Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1 2 3 4 SistaSista
Resultat 121 till 180 av 195

Ämne: Sonos planterar kod som sätter gamla enheter ur funktion

  1. #121
    Smultronizer
    Smultronizer är inte uppkopplad

    Senior
    Sonos kör vi på jobbet och kan bara konstatera att det är ett enda stort mög. Samt att enheterna är ooootroligt överprisade. Var helt övertygad att Sonos var fantastiskt eftersom ”alla” köpte det... ända tills jag började på mitt nuvarande jobb. Varför sitta fast i ett system som inte ens är smidigt och dessutom låter rätt mediokert (som bäst)?

  2. #122
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Citat Ursprungligen postat av Janne Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vanliga Chromecast är samma sak fast med bild.
    Ingen skillnad på vad man kan casta.
    Du måste få ut ljudet också. Funderar själv på någon hdmi->ljud-konverterare, har en gammal Chromecast över.

  3. #123
    Janne
    Janne är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Du måste få ut ljudet också. Funderar själv på någon hdmi->ljud-konverterare, har en gammal Chromecast över.
    En HDMI-Composite fungerar.

  4. #124
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Smultronizer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kör Plex-server på min dator och sen Plex på alla telefoner, ipads osv. Ifrån de enheterna castar jag allt, video, musik, bilder osv då Plex stöder typ i stort sett varenda format som finns. Den scrapear subtitles, tankar ner mina favoritserier när de släpps och fixar allt. Det som kan vara värt att känna till och som jag inte greppade ifrån början är att det enda du castar är ju en länk så att Chromecasten vet varifrån den ska plocka materialet. Så om man castar en låt ifrån Spotify på telefonen så plockar Chromecasten det direkt ifrån Spotify, Netflix, Youtube osv. Inte via telefonen.
    Så då drar det inte så mycket batterier, man kan typ stänga locket på laptopen eller öppna en annan enhet och fortästta där o.s.v?
    Plex har jag kikat på vid förra EOL:en men greppade inte riktigt konceptet.

    Citat Ursprungligen postat av Smultronizer Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Sonos kör vi på jobbet och kan bara konstatera att det är ett enda stort mög. Samt att enheterna är ooootroligt överprisade. Var helt övertygad att Sonos var fantastiskt eftersom ”alla” köpte det... ända tills jag började på mitt nuvarande jobb. Varför sitta fast i ett system som inte ens är smidigt och dessutom låter rätt mediokert (som bäst)?
    Sonos är alldeles för dyrt, särskilt enheterna som inte har högtalare. Jag tror de vann mycket på att vara tidiga och ha ett enkelt koncept. Jag kan ärligt säga att de alternativ som fanns när jag ville börja köra trådlöst inte var greppbara för mig. Jag ville koncentrera kraften på att rippa och ordna musiksamlingen, inte konfigurera diverse nätverksprylar som jag inte hade koll på. Idag skulle jag aldrig köpa Sonos, särskilt inte efter senaste debalcet. Djävla skitföretag.
    Senast redigerat av Oortone den 2020-01-22 klockan 22:31.

  5. #125
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Janne Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En HDMI-Composite fungerar.
    Rätt kul att läsa om HDMI:s audiokapacitet.
    Åtta okomprimerade kanaler med CD+ kvalitet är möjligt.

    For digital audio, if an HDMI device has audio, it is required to implement the baseline format: stereo (uncompressed) PCM. Other formats are optional, with HDMI allowing up to 8 channels of uncompressed audio at sample sizes of 16-bit, 20-bit and 24-bit, with sample rates of 32 kHz, 44.1 kHz, 48 kHz, 88.2 kHz, 96 kHz, 176.4 kHz and 192 kHz.[6](§7) ...
    https://en.wikipedia.org/wiki/HDMI

  6. #126
    Janne
    Janne är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Rätt kul att läsa om HDMI:s audiokapacitet.
    Åtta okomprimerade kanaler med CD+ kvalitet är möjligt.


    https://en.wikipedia.org/wiki/HDMI
    Har förstås hdmi in på alla förstärkararn så har inte problemet med att få casten till audio.

    Men till vanlig rca audio funkar en billig dosa.
    Givetvis har den bild också men inget måste att koppla in.

  7. #127
    Smultronizer
    Smultronizer är inte uppkopplad

    Senior
    Precis. Drar noll batteri. Noll cpu. För så fort du startat casten så kan du stänga ner mjukvaran på klienten.

    Plex är inget konstigt. Du smäller in plex server, väljer mappar som duhar film, tv-serier, bilder, musik i. Sen har du din egna Netflix,Spotify osv. Om du lämnar datorn på så kan du titta var du än är i världen, eller lyssna.

    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så då drar det inte så mycket batterier, man kan typ stänga locket på laptopen eller öppna en annan enhet och fortästta där o.s.v?
    Plex har jag kikat på vid förra EOL:en men greppade inte riktigt konceptet.



    Sonos är alldeles för dyrt, särskilt enheterna som inte har högtalare. Jag tror de vann mycket på att vara tidiga och ha ett enkelt koncept. Jag kan ärligt säga att de alternativ som fanns när jag ville börja köra trådlöst inte var greppbara för mig. Jag ville koncentrera kraften på att rippa och ordna musiksamlingen, inte konfigurera diverse nätverksprylar som jag inte hade koll på. Idag skulle jag aldrig köpa Sonos, särskilt inte efter senaste debalcet. Djävla skitföretag.

  8. #128
    Janne
    Janne är inte uppkopplad

    Senior
    Casting är bara en fjärris som säger vad du vill spela och på vilken enhet.

    Och flera olika enheter kan styra vad helst du vill spela.

  9. #129
    Astral
    Astral är inte uppkopplad
    Astrals avatar
    Senior
    Ja orkar inte läsa allt om hur det blir men stämmer det e de riktigt illa. Ändå blir man inte förvånad.

  10. #130
    fragster
    fragster är inte uppkopplad

    Senior
    Här är en kul liten tråd på sonos egna forum. 1000 replies på typ 20h.

    https://en.community.sonos.com/annou...ations-6835969

    Folk är inte glada, kort sagt.

  11. #131
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    hörde detta rapporteras på BBC World service igår.. hur man pajar sitt brand.

  12. #132
    Modellear
    Modellear är uppkopplad nu
    Modellears avatar
    Vintage
    Kollar aktien och ser ju inte något särskilt med kusen än det normala. https://www.avanza.se/aktier/om-akti...3493/sonos-inc
    Ska man blanka lite på skoj

  13. #133
    Citat Ursprungligen postat av fragster Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad ska man ha istället?


    En Raspberry-pi med osmc kopplad till forstarkaren. Kodi-appen är grym!

    https://osmc.tv/

    Edit: om du kopplar raspin till en FM sändare kan du ha syncad musik i varje rum med hjälp av radioapparater. IFS oklart om Spotify funkar, men Soundcloud, YouTube (inklusive listor fast utan reklamen), archive.org, soma.fm, valfri internetradio... Ja allt annat gör det.
    Senast redigerat av reSet den 2020-01-23 klockan 19:27.

  14. #134
    fragster
    fragster är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av reSet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En Raspberry-pi med osmc kopplad till forstarkaren. Kodi-appen är grym!

    https://osmc.tv/
    Att modda sina blivande sonosvrak med nån teensy/raspberry-lösning känns ju givet.

  15. #135
    Citat Ursprungligen postat av fragster Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Att modda sina blivande sonosvrak med nån teensy/raspberry-lösning känns ju givet.
    Klockrent! Någon av alla arga Sonos köpare lär ju göra det och posta en how-to. Vore det perfekta fingeret i nyllet IAF!

    Själv har jag aldrig hajat hajpen med Sonos. Kändes som ljutet för precis det här upplägget: inte ens dom största mobiltillverkarna verkar vilja underhålla sina prylar speciellt länge, så varför skulle en högtalaretillverkare göra det?

  16. #136
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Janne Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Casting är bara en fjärris som säger vad du vill spela och på vilken enhet.

    Och flera olika enheter kan styra vad helst du vill spela.
    Ja, det är ju samma som Sonos. Bra att det finns så mycket alternativ numera.

  17. #137
    Modellear
    Modellear är uppkopplad nu
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av reSet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En Raspberry-pi med osmc kopplad till forstarkaren. Kodi-appen är grym!

    https://osmc.tv/

    Edit: om du kopplar raspin till en FM sändare kan du ha syncad musik i varje rum med hjälp av radioapparater. IFS oklart om Spotify funkar, men Soundcloud, YouTube (inklusive listor fast utan reklamen), archive.org, soma.fm, valfri internetradio... Ja allt annat gör det.
    Riv ur skräpet som sitter där i Sonos och bygg in en liten förstärkare samt radiomottagare så är problemet löst tillsammans med din lösning. Då kan man ha Sonos till något i alla fall...

  18. #138
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av fragster Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Här är en kul liten tråd på sonos egna forum. 1000 replies på typ 20h.

    https://en.community.sonos.com/annou...ations-6835969

    Folk är inte glada, kort sagt.
    Stängdes ner, de startade en ny och den är säkert uppe i 500 superglada kunder nu också.

  19. #139
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av reSet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En Raspberry-pi med osmc kopplad till forstarkaren. Kodi-appen är grym!

    https://osmc.tv/

    Edit: om du kopplar raspin till en FM sändare kan du ha syncad musik i varje rum med hjälp av radioapparater. IFS oklart om Spotify funkar, men Soundcloud, YouTube (inklusive listor fast utan reklamen), archive.org, soma.fm, valfri internetradio... Ja allt annat gör det.
    Ja, Kodi är ett starkt alternativ.
    DIY-lösningar med FM och liknande är ju kul men inget som jag kommer göra på riktigt.

  20. #140
    Modellear
    Modellear är uppkopplad nu
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, Kodi är ett starkt alternativ.
    DIY-lösningar med FM och liknande är ju kul men inget som jag kommer göra på riktigt.
    Jag har en gammal röradio från femtiotalet. Skulle vara kul att ha lite rullande gamla program och musik från den tiden...

  21. #141
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Modellear Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Riv ur skräpet som sitter där i Sonos och bygg in en liten förstärkare samt radiomottagare så är problemet löst tillsammans med din lösning. Då kan man ha Sonos till något i alla fall...
    Alltså Sonosprylarna kommer nog funka ett bra tag till. De som fryser sitt system och skiter i uppdateringar kommer definitivt kunna köra som det var från början med filer under lång tid, streaming återstår att se. De som främst är sura är de som har blandade system med gammalt och nytt och som vill ha uppdateringar.

  22. #142
    Modellear
    Modellear är uppkopplad nu
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Alltså Sonosprylarna kommer nog funka ett bra tag till. De som fryser sitt system och skiter i uppdateringar kommer definitivt kunna köra som det var från början med filer under lång tid, streaming återstår att se. De som främst är sura är de som har blandade system med gammalt och nytt och som vill ha uppdateringar.
    Ett problem bara, Det här uppdateringen har väl redan kommit ut så det är nog massor med folk som redan uppdaterat och sen efteråt surnat till.

    Jag själv hade ju uppdaterat direkt när jag sett att ny uppdatering finns och kan gott påstå att det är sällan jag i förväg noga kollar i detalj vad en uppdatering gör förutom alla musikprylar.

    Kan gott säga att jag kommer lusläsa det mesta på liknade prylar efter den här händelsen.

  23. #143
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Är det här verkligen så allvarligt?

    Sonos stoppar alltså support för äldre apparater. Det är de inte ensamma om - själv har jag tre elektroner (MDUW, MnM och TM-1) som numera är obsolete plus C6 som också är obsolete. MnM lämnades dessutom med en rätt grov bugg kvar (copy note).

    Sonos erbjuder rabatt om man lämnar in sina gamla prylar. Det är ingenting man behöver göra och högtalarna kommer fungera så länge det går utan vidareutveckling. Tolkar jag tråden nämnd ovan så kommer de fortsätta räta ut eventuella buggar till skillnad från elektronexemplet.

    Eller har jag missat något?

  24. #144
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av KungKrille Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det här verkligen så allvarligt?

    Sonos stoppar alltså support för äldre apparater. Det är de inte ensamma om - själv har jag tre elektroner (MDUW, MnM och TM-1) som numera är obsolete plus C6 som också är obsolete. MnM lämnades dessutom med en rätt grov bugg kvar (copy note).

    Sonos erbjuder rabatt om man lämnar in sina gamla prylar. Det är ingenting man behöver göra och högtalarna kommer fungera så länge det går utan vidareutveckling. Tolkar jag tråden nämnd ovan så kommer de fortsätta räta ut eventuella buggar till skillnad från elektronexemplet.

    Eller har jag missat något?
    Ja, att hela Sonoskonceptet bygger på att man har ett system med många enheter som fungerar tillsammans. Motsvarigheten i ditt exempel vore om t.ex. MnM och MDuw plötsligt inte kunde skicka sitt ljud till ditt mixerbord/ljudkort för man har bytt ljudstandard på allt utom dem och att det inte går att under några omständigheter byta på MnM och MDuw. Dessutom att Elektron skulle göra så att om du trycker på en speciell knapp förstörs maskinen men du får 30% rabbat om du kommer in med skrotet. Allt för att förhindra andrahandsmarknaden. Dessutom att kalla det något slags miljöansvar.

  25. #145
    Janne
    Janne är inte uppkopplad

    Senior
    Har en CR100 som en besviken 99:a skänkte att hacka.

    Hårdvaran är otroligt hemlig och låst.

    Vet inte ens om den fortfarande försöker koppla upp sig.
    Får kolla med wireshark.

    Fast man byter hela plattformen är designen fortfarande hopplöst omodern.

    Vet inte ens i vilken ände jag ska börja.

  26. #146
    Modellear
    Modellear är uppkopplad nu
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av KungKrille Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det här verkligen så allvarligt?

    Eller har jag missat något?
    CR100 blir låst och helt oanvändbar helt och håller utan förvarning. Man varnar inte man uppmanar att man ska uppgradera...Sen är den död och det är bara att kasta bort den.

  27. #147
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, att hela Sonoskonceptet bygger på att man har ett system med många enheter som fungerar tillsammans. Motsvarigheten i ditt exempel vore om t.ex. MnM och MDuw plötsligt inte kunde skicka sitt ljud till ditt mixerbord/ljudkort för man har bytt ljudstandard på allt utom dem och att det inte går att under några omständigheter byta på MnM och MDuw.
    Men de kommer ju att att fungera fast inte i evighet - vilket inget som är beroende av mjukvara gör. Ljudet ut från elektronmaskinerna är inte beroende av mjukvara så den jämförelsen funkar inte riktigt.
    Dessutom att Elektron skulle göra så att om du trycker på en speciell knapp förstörs maskinen men du får 30% rabbat om du kommer in med skrotet. Allt för att förhindra andrahandsmarknaden.
    Är det verkligen så lätt att råka trycka på den speciella knappen? Jag menar, så länge man inte trycker på knappen så kan man väl fortsätta använda maskinerna eller sälja vidare.
    Dessutom att kalla det något slags miljöansvar.
    Att överhuvudtaget erbjuda kunder att lämna in för återvinning låter väl lite så? Det har jag inte fått från någon annan tillverkare.

    Ta inte inläggen fel - jag har inga Sonosprylar själv utan försöker bara förstå. Än så länge ser jag inget konstigt i jämförelse med andra märken.

  28. #148
    Modellear
    Modellear är uppkopplad nu
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Janne Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har en CR100 som en besviken 99:a skänkte att hacka.

    Hårdvaran är otroligt hemlig och låst.

    Vet inte ens om den fortfarande försöker koppla upp sig.
    Får kolla med wireshark.

    Fast man byter hela plattformen är designen fortfarande hopplöst omodern.

    Vet inte ens i vilken ände jag ska börja.
    Om inget går att göra...
    Vad tror du om att som alternativ byta ut innanmätet helt mot något eget men kanske använda skalet och den skärmen. Blir ju massa jobb men väl uppkäftig känga.

  29. #149
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Janne Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har en CR100 som en besviken 99:a skänkte att hacka.

    Hårdvaran är otroligt hemlig och låst.

    Vet inte ens om den fortfarande försöker koppla upp sig.
    Får kolla med wireshark.

    Fast man byter hela plattformen är designen fortfarande hopplöst omodern.

    Vet inte ens i vilken ände jag ska börja.
    Det var väl jag som skickade den?

  30. #150
    Janne
    Janne är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Modellear Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Om inget går att göra...
    Vad tror du om att som alternativ byta ut innanmätet helt mot något eget men kanske använda skalet och den skärmen. Blir ju massa jobb men väl uppkäftig känga.
    Det går men kräver ett nytt PCB och att man kan revers engineera LCD:n

    Ska titta på den i helgen.

  31. #151
    Janne
    Janne är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det var väl jag som skickade den?
    Ja, ville inte skriva ut vem det var.

  32. #152
    Ändå sjukt positivt med så mycket vrede, det känns som att det här med planned obsolescence snart är ett minne blott. Så många som refererar till hur knas det är med tanke på miljö osv. :') <3

  33. #153
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av KungKrille Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men de kommer ju att att fungera fast inte i evighet - vilket inget som är beroende av mjukvara gör. Ljudet ut från elektronmaskinerna är inte beroende av mjukvara så den jämförelsen funkar inte riktigt.

    Är det verkligen så lätt att råka trycka på den speciella knappen? Jag menar, så länge man inte trycker på knappen så kan man väl fortsätta använda maskinerna eller sälja vidare.

    Att överhuvudtaget erbjuda kunder att lämna in för återvinning låter väl lite så? Det har jag inte fått från någon annan tillverkare.

    Ta inte inläggen fel - jag har inga Sonosprylar själv utan försöker bara förstå. Än så länge ser jag inget konstigt i jämförelse med andra märken.
    Det var du som jämförde med Elektron, inte jag. Jag försökte bara klargöra.

    En bättre jämförelse är ett nätverkssystem där äldre och nyare prylar samsas, vilket i de flesta fall är helt normalt. Om man bygger ett koncept där detta system är slutet och proprietärt så tycker jag det är rätt dålig stil att helt isolera bort en stor del av de äldre modellerna på ett bräde. Uppdaterar du en enda ny del så har du fått två system som inte pratar med varandra.

    Jag kan fortfarande koppla upp min gamla Powerbook G4 till nytt WiFi, urgamla Airport Express kunde Apple uppgradera till Airport2 via firmware, mina +15 år gamla Fostexljudkort med Adat Lightpipe går att koppla till helt nya ljudkort från t.ex. RME och MOTU o.s.v.

    Sonos ursäkter om att deras äldre komponenter inte klarar ljudströmmarna är rena rama skitsnacket. Det är väl ingen som höjt samplingsfrekvensen sedan sist? Det man möjligen kan ge dem är att deras system är distribuerat = alla burkar har ett ansvar att leverera till resten av systemet. Det hade nog gått att lösa tror jag.

    Dessutom är ersättningsmodellerna sjukt dyra. Det kanske är det det handlar om? Att bevara känslan av exklusivitet och då passade inte de äldre modellerna in.

    --
    Recycle mode, att trycka på kill knappen påstår en del är lätt gjort om man är lite teknikilliterat, jag vet inte. Det är snarare marknadsföringen där som är sjuk. Att det skulle handla om miljöansvar från Sonos sida. I Sverige behöver du inte Sonos för att ta miljöansvar eftersom det sköts (troligen bättre) av din kommun. Konceptet gör ju också att om du faktiskt vill uppgradera så lockar naturligtvis 30% rabatt och komponenten kan aldrig bli 2nd hand. Det är utan tvekan dåligt miljötänk. Varje 30%-rabbatsköp betyder en kasserad maskin som egentligen fungerar. Inte bra.
    Senast redigerat av Oortone den 2020-01-23 klockan 21:10.

  34. #154
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Janne Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det går men kräver ett nytt PCB och att man kan revers engineera LCD:n

    Ska titta på den i helgen.
    Men den blev brickad tidigare så den kommer inte funka med det frusna systemet 2020.

  35. #155
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av reSet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ändå sjukt positivt med så mycket vrede, det känns som att det här med planned obsolescence snart är ett minne blott. Så många som refererar till hur knas det är med tanke på miljö osv. :') <3
    Vi får se, man måste tänka på att enbart de som är arga skriver.
    Jag har ingen aning om hur stor marknadsandel Sonos har men tänker mig att de kränger rätt mycket. Det kanske blåser över? Minnet är kort.

  36. #156
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    I Sverige behöver du inte Sonos för att ta miljöansvar eftersom det sköts (troligen bättre) av din kommun.
    Ja det är ju också dit man hänvisas för själva återvinningen. Så den vinkeln var det inte mycket bevänt med.

  37. #157
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Janne Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Har en CR100 som en besviken 99:a skänkte att hacka.

    Hårdvaran är otroligt hemlig och låst.

    Vet inte ens om den fortfarande försöker koppla upp sig.
    Får kolla med wireshark....
    Fasen, det slår mig att jag inte borde gjort den där sista uppdateringen. Den kanske stängde av hela maskinen?
    Vad betyder det att "hårdvaran är låst"?

    När jag tänker tillbaka på CR100 minns jag den där glada oskyldiga tiden med Sonos då jag trodde jag hade hittat ett system som verkligen förstod hur jag ville ha det. Den var så fin CR100.

  38. #158
    Janne
    Janne är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men den blev brickad tidigare så den kommer inte funka med det frusna systemet 2020.
    Med brickad menas att den inte har någon firmware.
    Elektroniken är det inget fel på.

    Men det Modellar menade var att byta ut elektroniken och bara behålla låda och display.

  39. #159
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vi får se, man måste tänka på att enbart de som är arga skriver.
    Jag har ingen aning om hur stor marknadsandel Sonos har men tänker mig att de kränger rätt mycket. Det kanske blåser över? Minnet är kort.
    Det är trådar om det över hela internet: 5 grupper jag känner till på fejjan, sett massor av trådar på reddit, och det togs upp i minst 4 slutna gruppchatter jag lurkar, så enbart dom som är arga och skriver är nog ändå fett många

  40. #160
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det var du som jämförde med Elektron, inte jag. Jag försökte bara klargöra.
    Ja, men min jämförelse gällde att överge äldre produkter inklusive support. Ingenting om ljud ut. Inga buggfixar eller annat i framtiden från Elektron till skillnad från vad Sonos lovar. Hur länge TM-1 och C6 får kontakt med maskinerna återstår att se. Redan nu haltar TM-1.
    Recycle mode, att trycka på kill knappen påstår en del är lätt gjort om man är lite teknikilliterat, jag vet inte.
    Får väl googla hur lätt man råkar göra detta då.
    Det är snarare marknadsföringen där som är sjuk. Att det skulle handla om miljöansvar från Sonos sida. I Sverige behöver du inte Sonos för att ta miljöansvar eftersom det sköts (troligen bättre) av din kommun. Konceptet gör ju också att om du faktiskt vill uppgradera så lockar naturligtvis 30% rabatt och komponenten kan aldrig bli 2nd hand. Det är utan tvekan dåligt miljötänk. Varje 30%-rabbatsköp betyder en kasserad maskin som egentligen fungerar. Inte bra.
    Fast att kunna återvinna OCH få rabatt låter inte så illa. Men det är ju upp till användaren och inte Sonos på vilket sätt man gör sig av med apparaterna.

  41. #161
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Mina två cent från läktarplats:

    Det är en jävla skillnad att säga att man slutar lova stöd för ett system och att man bygger in maskindöd från starten. Jag som blir less när ett datorprogram slutar funka efter OS-byte skulle aldrig ta i Sonos med tång... nå'nsin.

  42. #162
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Janne Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Med brickad menas att den inte har någon firmware.
    Elektroniken är det inget fel på....
    Jaha, då är brickad fel term i sammanhanget.
    Men vad menar du med "låst hårdvara"?

  43. #163
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av reSet Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är trådar om det över hela internet: 5 grupper jag känner till på fejjan, sett massor av trådar på reddit, och det togs upp i minst 4 slutna gruppchatter jag lurkar, så enbart dom som är arga och skriver är nog ändå fett många
    Bra. Sonos har definitivt korsat en gräns.

  44. #164
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av KungKrille Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, men min jämförelse gällde att överge äldre produkter inklusive support. Ingenting om ljud ut. Inga buggfixar eller annat i framtiden från Elektron till skillnad från vad Sonos lovar. Hur länge TM-1 och C6 får kontakt med maskinerna återstår att se. Redan nu haltar TM-1.

    Får väl googla hur lätt man råkar göra detta då.


    Fast att kunna återvinna OCH få rabatt låter inte så illa. Men det är ju upp till användaren och inte Sonos på vilket sätt man gör sig av med apparaterna.
    Jag tycker du missar många viktiga aspekter på problemet.

    Dina Elektronmaskiner kommunicerar med omvärlden genom öppna generella protokoll (analoga och digitala) därför kommer du kunna fortsätta använda dem som de är under mycket lång tid. Även med nya grejer du köper. Sonos har valt ett proprietärt protokoll och nu drar de ur sladden till omvärlden. Precis som om dina cv-jack, dina midisocklar och dina audioutgångar plötsligt är döda för allt utom ett par andra gamla Elektronmaksiner.

    Dessutom, tack vare öppenheten, har dina dyra Elektronmaskiner ett andrahandsvärde som är rimligt och som gör att du kan sälja vidare istället för att kassera.

    Om inbytet till Sonos betydde att de gjorde en refurbish och sålde vidare vore det miljövänligt men det är inte vad de gör. Som Sonosägare givet situationen är 30% rabatt bättre än inget, men det finns inte en millimeter miljötänk i detta – men det är så de försökte marknadsföra det. Att ljuga ihop ett falskt miljötänk sänker bara deras image när folk genomskådar det, vilket de lyckligtvis gör. Rätt åt dem.

  45. #165
    Janne
    Janne är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jaha, då är brickad fel term i sammanhanget.
    Men vad menar du med "låst hårdvara"?
    Bara att den är odokumenterad och bara Sonos vet hur den fungerar.

    Det enda jag kan se är att de kör en SH-4 vilket är en MIPS CPU.

  46. #166
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av KungKrille Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    JHur länge TM-1 och C6 får kontakt med maskinerna återstår att se. Redan nu haltar TM-1.
    TM-1 är ju driverless, så den lär fungera så länge USB-enheter supportas av OS. C6 behöver du strängt taget inte, för det är ren SysEx, som är ett öppet protokoll, så om den slutar fungera kan man använda annan sysex-ediotr, allt bygga en tredjeparts eftersom protokollet är öppet och dokumenterat. (Ska man jämföra med Elektron är nog Overbridge en bättre jämförelse, men även om support för overbridge dör kommer elektronmaskinerna fortfarande kunan fungera tillsammans med andra nya synthar, och sitta kopplade till samma mixer som nya elektronmaskiner.)

    OT: Köper gärna din TM-1 om du är trött på den.

  47. #167
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Janne Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bara att den är odokumenterad och bara Sonos vet hur den fungerar.

    Det enda jag kan se är att de kör en SH-4 vilket är en MIPS CPU.
    Aha...det kan jag tänka mig.
    Kommunikationen med omvärlden borde däremot vara dokumenterad på något sätt eftersom det finns tredjepartsprogram som kan styra Sonosenheter (Sonopad, Sonophone) och om jag förstått rätt även streama ljud till dem (t.ex. Squeezebox).

    Men jag vet inga detaljer. Det enda jag vet är att de gamla fjärrkontrollerna CR100 och CR200 kräver att man kör deras gamla nätverksprotokoll (Sonosnet tror jag det heter) som inte är samma sak som Wifi-protokollen riktigt. Jag vet att CR-kontrollerna kopplar upp sig direkt mot enheterna, medan tredjepartsprogrammen på något sätt bryggas över via Wifi även om man kör i Sonosnet-läget. Det är så jag har kört. Men det hela är ng snärjigt att reda ut.

  48. #168
    Janne
    Janne är inte uppkopplad

    Senior
    Bygga ny hårdvara är hur lätt som helst med en ESP8266 eller ESP32.

    https://joeybabcock.me/blog/projects...er-controller/

    Men jag har inget Sonos system att testa mot.

    Sedan kan man ju fundera om det är värt att bygga in det i skalet på en CR100?

  49. #169
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Janne Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Bygga ny hårdvara är hur lätt som helst med en ESP8266 eller ESP32.

    https://joeybabcock.me/blog/projects...er-controller/

    Men jag har inget Sonos system att testa mot.

    Sedan kan man ju fundera om det är värt att bygga in det i skalet på en CR100?
    Intressant. Att ansluta chipet till skärmen och kontrollknapparna på en CR100 låter dock avancerat. Hela konceptet bygger på browsing i skärm så det är mycket mer avancerat än detta chipprogram för enkla kommandon.

    Koden bygger på fasta IP-adresser vilket också är en begränsning. De app-fjärrar som finns klarar dynamisk. Antar att även denna skulle kunna hämta adresserna på något sätt.

    Men kul att folk håller på. Någon kanske fixar det hela vägen...

  50. #170
    Modellear
    Modellear är uppkopplad nu
    Modellears avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Janne Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    Sedan kan man ju fundera om det är värt att bygga in det i skalet på en CR100?
    Inse att den som gör det ger ett fett fuckof-finger till Sonos! Ännu större om någon släpper mjukvaran fritt och en lista med BOM och allt för alla som vill bygga.

    Sen är det väl bara att babbla på om att man gör miljön en tjänst som Sonos total-misslyckats med och det lär ju reta dom lite extra om man målar upp dom till klotets största miljöbov.

  51. #171
    Janne
    Janne är inte uppkopplad

    Senior
    Fungerar Sonos kontrollers med IKEAs Symfonisk högtalare?

    https://www.ikea.com/se/sv/p/symfoni...-vit-30435204/

    I så fall kan jag investera i ett par såna till Poolområdet.
    De fungerar ändå med Airplay.

  52. #172
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Blev lite sugen på att maila IKEA och fråga hur lång livslängden är på grejorna, och vad deras end-of-life-policy är. Undrar om det är något IKEA ens funderat över när de startade samarbetet.
    Gör det! Ikeas support brukar vara väldigt tillmötesgående, så något svar bör de kunna ge.

  53. #173
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ikeavaror varierar våldsamt i kvalitet.

    Men den stora skillnaden mot Sonoskonceptet är att det inte kommer en gubbe hem till dig och plockar ner en möbel som är hel. Det är det Sonos gör i realiteten. Att gubben har med sig en grön påse, att lägga delarna i och säger att du får 30% rabatt om du köper nytt, gör inte saken miljövänlig.

    Ett tag hade jag ett antal nya (ca. 2003) Billy och en som var från kanske tidigt 80-tal. Där kunde man jämföra, de nya var som knäckebröd med presentpapper medan den gamla var rejäl med hållbarare fuskfaner och stabil. Men som någon skrev undrar jag om de inte avvecklat en del av det där knäckebrödstänkandet. När spånskivan går sönder vid monteringen blir det dyrt även för Ikea. De blev tvugna att skicka en inspektör att titta på våra Billy på grund av att de blev så skeva och dåliga. En bokhylla full med böcker som inte håller kan bli livsfarlig och sånt är inte bra för imagen.
    Jepp. Jag har spenderat den senaste veckan med att montera ikea möbler. Mången svordom har det blivit över deras idiotiska besparingar. Pax skåpets skruvar var i så dålig kvalite att båda mina bra mejslar nu måste bytas. Helt upptuggade. Maskinfrästa passformer som är flera milimeter off och därför inte passar. Konstruktioner som kräver fysiskt våld för att montera. (Japp. Stenhårda pluggar som ska bankas in i för små hål. Och då menar jag inte limplugg. Tänk stort lego med hullingar, i trä typ.)
    Däremot har Billy blivit stabil ugen efter "fuktigt knäckebröd" eran.

  54. #174
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Janne Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fungerar Sonos kontrollers med IKEAs Symfonisk högtalare?

    https://www.ikea.com/se/sv/p/symfoni...-vit-30435204/

    I så fall kan jag investera i ett par såna till Poolområdet.
    De fungerar ändå med Airplay.
    Den enda kvarvarande är CR200 och man måste köra Sonosnet. Undrar om Ikeas har det? Kanske.
    Men enligt produktbeskrivningen funkar de i övrigt i ett Sonossystem.

    Å andra sidan står även detta:
    "Högtalarnas funktioner utvecklas genom kontinuerliga mjukvaruuppdateringar."

    De glömde lägga till: ...ca. fem år.

    Mer om insidan på Ikeas högtalare.
    https://youtu.be/ZB413S8KDmo
    Varje processor beskrivs.
    Identisk med Play 1 i stort sett.
    Senast redigerat av Oortone den 2020-01-24 klockan 12:56.

  55. #175
    Janne
    Janne är inte uppkopplad

    Senior
    Efter CR100 och CR200 har de bytt CPU/MCU från SH-4 och PPC till ARM.

    Därför vill dom skrota dom.
    Inte parallelutveckla flera olika firmware.

    Hm...

  56. #176
    fragster
    fragster är inte uppkopplad

    Senior
    Jag fick ett brev:

    Alla Sonos-produkter kommer fortsätta att fungera efter maj

    Vi hör vad ni säger. Vi har inte skött det här särskilt bra från början. Jag ber om ursäkt för det och vill personligen berätta om vad som händer härnäst:

    Till att börja med vill jag försäkra dig om att efter maj månad, när vi slutar att skicka nya programuppdateringar till äldre produkter, kommer de fortsätta att fungera precis på samma sätt som idag. Vi skriver inte av dem, vi tvingar dig inte att sluta använda dem och vi tar inte bort några funktioner. Många av er har investerat mycket pengar i era Sonos-system och vår avsikt är att trygga den investeringen så länge vi kan. Trots att äldre Sonos-produkter inte längre kommer att få nya funktioner lovar vi att fortsätta uppdatera dem med buggfixar och säkerhetsförbättringar så länge det är möjligt. Om vi stöter på någonting som är nödvändigt för upplevelsen och som inte kan åtgärdas kommer vi att göra vårt bästa för att erbjuda en alternativ lösning, och vi kommer att informera dig om eventuella förändringar som påverkar din upplevelse.

    Vi har också insett hur ni användare ser på problemet med att äldre och moderna produkter inte fungerar tillsammans i hemmet. Vi arbetar på en lösning som innebär att ditt system delas upp så att moderna produkter fungerar tillsammans och får de senaste funktionerna, medan äldre produkter fungerar tillsammans på samma sätt som idag. Vi håller på att lägga sista handen vid de här planerna och kommer att berätta mer om det under de närmaste veckorna.

    Vi har ett stort antal nya produkter och funktioner under utveckling och vill givetvis att våra kunder ska uppgradera till de senaste och bästa produkterna, men vi vill att de ska göra det för att de är intresserade av vad de nya produkterna har att erbjuda, inte för att de känner sig tvingade. Det var avsikten med uppgraderingsprogrammet som vi lanserade för våra lojala kunder.

    Tack för att du använder Sonos. Tack för att du tar dig tid att lämna feedback. Jag hoppas att du kan acceptera vår ursäkt och ge oss möjlighet att återvinna ditt förtroende. Utan dig finns det inget Sonos och vi kommer att jobba hårdare än någonsin för att förtjäna din lojalitet, varje dag.

    Tveka inte att kontakta oss om det är någonting du undrar över.
    Vänliga hälsningar,
    Patrick Spence
    CEO, Sonos

  57. #177
    Oortone
    Oortone är uppkopplad nu
    Oortones avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av fragster Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag fick ett brev:

    Alla Sonos-produkter kommer fortsätta att fungera efter maj
    ...
    Hur fick du brevet? Jag är restriktiv med mejlutskick så jag kanske bockat bort sån't.
    Hur som helst, inget nytt. Systemet kommer antingen inte uppdateras eller så kommer det falla isär i två.
    En stor försämring för många.

  58. #178
    fragster
    fragster är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Oortone Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur fick du brevet? Jag är restriktiv med mejlutskick så jag kanske bockat bort sån't.
    Hur som helst, inget nytt. Systemet kommer antingen inte uppdateras eller så kommer det falla isär i två.
    En stor försämring för många.
    Epost. Inte en respons till nåt supportärende så utan till den registrerade mailadressen.
    Kul med nån slags ursäkt och att de åtminstone reagerar, sen är det väl mest snömos i texten...

  59. #179
    Modellear
    Modellear är uppkopplad nu
    Modellears avatar
    Vintage
    Märkigt snack"Till att börja med vill jag försäkra dig om att efter maj månad, när vi slutar att skicka nya programuppdateringar till äldre produkter, kommer de fortsätta att fungera precis på samma sätt som idag."

    Eh va? det är ju redan produkter som inte fungerar på grund av uppdateringen ! intet ett ord om att denna "Uppdatering" är bortplockad eller något.

    "Vi har också insett hur ni användare ser på problemet med att äldre och moderna produkter inte fungerar tillsammans i hemmet"

    Vilket svammel... nu var det en produkt som helt la av.^

    "men vi vill att de ska göra det för att de är intresserade av vad de nya produkterna har att erbjuda, inte för att de känner sig tvingade. Det var avsikten med uppgraderingsprogrammet som vi lanserade för våra lojala kunder."


    Jaha, ha den som skrev det här ens satt sig ner tillsammans med utvecklarna och fått förklarat för sig hur dom tänkte och vad som hände.
    Det här är ju förtusan som att säga att en bil är en cykel. Eller att en kanariefågel lever när den uppenbarligen är död :Facepalm:


    I detta fallet vore det ju bättre om Sonos bara höll tyst, det är ingen förtroendeingivande text direkt.

  60. #180
    oljud
    oljud är uppkopplad nu
    oljuds avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av fragster Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag fick ett brev:

    Alla Sonos-produkter kommer fortsätta att fungera efter maj

    Vi hör vad ni säger. Vi har inte skött det här särskilt bra från början. Jag ber om ursäkt för det och vill personligen berätta om vad som händer härnäst:

    Till att börja med vill jag försäkra dig om att efter maj månad, när vi slutar att skicka nya programuppdateringar till äldre produkter, kommer de fortsätta att fungera precis på samma sätt som idag. Vi skriver inte av dem, vi tvingar dig inte att sluta använda dem och vi tar inte bort några funktioner. Många av er har investerat mycket pengar i era Sonos-system och vår avsikt är att trygga den investeringen så länge vi kan. Trots att äldre Sonos-produkter inte längre kommer att få nya funktioner lovar vi att fortsätta uppdatera dem med buggfixar och säkerhetsförbättringar så länge det är möjligt. Om vi stöter på någonting som är nödvändigt för upplevelsen och som inte kan åtgärdas kommer vi att göra vårt bästa för att erbjuda en alternativ lösning, och vi kommer att informera dig om eventuella förändringar som påverkar din upplevelse.

    Vi har också insett hur ni användare ser på problemet med att äldre och moderna produkter inte fungerar tillsammans i hemmet. Vi arbetar på en lösning som innebär att ditt system delas upp så att moderna produkter fungerar tillsammans och får de senaste funktionerna, medan äldre produkter fungerar tillsammans på samma sätt som idag. Vi håller på att lägga sista handen vid de här planerna och kommer att berätta mer om det under de närmaste veckorna.

    Vi har ett stort antal nya produkter och funktioner under utveckling och vill givetvis att våra kunder ska uppgradera till de senaste och bästa produkterna, men vi vill att de ska göra det för att de är intresserade av vad de nya produkterna har att erbjuda, inte för att de känner sig tvingade. Det var avsikten med uppgraderingsprogrammet som vi lanserade för våra lojala kunder.

    Tack för att du använder Sonos. Tack för att du tar dig tid att lämna feedback. Jag hoppas att du kan acceptera vår ursäkt och ge oss möjlighet att återvinna ditt förtroende. Utan dig finns det inget Sonos och vi kommer att jobba hårdare än någonsin för att förtjäna din lojalitet, varje dag.

    Tveka inte att kontakta oss om det är någonting du undrar över.
    Vänliga hälsningar,
    Patrick Spence
    CEO, Sonos
    Vad är det för jävla mupp som har översatt den texten? Avgå!

Liknande ämnen

  1. Sonos Play som referenslyssning
    Av HZA i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2016-09-04, 11:12
  2. enkel studio-inspelning för gamla enheter
    Av lohmann i forum Inspelning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-09-28, 16:43
  3. ISRC kod som privatperson - hur?
    Av Per Samuelsson i forum Allmänt om musik
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-08-12, 12:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •