Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 68

Ämne: Hur Prince dog

  1. #1
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran

    Hur Prince dog

    Fentanyl.

    "Läckt rapport: Prince dog av skyhöga droghalter
    3 mikrogram är dödligt – hade 67,8 mikrogram i blodet"

    https://www.aftonbladet.se/nojesblad...oga-droghalter

    Se så det kan gå när man blir för uppskattad. Han var visst väldigt egen, och inte oväntat religiös, också.

    (om det är fel forum eller redan tagits upp så, admin, tryck på Delete)

  2. #2
    Hugo Hasslo
    Hugo Hasslo är inte uppkopplad
    Hugo Hasslos avatar
    Veteran
    SVD skrev en intressant artikel om ämnet också.

    https://www.svd.se/familjeforetaget-...tjanade-multum

  3. #3
    Peter70
    Peter70 är inte uppkopplad
    Peter70s avatar
    Veteran
    Han levde med allvarliga höftsmärtor många år och hade det som smärtlindring. Sensationspressen vill såklart ha det till något annat.

  4. #4
    T11
    T11 är inte uppkopplad
    T11s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Peter70 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Han levde med allvarliga höftsmärtor många år och hade det som smärtlindring. Sensationspressen vill såklart ha det till något annat.
    Mmm, medhåll på den!

    Ogillade starkt att 'Janne' inte kunde låta bli att göra en så pass allvarlig sak till hans egen personliga skämtstund.

    Med sorg att vi - precis som amerikanarna - börjat frångå distinktionen mellan droger och medicin.

    DN sköter det lite bättre:
    https://www.dn.se/kultur-noje/prince...alt-i-kroppen/

    Men vad är nyheten, är det själva mängden som är 'det nya'? Varför tar det isf hela två år att presentera det?

    --------------

    En sak som jag känt ända sen grammygalan 2015 där han höll sitt berömda 'Black lives matter'-tal är att det förvisso var han men samtidigt någon jag inte alls kände igen. Den där enorma urkraften och lystern - som bara Prince alltid haft - plötsligt borta.
    -"Vem är det där?" tänkte jag.
    Därför mår jag alltid lite dåligt när jag ser Prince-bilder från den eran och framåt.

    I nedanstående intervju fick jag nyligen äntligen höra någon annan beskriva exakt samma känsla, och ingen mindre än självaste Susannah Melvoin (Wendy's tvillingsyrra och Prince flickvän 84-86. Även förlovade.)

    (Just detta berörs mellan 1h13min-1h17min när hon börjar prata om nödlandningen i Moline den 15 april 2016, 6 dagar före hans död.)

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Susannah-Melvoin.jpg 
Visningar:	33 
Storlek:	153,2 KB 
Id:	80642

    https://art19.com/shows/toure-show/e...6-00351e7ac327

    Ladda hem hela intervjun som mp3

    Prince was like the God of love and sex but what was it like to date him? Susannah Melvoin talks about how great it was at times and how hard it was at times. This is a roller coaster emotional ep that’ll show you a side of Prince you’ve never seen before. I met Susannah after my book I Would Die 4 U: Why Prince Became An Icon and she’s become a good friend and here she tells all the stories.

    Toure Show Ep 14
    "Susannah Melvoin—“On Loving And Almost Marrying Prince”
    Host & Writer: Toure
    Producer: Chris Colbert and Matt Ford
    The House: Cadence 13
    Length: 1:28:21
    Senast redigerat av T11 den 2018-03-27 klockan 19:12.

  5. #5
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Ett av många offer i opioid epidemin i USA och läkemedlen är på frammarsch i Sverige medan Läkemedelsindustrin fyller sina bankkonton

  6. #6
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Jag vet inte vad det är som är så konstigt. Han var narkoman precis som vilken annan narkoman som helst bara att han var rik och känd och förmodligen kunde hålla sig fräschare längre. Sen är det ju oerhört vanligt att narkomaner börjat med just opiater mot smärta och sen är man fast. Problemet med rika narkomaner som MJ och Prince är ju att de i princip har egna läkare som snarare gör som de säger än att de lyssnar på råd. Baksidan av kändisskap och pengar.

  7. #7
    T11
    T11 är inte uppkopplad
    T11s avatar
    Veteran
    Det är en jävla skillnad. Läs på rejält om Prince innan du uttalar dig tack!
    O vv jfr inte honom med en peddo lr m narkomaner!

    (Du Emu brukar ju skriva bara för att provocera och ditt inlägg var definitivt inget undantag från det.
    Radera du din otrevliga provokation så raderar jag min otrevliga tillrättavisning.)
    Senast redigerat av T11 den 2018-03-27 klockan 18:59.

  8. #8
    tinybox
    tinybox är inte uppkopplad
    tinyboxs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag vet inte vad det är som är så konstigt. Han var narkoman precis som vilken annan narkoman som helst bara att han var rik och känd och förmodligen kunde hålla sig fräschare längre. Sen är det ju oerhört vanligt att narkomaner börjat med just opiater mot smärta och sen är man fast. Problemet med rika narkomaner som MJ och Prince är ju att de i princip har egna läkare som snarare gör som de säger än att de lyssnar på råd. Baksidan av kändisskap och pengar.
    This!

  9. #9
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag vet inte vad det är som är så konstigt. Han var narkoman precis som vilken annan narkoman som helst bara att han var rik och känd och förmodligen kunde hålla sig fräschare längre. Sen är det ju oerhört vanligt att narkomaner börjat med just opiater mot smärta och sen är man fast. Problemet med rika narkomaner som MJ och Prince är ju att de i princip har egna läkare som snarare gör som de säger än att de lyssnar på råd. Baksidan av kändisskap och pengar.
    Mycket som inte håller ihop i den analysen Prince var ingen regelrätt narkoman utan en läkemedelsmissbrukande workaholic. Tragiskt nog så skulle han träffa läkare som skulle hjälpa honom med hans missbruk bara dagar från när han dog.

  10. #10
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av T11 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är en jävla skillnad. Läs på rejält om Prince innan du uttalar dig tack!
    O vv jfr inte honom med en peddo lr m narkomaner!
    Du menar alltså att Prince inte var beroende av smärtstillande läkemedel.. som i detta fall fentanyl? Jag har svårt att se vad som är provocerande.?

  11. #11
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Mycket som inte håller ihop i den analysen Prince var ingen regelrätt narkoman utan en läkemedelsmissbrukande workaholic. Tragiskt nog så skulle han träffa läkare som skulle hjälpa honom med hans missbruk bara dagar från när han dog.
    "Narkomani innebär ett artificiellt behov av narkotiska preparat – sederande ämnen – såsom bensodiazepiner och opiater, eller ett missbruk av sådana ämnen (substansmissbruk). En person som utvecklat narkomani kallas narkoman" (Wikipedia)

    Läkemedelsmissbruk = Narkomani

    Vad är fel i min analys?

  12. #12
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    "Narkomani innebär ett artificiellt behov av narkotiska preparat – sederande ämnen – såsom bensodiazepiner och opiater, eller ett missbruk av sådana ämnen (substansmissbruk). En person som utvecklat narkomani kallas narkoman" (Wikipedia)

    Läkemedelsmissbruk = Narkomani

    Vad är fel i min analys?
    Det mesta.
    Prince hade knappast ett artificiellt behov av starka smärtstillande. Han hade ruggigt ont i sina höfter efter att ha hoppat ned på scen från höga höjder i typ 30 år. Han behövde smärtstillande! Tyvärr tog han fel sort.

  13. #13
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det mesta.
    Prince hade knappast ett artificiellt behov av starka smärtstillande. Han hade ruggigt ont i sina höfter efter att ha hoppat ned på scen från höga höjder i typ 30 år. Han behövde smärtstillande! Tyvärr tog han fel sort.
    Du får nog läsa på lite hur opiater eller syntetiska ersättare för dessa fungerar gällande vanebildning osv..osv.

  14. #14
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du får nog läsa på lite hur opiater eller syntetiska ersättare för dessa fungerar gällande vanebildning osv..osv.
    Du har inte möjlighet att berätta istället? Eller ge en bra länk?

  15. #15
    godscent
    godscent är inte uppkopplad
    godscents avatar
    Veteran
    Tycker Emu har en valid point. Varför skulle det kallas något annat än ett missbruk när en, i många fall, aktad artist som Prince blir hooked på en smärtstillande och tar en överdos än när en "vanlig" husfru/kontorsarbetare/whathaveyou gör det. Det är lika lätt att trilla dit oavsett vilket samhällsskikt du befinner dig. Många som har väldigt ont efter arbetsskador osv som får tramadol eller fentanyl, likaså många som fastnar i ett beroende. Det är mänskligt och inte något som smutsar ner, i detta fallet, Prince på något sätt. Tycker jag.

  16. #16
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av godscent Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tycker Emu har en valid point. Varför skulle det kallas något annat än ett missbruk när en, i många fall, aktad artist som Prince blir hooked på en smärtstillande och tar en överdos än när en "vanlig" husfru/kontorsarbetare/whathaveyou gör det. Det är lika lätt att trilla dit oavsett vilket samhällsskikt du befinner dig. Många som har väldigt ont efter arbetsskador osv som får tramadol eller fentanyl, likaså många som fastnar i ett beroende. Det är mänskligt och inte något som smutsar ner, i detta fallet, Prince på något sätt. Tycker jag.
    +1

  17. #17
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av godscent Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tycker Emu har en valid point. Varför skulle det kallas något annat än ett missbruk när en, i många fall, aktad artist som Prince blir hooked på en smärtstillande och tar en överdos än när en "vanlig" husfru/kontorsarbetare/whathaveyou gör det. Det är lika lätt att trilla dit oavsett vilket samhällsskikt du befinner dig. Många som har väldigt ont efter arbetsskador osv som får tramadol eller fentanyl, likaså många som fastnar i ett beroende. Det är mänskligt och inte något som smutsar ner, i detta fallet, Prince på något sätt. Tycker jag.
    Emu skrev dock "Han var narkoman precis som vilken annan narkoman som helst" Vilket troligtvis inte stämmer. De flesta narkomaner tar droger för ruset. Prince gjorde det av andra skäl kontinuerliga smärtor. Tyvärr så var han Jehovas vittne vilket innebar att han inte fick eller ville operera sina höfter.

  18. #18
    T11
    T11 är inte uppkopplad
    T11s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Emu skrev dock "Han var narkoman precis som vilken annan narkoman som helst" Vilket troligtvis inte stämmer. De flesta narkomaner tar droger för ruset. Prince gjorde det av andra skäl. Tyvärr så var han Jehovas vittne vilket innebar att han inte fick eller ville operera sina höfter.
    THIS! x 100000000000000000000

  19. #19
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Nej Prince är ju människa precis som oss andra och det är ju precis lika tragiskt. Det som jag just tycker är extra tragiskt är ju att just deras kändisskap skapar en bubbla som gör att många kring dom inte vågar säga något eller som läkare säga i från.

  20. #20
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det mesta.
    Prince hade knappast ett artificiellt behov av starka smärtstillande. Han hade ruggigt ont i sina höfter efter att ha hoppat ned på scen från höga höjder i typ 30 år. Han behövde smärtstillande! Tyvärr tog han fel sort.
    för att få lite mer insikt/distans kanske du behöver förstå att fentanyl är en drog/läkemedel som är ca 100 ggr starkare än heroin...

  21. #21
    mono
    mono är inte uppkopplad

    Avstängd på egen begäran
    riktigt, riktigt tragiskt hur som

  22. #22
    godscent
    godscent är inte uppkopplad
    godscents avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Emu skrev dock "Han var narkoman precis som vilken annan narkoman som helst" Vilket troligtvis inte stämmer. De flesta narkomaner tar droger för ruset. Prince gjorde det av andra skäl. Tyvärr så var han Jehovas vittne vilket innebar att han inte fick eller ville operera sina höfter.
    Men är en narkoman endast den som tar droger för att få ett rus? Eller kan det tänkas vara så att den som tog det från början för att lindra smärta, men som sedemera blev hooked på det också är en narkoman? Jag vill inte alls basha Prince, han var en grym låtskrivare och instrumentalist! Tycker ändå att en måste se missbruk som missbruk, inte vem som har hamnat i det. Klassikern "alkoholister är de som sitter på parkbänkar, bråkar och pissar på sig" när det är en liten procent av de alkoholister vi har i Sverige.

  23. #23
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Emu skrev dock "Han var narkoman precis som vilken annan narkoman som helst" Vilket troligtvis inte stämmer. De flesta narkomaner tar droger för ruset. Prince gjorde det av andra skäl kontinuerliga smärtor. Tyvärr så var han Jehovas vittne vilket innebar att han inte fick eller ville operera sina höfter.
    Nej det största och mest omfattande missbruket är just läkemedelsmissbruk vilket ofta bottnar i att man just börjat med något smärtstillande efter operation osv... ruset får du på köpet och just opiats och andra liknande medel har just effekten att de dövar smärta och ger ett trevligt rus... du behöver dock rätt snabbt högre doser för att uppnå båda och rusgraden minskar och snart tar du saker inte bara för att känna rus utan för att du blir livrädd för avtändningen och den extra smärta du kommer känna... för den smärta du upplever då är betydligt värre än den du kände innan du tog preparaten i fråga...jus starkare och ju längre tid ju värre....det finns många sidor av en beroendeproblematik.....ruset är ofta det minsta problemet.

  24. #24
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tyvärr så var han Jehovas vittne vilket innebar att han inte fick eller ville operera sina höfter.
    Även vittnen för undergå kirurgisk behandling. Det är mottagandet av blod (andras eller eget lagrat) som är problemet utifrån deras bibeltolkning.

    Sedan är alltihop djupt tragiskt såklart, men bara för att man beundrar en artist så måste man vara öppen för att vederbörande var/är/kan ha varit en missbrukare. Jag har massor av skivor med artister jag respekterar djupt, men som har ett leverne jag inte gillar eller t o m avskyr. Jag finner inte det så märkligt faktiskt.

  25. #25
    deleted user
    Prince var en grym artist och dog alldeles för tidigt. Men tycker det är osmakligt att försvara och glorifiera drogmissbruk. Att han hade förstörda höfter är inget snack men det är det många som har o de varken behöver och får inte fentanyl för det.

  26. #26
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Ja, exakt hur många extremt talangfulla artister har dött pga heroin?

    Med tanke på hur extremt trevligt morfinrus är - är det konstigt att fler inte dör av det här hemma. Är väl fortfarande en "dyr" och farlig drog som party-knarkarna kanske skyr. Jag tror tyvärr det kommer bli som USA här om inte allt för lång tid.

    (nä, knarkar inte - har bara erfarenhet av uppvak efter operationer; man mår sällan bättre än då )

  27. #27
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av mono Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    för att få lite mer insikt/distans kanske du behöver förstå att fentanyl är en drog/läkemedel som är ca 100 ggr starkare än heroin...
    Det där säger ju inte mycket eftersom fentanyl tas som utspädda tabletter medan heroin injiceras mer koncentrerat.

  28. #28
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av Axxe Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Prince var en grym artist och dog alldeles för tidigt. Men tycker det är osmakligt att försvara och glorifiera drogmissbruk. Att han hade förstörda höfter är inget snack men det är det många som har o de varken behöver och får inte fentanyl för det.
    Vem glorifierar och försvarar drogmissbruk?

  29. #29
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej Prince är ju människa precis som oss andra och det är ju precis lika tragiskt. Det som jag just tycker är extra tragiskt är ju att just deras kändisskap skapar en bubbla som gör att många kring dom inte vågar säga något eller som läkare säga i från.
    Fast i Prince fall så var han och hans vänner medvetna om problemet och behandling var ju på gång bara dagar efter hans död.

  30. #30
    Peter70
    Peter70 är inte uppkopplad
    Peter70s avatar
    Veteran
    Det som blir så beklämmande med beskrivningen av Prince som narkoman är att det svärtar ner det som borde dominera bilden av honom som ett av få äkta genier som var extremt noga med att ingen han arbetade med skulle nyttja droger och själv knappt drack en droppe alkohol och åt extremt hälsosamt. Sedan gjorde såklart ett hårt liv med extremt lite sömn, ständigt arbete med ofta flera två till tretimmarskonserter per dag, repetitioner eller studioarbete, dansande och hoppande i spagat med höga klackar sedan tidiga tonåren att hans kropp till slut tog slut. Självklart var det inget normalt liv och att han fick problem med läkemedel i slutet av livet är bara så jävla tragiskt.

    För de som bryr sig mer om artisten och musikern Prince (än det rätt sjaskiga som diskuteras här) kan jag varmt rekommendera de många, många timmar av intervjuer med framförallt musiker och ljudtekniker han arbetat med och som The Prince Podcast sänt de senaste åren. Superskönt att lära känna hans musik genom de som arbetat med honom och dessutom slippa höra massa skvaller och spekulationer om hans privatliv.
    Senast redigerat av Peter70 den 2018-03-28 klockan 00:29.

  31. #31
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Peter70 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det som blir så beklämmande med beskrivningen av Prince som narkoman är att det svärtar ner det som borde dominera bilden av honom som ett av få äkta genier som var extremt noga med att ingen han arbetade med skulle nyttja droger och själv knappt drack en droppe alkohol och åt extremt hälsosamt. Sedan gjorde såklart ett hårt liv med extremt lite sömn, ständigt arbete med ofta flera två till tretimmarskonserter per dag, repetitioner eller studioarbete, dansande och hoppande i spagat med höga klackar sedan tidiga tonåren att hans kropp till slut tog slut. Självklart var det inget normalt liv och att han fick problem med läkemedel i slutet av livet är bara så jävla tragiskt.

    För de som bryr sig mer om artisten och musikern Prince (än det rätt sjaskiga som diskuteras här) kan jag varmt rekommendera de många, många timmar av intervjuer med framförallt musiker och ljudtekniker han arbetat med och som The Prince Podcast sänt de senaste åren. Superskönt att lära känna hans musik genom de som arbetat med honom och dessutom slippa höra massa skvaller och spekulationer om hans privatliv.
    Nu får väl var och en tolka och ha en åsikt om Prince gärning och eventuella geni osv. MEN det är just det som var roten i mitt inlägg att det finns ingenting som "svärtar ner" Prince för att han var narkoman utan just hur skevt det är att samhället stigmatiserar människor som har den problematiken. Det finns ingen sjaskigt utan bara mänsklighet.

    Varför inte bara se.. att vi alla är lika fattiga som rika genier som medelmåttor. En Narkoman är inte en smutsig pelle som springer på plattan utan kan lika gärna vara hemmafrun djursholm eller hårdarbetande Läkaren likväl som trebarnsmamman från Farsta som går på gatan likväl som Prince.

    Om Prince kan vara ett ansikte som bryter stigmatiseringen och utfrysningen av människor med narkotikaproblem så är det ju han sista stora gärning. För Prince var förutom hårjobbande geni..osv..osv.. även narkoman per definition.
    Senast redigerat av Ƶl8R den 2018-04-26 klockan 00:41.

  32. #32
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Bra skrivet EMU

  33. #33
    T11
    T11 är inte uppkopplad
    T11s avatar
    Veteran
    Jag har de senaste två åren verkligen grottat ner mig i allt om Prince som jag kommit över.
    Säkert 10 olika intervjuer med bara Susan Rogers.
    Timslånga videoklipp/podcasts, metervis med artiklar, TV-dokumentärer, radio osv. För att inte snacka om alla liveshower.
    Sheila E, The Time/Original 7ven, Jam/Lewis, Revolution, Wendy & Lisa, The Family/fDeluxe, Dez Dickerson, Alan Leeds, Eric Leeds, Dr Fink, Bobby Z, David Z, NPG, Martika, Jill Jones, Vanity, Apollonia, Tyka, André Cymone, Andy Allo, 3rdeyegirl, Janelle Monáe, Judith Hill The Bangles, Brown Mark, Larry Graham, Mayte Garcia, Sheena Easton, Kate Bush, Madonna, Chris Moon, Owen Husney, Pepe Willie, Chaka Khan etc etc.

    INGEN har sett Prince ta droger. Susannah berättade att han kunde ta nån liten drink, men aldrig storfesta eller supa.
    Tvärtom så har både Leeds och Susan vittnat om att han alltid satt kvar och fortsatte studiosessioner/repetitioner/inspelningar medan vissa andra (några namn nämndes aldrig) gick ut och rökte på etc.

    Därtill så på frågan om 'vem var Prince egentligen?' så svarade Susan att allt finns i hans texter:
    - "The reason why my voice is so clear is there's no smack in my brain"
    - "I'm over 30 and I don't smoke weed"
    - "Yellow smiley offers me X, like he's drinking 7UP, I'd rather drink six razer blades, razer blades from a paper cup"

    Han både sjöng och talade ofta MOT droger (Sign 'O' The Times, Pop Life m.fl). Tog stolthet i att han var nykter och vegan.

    Ett liveklipp (James Brown) är den enda gång jag sett honom berusad, och i en minifilm fr 1982 (The Second Coming) så ser han lite rödögd ut (måste iofs inte vara sprit lr droger - kan vara nåt annat - men jag har alltid undrat).
    Sen var det då som sagt 2015 på grammygalan där han inte ser frisk ut längre.

    Visst, det står en fritt att klumpa ihop en läkemedelsberoende med pundar-Conny på plattan.
    Men det har ingenting med verkligheten att göra.
    Stigmatiseringen uppstår snarare när man försöker klumpa ihop de två helt olika fenomenen.
    Med ovanstående beskrivning så passar väl nästan två miljoner svenskar in på den.
    Vilket ruttet knarkarland vi lever i huuuh....?

    Ordet narkoman är oerhört laddat precis som pundare, skjutare, tjackis, knarkare osv.
    Så som ordet vanligtvis används så stämmer det snarare in på folk som Christer Pettersson, Kurt Cobain, Jimi Hendrix, Janis Joplin, Amy Winehouse m.fl. Den tydliga distinktionen har vi, så länge jag kan komma ihåg, alltid gjort och av en god orsak.
    Nämligen den att testa droger för skojs skull, testa för 'akademisk syfte', få inspiration till skapande, se roliga färger/hallucinationer, känna sig hög och snurrig m.m. INTE är att likställa med dom stackare som bara måste få bort sin hemska smärta. Det är en miiiilsvid skillnad.

    Dessutom så var Prince tabletter felmärkta med hydrocodone.

    Såg honom live två ggr. Ena turnén så gjorde han just det där som man undrar om det var så sunt för ben/höfter, nämligen att dansa på ett tre meter högt podie, i sina högklackar, för att sen hoppa upp i split 1-1,5 meter för att till slut landa på scengolvet. (Dvs runt 4 meter fritt fall!) Inte sällan med en spagat direkt efter. Kom då ihåg att hans turnéer var långa, showerna var långa. Efter gigget så körde han sina infamous secret after shows på nån klubb - och sen därifrån gärna till en inspelningsstudio. Tror det var Alan Leeds som berättade om ett 96 timmars inspelningspass - där musiker o producenter fick avlösa varann medan Prince bara fortsatte skapa. Räknar man in alla repetitioner, arenashower, late nite gigs och alla Paisley Park-spelningar så skulle det inte förvåna mig om han gjorde över 500 spelningar per år.
    Men just med dom där hoppen/spagaten - där önskar man ju att han hade haft nån rådgivare som kunde varna för de framtida konsekvenserna. Försök sen räkna ut hur många split jumps han gjorde om året

    Sista gången jag såg han göra't så var han nog runt 50 bast. Helt sjukt!

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Prince split5.jpg 
Visningar:	57 
Storlek:	13,6 KB 
Id:	80645 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Prince split7.jpg 
Visningar:	55 
Storlek:	32,9 KB 
Id:	80646 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Prince split8.gif 
Visningar:	54 
Storlek:	908,9 KB 
Id:	80647 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Prince split2.jpg 
Visningar:	47 
Storlek:	15,3 KB 
Id:	80649Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Prince split6.jpg 
Visningar:	41 
Storlek:	13,0 KB 
Id:	80648 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Prince split.jpg 
Visningar:	29 
Storlek:	22,0 KB 
Id:	80650 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Prince split4.jpg 
Visningar:	56 
Storlek:	33,2 KB 
Id:	80651 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Prince split3.jpg 
Visningar:	52 
Storlek:	15,4 KB 
Id:	80652

  34. #34
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Christer Petterson var väl iaf en klassisk blandmissbrukare.

    Jag tror det folk försöker säga om MJ och Prince är att de kunde dölja det för samtliga inklusive närmaste familjen efteesom det bara var lite medicinering av privata doktorn ”på grund av det här tillståndet jag har.”

  35. #35
    segerfalk
    segerfalk är inte uppkopplad
    segerfalks avatar
    Veteran
    Pundar-Conny på plattan har troligtvis även han börjat pga av en dålig själ eller ev. kropp. Precis den stigmatiseringen av narkomaner som Emu pekar på. Är man narkoman enbart om man skaffar droger illegalt? Nej, säger jag. Hallucinogener är inte beroendeframkallande och bör exkluderas från diskussionen. Det är opioder som är boven här.

  36. #36
    Steelberry
    Steelberry är inte uppkopplad
    Steelberrys avatar
    Veteran
    Mina tankar: missbruk är missbruk, oavsett vad det är, läkemedel, illegala droger eller alkohol - en svår situation för vem som än hamnat där, nästan alltid mycket svårt att ta sig ur. Missbruk är att man överdoserar vad det nu än är och man han mycket svårt att kontrollera sitt begär.

    Sedan finns det olika vägar varför man hamnat i missbruk. Är det för att man vill fly en svår livssituation, nyfiken på en konstig fylla, få kreativ inspiration eller för att man får en medicin utskriven av en läkare pga svåra smärtor. I de första 3 anledningarna har man ett val. Man gör ett aktivt beslut att ta en drog man vet riskerar att försätta en i ett beroende och missbruk. Ingen borde idag vara omedveten om riskerna att ta illegala droger, alkohol eller receptbelagda mediciner utan läkares ordinering.

    När man får en medicin utskriven har de flesta nog inte varit lika medvetna om riskerna (fram tills nyligen, opioid krisen i USA). Prince verkar ha tagit ett beslut att inte använda illegala droger så hans missbruk verkar komma ur den fjärde anledningen. Jag tror att det är den distinktionen som EMU inte var helt tydlig med och flera vände sig mot.
    Senast redigerat av Steelberry den 2018-03-29 klockan 10:24.

  37. #37
    Peter70
    Peter70 är inte uppkopplad
    Peter70s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu får väl var och en tolka och ha en åsikt om Prince gärning och eventuella geni osv. MEN det är just det som var roten i mitt inlägg att det finns ingenting som "svärtar ner" Prince för att han var narkoman utan just hur skevt det är att samhället stigmatiserar människor som har den problematiken. Det finns ingen sjaskigt utan bara mänsklighet.

    Varför inte bara se.. att vi alla är lika fattiga som rika genier som medelmåttor. En Narkoman är inte en smutsig pelle som springer på plattan utan kan lika gärna vara hemmafrun djursholm eller hårdarbetande Läkaren likväl som trebarnsmamman från Farsta som går på gatan likväl som Prince.

    Om Prince kan vara ett ansikte som bryter stigmatiseringen och utfrysningen av människor med narkotikaproblem så är det ju han sista stora gärning. För Prince var förutom hårdobbande geni..osv..osv.. även narkoman per definition.
    Fullt medhåll på detta. Anledningen till att jag reagerade är väl att det finns en tendens till snaskighet i hur framförallt vissa medier väljer att fokusera på detta och försöker definiera honom utifrån deras förväntningar på vad en rockstjärna är eller en vilja att att plocka ner honom från den piedestal han suttit på (titta där, visste väl det, typiskt honom typ...). När man för en mer nyanserad diskussion, som här nu, blir det ju en helt annan sak och såklart toppen om hans öde kan hjälpa till att bryta stigman.

  38. #38
    Nogroove
    Nogroove är inte uppkopplad

    Senior
    Ja, hur dog han egentligen?
    Han dog i en hiss har jag läst. Fullmatad med droger. Och då menar jag verkligen fullmatad. Lär haft en väldig tripp med dom mängderna.
    Framgår ej om hissen gick ner eller upp dock, iaf inte vad jag kunnat utröna i mina efterforskningar.

  39. #39
    T11
    T11 är inte uppkopplad
    T11s avatar
    Veteran
    Han dog i sin egen hiss i sitt hem/studio Paisley Park.
    Fentanyl är kraftigt andningsnedsättande.
    I tron att han tagit en annan medicin och därigenom mångdubblat sin rek fentanyldos så var döden oundviklig.
    Att kvävas till döds är nog bland det sista någon vill. Fyfan!

  40. #40
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av T11 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Han dog i sin egen hiss i sitt hem/studio Paisley Park.
    Fentanyl är kraftigt andningsnedsättande.
    I tron att han tagit en annan medicin och därigenom mångdubblat sin rek fentanyldos så var döden oundviklig.
    Att kvävas till döds är nog bland det sista någon vill. Fyfan!
    Du kan nog vara rätt lugn i att han dog helt lugnt och stilla och förlorade medvetandet i ett euforirus och när hjärta och andningen upphörde så var han redan långt borta. Han dog på det förmodligen mest milda sätt du kan tänka.

    Men sen lite fakta check. I allt jag kan hitta att läsa så står det att enligt rätten så hade han inget legalt recept för de tabletter mm innehållande fentanyl som han hade hemma. Och enligt hans syskon så har han tidigare i livet tagit andra preparat så som kokain för att kunna hålla igång och jobba mm.

    Vad jag kan läsa mig till så vet inte utredarna vem som försett Prince med fentanylen och i och med att några legala recept inte har hittats är det ju svårt att säga att han mångdubblat sin rekommenderade fentanyldos.
    Som det verkar så dog Prince den död som så många Fentanylmissbrukare och heroinister gör av en oavsiktlig överdos. Det finns inga förskönande omskrivningar eller omständigheter kring Prince beroendeproblematik.

    Min Farmor t.ex. hade båda höfterna så labb att hon inte kunde gå hon fick också smärtstillande under många år..och då får man betydligt mindre potenta smärtstillande än de preparat Prince tog. Och hon fastnade inte heller i något beroende trots rätt starka mediciner.
    Av vad jag förstår så opererade ju Prince faktiskt höften 2008 vilket ju åtminstånde då visar att han haft ett kvarstående beroende i åtta år.

  41. #41
    T11
    T11 är inte uppkopplad
    T11s avatar
    Veteran
    Utredning klar: Prince visste inte att han intog fentanyl
    Popikonen Prince trodde att han använde det smärtstillande läkemedlet Vicodin, men pillerna innehöll istället en dödlig dos av fentanyl. Det slår åklagare fast i en två år lång utredning som presenterades under torsdagen.

    Två år har passerat sedan Prince, 57, hittades död i en hiss vid sin musikstudio i Paisley Park i Minnesota. Testsvaren visade att världsartisten dog av en överdos av den morfinliknande smärtmedicinen fentanyl. Nu visar en utredning att Prince inte kände till att han intagit opiodien.

    Förfalskade piller
    Enligt åklagaren trodde Prince att han använde det receptbelagda läkemedlet Vicodin, men pillerna var förfalskade.

    – Med all sannolikhet hade Prince ingen aning om att han tog ett förfalskat piller som kunde döda honom, säger åklagaren Mark Metz, enligt BBC.


    https://www.svt.se/kultur/musik/utre...intog-fentanyl

    https://www.cbsnews.com/video/prosec...-not-fentanyl/
    https://www.cbsnews.com/news/princes...9-live-stream/

  42. #42
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Tråkigt om han trodde sig käka vicodin. Men hur i hela friden fick han då tag i förfalskningar? Tillåt mig att vara lite skeptisk. F ö är vicodin tunga grejer och narkotikaklassat. Det är däremot bra att frågan blev utredd och fallet kom till avslut.

    Notera: Jag skrev inget negativt om Prince artisteri och låtsnickeri.

  43. #43
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Fast det står ju i utredningen "sannolikt" inte visste att han tog tabletter med Fentanyl. Den sannolikheten dras ju ned något i och med att han faktiskt återupplivades från en överdos 6 dagar tidigare. Sannolikt är snarare att han hade en väldigt hög toleranströskel och att skillnaden mellan en och två/flera av de tabletter han tog är så stor att det sannolikt ledde till överdos (åter igen). Det är oerhört svårt att dosera i och med att det är så potent. Men att en van opiatmissbrukare som Prince inte skulle märkt skillnaden i effekt på tabletter redan tidigare, inte minst med tanke på tidigare överdosering är väldigt osannolikt.

    Men oavsett om det handlar om Vicodin eker fenatanyl eller någon annan opiat så hade han inget recept utan det handlade om illegala droger och han hade en långtgående beroende och var narkoman precis som 2 miljoner andra Amerikaner (om vi bara räknar Vicodin).
    Om vi dessutom tänker lite logiskt så är det rätt klart att man snabbt når höga toleransnivåer på Vicodin och därmed är tvungen att ta andra opiater då Vicodin bl.a. innehåller Paracetamol (el annat) som slår ut t.ex. Levern...

    Jag blir lite illa berörd av försöken att försköna eller sätta Prince inom någon särskild parentes pga att han är en känd artist. Det är beklagligt och jag tror man gör både honom och alla missbrukare en stor otjänst.

  44. #44
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tråkigt om han trodde sig käka vicodin. Men hur i hela friden fick han då tag i förfalskningar? Tillåt mig att vara lite skeptisk. F ö är vicodin tunga grejer och narkotikaklassat.
    Du har rätt i att vara skeptisk. Prince hade inga lagliga recept varken på Vicodin eller Fentanyl. Att han hade tabletter med fentanyl i som såg ut som Vicodin handlade nog snarare om att han skulle kunna hålla uppe skenet än att han själv inte hade någon aning. Att hans dealare skulle lurat honom är också högst osannolikt då det inte direkt är bra för affärerna att ta död på sina kunder. Så Prince kände högst sannolikt till vad hans tabletter innehöll. Men det är oerhört svårt att dosera fentanyl pga dess potens så skillnaden mellan vad han vid sin tolerans klarar och vad som är tillräckligt för döden kanske går vid en fjärdedels tablett.... och det är oerhört lätt att överdosera vilket han uppenbarligen gjorde 6 dagar tidigare med senare ursäkt om att han hade influensa (klassiska missbrukar lögner).
    Så Prince råkade ut för det som oerhört många Oxy eller Heroinister mm gör när de kommer i kontakt med fentanyl gör...feldoserar för man har noll koll....inte minst om man redan är påverkad.

  45. #45
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Precis. Skitsorgligt hela grejen.

  46. #46
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    jepp.

  47. #47
    Peter70
    Peter70 är inte uppkopplad
    Peter70s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag blir lite illa berörd av försöken att försköna eller sätta Prince inom någon särskild parentes pga att han är en känd artist. Det är beklagligt och jag tror man gör både honom och alla missbrukare en stor otjänst.
    Och jag blir riktigt illa berörd av spekulationer och gissningar kring människors dödsfall överhuvudtaget. Oavsett om det är Avicii, Prince, Lill-Babs eller en helt vanlig medborgare är det inget som angår någon annan än de närstående, vården och rättsvårdande myndigheter. Att hålla på och gissa och tro i den här sortens frågor som faktiskt inte angår oss uppfattar jag som rätt stötande. Speciellt när man utger sig för att faktiskt sitta inne med något slags facit.

  48. #48
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Den offentlige personen Prince är allmängods. Det är något han skapar själv, mannen , myten, musiken.... och med det följer att han angår var och en.

    Något Facit? Nej men har man en del kunskap om hur droger och missbruk fungerar och logisk slutledningsförmåga av den fakta som presenteras så är det inte så svårt att komma fram till en rätt rimligt slutsats.

    Men om du känner att du blir upprörd över det så kanske du inte skall gå in och läsa och dessutom diskutera i en tråd som just handlar om spekulationer kring Prince död. Det brukar avhjälpa problemet.

  49. #49
    T11
    T11 är inte uppkopplad
    T11s avatar
    Veteran
    enu har bestämt att så här är det, då är det så. med modhatt och envetenhet redigeras trådar för att allt ska bli enligt det. inget vi kan göra. medicin o droger är samma sak, oavsett avsikter så är det samma sak. vi måste bara inställa oss i ledet. emu bestämmer.

    BTW Jag la mkt stort värde i att skriva i den riktiga Prince-tråden på två-årsdagen efter hans frånfälle - för att hedra honom (trots att det handlade om något tragiskt.). Men hen flyttade min kommentar till denna neg-tråd.
    Pissed off är jag nu - respektlöst!!

    Men emu får som han vill, jag har övervägt i flera år att lämna forumet pga honom alena. Det är jävligt nära nu. emu vinner, grattis!

  50. #50
    Peter70
    Peter70 är inte uppkopplad
    Peter70s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den offentlige personen Prince är allmängods. Det är något han skapar själv, mannen , myten, musiken.... och med det följer att han angår var och en.
    Dumheter. Musiker, precis som alla andra, kända som okända har rätt till ett privatliv både före och efter sin död. Det är just den här sortens snaskigheter och skvaller som fått så många att gå under och fastna i diverse skit. Privata angelägenheter är just det, privata, oavsett vem man är.

  51. #51
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    [admod]

    Jag flyttade tråden efter önskemål om att inte hålla på och prata Prince död i den tråden. Jag tyckte det var sunt eftersom den andra ska få handla om en duktig musiker.

  52. #52
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av Peter70 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Dumheter. Musiker, precis som alla andra, kända som okända har rätt till ett privatliv både före och efter sin död. Det är just den här sortens snaskigheter och skvaller som fått så många att gå under och fastna i diverse skit. Privata angelägenheter är just det, privata, oavsett vem man är.
    Visst har dom rätt till ett privatliv men man kan inte kämpa för att bli känd och medveten skapa en myt och kult kring sig och sen bara tro att man kan äta ena sidan av kakan.. det var nog Prince oerhört medveten om.

    Och jag ser definitivt inget "snaskigt" i att diskutera den fakta som media lägger ut kring Prince död. Ser inget "snaskigt" i det överhuvudtaget. Det är en tragedi. Men som jag ser det så vinner man inget på att släta över eller sätta Prince inom någon parentes.
    Genom att visa att han är en vanlig människa som vem som helst så kan man hjälpa andra med samma missbruksproblematik. I USA så är mer än 2miljoner människor beroende av bara Vicodin blandar vi även in annat inte bara opiater mm, så är siffrorna oerhörda.

  53. #53
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av T11 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    . medicin o droger är samma sak, oavsett avsikter så är det samma sak. vi måste bara inställa oss i ledet. emu bestämmer.
    Det är inget jag bestämmer det är bara fakta att en drog är en drog sen kallas den läkemedel om den är godkänd av läkemedelsverket (el motsvarande i andra länder) och förskrivs av läkare.. så som t.ex. Mofin, kodein, fentanyl..osv.
    Dessa läkemedel kan sedan missbrukas av narkomaner och narkoman är man om man är fast i ett drogmissbruk oavsett om det handlar om en föreskriven eller gatuköpt drog.

    Och Prince hade inga legala recept på varken Vicodin eller Fentanyl enligt utredningen så du kan ju själv dra en ganska enkel slutledning av det. Fakta, inget som Emulotta bestämmer.


    Men emu får som han vill, jag har övervägt i flera år att lämna forumet pga honom alena. Det är jävligt nära nu. emu vinner, grattis!
    Ja har du problem med att andra människor har andra åsikter än dig själv och drar andra slutsatser än dig utifrån givna fakta så kanske du skall pausa internet överhuvud taget.

    Ingen kränker dig för att de har annorlunda åsikter kring Prince eller hans död. Ingen kränker dig för att man ogillar Prince eller hans musik. Du kränker dock andra när du mer eller mindre förbjuder dom att ha åsikter i och kring en artist. Prova att diskutera utifrån argument och fakta i stället för en massa emotionella påbud.

    /Ƶl8R, definitivt utan moderatorhatt

  54. #54
    T11
    T11 är inte uppkopplad
    T11s avatar
    Veteran
    Bara en massa BS som vanligt från dig. Inget av vikt. Provokationer, provokationer, provokationer utan substans.
    0 självreflektion, 0 hänsyn, 0 kunskap. Fem googlingsminuter på din egen åsikt, och sen anser du dig ha fakta.

    Men that's it. Grattis ditt mål är härmed nått.
    Jag lämnar 99:an och är endast pga av dig emu.
    Det är nåt allvarligt som inte är rätt i ditt huvud.

    http://www.99musik.se/showthread.php...=1#post2590280

    Jag kommer att sakna er andra här, men emu förtjänar inte min tid/energi och han ger sig aldrig.

    Om emu nån gång lämnar 99:an, så kanske nån vänlig skäl kan kontakta mig så kanske jag kommer tebax.

    Hej då allihopa!

  55. #55
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Det var väl allmänt känt att Prince var pillertrillare såsom Michael Jacksson och Avicii (ångest och smärtstillande). De gör väl dem inte till sämre musiker för det? Dock är det tragiskt att musikbranschen, media och svenne banan kan driva människor till att må så dåligt.
    MEN att vara kändis innebär de facto att man blir sk offentlig person och att även privatlivet hängs ut i viss mån. Sedan är det ju en enorm press att leverera och en enorm tomhet när man inte levererar och därför kan det bli en del tragiska människoöden i artistsvängen.

  56. #56
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Synd att det ska lackas ur såpass att man inte vill vara med längre. Personkult är liksom inte anledning till särbehandling.

    Att göra värdeskillnad på olika personers opiatberoendeproblematik är i grunden rätt cyniskt egentligen. Det är allmän medicinsk sanning att med rätt dosering och ett i övrigt välbeställt liv (hem, mat, rikligt med pengar) kan man leva med opiatmissbruk, hur tragiskt eller olämpligt det kan verka. Tända på/av i en skön fåtölj i ett varmt hus är hälsosammare än att tända på/av i en kall trappuppgång på en kartong i november liksom. Hela grejen med fentanyl är otroligt tragisk dock. I missbrukarleden är det ju överdrivet koncentrerat (vilket i den medicinska användningen är själva fördelen, för det kan ges i extremt små doser på helt nya sätt).

  57. #57
    AonFluX
    AonFluX är inte uppkopplad
    AonFluXs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av T11 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Jag kommer att sakna er andra här, men emu förtjänar inte min tid/energi och han ger sig aldrig.

    Om emu nån gång lämnar 99:an, så kanske nån vänlig skäl kan kontakta mig så kanske jag kommer tebax.

    Hej då allihopa!
    Det är ju just därför block-funktionen finns..

    Detta är sannerligen ett engagerande ämne och då får man nog försöka ha lite tolerans kring att folk inte delar ens åsikter.

  58. #58
    R46.1
    R46.1 är inte uppkopplad
    R46.1s avatar
    Senior
    Från mitt perspektiv som läkare inom beroendevården och psykiatrin, och med ganska stor erfarenhet av patienter med kronisk smärtproblematik som utvecklat ett opiatberoende sekundärt till detta, kan jag bara instämma i det som Emu mfl skriver om. Håller också helt med Ambulansen om att det blir problematiskt att göra en värdering om att en typ av beroendeproblem skulle vara mer försvarbart eller "finare" än en annan. De personer som utvecklar den här typen av problem på grund av smärtproblematik utvecklar precis samma typ av missbrukarbeteenden som andra, och det blir samma typ av lidande för individen och för anhöriga. Och att en musiker utvecklar ett beroendeproblem som till och med leder till hans död förminskar väl inte på något sätt hans musikaliska gärning?

  59. #59
    Ambulansen
    Ambulansen är uppkopplad nu
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Skulle missbruk förringa musiken så blir listan lång på otroliga ikoner som "ska bort" s.a.s. Listan på stilbildare/pionjärer/fantastiska utövare som var/är renlevare blir i jämförelse rätt kort.

    R.I.P: Prince, Charlie Parker, Jimi Hendrix, Janis Joplin, Bud Powell m.f.l.

  60. #60
    Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Japp, men det skall tilläggas att mången mästerverk är skapade under olika former av rus så rent krasst är det ju liiiite musikalisk doping

Liknande ämnen

  1. Svar: 14
    Senaste inlägg: 2018-02-18, 23:07
  2. Hur fa till Rex the Dog-trummor (Akai S900)???
    Av Dalleponken i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2013-11-15, 11:54
  3. Prince tele.....
    Av Topsymusic i forum Stränginstrument
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-07-14, 23:24
  4. Prince
    Av en David i forum Skivor & artister
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2009-07-11, 23:41
  5. Prince Unplugged...
    Av Dx200 i forum Skivor & artister
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-08-23, 12:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •