Resultat 1 till 27 av 27

Ämne: Gear4music Seattle Bass

  1. #1
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage

    Gear4music Seattle Bass

    https://www.gear4music.se/sv/Gitarr-...sic-White/1HTO


    BAAAM! POW! Blir typ backup bas till min backup bas...


    Köpt... nu bara att planera allt jobb på den.... Hoppas där inte är jazzhals... hugah...

    1 ta dän äckelJazzmicken...
    2 Byta konding...
    3 Stränga om i B
    4 Fixa sadeln
    5 justera skiten
    6 Fixa huvet mindre skitfult
    7 intonera/setup...

  2. #2
    bassoprofundo
    bassoprofundo är inte uppkopplad

    Veteran
    Trevligt! Ser fram emot en liten recension! Får man fråga vad Gear4music tar för frakt av bas?

  3. #3
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    80kr men blev 100 när jag la till två paket strängar...

  4. #4
    bassoprofundo
    bassoprofundo är inte uppkopplad

    Veteran
    Tackar! Överkomligt pris får man säga.

  5. #5
    Sventumba
    Sventumba är inte uppkopplad

    Senior
    Hoppas du får ett bra exemplar, den ser lite najs ut. Supporten är ok så blir det nåt strul fixar dom det säkert. Mina första Santa Monica gitarrer var felbyggda men jag fick nya som är helt ok efter lite pill. Med så billiga grejor handlar allt om att trimma in dom rätt men gör man det så blir det plötsligt faktiskt ett instrument.

    Lycka till

  6. #6
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Ska nog göra telehuvud på den, eller nått snarlikt. Tror det är bästa chansen att få till något av huvet.

    http://auralsensations.com/wp-conten...PM-768x404.png

  7. #7
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Huvudet var faktiskt inte snyggt

  8. #8
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Huvet är verdervärdigt!!

    Jag börjar mer och mer ta beslutet att måla den svart med ett tunt lager krixgrönt över för snyggt slitage...

    Jag har glott på massa bilder och pbasmicken är felplacerad emot originalet, det är mer åt halsen... Dock så tror jag det kan vara en fördel och gagna soundet på den då micken säkert är ganska dålig.

  9. #9
    PeterH
    PeterH är inte uppkopplad
    PeterHs avatar
    Veteran
    Anskrämligt huvud, men sjysst kropp.

    Är inte stallmicken jäkligt långt bak också?

  10. #10
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Stallmiken sitter nog lite långt bak med, dock ska den bort illa kvickt...

    Hoppas att pmikplaceringen inte gör att man måste ratta om ljud när man switchar basar... Sen är jag även lite orolig för att den sitter mer där jag vevar men jag tror det kommer hänga lite annorlunda än Pbas så kanske funkar...

  11. #11
    Sventumba
    Sventumba är inte uppkopplad

    Senior
    Huvet är nog det enda jag inte gillar med många av deras gitarrer. Tele huve blir fint om det funkar. Vet inget om basmickar och egentligen inte mer om gitarrmickar heller men hur stor kvalite skillnad kan det bli? Det är ju ändå bara tråd och magnet på en spole och magneterna kan man byta som regel. Magneterna kostar inte många kronor heller. Såg en film där en byggare i stockholm lindar egna mickar med en gammal huskvarna symaskin och han trodde inte det spelade nån roll om tråden lindades perfekt varv för varv heller. Ja typ det där med mickar verkar många tankar om.
    Senast redigerat av Sventumba den 2018-02-16 klockan 13:12.

  12. #12
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Jag tycker det är väldigt stor skillnad på mickar, framförallt mellan olika typer.. men handlindat eller inte vet jag inte skillnaden på. Har en 79pbas som lundgren lagade som låter väldigt bra och min reservbas skulle matcha så jag köpte en handlindad 60´s på ebay för 700kr som låter väldigt bra.

    Just Pbasmickar har jag sett en del olika varianter av på billiga basar, det är inte helt ovanligt att det sitter en magnet under istället för att polerna är magnetiska... dessa brukar låta väldigt illa... vet inte om det är för att dom är dåliga eller om själva konstruktionen låter dåligare.



  13. #13
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PeterH Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Anskrämligt huvud, men sjysst kropp.
    Det är insidan som räknas!

  14. #14
    Sventumba
    Sventumba är inte uppkopplad

    Senior
    När jag har kollat på youtube så verkar det som att det mest handlar om magneterna. Jag tror att det där det sitter en billig platt magnet under är sämsta läget och att magnetiska poler är bäst men vet inte 100 %. Däremot finns det en del tips om hur man byter magneter själv där om man vill testa. Jag hittade också en dansk sida med magneter och dom kostade inte många spänn styck så jag tror jag ska försöka mig på att bygga egna bara jag hittar en symaskin jag kan slakta.


    Svensk gitarrbyggare som lindar egna mickar i och för sig till gitarrer men basmickar kan ju inte vara jättestor skillnad på tycker man

    https://youtu.be/OUgq8GXX9Sc
    Senast redigerat av Sventumba den 2018-02-16 klockan 15:44.

  15. #15
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Jag tror det är materialet och antalet varv som gör micken, sen kan man ju alltid vaxa dom om det inte är gjort, har "felkontruerad" pbasmik i en av basarna som med vaxning slutade runda och låter idag jävligt koolt och skramligt på ett bra sätt.

    Jag tänker nog vända på färgordningen till att grunda med krigsgrönt på den vita och sen ha mattsvart som sista lager alternativt köra grön/svart/grön/svart så det blir snyggt när den blir sliten. Basen är på väg så ska handla lite färg innan den kommer. Får se vilken färg som blir ytterst när jag börjat måla..

    Tanken är att den ska matcha min gamla Lada.... min ser ut så här fast den är svart under det gröna och det är snygg kontrast där det gröna lossnar... Passar bra till rostbrun med... Får se om jag relicar hårdvaran eller inte...

  16. #16
    Sventumba
    Sventumba är inte uppkopplad

    Senior
    Häftigt ska bli skoj att få se

  17. #17
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Då har jag fått den! Spelar okej, rätt fet hals (bra i min värld) verkar vara okej hardware... lät hyffsat, men träet i kroppen är verkligen superlätt, blir lite neckdive men kan vara skönt i repan och på scen om den håller måttet.

    Har skruvar isär och börjat lacka, ska såga huvet ikväll och byta/modda stallet för B-stämning samt fila sadel och justera efter det....

    Har lite kort på insta på projektet...
    https://www.instagram.com/theavund/


    Och ja, jag använder en datamus som snöre... därav USBpluggen....

  18. #18
    deleted user
    Snyggt! Röstar på relic.

  19. #19
    bassoprofundo
    bassoprofundo är inte uppkopplad

    Veteran
    Att den spelar ok direkt ur lådan får man säga är najs i förhållande till priset! Den blir säkert kanon efter handpåläggning!

  20. #20
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av deleted user Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Snyggt! Röstar på relic.
    Tack! Jag grundade med svart för snyggare slitage! Jag spelar våldsamt med plektrum så det ska nog lösa sig självt!

    Jag ska se hur tusan den blir, kommer säkert bli reko, får se om mickarna är dugliga när jag är i repan nästa gång.

  21. #21
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Nu är måleriet klart!

    Ska såga huvet sen.

  22. #22
    Sventumba
    Sventumba är inte uppkopplad

    Senior
    Ser fint ut, skoj att du fick en ok direkt på första.

  23. #23
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Nu har jag mörsat på lite... fick byta stall pga att jag kör i B och hålen var för små så jag slängde på ett annat som låg....

    https://www.instagram.com/theavund/

    Sågade huvet till nått mellanting av Tele och Yamaha... spräyade grönt....

    Bytte strängar och stämt i B.... köpte strängar till 5strängat för 80kr och de är sladdriga som fan trotts B är .130... oväntat...

    Tog en titt på elektroniken och det sitter 500k pot på tonkontrollen så jag ska leta fram en 250k som matchar den fina kondingen som jag tänkte sätta in... Ska nog skärma av och löda om allt sen när jag får pbasmiken som jag beställde till den här.... jazzmiken får sitta kvar så länge och agera motvikt om inte annat...

    Hade strul med att "A" strängen hoppade ur sadeln så jag körde en kattstrypare tills jag orkar sätta dit en till string-tree....

    Ska spela lite nu... den har sjuk neck-dive så ska labba med att flytta axelbandsploppen lite..

  24. #24
    bassoprofundo
    bassoprofundo är inte uppkopplad

    Veteran
    Den ser stenhård ut!

  25. #25
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Tack!

    Det är fan inte konstigt att Gibson får kalla fötter när apan sätter fart!

  26. #26
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Nu är elektroniken bytt. 250k pots och paperioil konding. Pbasmiken är bytt till nån handgjord maida vale från eBay , låter betydligt bättre.. inte repat med den ännu, men orginalmiken hörde man inte alls vad man spelade pga gröt.

    Slängt på lite stickers så den är färdig!

    La Bilder på insta

  27. #27
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Nu har jag repat en del på den och med ny elektronik så låter den ganska bra efter att jag bytte Bsträngen till en gammal jag hittade, man får gå genom skruvar då och då ifall de skruvat ur sig, träet är väldigt mjukt och det lossnade bitar när jag kasta den i golvet ...

    Jag gjorde en liten Burst-lack med grå och svart.. blev kanon!

    Vilket som... blir gig på Lördag med den... får se ifall den överlever.

Liknande ämnen

  1. Nån som handlat från gear4music?
    Av dokido i forum Allmänt om musik
    Svar: 102
    Senaste inlägg: 2021-08-04, 14:09
  2. El
    Av Sventumba i forum Stränginstrument
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2018-09-29, 12:15
  3. gear4music tiltbar rackvagn
    Av flussmedel i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2018-05-22, 20:14
  4. Sysex-efterlysning: Lately Bass & Solid Bass
    Av PF i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2011-05-07, 16:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •