Sidan 3 av 5 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 SistaSista
Resultat 121 till 180 av 267

Ämne: Varför är det okej att lura okunniga säljare?

  1. #121
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Funderar på att skriva ett testamente där jag skriver ner värdet på min 303a... råkar av en slump ha ett 303 kvitto på 150$...
    Vem blir lyckligast min änka som enligt marknadspris skulle få 20-25 lax, kanske bränna det på en solsemester eller en lycklig jäkla girig 99a som skulle älska skiten ur maskinen livet ut, kanske till och med göra andra lyckliga i användandet av den

  2. #122
    merics
    merics är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av HZA Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hederlighet skulle väl kunna vara någonslags dygd?
    Finns väl folk som eftersträvar ett dygdigt leverne? Även om de kanske är få
    Ja, hederlighet är en dygd Men finns det hos ts en hierarki av moral? Är börsen mindre omoralisk? Fastighetsmarknaden? Bitcoin? Finns det något som särskiljer musikinstrument från dessa områden?

  3. #123
    merics
    merics är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av beem Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hela tiden. Finns väl hundra vardagsexempel på det, typ att man påpekar att man fått betala för lite i en affär, eller fått en vara två gånger, eller vid beg köp/sälj med frakt osv. Ofta kanske stödda på att man tjänar på det själv i längden, men ändå.
    Jo, det var breda penseldrag. Men min frågeställning är vad som skiljer musikinstrument från andra tillgångsklasser där marknadskrafterna är ett fundament och en självklarhet, vilket tyvärr ofta kan vara ganska långt ifrån det vi kallar hederlighet.

  4. #124
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är här vi människor aldrig kan enas då en persons argument avfärdas av en annan som ogiltiga. Båda åsikterna baserade i den personliga övertygelsen om sin egen insikt och den andres upplevda brist på detsamma.
    Nej där håller jag verkligen inte med. Klart vi människor kan enas och gör det hela tiden. Du själv tillhör ju ett samfund som har en jävla massa medlemmar som delar samma värdegrund.

    Sen kan man inte bara avfärda argument.. det finns vissa logiska lagar och objektiva empiriska förutsättningar ..osv. Vetenskap är ju att just sträva mot objektiv kunskap.

    Sen kan man ju även så som jag ofta gör.. utsätta människors åsikter och värderingar utifrån deras egna moraliska utsagor. Man kan ju liksom prova argument utifrån en grund oavsett om sen sedan grunden är sann eller inte.

  5. #125
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av merics Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, hederlighet är en dygd Men finns det hos ts en hierarki av moral? Är börsen mindre omoralisk? Fastighetsmarknaden? Bitcoin? Finns det något som särskiljer musikinstrument från dessa områden?
    Fast du använder dig ju utav moralisk/omoralisk utifrån vilken utsiktspunkt.. en dygdetik?

  6. #126
    merics
    merics är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast du använder dig ju utav moralisk/omoralisk utifrån vilken utsiktspunkt.. en dygdetik?
    Pretty much!

  7. #127
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av merics Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    vad som skiljer musikinstrument från andra tillgångsklasser där marknadskrafterna är ett fundament och en självklarhet
    Vi pratar väl här om att köpa saker från en privatperson, som inte säljer regelbundet. Skalan som PeterH nämnde högre upp var bra tycker jag. Kommer man över en aktie på avanza i en dipp, good for you, den som sålde är med i spelet.

  8. #128
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Jag bara hoppar in från sidan och drar till med "behandla andra som du själv vill bli behandlad", typ så i denna fråga.

    Om jag sålde något till alldeles fel pris, skulle jag bli mycket tacksam om någon trevlig ringblomma upplyste mig om det.

  9. #129
    merics
    merics är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av beem Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vi pratar väl här om att köpa saker från en privatperson, som inte säljer regelbundet. Skalan som PeterH nämnde högre upp var bra tycker jag. Kommer man över en aktie i en dipp, good for you, den som sålde är med i spelet.
    Vi är väl alla ständigt aktiva i något sorts spel? Att sälja nåt på vend är lika mycket ett spel som att sälja ett innehav av SEB. Jag ser faktiskt ingen större skillnad, annat än att det skjuts till enorma belopp av skattebetalarnas resurser varje gång bankerna har betett sig dåligt, alternativt kraftig inflation som är onämnbar.
    Senast redigerat av merics den 2018-02-21 klockan 21:01.

  10. #130
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av HZA Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tycker att pengar är omoraliskt .
    Att handla med pengar och upprätthålla dess maktfaktor är bara ett sätt att lura de som inte har tillgång till och möjlighet att generera pengar...
    Alternativet?? In Natura??

    Det är nog strikt situationsberoende anser jag. Änka/änkling som är helt bortkommen, då är det självskrivet att man är ärligt och gärna puttar till lite extra.

    Däremot, har grejen defekter, då "kan" det vara annorlunda naturligtvis.

    Till syvende och sist: Låt stå!!

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	olla_fynd.png 
Visningar:	26 
Storlek:	102,2 KB 
Id:	80114

  11. #131
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Edit: Nä förresten, jag har ingen anledning att posta här.

  12. #132
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av my03 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Alternativet?? In Natura??

    Det är nog strikt situationsberoende anser jag. Änka/änkling som är helt bortkommen, då är det självskrivet att man är ärligt och gärna puttar till lite extra.

    Däremot, har grejen defekter, då "kan" det vara annorlunda naturligtvis.

    Till syvende och sist: Låt stå!!

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	olla_fynd.png 
Visningar:	26 
Storlek:	102,2 KB 
Id:	80114
    Ollat är alltid ett fynd

  13. #133
    Peter70
    Peter70 är inte uppkopplad
    Peter70s avatar
    Veteran
    Jag tänker så här.

    Worst case är typ en änka som arbetat som städare på avtalslöst företag och därför lever på kattmat och blodpudding. Efter makens död ber hon barnbarnet lägga ut hennes moogorgel för en femhundring.

    Efter detta ser jag annonsen och måste då förhålla mig till det moraliskt riktiga i att köpa till utsatt pris. Det enda jag vet i det läget är således vad det är för vara och att priset är betydligt mycket mindre än faktiskt marknadsvärde.

    I det läget kan jag endera tänka att det är någon som inte är intresserad av pengar eller vad varan skulle kunna inbringa eller så får jag inse att eftersom jag faktisk inte vet skulle det hypotetiskt kunna vara någon som faktiskt behöver vartenda öre (som ännan exemplet). För mig känns det inte trovärdigt att folk inte vill få rätt värde i de fall vi diskuterar och då blir slutsatsen att det SKULLE kunna vara någon som behöver pengarna.

    Jag har lite svårt att förstå att etiska överväganden inte också borde utsträckas till människor även utanför 99an.

  14. #134
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av kockpit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag bara hoppar in från sidan och drar till med "behandla andra som du själv vill bli behandlad", typ så i denna fråga.

    Om jag sålde något till alldeles fel pris, skulle jag bli mycket tacksam om någon trevlig ringblomma upplyste mig om det.
    Tipsar du konsekvent alla med System 8 nu då så att han inte fyndar av misstag?

  15. #135
    Nogroove
    Nogroove är inte uppkopplad

    Senior
    Men, kan inte dom som tycker det är omoraliskt att köpa för billiga grejer bara låta sin etik få som den vill och helt enkelt glömma en sån annons/köptillfälle då och låta oss skrupelfria fyndare få göra våra klipp ifred? Alla blir nöjda?

  16. #136
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av beem Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vi pratar väl här om att köpa saker från en privatperson, som inte säljer regelbundet. Skalan som PeterH nämnde högre upp var bra tycker jag. Kommer man över en aktie på avanza i en dipp, good for you, den som sålde är med i spelet.
    Den där stackars änkan som köpte övervärderat för sina sista peningar och sålde i panik och lurad av flockbeteende... hon stackarn som inte hade kunskap om hur börsen fungerar...

  17. #137
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Det roligaste ang. börsen va typ när folk på Avanza diskuterade om Cannabis aktier var moraliskt ok

  18. #138
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Vågar jag nämna den 99a som erbjöd sig ta bitcoins som betalning mitt i en hausse. Etiskt rätt att sälja 35 år gammal junk som kan gå sönder imorgon mot nåt som rusar på börsen? Palla springa runt och döma till höger och vänster.

    Äh, säger som Nogroove ovan... och grattis till era fynd!

  19. #139
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av HZA Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det roligaste ang. börsen va typ när folk på Avanza diskuterade om Cannabis aktier var moraliskt ok
    Vad var det roliga?

  20. #140
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Men handen på hjärtat, hur skulle du själv vilja bli behandlad?

    Lite lätt obehagskänsla trots allt, ger det mig, detta moderna egotänk. Men det är väl tidsandan antar jag, som jag har svårt att anpassa mig till. Förbryllad över hur det kunde bli så här även i detta land. Låt oss inte hjälpa varandra, hur skulle världen då se ut.

  21. #141
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad var det roliga?
    Någonstans i att det kan uppstå moralpanik i morallöst land...

    Men som vi diskuterade förut ang. skam det finns väl tankar man tänker och saker man gör och säger för att omvärlden lägger på en moral.

  22. #142
    merics
    merics är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av kockpit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men handen på hjärtat, hur skulle du själv vilja bli behandlad?

    Lite lätt obehagskänsla trots allt, ger det mig, detta moderna egotänk. Men det är väl tidsandan antar jag, som jag har svårt att anpassa mig till. Förbryllad över hur det kunde bli så här även i detta land. Låt oss inte hjälpa varandra, hur skulle världen då se ut.
    Men de flesta här har väl en väldigt human vinkel på hur affärer bör skötas? Jag stack ut hakan i ett hypotetiskt resonemang om vad som möjligtvis skiljer instrumentmarknaden från andra marknader, eller snarare varför det skulle vara en skillnad. Konsensus på 99an verkar ju trots allt vara begreppet hederlighet!

  23. #143
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Men alla affärer har väl en tråd av heder i sig?
    Du vill väl inte lura av någon som du inte vill bli lurad på själv?

    "Inomhus" har en point här.

    Eller är det så ni gör affärer?

  24. #144
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Jepp heder och ära... tänker speciellt på hedern när det gäller sönernas giftemål... så de blir ärbara män till sedesamma kvinnor.

  25. #145
    merics
    merics är inte uppkopplad

    Senior
    Hmm

  26. #146
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Och sen inte säljer syntarna de ärvt av dig för billigt, av rent ointresse? En ren hederssak!

    Man får känna efter från fall till fall. Annat kan man inte göra. Så är det med allt, även på den begagnade syntmarknaden. Försök att inte drabba nån fattig så är det bra. Fynda på!

  27. #147
    Nogroove
    Nogroove är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av janost Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men alla affärer har väl en tråd av heder i sig?
    Du vill väl inte lura av någon som du inte vill bli lurad på själv?

    "Inomhus" har en point här.

    Eller är det så ni gör affärer?
    Hedern ligger väl snarare i att man betalar och sköter affären snyggt och bra och inte i att upplysa säljaren på vend eller blocket att den borde ta betydligt mer för varan jag är intresserad av?

    Här på forumet sätter man ju oftast "99"-pris, men då lurar man alltså resten av världen utanför där samma pryl kostar lite mer för alla andra?
    Nej det anser inte jag.
    Jag säljer tex till släkt och familj billigare än här eller resten av världen med.
    Det hela beror mycket på anknytning till säljaren och var och vem som säljer/köper. Vad är nytt lixom?

  28. #148
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jag köper billiga grejer, sen struntar jag i om det råkar vara en Moog eller en Electone

    Det blandas ju ändå i magen...

  29. #149
    Peter70
    Peter70 är inte uppkopplad
    Peter70s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Nogroove Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hedern ligger väl snarare i att man betalar och sköter affären snyggt och bra och inte i att upplysa säljaren på vend eller blocket att den borde ta betydligt mer för varan jag är intresserad av?
    Eftersom ingen av oss är perfekt borde det väl vara möjligt att hålla två tankar i huvudet samtidigt. Jag har inga problem med att erkänna att jag om tillräckligt bra fynd dök upp möjligen skulle kunna göra ett moraliskt tveksamt köp (även om det möjligen skulle gnaga lite). Samtidigt skulle jag inte ha några problem med att erkänna att det kanske inte var ok och att jag i detta fall gjorde ett avsteg från de moraliska principer jag försöker förhålla mig till. Att överhuvudtaget ha moraliska principer att hålla sig till känns som en bra början. Om man sedan kan försöka följa dem fullt ut är det förstås bra och kan man inte göra det fullt ut visar det bara att man är en människa med fel och brister som alla andra.

  30. #150
    Nogroove
    Nogroove är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Peter70 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Eftersom ingen av oss är perfekt borde det väl vara möjligt att hålla två tankar i huvudet samtidigt. Jag har inga problem med att erkänna att jag om tillräckligt bra fynd dök upp möjligen skulle kunna göra ett moraliskt tveksamt köp (även om det möjligen skulle gnaga lite). Samtidigt skulle jag inte ha några problem med att erkänna att det kanske inte var ok och att jag i detta fall gjorde ett avsteg från de moraliska principer jag försöker förhålla mig till. Att överhuvudtaget ha moraliska principer att hålla sig till känns som en bra början. Om man sedan kan försöka följa dem fullt ut är det förstås bra och kan man inte göra det fullt ut visar det bara att man är en människa med fel och brister som alla andra.
    Skulle du känna samma över ett fyndköp på ebay eller någon udda asiatisk onlinemarket eller utländsk auktionssite?

  31. #151
    janost
    janost är inte uppkopplad

    Avslutat konto
    Jag tycker att köpa över 50år gamla komponenter i en trälåda är suspekt.
    Och att betala mycket pengar för det visar på en okunskap på vad man köper.

    Det är skräp och bara föra att det står Moog på den gör den inte mindre skräp.
    Köp en gammal rörradio och koppla upp den mot spotify?

    Men ni köper vad ni vill, jag bryr mig inte.

  32. #152
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av janost Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tycker att köpa över 50år gamla komponenter i en trälåda är suspekt.
    Och att betala mycket pengar för det visar på en okunskap på vad man köper.

    Det är skräp och bara föra att det står Moog på den gör den inte mindre skräp.
    Köp en gammal rörradio och koppla upp den mot spotify?

    Men ni köper vad ni vill, jag bryr mig inte.
    Det du säger janost är applicerbart på kinesiskt mingporslin, gustavianska möbler, Jaguar e-type osv. Det finns nytt på Ikea och från Kia som fyller samma syfte. Du får tycka vad du vill såklart, men den här tråden handlar om annat. Ditt sätt att såga utan att antyda minsta humor brukar du inte uppskatta när någon kommenterar dina produkter.

    Bara en tanke att ta med på vägen.

  33. #153
    deleted user
    Jag minns när jag var femton. Morsan skjutsade mig till glesbygdens då enda musikhandlare, i bakluckan låg saxofonen och en bas.

    Vi bytte hos musikhandlaren: saxofonen, basen och tretusen emellan för en marshallförstärkare.

    Senare förstod jag att förstärkaren var värd typ noll jämfört med inbytena. ( sax köptes beg för 7000, bas för 2000. Stärkaren kostade typ 2000 ) Så där har vi alltså en musikhandlare som lurade en okunnig mamma och en blåögd son.

    Så arg jag varit! Fantiserat om att åka förbi som äldre och råna stället. Men nej, jag är varken den personen eller den som lurar.

    Ärlighet, vänlighet och kärlek. Det känns bättre i längden.
    Senast redigerat av deleted user den 2018-02-22 klockan 10:12.

  34. #154
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Blir lite beklämd av den här tråden och alla som med mer eller mindre usla argument försvarar rätten till att utnyttja någons okunnighet. Det är naturligt att vilja göra fynd, men försök inte bortförklara det och behandla i den mån ni kan andra som ni själva vill bli behandlade, som några vettiga människor redan påpekat.

    Säga vad man vill om den här individualismen, folk får värna om sin liberala rättighet att utnyttja andra hur mycket de vill, men skippa argumenten, de får er bara att framstå som löjliga.

  35. #155
    deleted user
    Och jag kan säga så här: jag tänker ibland på beem. Köpte modulärt av honom. Han skickade med en multipel extra, och patchkablar.

    Likväl, köpte en dator av en man i förorten. Ganska hård ton från hans sida i mailen. Kom hem till honom. En smal kille långa ögonfransar, hade ett litet pojkrum med prydlig rad av rakvatten vid spegeln, berättade lite om att han ville göra rnbmusik och sålde grejjer för att ha råd med mac. Hade ett midiklav och en gitarr. Farsan låg sjuk i vardagsrummet och hostade så det hördes genom väggen. Jag gav han 5000 jämnt, det gjorde inget att han inte hade växel på 4800 eller vad han ville ha för datorn.

  36. #156
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Nogroove Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men, kan inte dom som tycker det är omoraliskt att köpa för billiga grejer bara låta sin etik få som den vill och helt enkelt glömma en sån annons/köptillfälle då och låta oss skrupelfria fyndare få göra våra klipp ifred? Alla blir nöjda?
    Jag håller ju inte med din åsikt alls så jag och bosniska tanter får ju hoppas på en (i mina ögon) schysst ringblomma. Så alla kan nog inte bli nöjda. Inte samtidigt i alla fall.

  37. #157
    Ƶl8R
    Ƶl8R är inte uppkopplad

    Avstängd
    Citat Ursprungligen postat av hairofthedog Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Blir lite beklämd av den här tråden och alla som med mer eller mindre usla argument försvarar rätten till att utnyttja någons okunnighet. Det är naturligt att vilja göra fynd, men försök inte bortförklara det och behandla i den mån ni kan andra som ni själva vill bli behandlade, som några vettiga människor redan påpekat.

    Säga vad man vill om den här individualismen, folk får värna om sin liberala rättighet att utnyttja andra hur mycket de vill, men skippa argumenten, de får er bara att framstå som löjliga.
    Vad är de usla argumenten? Varför skall vi i detta fall helt plötsligt behandla andra så som vi själva vill bli behandlade när vi inte handlar enligt det moraliska påbudet när man handlar mat eller kläder i vilken butikskedja som helst eller köper synthar?
    I dejt mesta vi konsumerar så finns det led eller rakt av utnyttjande av de svagare i världen..och ekonomisk vinning är motivet. Vi äter, slaktar, torterar och experimenterar dessutom på levande och kännande varelser som vi hanterar och handlar med som vilket annat ting som helst..... varför gäller inte det moraliska påbudet då...men bara när man köper en begagnad synth???

    Hur konsekventa är ni som uttalar den gyllene regeln?

  38. #158
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Idén att om man inte handlar moraliskt i alla situationer så kan man lika gärna skita fullständigt i det är ett ganska bra exempel på ett uselt argument i mina ögon.

    När någon kommer in och tror att "alla blir nöjda" om de som inte vill blåsa folk inte gör det och de som vill blåsa folk får göra det; där är ytterligare ett exempel på att någon verkar ha fastnat i ett ganska tidigt utvecklingsstadium.

  39. #159
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Tog bort - meningslöst försök att belysa glashusproblematiken...

  40. #160
    Nogroove
    Nogroove är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av hairofthedog Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Idén att om man inte handlar moraliskt i alla situationer så kan man lika gärna skita fullständigt i det är ett ganska bra exempel på ett uselt argument i mina ögon.

    När någon kommer in och tror att "alla blir nöjda" om de som inte vill blåsa folk inte gör det och de som vill blåsa folk får göra det; där är ytterligare ett exempel på att någon verkar ha fastnat i ett ganska tidigt utvecklingsstadium.
    Oj, här var det bittert. Vem har snackat om blåsningar?
    Åker jag och köper för utsatt pris är det ingen blåsning.
    Säljaren får det som som denne bett om.
    En blåsning hade varit om jag övertygat personen att varan bara är värd 2500 och inte 6000 eller tagit prylen och inte betalat alls.

  41. #161
    hairofthedog
    hairofthedog är inte uppkopplad
    hairofthedogs avatar
    Veteran
    Blåsningar var ett dumt ord, men utnyttjande av okunnighet.

    Jag har full förståelse för att man gärna slår till på ett kap och struntar i att säljaren är okunnig och kunde få väldigt mycket mer för sina pengar. Man behöver inte vara ett svin för den sakens skull, det är snarare en ganska naturlig känsla, däremot bör man vara medveten om den. Och vem här skulle blåsa en tioårig utvecklingsstörd kille, som någon redan frågade lite retoriskt?

    Själv är jag extremt skeptisk till omvandlingen av bostadsrätter, särskilt på den tiden då man tjänade en jävla massa pengar på att få köpa loss sin hyresrätt. Jag tycker att det är ett tragiskt system, inte sjysst helt enkelt, ändå kan jag mycket väl tänka mig att jag själv skulle göra det om jag hade chansen (har aldrig haft ett förstahandskontrakt ). Inte alls konstigt, men man ska vara medveten om vad man gör, som sagt.

    Jag ska inte engagera mig alltför mycket i det här. Det som fick mig att reagera var helt enkelt att någon i Dagens fynd berättade att hen tipset säljaren om att CS-50:n var värd jävligt mkt mer än det utsatta priset, och att denna 99:a möttes av "kan vi enas om att vi inte gör så i framtiden"-kommentarer. Det fick mig att reagera.

  42. #162
    Peter70
    Peter70 är inte uppkopplad
    Peter70s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ƶl8R Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad är de usla argumenten? Varför skall vi i detta fall helt plötsligt behandla andra så som vi själva vill bli behandlade när vi inte handlar enligt det moraliska påbudet när man handlar mat eller kläder i vilken butikskedja som helst eller köper synthar?
    I dejt mesta vi konsumerar så finns det led eller rakt av utnyttjande av de svagare i världen..och ekonomisk vinning är motivet. Vi äter, slaktar, torterar och experimenterar dessutom på levande och kännande varelser som vi hanterar och handlar med som vilket annat ting som helst..... varför gäller inte det moraliska påbudet då...men bara när man köper en begagnad synth???
    Eller annorlunda uttryckt. Eftersom jag inte klarar av att leva som Jesus, Gandhi eller Dalai Lama kan jag lika gärna skita i alla moraliska överväganden och luta mig tillbaka nöjd.

  43. #163
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    När Bax-shop satte ut mono-circuit (enligt dem senare hävdat av misstag) till ett extremt lågt pris så beställdes det säkert 15 circuits av 99medlemmar. Var dessa beställningar moraliskt förkastliga?

  44. #164
    T11
    T11 är inte uppkopplad
    T11s avatar
    Veteran
    Är nog lite kluven i frågan, men känner spontant så här.

    Ponera att vi talar om en Yamaha CS-80:

    Om en svinrik Greve von DrygStropp () Limhamn skulle säga;
    -"Äh den här gamla orgeln, den står bara i vägen när vi har vaskningsparty i vår tredje matsal. Kan du ta väck åbäket för en tusing?"
    Då hade jag tagit den direkt utan att yppa dess marknadsvärde.

    Om en übersympatisk förtidspensionär med MS-diagnos hade velat sälja sin gamla "orgel" för samma pris, så hade jag utan tvekan avböjt köp och hjälpt personen att lägga upp en Blocket- samt Vend-annons etc.

    I bägge fallen så hade jag sovit jävligt gott.

  45. #165
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Här har vi ännu ett bevis på att det behövs ett gediget värdegrundsarbete här på 99:an. Jag föreslår att vi hyr in en konsult!

  46. #166
    Peter70
    Peter70 är inte uppkopplad
    Peter70s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Nogroove Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Skulle du känna samma över ett fyndköp på ebay eller någon udda asiatisk onlinemarket eller utländsk auktionssite?
    I princip, ja. Har väldigt svårt att se att säljarens geografiska avstånd till mig skulle ha någon som helst relevans för mina moraliska överväganden. Varför skulle det, liksom?

    Sedan finns det ju en massa andra saker som komplicerar vid köp från fjärran länder. Och som sagt har jag inte påstått att jag aldrig skulle hoppa på ett fynd utan enbart att jag tycker det är hedervärt om någon informerar en okunnig säljare som riskerar att göra en riktigt dålig affär.

  47. #167
    Peter70
    Peter70 är inte uppkopplad
    Peter70s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av T11 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är nog lite kluven i frågan, men känner spontant så här.

    Ponera att vi talar om en Yamaha CS-80:

    Om en svinrik Greve von DrygStropp () Limhamn skulle säga;
    -"Äh den här gamla orgeln, den står bara i vägen när vi har vaskningsparty i vår tredje matsal. Kan du ta väck åbäket för en tusing?"
    Då hade jag tagit den direkt utan att yppa dess marknadsvärde.

    Om en übersympatisk förtidspensionär med MS-diagnos hade velat sälja sin gamla "orgel" för samma pris, så hade jag utan tvekan avböjt köp och hjälpt personen att lägga upp en Blocket- samt Vend-annons etc.

    I bägge fallen så hade jag sovit jävligt gott.
    Kan verkligen skriva under på detta. Problemet är ju då man köper på distans och inte har en susning om vem man faktiskt handlar av och deras särskilda omständigheter.

  48. #168
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Vilken på 99:musik skulle du få mest respektive minst samvetskval om du köpte till kraftigt underpris av?

  49. #169
    T11
    T11 är inte uppkopplad
    T11s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Peter70 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kan verkligen skriva under på detta. Problemet är ju då man köper på distans och inte har en susning om vem man faktiskt handlar av och deras särskilda omständigheter.
    Precis, då får man 'helt naturligt' bara flika in ett diskret
    -"Jo, btw! Kan du först bara sända över en kopia på din senaste deklaration samt årsredovisning från samtliga dina bankkonton?"

  50. #170
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av Peter70 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Eller annorlunda uttryckt. Eftersom jag inte klarar av att leva som Jesus, Gandhi eller Dalai Lama kan jag lika gärna skita i alla moraliska överväganden och luta mig tillbaka nöjd.
    +1

    Varje sak räknas, det är nyanser, inte svartvitt.

  51. #171
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Epilepsimon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Här har vi ännu ett bevis på att det behövs ett gediget värdegrundsarbete här på 99:an. Jag föreslår att vi hyr in en konsult!
    Ja, en IT-konsult!

    🙂

  52. #172
    theVOID
    theVOID är inte uppkopplad
    theVOIDs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av kockpit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, en IT-konsult!

    ��
    Jag kan göra det för halva mitt vanliga pris.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av T11 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är nog lite kluven i frågan, men känner spontant så här.

    Ponera att vi talar om en Yamaha CS-80:

    Om en svinrik Greve von DrygStropp () Limhamn skulle säga;
    -"Äh den här gamla orgeln, den står bara i vägen när vi har vaskningsparty i vår tredje matsal. Kan du ta väck åbäket för en tusing?"
    Då hade jag tagit den direkt utan att yppa dess marknadsvärde.

    Om en übersympatisk förtidspensionär med MS-diagnos hade velat sälja sin gamla "orgel" för samma pris, så hade jag utan tvekan avböjt köp och hjälpt personen att lägga upp en Blocket- samt Vend-annons etc.

    I bägge fallen så hade jag sovit jävligt gott.
    this

  53. #173
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hairofthedog Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Blåsningar var ett dumt ord, men utnyttjande av okunnighet.

    Jag har full förståelse för att man gärna slår till på ett kap och struntar i att säljaren är okunnig och kunde få väldigt mycket mer för sina pengar. Man behöver inte vara ett svin för den sakens skull, det är snarare en ganska naturlig känsla, däremot bör man vara medveten om den. Och vem här skulle blåsa en tioårig utvecklingsstörd kille, som någon redan frågade lite retoriskt?

    Själv är jag extremt skeptisk till omvandlingen av bostadsrätter, särskilt på den tiden då man tjänade en jävla massa pengar på att få köpa loss sin hyresrätt. Jag tycker att det är ett tragiskt system, inte sjysst helt enkelt, ändå kan jag mycket väl tänka mig att jag själv skulle göra det om jag hade chansen (har aldrig haft ett förstahandskontrakt ). Inte alls konstigt, men man ska vara medveten om vad man gör, som sagt.

    Jag ska inte engagera mig alltför mycket i det här. Det som fick mig att reagera var helt enkelt att någon i Dagens fynd berättade att hen tipset säljaren om att CS-50:n var värd jävligt mkt mer än det utsatta priset, och att denna 99:a möttes av "kan vi enas om att vi inte gör så i framtiden"-kommentarer. Det fick mig att reagera.
    Ska man analysera handlingen i att upplysa säljaren om varans "marknadsvärde" ur ett dygdetiskt perspektiv och peka på begrepp som heder blir den andra handlingen, att berätta om sin handling i ett forum där folk försöker hjälpa varandra att inhandla varor till ett pris under marknadsvärde lite problematiskt...

    Att handla dygdigt är att handla gott för att den goda handlingen har ett egenvärde i sig själv...
    Att gå in och berätta om sin handling på detta sätt får mig att betvivla den goda handlingens egenvärde.

  54. #174
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Hur går det?
    Leder tråden framåt? Till en allena rådande lösning?

    Är det okej att blåsa Baron von Schnapps alltså?
    Men inte Agda 85 år på hemmet som ändå inte behöver en krona då hon är heldement och snart skall dö?
    Jag älskar dubbelmoral och glashus. Det är 99:an som bäst, fortsätt debatten!
    Jag återgår till fyndandet

  55. #175
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det okej att blåsa Baron von Schnapps alltså?
    Jepp.

    Men kan han uppvisa en inkomstdeklaration där det framgår att han är utblottade, eller är svårt sjuk är det ett stort "no-no".

    Ta först alltid en UC och hacka landstingets databas innan du sätter igång och blåser någon, FC. Tänk på det.

  56. #176
    Nogroove
    Nogroove är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av hairofthedog Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Blåsningar var ett dumt ord, men utnyttjande av okunnighet.

    Jag har full förståelse för att man gärna slår till på ett kap och struntar i att säljaren är okunnig och kunde få väldigt mycket mer för sina pengar. Man behöver inte vara ett svin för den sakens skull, det är snarare en ganska naturlig känsla, däremot bör man vara medveten om den. Och vem här skulle blåsa en tioårig utvecklingsstörd kille, som någon redan frågade lite retoriskt?

    Själv är jag extremt skeptisk till omvandlingen av bostadsrätter, särskilt på den tiden då man tjänade en jävla massa pengar på att få köpa loss sin hyresrätt. Jag tycker att det är ett tragiskt system, inte sjysst helt enkelt, ändå kan jag mycket väl tänka mig att jag själv skulle göra det om jag hade chansen (har aldrig haft ett förstahandskontrakt ). Inte alls konstigt, men man ska vara medveten om vad man gör, som sagt.

    Jag ska inte engagera mig alltför mycket i det här. Det som fick mig att reagera var helt enkelt att någon i Dagens fynd berättade att hen tipset säljaren om att CS-50:n var värd jävligt mkt mer än det utsatta priset, och att denna 99:a möttes av "kan vi enas om att vi inte gör så i framtiden"-kommentarer. Det fick mig att reagera.
    Jag tänker lite som så att om jag exempelvis hade ärvt en tavla som jag inte var intresserad av att ha kvar och sätter ut den för 500-1000 spänn och en köpare köper den och det senare visar sig vara en riktig dyrgrip jag hade så jag fasen fått stå mitt kast för att inte ha engagerat mig i att ta reda på vad den kunde tänkas vara värd. jag hade inte satt mig och tyckt att personen var ett jävla as som inte informerade mig att det var ett samlar ex och jag hade inte ansett att han lurade mig på massa pengar. mer ett "well played" och stort grattis till att kunskapen han hade belönade sig.
    Hade jag gjort det, satt mig och blivit vrång och arg och bitter, så gör det ju mig till den verkligt girige? Surt hade det känts men fasen inte orättvist på nått vis.

    Jag har inget emot din ståndpunkt och jag KAN förstå den, jag är bara av den något annorlunda uppfattningen att moral har väldigt lite med saken att göra.

  57. #177
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Nästan alla handlingar har väl någon form av dubbelmoral? Eller en prioritering som medför att man prioriterar vissa etiska principer över andra?

    Vi kan inte överlägga om det som redan har skett

    Men... om säljaren upplysts om underpris och upplysaren sedan hade varit nöjd över sin upplevda goda gärning, själv, i tysthet så hade väl alla blivit mer eller mindre nöjda? Eller iaf inte missnöjda? Eller?

  58. #178
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Epilepsimon Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vilken på 99:musik skulle du få mest respektive minst samvetskval om du köpte till kraftigt underpris av?
    Den du... minst? de som fällt flest domar i tråden kanske?

    Jag agerar inte Efter taxeringskalendern iaf. Vägen till hög eller låg levnadsstandard har inte alltid med otur att göra heller. Ska jag ha mer överseende med ett klantarsel som bränt allt den hade på bitcoinsrejset? Eller mindre med en som byggt upp en fungerande verksamhet efter fem års slit utan lön?

    Fler tankar att sätta sig till doms över. Väntar spänt på att se var fyndtråden tar vägen. Tvekar om jag ska tipsa mer. Ingen vill ju ha dem iaf.

  59. #179
    skogge
    skogge är inte uppkopplad
    skogges avatar
    Veteran
    Jag tror att det är få människor förunnat att ha en uppförandekodex som man sedan följer till punkt och pricka. Mycket i den här tråden handlar ju om ett 100%-igt förhållningssätt till det man anser är rätt eller fel, vilket naturligtvis kan vara ett kul tankeexperiment.

    Vissa saker förändras ju också över tid. När jag var yngre köpte jag gärna så billigt som möjligt, nästan utan ånger. Prutat har jag dock aldrig gjort. Enda gången var när jag hittade en 808 på loppis och var väl nån hundring kort så jag tömde allt jag hade på bordet och sa "snäääälla..." och det gick vägen. Hade jag haft mer pengar hade jag naturligtvis gett utsatt pris (typ 900:-) men det var allt jag hade och jag ville ju väldigt gärna ha apparaten... Den affären har jag inte så mycket ångest för. En asiatiskt loppisproffssäljare som missat vad han hade på bordet...

    Men en grej skaver fortfarande. Fick fatt på en snubbe som hade mycket skivor hemma. Typ tio spänn styck. Han bodde i en kal lägenhet med två barn och han behövde sälja för att köpa en nyare dator till sig och sönerna. Han kunde ha köpt tio state-of-the-art datorer för den samlingen men jag plockade godbitar som en girig gris för tio spänn styck och gick lycklig därifrån. Han var väl också glad då han fått ihop till åtminstone en handpenning på datorn. Men det minnet skaver. Skogge som sämst.

    Nu för tiden prutar jag gärna upp (om det är för billigt, jag har råd och vill ha grejen). Prutar ner gör jag aldrig. Då går jag hellre därifrån.
    Senast redigerat av skogge den 2018-02-22 klockan 17:21.

  60. #180
    itsalwaysyou
    itsalwaysyou är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av sisältää Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Man kan diskutera moral på ett akademiskt plan och man kan försöka att snacka bort att gubben som säljer en minimoog-orgel för 5000 faktiskt blir blåst men jag tror inte att ni gärna hade översatt motsvarande moral till andra delar av samhället, särskilt inte om ni själva var de med dålig kunskap.
    Jag håller inte med. Att sälja något är ett val man gör och i det valet innebär att att sätta ett pris. Man kan sätta ett pris på känn eller man kan googla eller man kan fråga en musikaffär. Man kan sätta ett astronomiskt pris och sänka tills man får napp. Om man sätter ett lågt pris och märker att oj, nu ringer det väldigt mycket här, då är det bara att ta bort annonsen och sätta nytt pris. Man är inte tvingad att sälja till det priset man satt.

    Värdet på en vara är inte fast, det fluktuerar. En synt som idag går för 15000 kr såldes kring 2006 för 1300 kr. Det finns inget som säger att de där 15000 kr står sig om tio år.

    Klart att mormor Agda som säljer en "orgel", dvs en Matrix-12 som Bernt lämnade kvar, för 1000 kr kunde fått ut mer pengar. Men Agda är en vuxen människa som kan ta egna beslut. Men det är klart att jag blivit tokig på min mormor Agda som sålde morfar Bernts Matrix-12 för 1000 kr! Men då får man låta livet gå vidare.

Liknande ämnen

  1. Är det okej att posta en låt man gillar här?
    Av Cyberwelt i forum Skivor & artister
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-05-23, 21:22
  2. Varför är det så svårt att sälja grejer?
    Av skogge i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2013-03-02, 00:37
  3. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-09-17, 12:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •