Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Tips på preamp?

  1. #1
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran

    Tips på preamp?

    Jag använder en Mackie Onyx mixer kopplad via Firewire till min Mac men jag upplever att jag ofta måste dra upp gain så otroligt mycket för att få till nivåerna från mina mikrofoner och instrument. Jag använder oftast en AudioTechnica AT4030 för mono eller en Röde NT4 för stereo. Båda fantommatas från Mackien. Men jag använder även direktlinade akustiska och elektriska gitarrer och basar och inbygda mickar i andra typer av akustiska instrument som bouzouki, dulcimer mm. Genomgående tycker jag att jag får dra upp gain för mycket på ingången på mixern och börjar därför fundera på en preamp av något slag.

    Vad säger ni erfarna 99:or... tänker jag fel eller är jag på rätt spår. Ge mig så fall gärna rekommendationer i rimlig prisklass som funkar bra med min mixer, för den är jag i övrigt mycket nöjd med.

  2. #2
    gazt
    gazt är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag tycker du tänker rätt. Eftersom du inte skriver ut hur mycket pengar du kan lägga, så är det svårt att veta vad som är rimligt. En billig preamp som låter neutralt och bra är Line Audios 2 mp (http://www.lineaudio.se/2MP.html), att de är svenska är en bonus. Annars är min erfarenhet att Lindell Audio har ett bra pris och bra ljud.

  3. #3
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av biomoib Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad säger ni erfarna 99:or... tänker jag fel eller är jag på rätt spår. Ge mig så fall gärna rekommendationer i rimlig prisklass som funkar bra med min mixer, för den är jag i övrigt mycket nöjd med.
    Om du är nöjd med ljudet och det inte brusar så tror jag inte du vinner något direkt på att skaffa en preamp, den mixer du har är konstruerad så att man ska dra upp gainratten mycket.

  4. #4
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Det var intressant info, El Toro! Vet du eller någon annan möjligen var jag kan läsa lite mer om detta?

    Jag funderade på en Presonus Bluetube DP V2: https://www.thomann.de/se/presonus_bluetube_dp_v2.ht

    Alternativet är exempelvis ART TPS II Tube: https://www.emusic.se/product/39632/...plifier-System

    Förstår jag dig rätt kommer den inte att tillföra min setup någonting? Rätt uppfattat?

  5. #5
    deleted user
    Gain-ratten i mixern är ju en preamp. Har oftast mina på max eller strax under för passiva källor ( bas, gitarr ).

    Det enda du vill med preamp är att förhållandet mellan signal och brus är bra. ( om gain är för låg måste du höja inspelningen i efterhand i din DAW, då höjer du också brusgolvet uppåt )

  6. #6
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Jo, så är det naturligtvis, deleted user. Under den tid jag jobbade på en större inspelningsstudio, någon gång under förra årtusendet, var det "förbjudet" att dra upp ingångsreglarna för mycket på huvudbordet, utan om de var för låg signal användes istället separata preamps av olika typ beroende på källan. Men det är kanske så att mixerdesignen har ändrats en del till de mixrar vi har idag för att fungera OK i hemstudios?

  7. #7
    gazt
    gazt är inte uppkopplad

    Veteran
    biomoib: förutom förhållandet mellan signal och brus så används också många preamps för att färga ljudet, så det beror på vad du är ute efter. Fast om det inte blir brusigt när du höjer upp gainen på ditt Onyx och du inte vill färga ljudet, så finns det väl inget behov av inköp? Personligen har jag precis som du fått lära mig att inte dra upp ingångsreglarna, men min erfarenhet är att det oftast också blir brusigt av att göra det. Sedan är ju preamps något roligt att engagera sig i precis som mikrofoner och synthar

  8. #8
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Lol... du har rätt, gazt! Det är väl därför som båda mina preampförslag ovan har inbygda rörsteg... för att färga ljudet. Det låter för "bra" om våra moderna prylar och Onyz + firewire direkt in i Mac:en blir ju superrent. Jag känner precis som du för att att gräva en del i detta. Ett problem är ju exempelvis att "lina" elgitarr rakt in i mixerbordet och sedan försöka få till ett bra ljud med pluggar eller att istället ha en uppmickad förstärkare. En rörbestyckad preamp kanske räcker?

  9. #9

    Veteran
    Lina en gura in i mixern är en dålig idé eftersom du kommer att tappa diskant för att impedansen är för låg i en linjeingång på en mixer. Du bör använda en högohmiginstrument ingång för att spela in tex elgura.

    Om du bara förstärker en signal med en preamp så är skillnaderna mellan preamps marginella.
    Kör man preamparna hårt låter de olika, men det är dyra distboxar så jag föredrar att dista med nåt annat efteråt som är till för att dista istället för en preamp.

    Ta en lyssning på SOS test från 2012. https://www.soundonsound.com/reviews/pick-preamp-media
    Det man kan säga är att man inte kan säga vilken preamp man spelat in med... allt från Mackie till svindyrt testas...

    Jag har exakt samma upplevelse som SOS artikeln beskriver. Kört trummor med fin fina API preampar för att sedan testa med andra preampar och fått nära nog samma resultat. Först tänkte jag att vilken tur jag hade som kunde köra studions mixerbord istället för att hyra in dyra API preampar. Sedan har det visat sig att de flesta hyggliga preampar låter i princip likadant när det inte distas. Jag vet att det finns många som påstår att preampar färgar men varje gång jag gjort riktiga A/B tester på preamps så är skillnaderna förbluffande små.

    Men gadgets är alltid kul, med allt sagt ovan så har jag iallafall fyra olika preampar jag spelar in med... LOL

    Skall du bara lattja med att dista så köp en Art Tube MP för några 100 lappar. Kör en, jag har en själv, använder Tube MPn jättemycket.

  10. #10

    Veteran
    Reampade en rhodes och klippte mellan tre olika preamps.
    https://soundcloud.com/dabene/3preamps

    Jag tror jag originalfilerna om man vill jämföra sjäv! Det är en Art Tube MP, Focusrite Scarlett och Focusrite Twintrak jag kört med som preamps.

  11. #11
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Tack för ett superintressant inlägg Drloop! Jag ska lyssna på dina exempel efter bästa förmåga och Art ligger väl bra till... ;o)

  12. #12
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Polarn ska sälja en Sontronics Sonora v.1 med dual preamps. Har bara använts sparsamt i hemmiljö:
    https://www.musicradar.com/reviews/t...-preamp-202603

Liknande ämnen

  1. Tips på bra preamp DIY-kit
    Av M i Gbg i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2015-09-28, 05:50
  2. D.I.Y. Kompressor/EQ/Preamp - tips önskas
    Av Bobbski i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-08-30, 11:06
  3. Tips på 8 kanals preamp önskas
    Av deadbeat i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-03-19, 09:06
  4. Tips på rack-preamp?
    Av StudioBrus i forum Inspelning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-08-11, 12:46
  5. tips på bra preamp
    Av Niklas Edstam i forum Inspelning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2003-08-19, 15:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •