Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Har din 909 trasiga LEDs?

dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran

Har din 909 trasiga LEDs?

Hej,

Jag tror mig ha upptäckt att problemen med LEDs på vissa 909:or beror på att det är något problem med timingen på LED-drivningen och att detta orsakas av att OS:et är uppgraderat till V4 vilket görs för att fixa midi synken.

Det finns fler som har haft detta problem, https://www.gearslutz.com/board/elec...ght-issue.html

Om ni har en 909 så kan ni hjälpa mig med lite data, detta är texten jag postat i div grupper:

Tr-909 LED troubles connected to V4 OS upgrade?

Two friends have reported that they have some LEDs on their 909's stuck or not working and when I took one apart I didn't find any faults. I did some googling and found this gearslutz post from 2012 mentioning this exact problem probably being related to V4 upgrades.
    https://www.gearslutz.com/board/elec...ght-issue.html

It also seems like many people use the 909 in a way that doesn't lead them to realize that it is even a fault, it might have been that way since they got it!
    It might be a timing issue with the LED matrix driving but we need to dig into this some more I think.
    I don't have my own upgraded 909 at home right now but I think I'm on to someting here and I need your help to get some data!

So please post your serial number, and if you have one upgraded to V4 OS check if the LED's are working!
    If you think you have a factory V4 please not that too!

You do that by holding Track1 when powering up the machine, Step LED 1 to 4 will light up to show you the version.

Version 1 i s the one most people seem to have and it has issues with midi clock data.

If you get a 2 or a 3 you have an odd one that I would like to see!

Version 4 is the one with fixed midi timing that seems to cause issues with the LEDs on some units.

The one I have here at the moment is #438207,Tempo, C/M and TS not working, Back and Forward lit constantly.
    Senast redigerat av dar303 den 2018-04-16 klockan 11:08.

dar303
    dar303 är inte uppkopplad
    dar303s avatar
    Veteran
    Ändrade titeln.
    Ni får gärna kolla vilken OS-version er 909 har och kolla om ni har några LED-problem samt ange serienummer (om ni vill, de 3-4 första räcker.)

Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Moderator
    Nr: 381512, v1, inga problem med LED eller midi.

Bortsett att den alltid startar upp i omni och glömmer kanalerna man valt. Fixar v4 detta med?

På vilket sätt skulle inte midiclock funka?

Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad
    Ƶl8Rs avatar
    Moderator
    Är det inte bara att den inte startar mitt i utan alltid från ett...eller nåt sånt.. inte själva synk?

Blackroom
    Blackroom är inte uppkopplad
    Blackrooms avatar
    Veteran
    [TRAMS]
    Somliga går med trasiga leds, säg vad beror det på?
    [/TRAMS]

Liknande ämnen

1. Juno 2 - to led or not to led
    Av my03 i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-04-13, 17:43
  2. 909 + 808 problem
    Av ulv i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-12-27, 13:35
  3. Roland 909 problem?
    Av Borderroad10 i forum Syntar, samplers & sånt