Sidan 1 av 2 1 2 SistaSista
Resultat 1 till 60 av 67

Ämne: Dawless - hur gör du?

  1. #1
    sebsongs
    sebsongs är uppkopplad nu
    sebsongss avatar
    Senior

    Dawless - hur gör du?

    Jag har tröttnat mer och mer på att komponera musik ITB och är igång med att bygga upp en dawless rigg. Jag tänkte att ni som kör dawless skulle kunna dela med er av tips och tricks - vad kör ni för sequencer, hur routar ni midi, vilken mixer kör ni, hur ser ert arbetssätt ut, hur spelar ni in musiken?

    Om någon inte är med på begreppet dawless = daw står för digital audio workstation, m.a.o. musikprogram på datorn. Less = utan. Alltså handlar det om att komponera musik utan dator. Ett sätt att komma bort från skärmen och arbeta mera hands-on med hårdvara. Men det har ju uppenbara nackdelar nör det gäller att spela in och kunna återgå till gamla projekt.

    Min setup är inte klar än, men tanken är att bygga riggen runt min Alesis MMT-8. Novation Circuit kommer agera trummis. Sen har jag minibrute och modular för monoslingor och jag måste skaffa en polysynt - kanske deepmind 6. Har en Studiologic Numa Compact 2 som agerar masterklav och har hyfsade pianoljud.

    Men mixer är svårt att välja! Jag lutar mot presonus ar12 usb, då den kan banda stereobussen direkt till SD-kort med en enda knapptryckning - perfekt för att banda jams och spara idéer. Men vill jag banda multitrack på datorn kan jag göra det via USB. En ganska klockren lösning. Men det kanske finns andra lösningar jag inte tänkt på?

    Hur som helst - fyll på med era dawless setups och era geniala lösningar!

  2. #2
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Är inte helt dawless då jag använder datorn som hårddisk-inspelare från mixern.

    Men lite så här kör jag:
    Trummor: Linn Drum. Den är som tidigare nämnts synkad med onödig dyr och komplicerad synklösning via min 5U modular. 8 kanaler in i mixern.
    Huvudspår: Brukar göra bas och rytmiska element med modularen; fördel då den är synkad mot trummorna. Brukar kunna patcha vidare till min moog old school eller ARP:en för bas eller bara mer fettma.
    Musikalitet: Har en dröse polys och stråkmaskiner som som jag spelar in live i mixern; antingen mot trummor/sequens - eller fusk med audiospår från datorn. Eller så mickar jag upp piano, akustisk gitarr eller elgura (ja, är inget proffs på att mica instrument så är mer för kul) och lägger de som spår i mixern.

    Så största skillnaden mot hur jag (mer klassiskt) jobbade förr är egentligen att jag inte programmerar något i datorn utan försöker spela allt istället. Roligare så.

    Kör inga MIDI spår alls från datorn. Modularen har bara clock in så ingen MIDI alls där.

    Jag tror aldrig jag går tillbaka till DAW. Sitta och browsa ljud i mjukvara som man gjort åtskilliga timmar blev tråkigt.

    2 Sequensers. Dels urklassikern Q960 som är en moog-clone. Sen Moon Modulars M569. Är 7 kanaler per 8steg för att styra det mesta.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Screen Shot 2018-01-27 at 11.30.26.png 
Visningar:	46 
Storlek:	713,9 KB 
Id:	79589
    Senast redigerat av Frengus den 2018-01-27 klockan 11:31.

  3. #3
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Definiera daw... men ja, jag verkar köra så, baserat på gängse definitioner.

  4. #4
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Kör datorfritt och utgår från Octatrack. Styr synthar via MIDI från den, synkar till MachineDrum som via Analog Heat går in i Octatrack. Octatrack och synthar går sen in i mixer (inget fancy) och sen ut i hörlurar/monitorer. Har en Minitaur som gör bas, en OB6 som gör pads och arpeggion och en Voyager som får ta leads o lite annat. That’s it. Har inte så mkt plats så jag har fått välja en trummaskin, en och en poly osv. Inte så flexibelt ljudmässigt kanske men jag har hittat det sound jag gillar och på det här sättet är jag igång med att spela på några sekunder. Gillar det så.

  5. #5
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av machinepop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Definiera daw... men ja, jag verkar köra så, baserat på gängse definitioner.
    Kör inte du Atari? Alla DAW's urmoder?

  6. #6
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Kör inte du Atari? Alla DAW's urmoder?
    Står inte A för Audio?

    Men ja, sequencern rullar på Atari.

  7. #7
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Ah, du tänker så. Ja då är ju Atarin egentligen bara en sequencer. Helt rätt!

  8. #8
    tublenco
    tublenco är inte uppkopplad
    tublencos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sebsongs Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Men det kanske finns andra lösningar jag inte tänkt på?
    För multitrack utan dator finns ju Allen & Heath och deras Qu-mixers. Har själv en Qu-Pac och på den kan man välja antingen stereo eller 16 kanaler multitrack på USB sticka eller extern HD.
    http://www.allen-heath.com/key-series/qu-series/

  9. #9
    dannes
    dannes är inte uppkopplad
    danness avatar
    Veteran
    Octatrack i centrum. Tb3 sub37 och modularen brukar få vara med. Annars tar man med lite vad man känner för.

    Brukar dock göra samplingar med cubase innan. Typ lite melodislingor och beatelement. Så jag kanske inte får kalla mig dawless. Snarare daw less...

  10. #10
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ah, du tänker så. Ja då är ju Atarin egentligen bara en sequencer. Helt rätt!
    Precis, min HD-inspelare är nästan mer DAW faktiskt. Men jag kör den som multikanalsbandare och klipper enbart produktionsljud och ibland brus.

    Så, i princip en 80-talsstudio, fast utan rullband.

  11. #11
    sebsongs
    sebsongs är uppkopplad nu
    sebsongss avatar
    Senior
    Spännande inlägg! Kul att läsa om era olika system. QU-mixern från AH verkar fet men nog över min budget. Annars är multispårsinspelning i hårdvara intressant, men jag är osäker på om jag skulle gilla arbetssättet i längden.

    Jag gillar också att spela live över sequencade grejer. Framför allt gillar jag att mata olika ljud in i ändlösa delayslingor för att skapa atmosfär och lager.
    Jag funderar på att skaffa en dockningsstation till iPad för att enkelt kunna integrera Samplr-appen i riggen. Hade varit grymt att ha en send på mixern dedikerad till realtidssampling och manipulering. Har ögonen på Behringers IS-202, som för priset verkar riktigt bra.

    Vad kör ni för externa effekter? Jag är väldigt glad för mina Berra EM-600 och RV-600. Kostar nästan inget och låter fint.
    Senast redigerat av sebsongs den 2018-01-28 klockan 09:07.

  12. #12
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av sebsongs Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad kör ni för externa effekter? Jag är väldigt glad för mina Berra EM-600 och RV-600. Kostar nästan inget och låter fint.
    Blandat... bandekon, fjäderreverb, billiga multieffekter, bbd-delayer och gryniga digitala från öst, flangers och skit. Filter, EQ, kompressorer, resonator etc Saknar nån gammal mysig phaser inbillar jag mig.

  13. #13
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Om du är trött på ITB så skulle jag rekommendera att köra half n half istället. Fördelarna av båda.
    Jag har gått vägen ITB -> Dawless -> Halfnhalf.

    Jag sequencar och skruvar musiken på maskinerna, men spelar in i en DAW så att jag kan justera saker i efterhand.
    Jag använder ett ljudkort med 18 in och 8 ut så jag kan koppla mina hårdvaru effekter på sends. Sen trycker jag bara rec och kör.
    Sequencar med elektron Machinedrum, Analog four och en SQ-1. Kenton midi merge/midi split för att routa midi signaler för grejjerna som inte tar cv/trig. Låter någon av elektronarna agera masterklocka oftast. Så kan man enklare ställa rätt bpm i sin DAW också. Kör overbridge om det skulle drifta.

    Detta arbetssätt gör att jag så smått har börjat "tillåta" migsjälv att använda en del mjukisar också. Softube modular eller Push för att lägga lite rytmer eller pads.

    Externa effekter som är ett måste för mig: ProCo RAT, EHX Hot Tubes, Strymon ElCapistan, AP S-303 Analog Echo, Eventide Space.
    interna effekter som är ett måste: Glue Compressor, Convolution Reverb Pro 2 (MAX4Live),

    Dynamik in the box. Smuts och liv från hårdvara.

  14. #14

    Veteran
    Jag skulle välja en MPC som huvudspår för sequencing.
    Någon skön sampler för att kunna göra coola grejer som "NNNNnnnNnnnnineteen", trumloopar och sköna syntljud.
    En hårddiskinspelning a la bandspelare med separata inut för alla kanaler, alt köra en MPC Live för sång etc...
    En mixer med minst 6 subgrupper(med insert på grupperna helst) och tillräckligt med kanaler för bandspelaren och syntarna som jag har.
    Outboards efter smak, en steroekompressor ett måste.

    Nackdelen med MMT-8 är att den inte har en smidig extern lagring av din musik.
    Senast redigerat av drloop den 2018-01-27 klockan 17:56.

  15. #15
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Alesis datadisk körde man då kanske.

    MPC som seq är trevlig annars. Speciellt om man spelar på syntarna.

    Avsaknaden av överblick gör dock att man är tillbaka på dator fortare än kvickt.

  16. #16
    sebsongs
    sebsongs är uppkopplad nu
    sebsongss avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av drloop Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag skulle välja en MPC som huvudspår för sequencing.
    Någon skön sampler för att kunna göra coola grejer som "NNNNnnnNnnnnineteen", trumloopar och sköna syntljud.
    En hårddiskinspelning a la bandspelare med separata inut för alla kanaler, alt köra en MPC Live för sång etc...
    En mixer med minst 6 subgrupper(med insert på grupperna helst) och tillräckligt med kanaler för bandspelaren och syntarna som jag har.
    Outboards efter smak, en steroekompressor ett måste.

    Nackdelen med MMT-8 är att den inte har en smidig extern lagring av din musik.
    MMT-8 går ju att backuppa via tapeutgången. Men knappast det smidigaste sättet att jobba. Samtidigt tänker jag att det är det spontana som är grejen, och att spara midi för framtiden inte är jätteviktigt. Däremot att kunna banda audio i multitrack känns mer relevant. Nu har jag en MMT-8 och jag älskar hur den funkar. Superenkel och smidig. Men jag är inte säker på hur stor plats den kommer ta i min dawless-rigg än.

  17. #17
    sebsongs
    sebsongs är uppkopplad nu
    sebsongss avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Avsaknaden av överblick gör dock att man är tillbaka på dator fortare än kvickt.
    Jo, men samtidigt är det det spontana jag är ute efter genom att köra dawless. Eller vad menar du med överblick?

  18. #18
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av sebsongs Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo, men samtidigt är det det spontana jag är ute efter genom att köra dawless. Eller vad menar du med överblick?
    Gör man popmusik m mycket sång samt standard vers/brygga/refr/hook/etc så blir datorn jäkligt snabb att jobba i. Däremot gillade jag Lackans (m fl) DAWless stuk för att "leka" fram delkomponenterna på låten.

  19. #19
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Det finns så oändligt många fler utrycksvägar än vers-refräng-hook musik. Tror belackarna i tråden inte riktigt är med på detaljerna.
    Allt syfte är inte att vara överskådligt. Alla spelar inte in 10 tagningar och dubbar sång. Vissa har inte ens sång med - eller refräng.

    Så droppa elitistmaneret, Bitte.

  20. #20
    Claes
    Claes är inte uppkopplad
    Claess avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ah, du tänker så. Ja då är ju Atarin egentligen bara en sequencer. Helt rätt!
    Det beror på vilken Atari...
    Innan jag bytte till PC, så körde jag med Atari Falcon och Cubase Audio. 8 audiospår + midisequencer helt stabilt ITB innan både PC och Mac kunde skryta om stabilitet ITB.

  21. #21
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av sebsongs Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo, men samtidigt är det det spontana jag är ute efter genom att köra dawless. Eller vad menar du med överblick?
    Minsta behov av arrangemang så börjar man svära över hur retligt det är att inte se musikens överblick visuellt.

  22. #22
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Claes Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det beror på vilken Atari...
    Innan jag bytte till PC, så körde jag med Atari Falcon och Cubase Audio. 8 audiospår + midisequencer helt stabilt ITB innan både PC och Mac kunde skryta om stabilitet ITB.
    Jo, Falcon finns ju... men nej, Mega4ST får räcka i Studio Sting.

    Jag förstår TS. Mitt senaste projekt gjorde jag mer ”i blindo”. Ganska skönt att räkna in och bara köra s a s.

  23. #23
    Östermalmstorg
    Östermalmstorg är inte uppkopplad
    Östermalmstorgs avatar
    Veteran
    Tascam DP 32 verkar intressant. Och billig.

  24. #24
    sebsongs
    sebsongs är uppkopplad nu
    sebsongss avatar
    Senior
    Detta var inte menat som en tråd om dawless vara eller icke vara. Kör ni DAW och jobbar helt ITB - grymt! Jag gör det också och har gjort sedan urminnes tider. Men mina mest kreativa och roliga stunder har aldrig varit framför datorn, utan alltid i kontakt med instrumenten. Därav min strävan om att skapa dessa förutsättningar.

    Dawless tvingar mig till snabbare beslut om låtens struktur och innehåll, och gör att jag tappar kontrollen över de små detaljerna. Och detta är positivt i mina ögon. Liksom cut the crap and get to the point musikaliskt sett.

    Men som jag är inne på i min första post, jag vill ändå ha både och - en datorlös setup där jag kan göra skön syntmusik, med möjligheten att slå på datorn och spela in allt i multitrack för senare editering.

  25. #25
    sebsongs
    sebsongs är uppkopplad nu
    sebsongss avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Östermalmstorg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tascam DP 32 verkar intressant. Och billig.
    Yes, har kollat in tascams produkter. Dock alltid max 8 kanaler in. Det är för lite för den pengen.

  26. #26
    Östermalmstorg
    Östermalmstorg är inte uppkopplad
    Östermalmstorgs avatar
    Veteran
    Antar att diskussionen är äldre än vad vi tror. Antar att det måste ha funnits kompositörer som mer fokuserade på att det såg snyggt ut på notpappret. Inte för att racka ner på dem. Det är lustigt att låtar där man ritat figurer i något musikprogram ändå låter bra.

  27. #27
    Östermalmstorg
    Östermalmstorg är inte uppkopplad
    Östermalmstorgs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sebsongs Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Yes, har kollat in tascams produkter. Dock alltid max 8 kanaler in. Det är för lite för den pengen.
    Finns det någon porta som har lika många kanaler in som den kan hantera?

  28. #28
    sebsongs
    sebsongs är uppkopplad nu
    sebsongss avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Östermalmstorg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Finns det någon porta som har lika många kanaler in som den kan hantera?
    Den nya Zoom Livetrack L-12 har 12 kanaler in och kan banda dem simultant. Men den har inga send/return eller insertpunkter. Så en fin portastudio men inte en bra mixer kanske.

  29. #29
    sebsongs
    sebsongs är uppkopplad nu
    sebsongss avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Östermalmstorg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Antar att diskussionen är äldre än vad vi tror. Antar att det måste ha funnits kompositörer som mer fokuserade på att det såg snyggt ut på notpappret. Inte för att racka ner på dem. Det är lustigt att låtar där man ritat figurer i något musikprogram ändå låter bra.
    Jo, jag förstår att olika människor ser på musikkomposition på väldigt olika sätt. Med notpapper krävs tydlig musikalisk intention och kunskap. Med syntar och sequencers/arpeggiatorer så blir maskinerna medskapare och styr delvis hur musiken blir till. Olika metoder för olika musiker - men musik blir det i bägge fallen.

  30. #30
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av sebsongs Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo, jag förstår att olika människor ser på musikkomposition på väldigt olika sätt. Med notpapper krävs tydlig musikalisk intention och kunskap. Med syntar och sequencers/arpeggiatorer så blir maskinerna medskapare och styr delvis hur musiken blir till. Olika metoder för olika musiker - men musik blir det i bägge fallen.
    Självklart!

  31. #31
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Tycker tråden handlar lite om äpplen och päron imo.

    Kör man allt dawless blir det mer om the fly, och framför allt blir det en livetagning med allt vad det innebär. Kreativt spur-of-the-moment.

    Helt riktigt blir det oerhört komplext att göra en "ABBA"-låt med tusen detaljer, sticks och fill-ins. Det blir ju mer jam-stuk på det hela.

    Med daw kan man ju pilla i veckor och får en välpolerad produktion med en miljon detaljer och allt är uttänkt i minsta detalj.

    Båda är kul på sitt sätt. Periodvis kör jag båda.

    PS; Sebsongs; i min senaste video ser du hur jag kopplar allt dawless, så jag kommer inte gå in på det här...

  32. #32

    Veteran
    När jag var DAWless på riktigt så var den våta drömmen att ha så många ljudkällor som möjligt samtidigt för att inte vara så begränsad. Syntar som var multitimbrala gav möjligheten att skapa hyggligt fritt, helst med många separata utgångar så man kunde processa ljuden på olika sätt.
    Sista DAWless om man inte räknar datorsequencer tiden som DAWless var med en Akai MPC60, Akai S1000; Ensoniq ESQ1, Roland D110 samt en Peavey DPM3. Alla syntar var multitimbrala. Alternativt så fick man ha mängder med syntar för trots allt så vill åtminstone jag kunna förändra strukturer och ljud så flexibelt som möjligt oavsett man kör med dator eller en hård setup utan dator. När man väl började tracka andra saker som skulle ligga på tape så var låtstrukturen och stora delar av mixen redan ganska klar.
    Samtidigt kan man naturligtvis göra bra musik med begränsat med prylar, i worst case kanske låten får leva vidare i din DAW om du behöver fler möjligheter.

  33. #33
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Dawless realtime med en JD-XA. En underbar upplevelse.


    https://youtu.be/I3vguxItCsU

    Tyvärr hade jag den bara till låns.

  34. #34
    sebsongs
    sebsongs är uppkopplad nu
    sebsongss avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Lackan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    PS; Sebsongs; i min senaste video ser du hur jag kopplar allt dawless, så jag kommer inte gå in på det här...
    Ska definitivt kolla in den!

  35. #35
    Göran
    Göran är inte uppkopplad
    Görans avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av sebsongs Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur som helst - fyll på med era dawless setups och era geniala lösningar!
    De gånger jag väljer att inte använda Cubase så kör jag följande setup:

    Syntar in i en Mackie 24-8 in-line, plus en bunte effekter som Biamp MR-140 eller Korg SDD1200.
    Det spelas in i min Tascam 38 8-kanalers 1/2-tums bandare.

    Om det ska vara både trummaskin och (flera) sequencer(s) så kör jag in dem samtidigt (på olika kanaler såklart), och mer MIDI än så blir det inte. Resten lägger jag på live.

    Enkelt, omedelbart och precis som jag spelade in min musik när året var 1981. Inte vidare genialiskt, men funktionellt.

  36. #36
    Lazt
    Lazt är inte uppkopplad
    Lazts avatar
    Senior
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	case01.jpg 
Visningar:	82 
Storlek:	1,80 MB 
Id:	79608

    Såhär kör jag, MPC live som styr rytm, boutiqueslotten och 303orna. För att få lite struktur och göra faktiska låtar så får varje låt åtta patterns, då blir det 16 låtar per set, perfekt för live. Eftersom en pattern/sekvens kan vara hur lång som helst så funkar det fint.

    Mixern är en XR-12 som också hakas på via midi så dess presets hänger med låtarna. Jag tänkte även kopiera över dess presets till min x32a så man kan ha den hemma i studion och bara köra xr-12 på gig då den inte är riktigt lika snygg som x32. (och man kan slänga in gästspelare enklare också.) jag har ett big sky också på en aux för lite snyggare reverb.

    Jag spelar in på en usbsticka oftast via mixern, x32an har 32kanalers inspelning så där är den enkelt att spara allt för framtida äventyr. xr-12an har bara stereoinspelning, därav vill jag använda x32 i studion.

    Behöver jag spela in ett enskilt spår i en låt (tex 303vridningar) så har jag en returloop till mpc liven så det är bara dunka in ett audiospår där efter man arrangerat klart låtens midispår. Det funkar dock inte vid ett helt liveset då minnet (650ish MB) fort tar slut, då får man göra en "låt"-kopia och köra ett projekt per låt, funkar också, då får man en studio och en liveversion.

    Nu är den här riggen mera liveanpassad än studioanpassad men jag har jobbat hårt och länge på att få den bra nog för bägge delar.

    (MPC live är ju en DAW dock. men det var ju octatracken som satt där innan också egentligen)

  37. #37
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Grym, Latz! Ser fett funkis ut.. som ett mini-kling klang att ta med on road!

  38. #38
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Lazt Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	case01.jpg 
Visningar:	82 
Storlek:	1,80 MB 
Id:	79608
    Wow, snyggt!
    Jag har ett sånt Holmberg case till salu, om nån annan blev inspirerad att göra samma sak.

  39. #39
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Hmm. Intressant med den mixerlösningen! Kanske ska klura på nåt sånt för årets liveutflykter. Schysst att så smidigt kunna spela in setet också.

  40. #40
    834
    834 är inte uppkopplad
    834s avatar
    Veteran
    Jag har kört dawless ett tag med elektronburkar i centrum. Digitakt är master och MIDI-styr dreadbox hades, volca fm och nord lead 2 (som även agerar klav till Digitakt). Analog four följer digitaktens klocka och styr en syncussion-klon. Allt går in i en mackie 1402 där jag har en el capistan och en zoom ms-100 på auxarna. Alt out går in till Digitakt så jag kan sampla.

    Lätt att komma igång att lira men blir sällan några färdiga låtar.

    Så jag planerar att börja använda datorn mer. Siktar väl på Half n half som Ashaz säger. Borde räcka med overbridge och fyrkanaligt ljudkort för att få in det mesta i datorn samtidigt.
    Senast redigerat av 834 den 2018-01-28 klockan 20:36.

  41. #41
    Lazt
    Lazt är inte uppkopplad
    Lazts avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Grym, Latz! Ser fett funkis ut.. som ett mini-kling klang att ta med on road!
    Tack! Ja det är verkligen portabelt, mixercasen är i storleken av en attacheväska typ. Sen en rygga med lurar och de tre kablarna som behövs så är man set!

  42. #42
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Östermalmstorg Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Antar att diskussionen är äldre än vad vi tror. Antar att det måste ha funnits kompositörer som mer fokuserade på att det såg snyggt ut på notpappret. Inte för att racka ner på dem. Det är lustigt att låtar där man ritat figurer i något musikprogram ändå låter bra.
    Till exempel Penderecki eller George Crumb. Båda gjorde mycket eleganta partitur, men inte för ett helt omotiverat effektsökeri. Som visuell design betraktat är Penderecki svårslagen.

    Som andra har varit inne på är visuell överblick en fördel för att orientera sig i längre former med flera instrument / stämmor. Om man ska följa något bestämt förlopp kanske det kunde vara en poäng att skissera upp något slags grafiskt partitur med vad som ska in var.

    Själv arbetar jag alltid i datorn (inte med en s.k. daw, för audacity brukar nog inte räknas som sådan) åtminstone med mixning och editering. Om jag har någon mer fritt improviserad modularmusik blir den sista fasen vid datorn kortare. Det är en avvägning, jag tycker flerskiktad musik förlorar på att spelas in i en tagning eftersom möjligheterna till redigering i efterhand blir mer begränsade samtidigt som man vinner i spontanitet.

  43. #43
    Phat
    Phat är inte uppkopplad
    Phats avatar
    Veteran
    Never go full dawless är mitt motto. Funkar för syftet att vidga sina vyer ibland, men det är aldrig bra när det blir för mycket av det goda. Kan lätt sluta med gitarr vid lägereld.

  44. #44
    Antimon
    Antimon är inte uppkopplad
    Antimons avatar
    Avliden
    Jag brukar jamma med mig själv en timme varje fredag:

    Octatrack är midi clock master, skickar midi till åtta eller färre syntar, mixar några saker från input och ibland liveloopar jag lite.

    En jungel med midisladdar går ut från octan, genom en quadra thru och en oplab. En del syntar som har egen sequencer tar bara in klocka, så kan jag liveprogrammera sequencer eller köra arpeggio på respektive grej.

    En eller två Nord Modular G2 tar in klocka och har sina egna sequencerpatchar som jag bygger om då och då.

    Brukar ha en OP-1 med också, den är schysst att köra sequencade syntgrejs med, men även som livelooper med bandspelaren. Har en kass mick inkopplad i den som jag trallar i ibland.

    Sen en omvänd djungel av sladdar med audio som ska mixas. Det mixas i Octatrack, NMG2, en liten mixer, ibland någon sladd direkt in i slutmixen, som jag kör i mitt ljudkort med många ingångar. Kompressorer på audio ut i både octatrack, NMG2 och mixern.

    Sen startar jag Audacity för inspelning av stereomixen och kör.

    Så inte helt datorless, men skulle nog lätt kunna bli.

  45. #45
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sebsongs Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    MMT-8 går ju att backuppa via tapeutgången. Men knappast det smidigaste sättet att jobba.
    Det går också att dumpa sequencerdatat via MIDI som sysex från MMT-8:an.

    Jag körde stenhårt med MMT-8 fram tills för några år sedan då jag hade under ett samarbeta hade ett behov av att inte bara kunna slå på och av spår vid avspelning utan också kunna spela in på spår utan att stoppa sequencern. Skaffade mig då en E-Mu XL-7 Command Station som fortfarande är min huvudsakliga sequencer. 16 spår och man kan spela in och radera spår on the fly. Utmärkt timingnogrannhet dessutom. Som bonus har jag blivit mer och mer kompis med ljudgenereringen i den.

    Har även av olika skäl en Novation Circuit, men jag tycker än egentligen det är tilltalande att ha en enda sequencer till allt.

    Ljudmässigt körde jag med en Nordlead 2, ep-77 elpiano samt en Roland S-10-sampler fram till några år sedan. ep-77:an har jag kvar, Nordleaden är ersatt av en Blofeld, samt lite småsyntar (nämnda Circuit, samt ett par Audiothinigies P6). Och XL-7:an har visat sig vara mycket mer mångsidig ljudmässigt än jag trodde från början.

    Spela in gör jag med en Edirol M16-DX som är en 16-kanals digitalmixer och tillika 18-kanaligt ljudkort (varje kanal för sig plus stereomixen), in till Ardour körandes på en Linxulaptop. Så det är en DAW inblandad, men något skall man spela in på, och jag gör verkligen inte mycket mer i Ardour än att spela in och mixa med ett minimum av pluggar (EQ och reverb, mest). Visst skulle man kunna köra en hårdvaru-DAW (hårddiskporta), vilket jag gjorde fram till bara några år sedan, något skall man ju spela in på, och det är få hårddiskportor som har tillräckligt många ingångar samtidigt som de har ett kompakt format och rimligt pris (den sista som passerade var en Yamaha AW1600 men den var för bökig att arbeta med och fysiskt klumpig, samt hade bara 8 ingångar, så efter att ha försökt använda den ett tag insåg jag att mina hårddiskportadagar var räknade). Så jag känner inte att DAW-användandet är i vägen, snarare tvärtom, det är lätt att lägga på overdubs om det är något jag vill manuellt lägga på ovanpå. Skulle kunna låta DAW:en generera midiklocka, men i praktiken har det inte blivit så, utan jag använder den som en ren ljudinspelare.

  46. #46
    Johan Runeson
    Johan Runeson är inte uppkopplad
    Johan Runesons avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av sebsongs Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo, jag förstår att olika människor ser på musikkomposition på väldigt olika sätt. Med notpapper krävs tydlig musikalisk intention och kunskap. Med syntar och sequencers/arpeggiatorer så blir maskinerna medskapare och styr delvis hur musiken blir till. Olika metoder för olika musiker - men musik blir det i bägge fallen.
    Det fina med skrivna noter är att musikerna som spelar blir medskapare MuseScore är ett bra gratisprogram när man tröttnat på att skriva ut stämmor för hand (sista gången slet jag ut tre pennor innan jag var klar).

    Jag fick en rejäl kreativ kick för några år sedan när jag blev dawless. I början spelade jag in allt manuellt via mixer in i en liten digital stereoinspelare, ingen synk så endast en synt kunde ha rytmisk upprepning via LFO eller arp. Sedan provade jag en 8-kanals digitalporta men blev aldrig riktigt vän med den. Bytte till en Behringer-mixer med USB, och använder datorn som stereoinspelare. NLA1 synkar sina fyra lager plus effekter galant, och ibland drar jag en MIDI-sladd till Moog:en eller NL3:an också. Saknar dock en vettig trummaskin och sequencer som kan göra låtar med fler än ett pattern. Har haft MM och A4, men klickar inte med Elektrons sequencer-tänk.

  47. #47
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Låtet som en ordinär mixningssejour från det glada 80-talet innan "alla" hade något slag av automation Assisterande ljudtekniker var en viktig roll för att klara jobbet och ha någon att skälla på om man gjorde fel

  48. #48
    oszkar
    oszkar är inte uppkopplad
    oszkars avatar
    Senior
    att gå dawless beror väl lite på hur man vill skapa sina oljud.

    jag tyckte jättemycket om renoise förut, och sen ableton, sen hatade jag det och under tiden köpte lite synthar, eller snarare grooveboxar.

    först mk1 korg electribes, trummis o synt, sugigt sound men det var kul o ratta, och jag fick det att synka med datorn och en jv1010, så det vart midi från höger och vänster, inte så kul alls i längden, först skruva sen titta in i skärmen, blö.

    fick ögonen på en elektron, wow tänkte jag. ett år senare hade jag köpt MD, sen en MNM eller om det var tvärtom, och dom står i centrum idag, ingen dator. bandar på kassettporta, som iofs är såld nu och ska spela in på datorn, enbart som en hd inspelare typ då.

    MNM är centrum för clock, midi seq och lite effektreturer, sen manglar md sitt, som triggar en sy1. MNM styr även en microQ, som ju har multitimbralitet, så får till så mkt ljud jag mäktar! allt in genom en 1202vlz, där jag maximerat routingmöjligheterna. Det enda negativa är väl att man vill ha mer grejjer och det kostar, när man i ableton bara tar in en ny kanal. heh. men alltså musicerande är ju på nåt sätt för mig iaf meditativt, spirituellt, terapeutiskt, och magin uppstår i detta samspel mellan maskin o människa tycker jag. datorn är för öppen för mig. det finns ju massa balla dawless daws nuförtiden om man har råd. typ cirklon tex.

  49. #49
    Frengus
    Frengus är inte uppkopplad
    Frenguss avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Låtet som en ordinär mixningssejour från det glada 80-talet innan "alla" hade något slag av automation Assisterande ljudtekniker var en viktig roll för att klara jobbet och ha någon att skälla på om man gjorde fel
    Ja, har väl aldrig gjort så lite klar musik sen man gick Daw-less Men som någon domedagsprofet sa på Fejjan; är ju ingen som lyssnar på prylarna utan mansjälv så ingen störrre förlust så länge man har kul!

  50. #50

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Frengus Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, har väl aldrig gjort så lite klar musik sen man gick Daw-less Men som någon domedagsprofet sa på Fejjan; är ju ingen som lyssnar på prylarna utan mansjälv så ingen störrre förlust så länge man har kul!

  51. #51
    enapa
    enapa är inte uppkopplad
    enapas avatar
    Vintage
    Jag spelar in stereo från mixern på en DAW så jag klarar inte riktigt av detta... jag har MIDI seq och syntar och en mixer typ

  52. #52
    popstasy
    popstasy är inte uppkopplad
    popstasys avatar
    Veteran
    Keystep till Digitakt till ålderdomlig 8xmidithru till synthar/trummisar till billig Behringermixer.
    ”Vanliga instrument”/Mick till rackmixer kopplad till Digitakt Line in.
    Spelar aldrig in måste jag erkänna...

  53. #53
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	live.PNG 
Visningar:	64 
Storlek:	18,7 KB 
Id:	79756

    var och en sin egen ambientorkester

  54. #54
    sebsongs
    sebsongs är uppkopplad nu
    sebsongss avatar
    Senior
    Vilken rik och matnyttig tråd detta blev! Massor med bra tips och inspiration!

    Jag har fått tag i en Novation Circuit igen nu och den känns mer och mer som en huvudsequencer för mig. MMT-8:an får kanske stryka på foten pga bristen på realtidsmanipulering. Har youtubat mig blodig på polysyntar sista tiden, och Korg Minilogue känns som en kandidat nu, dels tack vare bra begagnatpris och dels för att den är väldigt hands on och inte så mycket menydykningar.

    Vad gäller mixer så har jag gått mer och mer ifrån tanken att kunna spela in multitrack. De flesta mixrar som erbjuder detta har begränsningar i antalet bussar och stereoreturer - t.ex. har min påtänkta Presonus AR8 inte en enda stereoretur, vilket i praktiken gör den till en 4-kanalsmixer. Så, det blir nog en Mackie 1202 VLZ4. Priseffektiv och väldigt flexibel. Det går ju t.o.m att få ut de fyra första kanalerna som direct out om man vill.

    Vad jag verkligen saknar på marknaden idag är en liten enkel men kvalitativ stereoinspelare. Två line in, rec, play, 24 bit, 44,1kHz till SD-kort. Kanske några flera smarta funktioner, men helst så enkelt som möjligt. Detta finns inte alls på marknaden. Allt har inbyggda mikrofoner! Och jag förstår varför, men någon borde fixa en produkt typ som Zoom H1 fast med balancerat in istället för mikrofoner.
    Zoom kom dock precis ut med modellen F1, som verkar liten och trevlig, men man måste köpa den med mikrofon än så länge, vad jag förstår. Har t.o.m kollat på möjligheten att göra en DIY wav recorder, men det springer iväg i pengar rätt snabbt.

    Så jag får köra på min Tascam DR-05 tillsvidare!

  55. #55
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Jepp. Kanontråd. På gott (lära sig mer) o ont (köper prylar)

    Har själv nu tjackat Octa, Monomachine & en Tascam DP32sd (digiporta) för att kunna ha en DAWlessuppsättning. Tanken är att Octan ska vara sequencer/ljudmanglingnavet o ha lite småsyntar kopplade till sig (boutiques, AS-1, MM m fl). Sen digiporta för o dumpa ner "musikenutansång" på o sen spela in all sång på..

    Detta ska på inget sätt ersätta vanliga studion utan mer finnas för att enkelt leka/jamma/skapa på

  56. #56
    COSMIC60
    COSMIC60 är inte uppkopplad
    COSMIC60s avatar
    Senior
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jepp. Kanontråd. På gott (lära sig mer) o ont (köper prylar)

    Har själv nu tjackat Octa, Monomachine & en Tascam DP32sd (digiporta) för att kunna ha en DAWlessuppsättning. Tanken är att Octan ska vara sequencer/ljudmanglingnavet o ha lite småsyntar kopplade till sig (boutiques, AS-1, MM m fl). Sen digiporta för o dumpa ner "musikenutansång" på o sen spela in all sång på..

    Detta ska på inget sätt ersätta vanliga studion utan mer finnas för att enkelt leka/jamma/skapa på
    Åh, jag har också en Tascam DP32sd. Den med MIDIsynk och CD-brännare. Old School!

  57. #57
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Citat Ursprungligen postat av COSMIC60 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Åh, jag har också en Tascam DP32sd. Den med MIDIsynk och CD-brännare. Old School!
    ahh. Du har "DP32", dvs mk1. Finns inte längre. På "nya" har de tagit bort CD-burnern & midin o lagt till SD-kort. Känns som en sämre version. Men jag kan trigga genom synktrack o senda ut klockspår OM det behövs. Men ska ha min för enkelt jobb. Mer som ett enormt ritblock

  58. #58
    COSMIC60
    COSMIC60 är inte uppkopplad
    COSMIC60s avatar
    Senior
    Aha, ja dom är snarlika varandra till namnet och utseendet. Jag fick leta upp en begagnad Mk1 när jag skulle köpa min. MIDIsynken kändes som ett måste. Min har också SD-kort och ingen hårddisk. Brännaren kan kvitta I princip köper jag inget utan gammelmidi eftersom jag aldrig använder datorn när jag ”gör musik”. Sen blir det mest navelskådande lek också...

    Bra tråd!

  59. #59
    Erik G
    Erik G är inte uppkopplad
    Erik Gs avatar
    Veteran
    Trummaskiner och analoga sequencers, synkade med Sync24 och/eller trig-pulser.
    Spelar manuellt på syntarna (G-trig).
    Använder Record som flerspårsbandspelare.
    Mixar ner i Record, men kunde lika gärna använt min riktiga mixer.

  60. #60
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av sebsongs Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Vad jag verkligen saknar på marknaden idag är en liten enkel men kvalitativ stereoinspelare. Två line in, rec, play, 24 bit, 44,1kHz till SD-kort. Kanske några flera smarta funktioner, men helst så enkelt som möjligt. Detta finns inte alls på marknaden. Allt har inbyggda mikrofoner! Och jag förstår varför, men någon borde fixa en produkt typ som Zoom H1 fast med balancerat in istället för mikrofoner.
    Är det verkligen så ovanligt? Jag spelar nästan alltid in på en R-09 som har line in. Naturligtvis hade det varit en fördel om den kunde spela in fyra eller fler kanaler.

Liknande ämnen

  1. Hur gör ni?
    Av SyZ-X i forum Inspelning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2014-06-12, 17:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •