Resultat 1 till 21 av 21

Ämne: SX240 + Stereoping

  1. #1
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage

    SX240 + Stereoping

    Jag gjorde en kort demo på min SX240 eftersom jag skaffat en Stereoping Controller till den. Lite grundläggande live-tweakning i all enkelhet.

    SX240 är ju hanterbar utan controller, ganska lik JX3P i editeringen, men det blir ju mycket lättare och mer intuitivt med en controller till. Och Stereopings controller är ju skitfin i storleken, och de tre menyknapparna vänjer man sig fort vid.

    För att kunna hantera CC måste SX240 ha senaste OS utvecklat av Bob Grieb. Köpes för några hundralappar på www.tauntek.com


    https://youtu.be/Bp4afjm5uu4

  2. #2
    99JJQ
    99JJQ är inte uppkopplad
    99JJQs avatar
    Veteran
    Snygg synt!

    Verkar kul med stereoping...

  3. #3
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Ja, den smiskar imo Juno fett. Den har ju allt en Juno har, men dessutom två extra röster och möjligheten att köra DUAL.

  4. #4
    99JJQ
    99JJQ är inte uppkopplad
    99JJQs avatar
    Veteran
    Saknar faktiskt den med jämna mellanrum. Och kommer inte byta profilbild förrän jag skaffat en igen

  5. #5
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Teiscomannen är tillbaka i full superhjältemundering!

  6. #6
    dannebubinga
    dannebubinga är inte uppkopplad
    dannebubingas avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Mäktigt! Min GAS på en sx240 är helt enorm.

  7. #7
    flussmedel
    flussmedel är inte uppkopplad

    Veteran
    Grym demo Lackan!

  8. #8
    Albedo
    Albedo är uppkopplad nu
    Albedos avatar
    Veteran
    Bra demo!

  9. #9
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Låter ju himla fint! Så syns att många skippade crossmod/FM, en env till ena oscillatorn så är paletten mångdubblad.

  10. #10
    valsolo
    valsolo är uppkopplad nu
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Tycker refrängen är bäst



    Skämt åsido. Stereoping verkar ju riktigt habil!

  11. #11
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Tack för glada tillrop, ville mest göra en demo på en grym synt som blir ännu grymmare med live-kontroller.

    Citat Ursprungligen postat av kockpit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Låter ju himla fint! Så syns att många skippade crossmod/FM, en env till ena oscillatorn så är paletten mångdubblad.
    Är inte helt med på vad du menar, men tänket kring att använda CrossMod som "vågform" är ju helt rätt om vi pratar DCO.

    På de VCO-syntar jag ägt (JP6, MKS80 t.ex) har CrossMod varit en effektgrej utan riktigt användningsområde. Men här kan du ju tuna in en riktigt rå crossmod, kombinera med "vanliga" vågformer och få ett användbart ljud.

    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tycker refrängen är bäst
    Hela demon var ju bara refrängen från min nya super-mega-hit.

    Så naturligtvis var den bäst.

  12. #12
    kockpit
    kockpit är inte uppkopplad
    kockpits avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.


    Är inte helt med på vad du menar, men tänket kring att använda CrossMod som "vågform" är ju helt rätt om vi pratar DCO.

    På de VCO-syntar jag ägt (JP6, MKS80 t.ex) har CrossMod varit en effektgrej utan riktigt användningsområde. Men här kan du ju tuna in en riktigt rå crossmod, kombinera med "vanliga" vågformer och få ett användbart ljud.

    Menar att om tillverkarna hade haft antingen AM, FM, XMOD, Filter FM, så hade paletten blivit betydligt bredare, jämfört med när det saknas, t.ex. Juno, Polysix, Opera-6 o.s.v. Bara en liten, liten extra enkelt modulation som gör hela skillnaden.
    Även om den inte går att stämma perfekt med helanalogt.

  13. #13
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av kockpit Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    även om den inte går att stämma perfekt med helanalogt.
    Nä det är sant, fast med DCO'er går ju det att få perfekt. Och det är ju just detta som är så coolt att de utnyttjat.

    Dock är det ju synd att de inte lade till några fler vågformer från DCO2, då hade den blivit en riktig slayer...

  14. #14
    Kloon
    Kloon är inte uppkopplad
    Kloons avatar
    Veteran
    Den där SX240 får ju hårdvara att låta mjukvara!!!

    Skämt åsido, låter kanonfint Lackan! <3

  15. #15
    onathanj
    onathanj är inte uppkopplad
    onathanjs avatar
    Senior
    Numera vågar jag lita på (känner bättre igen) en grundklang som jag gillar, och det brukar senare verkligen visa sig vara min smak av synth. Denna faller i den kategorin. Jag tycker det låter hur bra som helst. Kul, då det är en synth som jag aldrig lagt märke till. Hade jag vågat investera i vintage-synthar, hade denna stått högt upp efter denna videon. Bra demat Lackan!!

  16. #16
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    fint med två DCO;er+subosc, SSM 2044-filter och fylligt chorus/ensemble-effekt. OCH trevlig demo Lackan!

  17. #17
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Tack för snälla kommentarer!

    Som ljud-demo är den ju inte speciellt uttömmande egentligen. Finns ju bättre SX240-demos för det, det här var egentligen mest en demo för att visa hur bra controllern funkar till den.

    Och eftersom jag hjälpte Gregor på Stereoping med att ta fram den, ville jag även visa hur jag tänkte att man skulle kunna jobba med "send snapshot"-funktionen.

    Problemet är ju annars alltid att edita ljud i dual-mode. Men detta går väldigt smidigt faktiskt.

  18. #18
    SteffeE
    SteffeE är inte uppkopplad
    SteffeEs avatar
    Veteran
    Vilka ljud!! Måste ha en Teisco nu

  19. #19
    Cberga
    Cberga är inte uppkopplad
    Cbergas avatar
    Veteran
    Inspirerande grejer! Nu blev jag nyfiken på en sån synth.

  20. #20
    nidas
    nidas är inte uppkopplad
    nidass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack för snälla kommentarer!

    Som ljud-demo är den ju inte speciellt uttömmande egentligen. Finns ju bättre SX240-demos för det, det här var egentligen mest en demo för att visa hur bra controllern funkar till den.

    Och eftersom jag hjälpte Gregor på Stereoping med att ta fram den, ville jag även visa hur jag tänkte att man skulle kunna jobba med "send snapshot"-funktionen.

    Problemet är ju annars alltid att edita ljud i dual-mode. Men detta går väldigt smidigt faktiskt.
    grymt smart med send snapshot! Bra att du fick med det. Bra demo!

  21. #21
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Ja, send snapshot är ju en grym funktion på allt controller-relaterat egentligen.

    Först var Gregor tveksam eftersom controllern ställer sig på "0" vid omstart, men då föreslog jag en init-patch som är ett väldigt basic ljud som controllern startar upp i. Som man sedan kan ha som utgångspunkt för vidare tweakning. Och det blev väldigt bra faktiskt.

    Och gör man ett ljud som man verkligen gillar, ja då är det ju bara att spara det i synten.

Liknande ämnen

  1. Stereoping "DIY" synth controllers
    Av herr Vogel i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2017-01-26, 22:14
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-11-20, 14:30
  3. Kawai Sx240
    Av Mr_Lindh i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-12-12, 20:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •