Resultat 1 till 37 av 37

Ämne: Audio latency i Live - en jämförelse

  1. #1
    whisper
    whisper är inte uppkopplad

    Senior

    Audio latency i Live - en jämförelse

    Sedan jag åter, gradvis, börjat investera och fokusera på att använda extern hårdvara och använda datorn med Live som DAW för att agera midi klocka, och digital bandspelare har jag nu, en gång för alla, valt att ta itu med de audio latency-problem som jag dragits med i Live (ända sedan v8)… Det har länge diskuterats om PDC-, DEC-problem i Live på diverse forum, så, nu har jag själv börjat undersöka saken genom några ”real world”-tester mellan Live, Reaper och BitWig.

    Har följande konfiguration
    Live 9.7.4
    Mac Pro 3,1 8-core, 16 GB Ram, 250 GB SSD HD
    Mac OS X 10.9.5
    Focusrite Saffire Pro 40
    Mix Control 3.7
    DAW -> USB MIDI (midi clock) -> Elektron Analog Rytm Mk1

    Låter Rytmen midi-klockas av DAW, varpå Rytmen spelar upp ett trum-pattern, programmerat på Rytmens interna sequencer.

    Först har jag spelat in i Live 9.7.4 med olika settings för midi clock offset osv.
    Sedan har jag spelat in i Reaper v5.70 (trial) följt av BitWig v2.2.3 (trial). Även provat Live 9.7.6b2 (beta). Resultaten ser ni i skärmdumpen.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Live976b2-summary.png 
Visningar:	91 
Storlek:	624,9 KB 
Id:	79867

    Live har, hur jag än gör, alltid en liten latens på den första åttondelen av trumloopen. Reaper ligger bäst till imo, även om det finns en marginell latens, så är resultatet konsekvent.


    Vilka är era erfarenheter?

  2. #2
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Tre saker.

    För det första så ser jag att du satt Driver Error Compensation till att få slutresultatet 0 ms latency. Det är inte så det funkar, du kommer aldrig någonsin att få 0 ms latency i någon DAW (nåja, inte med nutida teknologier åtminstone). Det som är det viktiga är att se till att din DAW kan latency-kompensera korrekt.

    I de flesta scenarier så innebär det att man ska lämna DEC-värdet på noll. Med extern hårdvara, så kan värdet - beroende på hur man väljer att monitorera och beroende på ljudinterfacets drivrutin - behöva justeras. Men gör endast det om du gått igenom Lives lektion om hur man tar reda på om man eventuellt behöver ange ett DEC-värde noga. Att sätta DEC-värdet till att få summa noll i rapporterad latency skulle jag våga påstå är det vanligaste skälet till att få problem med latency i Live, ett problem som tenderar att eskalera spår för spår.

    För det andra så är Live faktiskt enligt min erfarenhet hyggligt på att kompensera latency, men sätter man igång och routar audiospår till audiospår etc, så kan man förvirra Live. Så håll audioroutingen enkel när du försöker hitta en fungerande setup.

    För det tredje så är MIDI-klockan i datorer, Mac som PC, notoriskt skakig med externa MIDI-enheter. Riktigt tajt blir det inte ens med bra interface, särskilt inte USB-interface. Lösningar som USAMO etc, som tar en audiosignal och omvandlar den till MIDI är mycket tajtare.

  3. #3
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Köpte en E-RM multiclock...
    Det är en VST som skickar en audiosignal som går till ett interface med ställbar förskjutning till 4 portar Midi/din/klocka ut...
    Spelade in en kick, justerade så att den ligger rätt, dvs börjar tight, sedan spelade jag upp ljudet och justerade samtidigt kompensationen i Multiclocken så att hårdvaran hamnade helt tight!

    Voila, allt synkar tight och spåren hamnar rätt!

    Även om ableton skulle skicka en tight klocka ligger alla maskiner lite off och kräver individuell justering av start på klocka .

  4. #4
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av HZA Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Även om ableton skulle skicka en tight klocka ligger alla maskiner lite off och kräver individuell justering av start på klocka .
    Absolut. Man kommer ju inte undan latency. Men det är viktigt att inte kompensera med hjälp av Lives Driver Error Compensation, om man inte a) använder Direct Monitoring och b) mätt enligt Abletons instruktion om hur mycket kompensation man i så fall faktiskt behöver. Kör man med monitorering via Live ska man kompensera på andra sätt, t.ex som du gör, och/eller genom att skapa ett External Instrument och göra eventuell kompensation där. Och även om man använder Direct Monitoring, så är min erfarenhet att det är bättre att börja med att kompensera som du gör först och mäta och justera Driver Error Compensation därefter.

  5. #5
    raoul flutters avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av HZA Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Köpte en E-RM multiclock...
    Det är en VST som skickar en audiosignal som går till ett interface med ställbar förskjutning till 4 portar Midi/din/klocka ut...
    Spelade in en kick, justerade så att den ligger rätt, dvs börjar tight, sedan spelade jag upp ljudet och justerade samtidigt kompensationen i Multiclocken så att hårdvaran hamnade helt tight!

    Voila, allt synkar tight och spåren hamnar rätt!

    Även om ableton skulle skicka en tight klocka ligger alla maskiner lite off och kräver individuell justering av start på klocka .
    Hur hamnar spåren tisdmässigt om du sedan spelar in de externa instrumenten i Live? Blir det fortfarande tight?

    Kör du med eller utan monitor via Live då du spelar upp respektive spelar in?

    Undrar också om det är just midisynk som är otajt, eller gäller det även styrning av syntars toner med midi?

  6. #6
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag lyssnar direkt via mixer ingen monitor i ableton.
    De hamnar "rätt" på ettan liksom.

  7. #7
    Kalle2000
    Kalle2000 är inte uppkopplad

    Senior
    All midi över usb är otajt.

  8. #8
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Kalle2000 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    All midi över usb är otajt.
    Yes. Det e därför man kör multiclock/Syncgen osv. Riktigt lyft faktiskt.

  9. #9
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    I Logic har jag märkt att det är lite olika beroende på dagsformen i systemet. Kan ställa in så att ext hw o vst's synkar. Går ifrån, låter allt stå på, dagen efter mpste jag göra nya inställningar igen...

    Hatar oxå det där lilla "dra inspelade ljudfiler från hw liiiite till vänster" fenomenet

  10. #10
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Valsolo - låter som att en buffert fylls på mer och mer (=datorn går tyngre och tyngre) när du beskriver det så. Dra ljudfiler till rätt position tyvärr ofta nödvändigt.

  11. #11
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Valsolo - låter som att en buffert fylls på mer och mer (=datorn går tyngre och tyngre) när du beskriver det så. Dra ljudfiler till rätt position tyvärr ofta nödvändigt.
    Jepp. Måste vara ngt sådant. Trodde man slapp sånt m mac os

  12. #12
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Ja det är som om programmen inte vågar flytta skiten. Jag ser ingen förändring i Reason oavsett settings. Vad missar jag?

  13. #13
    Thulo
    Thulo är inte uppkopplad
    Thulos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    I Logic har jag märkt att det är lite olika beroende på dagsformen i systemet. Kan ställa in så att ext hw o vst's synkar. Går ifrån, låter allt stå på, dagen efter mpste jag göra nya inställningar igen...

    Hatar oxå det där lilla "dra inspelade ljudfiler från hw liiiite till vänster" fenomenet
    Jag har grävt en del i detta mycket pga att jag inte bara spelar in kvantiserade trummor som går att flytta till ettan.
    I Logic så beror latencyn på hur många pluggar du har, det finns också ett low latency mode som avaktiverar pluggar som ger latency tex uad. Det finns även en option att inte kompensera för pluggar och detta kan vara bra om man måste spela in i ett stort projekt.
    Jag försöker att hålla mig till att spela in allt först och sen mixa för att motverka detta men det kan vara svårt att hålla sig till det.
    Innerclock systems har en plugg som kan mäta latency i inspelade spår så man kan få den förskjutning man behöver för tillfället.
    Om man vill leva helt latencyfritt så får man nog köra med rullbandare eller pro tools :/

  14. #14

    Veteran
    Använder man en plugg som behöver mer tid på sig att processa ett ljud än den interna buffern så får man kompensera externt midi styrd hårdvara.
    Reason har inte haft automatisk delay kompensering så jag har inte sett problemet så tydligt som när man kör med pluggar som ger latens i sin DAW som har automatisk delay kompensation.
    Många inbyggda effekter i DAWs behöver inte kompenseras för delay då de ofta är zero latency devicer.
    UAD pluggar ger automatiskt delay och kör man UAD pluggar så måste man skjuta på spår eller skaffa smart synkhårdvara.

    Jag undviker pluggar som måste delay kompenseras i möjligaste mån, det ger ett enklare arbetsflöde för mig, både för att tracka externa syntar och för att tracka tex sång och gitarr.

    Och inga av mina projekt startar från första takten i en DAW, mina projekt startar på takt 5. Då får man inga problem när man behöver skjuta spår tidigare eller vill att allt skall gå i synk från början.

  15. #15
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Den här artikeln är värd att läsa:
    https://help.ableton.com/hc/en-us/ar...en-Monitoring-

  16. #16
    raoul flutters avatar
    Veteran
    Det var en intressant artikel! Fanns även fler om detta ämne.

    Hur blir tightheten om man kör med direkt monitor och spelar in en synt i takt med att Live spelar upp det redan inspelade materialet?

    Man lyssnar alltså på det redan inspelade materialet, och spelar till. Jag förutsätter också att man spelar tight!

  17. #17
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Nu var det många år sen jag spelade in med direct monitoring, men jag skulle ändå våga påstå, att om frågan gäller att spela in syntens ljud på ett audiospår, så är svaret "tightare än du, dude". Defintivt tajtare än jag.

    Blandar vi in MIDI blir det värre. Och felkällorna dessutom fler. Åtminstone flera äldre syntar etc är inte så jättetajta i sig över MIDI. Och skillnaden mellan olika MIDI-interface kan vara ganska stor. Med de interface jag har haft, så har det dock framförallt varit jitter på MIDI-klockan som varit problemet, inte så mycket MIDI-noterna. Så där jag reagerat med örat och haft svårt att få det tajt, så har det inte varit latency som varit problemet, utan skakig klocka. (Dessutom är stödet för MIDI start, stop och continue lite varierande, både hos DAW:ar och externa sequencers, det har jag också fått bråka med en del.)

    Det blev väldigt tydligt när jag skaffade en Pro 2, som har klocksynkade delayer. Då hördes MIDI-klockans jitter mycket tydligt och enda sättet jag blev av med det, var mha en USAMO, som kan generera MIDI-klocka utifrån en egen plugin, som sen skickar klockan via ett audiospår och till sist konverterar till MIDI i hårdvara. USAMO kan dessutom göra samma sak för MIDI-noter och CC, men jag konstaterade att jag kom ner till ett fel på en halv (!) sample (eller om det nu var en och en halv) på MIDI-noter över vanligt MIDI-interface av bra kvalitet, så jag nöjde mig med att använda USAMO:s klockfunktion.

    * Fotnot 1: hur felet kunde vara en halv sample förstod jag aldrig. Kanske det handlade om ett fel i Abletons vågformsdisplay.
    * Fotnot 2: det är inte säkert att nutida Pro 2-ägare upplever samma problem med delayerna. DSI pratade om att eventuellt kunna hantera problemet med en OS-uppdatering, genom att filtrera bort små snabba ändringar hos extern MIDI-klocka.
    * Fotnot 3: Värt att notera är att jag uppmätte rejält med jitter även internt i alla DAW:ar jag testade (Live, Cubase, GarageBand, minns inte om jag även kollade i Studio One och Logic vid detta tillfälle). Alltså även utan att klockan passerade ett MIDI-interface. Det påverkade dock inte interna mjukvarusyntar. Lite kul och informativ grej var hur Cubase betedde sig. Man kan ställa in Cubase så att den skickar MIDI-klocka även när arret i Cubase är stoppat. Då var jittret minimalt. Men så fort man startade Cubase började det skaka ordentligt och det blev värre ju fler MIDI-spår arret innehöll. Jag vet att vi hade nån ganska ingående diskussion om det hela här på 99:an, men hittar den inte just nu tyvärr. Extra tyvärr är det, eftersom jag inte minns vad jag använde för verktyg för att mäta jittret. Möjligen fanns det som funktion i USAMO:s plugin?

    ---EDIT---
    Jag kanske ska förtydliga att min kommentar "tightare än du, dude" inte baserades på att jag skulle hört raul flutter spela otajt, utan på att ingen människa är 100% tajt!

    Citat Ursprungligen postat av raoul flutter Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det var en intressant artikel! Fanns även fler om detta ämne.

    Hur blir tightheten om man kör med direkt monitor och spelar in en synt i takt med att Live spelar upp det redan inspelade materialet?

    Man lyssnar alltså på det redan inspelade materialet, och spelar till. Jag förutsätter också att man spelar tight!
    Senast redigerat av slirak den 2018-02-14 klockan 21:24.

  18. #18
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu var det många år sen jag spelade in med direct monitoring, men jag skulle ändå våga påstå, att om frågan gäller att spela in syntens ljud på ett audiospår, så är svaret "tightare än du, dude". Defintivt tajtare än jag.

    Blandar vi in MIDI blir det värre. Och felkällorna dessutom fler. Åtminstone flera äldre syntar etc är inte så jättetajta i sig över MIDI. Och skillnaden mellan olika MIDI-interface kan vara ganska stor. Med de interface jag har haft, så har det dock framförallt varit jitter på MIDI-klockan som varit problemet, inte så mycket MIDI-noterna. Så där jag reagerat med örat och haft svårt att få det tajt, så har det inte varit latency som varit problemet, utan skakig klocka. (Dessutom är stödet för MIDI start, stop och continue lite varierande, både hos DAW:ar och externa sequencers, det har jag också fått bråka med en del.)

    Det blev väldigt tydligt när jag skaffade en Pro 2, som har klocksynkade delayer. Då hördes MIDI-klockans jitter mycket tydligt och enda sättet jag blev av med det, var mha en USAMO, som kan generera MIDI-klocka utifrån en egen plugin, som sen skickar klockan via ett audiospår och till sist konverterar till MIDI i hårdvara. USAMO kan dessutom göra samma sak för MIDI-noter och CC, men jag konstaterade att jag kom ner till ett fel på en halv (!) sample (eller om det nu var en och en halv) på MIDI-noter över vanligt MIDI-interface av bra kvalitet, så jag nöjde mig med att använda USAMO:s klockfunktion.

    * Fotnot 1: hur felet kunde vara en halv sample förstod jag aldrig. Kanske det handlade om ett fel i Abletons vågformsdisplay.
    * Fotnot 2: det är inte säkert att nutida Pro 2-ägare upplever samma problem med delayerna. DSI pratade om att eventuellt kunna hantera problemet med en OS-uppdatering, genom att filtrera bort små snabba ändringar hos extern MIDI-klocka.
    * Fotnot 3: Värt att notera är att jag uppmätte rejält med jitter även internt i alla DAW:ar jag testade (Live, Cubase, GarageBand, minns inte om jag även kollade i Studio One och Logic vid detta tillfälle). Alltså även utan att klockan passerade ett MIDI-interface. Det påverkade dock inte interna mjukvarusyntar. Lite kul och informativ grej var hur Cubase betedde sig. Man kan ställa in Cubase så att den skickar MIDI-klocka även när arret i Cubase är stoppat. Då var jittret minimalt. Men så fort man startade Cubase började det skaka ordentligt och det blev värre ju fler MIDI-spår arret innehöll. Jag vet att vi hade nån ganska ingående diskussion om det hela här på 99:an, men hittar den inte just nu tyvärr. Extra tyvärr är det, eftersom jag inte minns vad jag använde för verktyg för att mäta jittret. Möjligen fanns det som funktion i USAMO:s plugin?

    ---EDIT---
    Jag kanske ska förtydliga att min kommentar "tightare än du, dude" inte baserades på att jag skulle hört raul flutter spela otajt, utan på att ingen människa är 100% tajt!
    Det är fasen fint med USAMOn att den tar även midinoter över audio... Multiclocken kör bara klocka över audio (via egen vst:a).
    Hade usamon haft lite fler portar och kanske vart konfigurabel att ta din in hade jag nog köpt den. Antar att man kan ladda usamo klockfilen som audio i en sampler iofs om man vill synka typ Octatrack/rytm osv mot en annan maskin men ändå lite meckigt. Men i DAW-Midi till maskin är den ju verkligen fiffig!

  19. #19
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Blev fasen sugen att skaffa en för de instrument som kan spelas via midinoter... perfekt med Sysex också till polysixan och diverse gamla racksynthar...

  20. #20
    Kalle2000
    Kalle2000 är inte uppkopplad

    Senior
    Fattar inte att folk orkar ha ett otajt midi interface o hålla på o flytta audio, ryser bara av tanken att göra detta för trummor tex, pads spelar nog ingen roll, men midi jitter på en virvel ändrar ju hela feelingen o groovet på låten.

    Kör expert sleepers o slipp allt detta direkt

    http://www.expert-sleepers.co.uk/esx8md.html

  21. #21
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Jag använder ES3 för CV/Gate ibland och visst är det snortajt. Men jag stör mig på hur det pajar arbetsflödet, jämfört med MIDI-spår med eller utan External Instrument. Så för mig är det lite kompromisser åt båda håll. Jag brukar oftast välja att klocka via ES3 och köra MIDI-noter via vanligt MIDI-interface.

  22. #22
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag använder ES3 för CV/Gate ibland och visst är det snortajt. Men jag stör mig på hur det pajar arbetsflödet, jämfört med MIDI-spår med eller utan External Instrument. Så för mig är det lite kompromisser åt båda håll. Jag brukar oftast välja att klocka via ES3 och köra MIDI-noter via vanligt MIDI-interface.
    Ska väl förtydliga för er som inte har koll på Expert Sleepers grejer, att ES3 är ett CV/Gate- (och faktiskt även audio-)interface i euroformat, medan USAMO, som jag nämnt ovan, är en fristående burk som genererar MIDI om man matar den från en audioutgång från ett ljudkort. Båda enheterna kräver dock att man lägger ett separat spår med en plugin som genererar data till interfacet, t.ex. Expert Sleepers egen Silent Way.
    Senast redigerat av slirak den 2018-02-17 klockan 21:20.

  23. #23
    Kalle2000
    Kalle2000 är inte uppkopplad

    Senior
    Du kan lägga flera pluggar på ett spår. o sen bara gömma pluggen. vet inte om d går i ableton, men jag gör så i PT

  24. #24
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    I Ableton måste du på ett eller annat sätt ta in audio från den styrda externa ljudkällan; som extern audio på ett audiospår, eller som ett External Instrument på ett MIDI-spår. I inget av fallen lyckas jag ha Silent Way fungerande på samma spår samtidigt. Eller så är jag dum i huvudet, vilket jag verkligen skulle uppskatta att få veta i det här fallet!

    Problemet för mig är inte det extra spåret i sig, utan hur bökar med hur man måste jobba med routing, monitoring, freeze och flatten.

  25. #25
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    kul att se att fler kör sync-lock/multiclock/usamo. att folk fortfarande brottas med midi från daw är ett mysterium för mig.

    fö funkar det rätt bra att använda valfri Overbridge-maskin som synk-sluss (Analog Rytm här). gör det när jag är på vift och inte orkar ha med synclock

    /synclock user since 2011

  26. #26
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Nihad Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    kul att se att fler kör sync-lock/multiclock/usamo. att folk fortfarande brottas med midi från daw är ett mysterium för mig.

    fö funkar det rätt bra att använda valfri Overbridge-maskin som synk-sluss (Analog Rytm här). gör det när jag är på vift och inte orkar ha med synclock

    /synclock user since 2011

    Körde också OB innan jag skaffade multiclock och kör fortfarande A4 för cv/gate det är väl iofs USB... vettefasen om det är tight eller så...

    Men finessen med multiclock och de andra är ju de individuella tidsförskjutningarna av synk. Äntligen 707/808/909 och beatstep till modularen i synk i samma take och dessutom i overdubben nästa take... lycka!

  27. #27
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Esx-8md + ES4 i ett mini case hade vart något just för 8 portar och extra expertsleepers bus!
    Typ 4K?

  28. #28
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Kanske blir en sådan kombo i framtiden... kan aldrig få nog av kul styrning...
    Fiffiga med multiclock är ju att man kan ställa in den tight från datorn audioakkurat med olika delay till maskinerna och sedan när man är sugen på att köra utan datorn köra på den interna klockan eller låta nån maskin va master... de olika maskinspecifika delayerna finns alltid där

  29. #29
    HZA
    HZA är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    I Ableton måste du på ett eller annat sätt ta in audio från den styrda externa ljudkällan; som extern audio på ett audiospår, eller som ett External Instrument på ett MIDI-spår. I inget av fallen lyckas jag ha Silent Way fungerande på samma spår samtidigt. Eller så är jag dum i huvudet, vilket jag verkligen skulle uppskatta att få veta i det här fallet!

    Problemet för mig är inte det extra spåret i sig, utan hur bökar med hur man måste jobba med routing, monitoring, freeze och flatten.

    Här har han väl alla silentway grejer på ett spår?

    https://m.youtube.com/watch?v=bqAVfBqjGAU

  30. #30
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av HZA Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men finessen med multiclock och de andra är ju de individuella tidsförskjutningarna av synk...
    True! Löser det själv genom att justera track delay i Ableton redan vid input, funkar bra, men skulle vilja testa Multiclock med.. En dag så...

  31. #31
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av HZA Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Här har han väl alla silentway grejer på ett spår?

    https://m.youtube.com/watch?v=bqAVfBqjGAU
    Silent Way-pluggarna, ja. Men han har separata spår för audioreturerna från syntarna och ytterligare separata spår för MIDI-clipsen. Utan Silent Way, men med ett vanligt MIDI-interface, så kan man genom att skapa External Instruments för varje extern synt, hantera MIDI-data och audioretur på ett enda spår per synt. Det gör det enklare att hantera MIDI-redigering, monitorering (man kan ha monitor på auto på varje spår, istället för att tvingas bolla med att sätta det manuellt på en massa separata spår) och att frysa spår.

  32. #32
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    använd "external audio effect" - usamo ut, synt in

    använder sync lock så, lägger synclock-VSTn på en returkanal och skickar ut klocka på dedikerad output med external audio effect pluggen, då tidsjusteras syntarna så de hamnar rätt vid input

  33. #33
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Intressant! Vet du att det funkar? Jag frågar, eftersom jag sett ett gäng demofilmer, men aldrig sett nån göra så. (Har inte grejerna igång, testar imorrnkväll.)

  34. #34
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Nihad Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    använd "external audio effect" - usamo ut, synt in

    använder sync lock så, lägger synclock-VSTn på en returkanal och skickar ut klocka på dedikerad output med external audio effect pluggen, då tidsjusteras syntarna så de hamnar rätt vid input
    Nu vet jag inte om jag förstår dig rätt, men om du lägger pluggen på en returkanal, så blir det ju ändå två olika spår som måste involveras. Med bara klocka tycker jag inte det är ett problem, men vill man MIDI-styra en extern synt, inte behöva hålla reda på monitor-läget både på pluggens och syntens spår, kunna dra nytta av External Intruments extra latency-kompensation och kunna frysa syntspåret bekvämt, så skulle man ju behöva kunna köra SW-pluggen på samma MIDI-spår som syntens External Instrument (External Audio Effect skulle väl gå lika bra), men hur jag än gör så hamnar jag i ett sorts moment 22 då. För jag kan inte lyckas få MIDI över till ES3 samtidigt som jag får tillbaka ljudet från synten, om jag har SW och syntens External Ínstrument på samma spår.

    Om du får det att funka, får du gärna beskriva närmare och kanske ta en skärmdump också.

  35. #35
    Nihad
    Nihad är inte uppkopplad
    Nihads avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av slirak Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nu vet jag inte om jag förstår dig rätt, men om du lägger pluggen på en returkanal, så blir det ju ändå två olika spår som måste involveras. Med bara klocka tycker jag inte det är ett problem, men vill man MIDI-styra en extern synt, inte behöva hålla reda på monitor-läget både på pluggens och syntens spår, kunna dra nytta av External Intruments extra latency-kompensation och kunna frysa syntspåret bekvämt, så skulle man ju behöva kunna köra SW-pluggen på samma MIDI-spår som syntens External Instrument (External Audio Effect skulle väl gå lika bra), men hur jag än gör så hamnar jag i ett sorts moment 22 då. För jag kan inte lyckas få MIDI över till ES3 samtidigt som jag får tillbaka ljudet från synten, om jag har SW och syntens External Ínstrument på samma spår.

    Om du får det att funka, får du gärna beskriva närmare och kanske ta en skärmdump också.
    du har rätt, returkanal kör jag bara för klocka.

    skicka SW-pluggens signal ut från "External Audio Effect" (inte "external instrument") och välj synten du skickar MIDI't till som retur.

  36. #36
    slirak
    slirak är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Nihad Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    du har rätt, returkanal kör jag bara för klocka.

    skicka SW-pluggens signal ut från "External Audio Effect" (inte "external instrument") och välj synten du skickar MIDI't till som retur.
    Nä, får det inte att funka, inte på ett och samma spår. Orkar du ta en skärmdump?

  37. #37
    Kalle2000
    Kalle2000 är inte uppkopplad

    Senior
    Hur låter det med delay compensationen när ni lägger på tunga pluggar på audion från externa synthen live? hänger det med tight i DAWens tempo? Midin som skickas är ju egentligen audio från expertsleepers pluggen.

Liknande ämnen

  1. Bela, low latency audio för beaglebone black
    Av dannes i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2016-02-29, 20:56
  2. Latency vid inspelning av audio?
    Av Lofi i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2015-10-27, 07:15
  3. Fixa latency med midi och audio?
    Av bitbob i forum Reason Studios
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-01-12, 19:53
  4. Ökad latency med Live?
    Av kockpit i forum Ableton
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-02-07, 09:37
  5. Prestanda/Latency-skillnader mellan M-Audio firewirekort?
    Av moogpower i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-04-27, 10:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •