Resultat 1 till 24 av 24

Ämne: El

  1. #1
    Sventumba
    Sventumba är inte uppkopplad

    Senior

    El

    joru
    Senast redigerat av Sventumba den 2019-07-25 klockan 18:56.

  2. #2
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Jävlar vad bra den låter! Hög preciscion för att vara så billig. Väl stämd liksom. Hur funkar stränghöjden, och vad är det för formstil på halsen?

  3. #3
    deleted user
    Citat Ursprungligen postat av Nubira Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Halsen är ja vad ska jag säga lite klumpigt upp mot kanten av greppbrädan så man upplever en ås där liksom som man känner är i vägen så man inte riktigt når runt.
    Även på nya gitarrer brukar jag ta fram rasp, fil och papper för att få halsen som jag vill ha den. Samma gäller banden. Ett sandpapper med dubbelhäftande tejp på en bit trä duger bra för att fila ner utstickande band.

    Man får vara stark med tolvor! Lägre strängtjocklek hjälper.

  4. #4
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av deleted user Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Man får vara stark med tolvor! Lägre strängtjocklek hjälper.
    Körde 010 resp 2x008 på de double necks jag haft för att få liknande "grepptryck".

  5. #5
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    intresssant alltså!

    jag är lite inne på att skaffa en sånhär https://www.gear4music.se/sv/Gitarr-...r-Byggsats/PZV men där står det linnkropp (undrar om det är bra?) skulle vilja lura systemet och fimpa plektrumskyddet och sätta dit två bra p90s och pickupväljare istället för tonkontroll. ser inte om kroppen är porfylld dock, skulle kanske vilja ha en betsad träfärgad...?

  6. #6
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    det låter ju lovande allt det där, om bara skruvhålen är rätt!

    bantad bob-gura blir nog min ideala gibsontyp

    för att inte kapa den här goa tråden ännu mer så meddelar jag bara via update att jag kanske lustar mer efter den här nu: https://www.aliexpress.com/item/JR-D...ceBeautifyAB=0



    för de verkar kunna routa och fräsa enligt önskemål och headstocken är färdigsnidad. en double cutaway betsad utan plektrumskydd med två soapbar p90s kanske för en nätt marley/muso-vibe
    Senast redigerat av hasparigus pink den 2018-02-05 klockan 07:43.

  7. #7
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    ja gratis frakt men förmodligen tull. ändå rätt bra. han svarade också inom några minuter med exempel på ett kit liknande mina önskemål så det kan bli bra när/om det väl blir... =)


  8. #8
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    Jag är alltid lite skeptisk till dessa byggsatser då de inte har någon thrustrod i halsen. Går kanske att byta halsen till en som har?

  9. #9
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Clase Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag är alltid lite skeptisk till dessa byggsatser då de inte har någon thrustrod i halsen. Går kanske att byta halsen till en som har?
    inte? harley bentons ska ha det iaf...

  10. #10
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    Kollade mer nogrannt och det verkar ju vara precis som ni säger. Har funderat på en tele-tolva och följer denna tråd med intresse. Tanken är väl att sätta in lite annan elektronik i den möjligtvis. Ska dock först fixa andra pickuper på en annan gitarr.

  11. #11
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    Hur är elektroniken? Jag pratade med en gitarrbyggare som sa att man i princip skulle slänga elektroniken och ersätta med nåt bättre. Jag funderar på Creamery som jag tycker gör trevliga pickuper.

  12. #12
    Clase
    Clase är inte uppkopplad
    Clases avatar
    Veteran
    Jag kör med Creamery på min Squier Bass VI som jag moddat med nytt stall, nut och då även pickuper som sagt. Det var som natt och dag och det fina med byggaren är att det går att ha en dialog med människan. Jag funderar på att byta de som är i min fender och han har en hel del intressanta pickuper gjorda för strator. Det finns en del för tele där också och nämner du att det är för en tolva så lindar han dem nog så att de ska funka bättre för det.

    https://www.creamery-pickups.co.uk/

  13. #13
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_2065.JPG 
Visningar:	52 
Storlek:	337,7 KB 
Id:	81593
    nu är min gear4music les paul jr ganska klar. halsfickan är otajt och en engraders neck shim behövdes, nöten lite dåligt skuren men går att fixa eller kanske byta senare. extra halsmicken är räddningen. tjockt bra jazzy bluesy sound och bra chime på toppen i mellanläget.

  14. #14
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    men hur är det med lack vs ingen lack på såna här obehandlade halsar. kommer de deformeras med tiden om en bara har bets och linolja (jag vill helst behålla min så...)

  15. #15
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    bets, linolja och möbelputs kanske vore en bra olackig look som ändå skyddar träet lite?

  16. #16
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    skaffade tungolja mp52. ska ge nån slags yta? men danish kanske bättre?

    googlar lite och danish oil innehåller ofta tungolja och den beskrivs på samma sätt som linolja (som torkande)
    Senast redigerat av hasparigus pink den 2018-06-04 klockan 16:10.

  17. #17
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    ja linolja var bra klibbigt så jag sandpapprade och körde mp52 och nu är den len och förhoppningsvis lite skyddad

  18. #18
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    aha skumt med greppbrädan :/

    min hade också en mick men kompis med verkstad hjälpte till att routa för två+switch

  19. #19
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    är det här förresten den officiella gitarrkit-tråden?

    jag undrar nämligen vad jag ska göra när jag har kört flera lager Danish Oil bakpå halsen och tyckt att det har blivit blankt och bra men ångrar mig lite för det känns inte som man glider så bra, det känns klibbigt även när det torkat länge.

    ska jag testa 0000-trollull först och kanske få en glans som glider? 1200-sandpapper? eller är oljan långt inne i träet och klibbig hela vägen så att det vore bättre att köra nån lack eller vax ovanpå?

  20. #20
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Hur är era erfarenheter av dessa gear4music:byggsatser? Är det hyffsat spelbara? Är elektoroniken OK? Vilka modeller har ni testat?

  21. #21
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av biomoib Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur är era erfarenheter av dessa gear4music:byggsatser? Är det hyffsat spelbara? Är elektoroniken OK? Vilka modeller har ni testat?
    de är nog bland de sämsta som finns (?) men om man gillar att snickra och putsa och ändå tänker byta ut en massa delar så kan de vara roliga projekt. jag har en strat och en les paul junior.

  22. #22
    biomoib
    biomoib är inte uppkopplad
    biomoibs avatar
    Veteran
    Lol... det var klartext det! Tackar! Vilken Strat är det du har... den med kropp av ask och greppbräde med Rosewood? Jo, man anar ju att kvaliteten sviktar med de priserna... ;o)

    Citat Ursprungligen postat av hasparigus pink Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    de är nog bland de sämsta som finns (?) men om man gillar att snickra och putsa och ändå tänker byta ut en massa delar så kan de vara roliga projekt. jag har en strat och en les paul junior.

  23. #23
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    ja ask. känns prisvärt med den kroppen. köpte ironstone pickups och kanske snart blir helnöjd. generellt verkar kitgitarrernas billiga strängar och keramiska pickups samverka för ett vasst och tunt sound som är lätt att bli av med genom att byta båda.

  24. #24
    hasparigus pink
    hasparigus pink är inte uppkopplad
    hasparigus pinks avatar
    Veteran
    https://crimsonguitars.com/product-c...y/kit-guitars/

    de här verkar bra om en vill skaffa mekanik och elektronik själv

Liknande ämnen

  1. Nån som handlat från gear4music?
    Av dokido i forum Allmänt om musik
    Svar: 102
    Senaste inlägg: 2021-08-04, 14:09
  2. gear4music tiltbar rackvagn
    Av flussmedel i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2018-05-22, 20:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •