätt blir det interferens i basen så jag upplever det som låg bas i lurarna. Har väl gjort ca 250 låtar med dem och ibland har det varit mycket slitigt att få det rätt.

Idag kom mina nya "öppna" lurar och jag kunde inte låta bli att dra igång studion och lyssna, kunde direkt höra skillnaden och jag tror det kommer bli mycket bra. Gick på ett par AKG K-701.

Så ja det går att mixa och mastra i lurar, det tar bara lite tid att lära sig egenskaperna. Sen är det lätt att överkonsumera reverb osv men det är också sånt man lär sig. De stängda lurarna har jag ju fortfarande nytta av när jag ska spela in med mikrofonen, möjligen får jag också nytta av dem när jag inte mixar och familjen gnäller på ljudet eftersom öppna lurar läcker mer ljud.

För referenslyssning har jag följande (då är låten mixad och mastrad):

Gaminglurar (extremt ljudpåverkande)
    Iphone lurar i Iphone
    Mac Book - inbyggda högtalare
    Bilen

KRK 5 - monitorhögtalare (när så är möjligt använder jag dessa för att snabbt få in low även mixen)

Nu har jag bara lyssnat i iphone lurar men jag tycker du fått ett till mjuk skönt och behagligt ljud. Frågan är vad du vill ha, själv är jag en basjunkie och överdriver den ofta för att få extra djup. Sen går det ju att jobba mer med balansen men du som mixar väljer ju själv vad du vill presentera för lyssnare genom balansen så man måste tänka på vad vill jag att lyssnare ska höra nu. Vill man att sången ska framträda tydligt så måste man jobba på det och kanske använda side-chaining för att få till balansen över hela låten eller jobba med automatisering av gain. Jag är ofta lat och gör två eller fler spår med olika volym på det jag tycker är viktigaste och få till balansen i alla partier.
    Kämpa på!

Volantiz
    Volantizs avatar
    Vintage
    Det som låter rum är nog min M/S processning av gitarrerna, tog kanske i lite mycket där. Finns inte mycket rum förutom det naturliga på trummorna.
    Mixen är ändå absolut inte för bred. Jag skulle t om vilja ha leadgitarren mer bort från centrum.

Sången är lite tjock mellan 200-500 gissar jag, tunnas ut och höjas.
    Japp, det tror jag på!
    Samtidigt så känns mixen lite tunn däromkring. Testa gärna att gaina elbasen lite.. för den känns lite för klen just nu.

Nu när jag lyssnar en stund efteråt så tycker jag nog inte det här var så illa. Ser framåt att kunna mixa i lurar efter en 3-4 månaders träning.
    Eller hur! Och jo, det är fler och fler som både mixar och mastrar med lurar

men jag vill kunna mixa utan någn DSP hokus pokus.
    Varför då? T ex Flux HEar eller GoodHertz CanOpener kan göra underverk. Det här skulle jag nog säga är en av orsakerna till att fler och fler börjat jobba med lurar.

oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    En svårighet med mixning i hörlurar kan vara att man undviker hårdpanorering till vänster eller höger eller extrem stereoseparation. Är det något man kommer undan med de där sakerna som gör underverk, Volantiz? Vad annat gör de?

Volantiz
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    En svårighet med mixning i hörlurar kan vara att man undviker hårdpanorering till vänster eller höger eller extrem stereoseparation. Är det något man kommer undan med de där sakerna som gör underverk, Volantiz? Vad annat gör de?
    Just det är det främsta problemet som de kan lösa. Det finns ett gäng olika och alla har lite olika features.

flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

Veteran
    Intressant tråd. Jag tvingas också under nuvarande omständigheter att lösa det mesta med lurar. Tycker det funkar ok, men ibland blir det helt off.
    Slog till på CanOpener efter Volantiz nämnde dem här och jäklar vad bra det funkade för mig! Med denna och lurar så upplever jag materialet såsom jag gör med monitorer. Bra tips!

Sen kan man ju undra när skiftet går mot att mixa/mastra enbart för lurar, brytpunkten borde ju nåtts nu, mer lyssnar via lurar än högtalare. Jag kommer likväl mixa/mastra för lyssning på system, då det är så jag lyssnar på musik, än lurar, men vill man ge vad konsumenten vill ha idag så kanske det inte är rätt väg? Historiskt så har ju det rört sig framåt s.a.s

Kanske lite OT men intressant tycker jag.

RK1
    RK1 är inte uppkopplad

Börjar bli varm i kläderna
    Iphonelurar forever! Ns10 för pappor... /mammor (edit)

itsalwaysyou
    itsalwaysyou är inte uppkopplad

Börjar bli varm i kläderna
    Jag tycker det låter jättebra. Visst låter CLAs annorlunda och rätt snygg med de panorerade körerna med mera. Men jättebra jobbat!

Jag kan tänka mig att göra mixen lite skitigare på nåt sätt. CLAs är ju väldigt slick och amerikansk och jag associerar till Nashville. Kanske lite Ethan Johns?

https://open.spotify.com/track/3qq5H...TO2JAf80meTMjg

Eller

https://open.spotify.com/track/0lngU...Tf25zPmjYsYdwg

oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av flussmedel Visa inlägg
    Sen kan man ju undra när skiftet går mot att mixa/mastra enbart för lurar, brytpunkten borde ju nåtts nu, mer lyssnar via lurar än högtalare. Jag kommer likväl mixa/mastra för lyssning på system, då det är så jag lyssnar på musik, än lurar, men vill man ge vad konsumenten vill ha idag så kanske det inte är rätt väg? Historiskt så har ju det rört sig framåt s.a.s
    Om man har i bakhuvudet att folk eventuellt kommer vilja lyssna i lurar så mixar man väl därefter. Med konsekvens att man undviker extrempanoreringar som kittlar i öronen.

Å andra sidan är det väl lite genre-avhängigt. I metal är det mycket vanligt att lägga in partier med solo gitarr enbart i ena kanalen. Det låter definitivt oävet i lurar, men passar liksom in i estetiken med saker som går på tvären och är lite taggiga.

Om man har för vana att lyssna på allt möjligt i lurar så får man ju också lyssnarreferenser för hur man ska mixa, så det med stereohanteringen borde mest vara en vanesak.

Volantiz
    Volantizs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av flussmedel Visa inlägg
    Varför mixa mot lurar? Ett problem där är att lurar låter så otroligt olika. Det blir i stort sett omöjligt att göra något mer generellt än att helt enkelt försöka få det att låta så bra som möjligt till ALLT (då även högtalare). En bra mix + master på ett bra arr låter bra var man än lyssnar.

Liknande ämnen

1. Hörlurar att mixa i
    Av Jony i forum Inspelning
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2007-09-04, 11:23
  2. Mixa med hörlurar?
    Av joresten i forum Mixning & mastring
    Svar: 43
    Senaste inlägg: 2006-11-15, 16:20
  3. Mixa med hörlurar ?
    Av Haplo i forum Allmänt om musik
    Svar: 12