Resultat 1 till 27 av 27

Ämne: Är det helt kört att köra ableton på en macbook 12 tum?

  1. #1
    834
    834 är inte uppkopplad
    834s avatar
    Veteran

    Är det helt kört att köra ableton på en macbook 12 tum?

    Som rubriken säger: Är det helt kört att köra ableton på en macbook 12 tum?

    Min sambo beställde en sån i går och jag funderar på om det skulle kunna funka. Kör i dag på en gammal macbook unibody från 2008.

    Eller ska jag övertala sambon att lämna tillbaka den och köpa en macbook pro istället?

    När man googlar så ser det ju inte å lovande ut. Den kallas surfdator osv.

    Spelar mest in externa instrument. Använder knappt softsyntar, men softeffekter däremot. Projekten brukar inte bli så många kanaler. Typ oftast inte mer än 16. Kommer vilja köra Elektron A4 och digitakt via overbridge (när de funkar med senaste macos).

    Vi har varken råd med eller behöver varsin laptop hemma så att köpa en egen ytterligare dator är inte ett alternativ.

    Och ja, jag är indoktrinerad så jag vill inte ha PC.

  2. #2
    834
    834 är inte uppkopplad
    834s avatar
    Veteran
    Förstår att ni oroat er och legat vakna hela natten men nu är det bestämt att vi byter till en pro.

  3. #3
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Gott. Tror den andra kunde funkat också. Men jag är imponerad om ni klarar er på en dator i hemmet!

  4. #4
    834
    834 är inte uppkopplad
    834s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Gott. Tror den andra kunde funkat också. Men jag är imponerad om ni klarar er på en dator i hemmet!
    Säker på det? Internet svämmar över med kommentarer om hur sketen och ”underpowered” den är. Nåväl. Prisskillnaden var inte så stor. Båda var skitdyra.

    Faktum är att jag knappt använder datorer på fritiden. Det är när jag spelar dataspel eller gör musik och det gör jag bara när resten av familjen sover eller är upptagna med annat. Men vi får väl se.

  5. #5
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Med tanke på hur länge du hade förra datorn så är det rätt val du gjort nu.

  6. #6
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Ni gjorde rätt. Processorhastigheten är inte till för att köra DAWs med en mängd plugins osv. Jag skulle kunna drista mig att säga att de är långsammare än din unibody från 2008 faktiskt...möjligen lika "snabba".

    Jag kan även rapportera att Apple har märkt att folk har sina bärbara för länge, genom att uppgradera RAM och hårddisk över tid så nu verkar de gjort dem till ouppgraderbara för användaren. Både minnen och hårddisk är nu integrerade på moderkortet och är inte utbytbara längre så det gäller att konfigurera upp datorn direkt och inte tänka att man kan uppgradera RAM senare tex.

    Jag har en Macbook Pro från 2017 som är långsammare än en uppgraderad Macbook Pro från 2011. Typ hälften så snabb om man räknar samtidiga plugins. Den från 2011 har en fyrkärnig i7 och den från 2017 har en tvåkärnig i5 CPU.
    Senast redigerat av Firechild den 2018-01-19 klockan 11:25.

  7. #7
    834
    834 är inte uppkopplad
    834s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ni gjorde rätt. Processorhastigheten är inte till för att köra DAWs med en mängd plugins osv. Jag skulle kunna drista mig att säga att de är långsammare än din unibody från 2008 faktiskt...möjligen lika "snabba".

    Jag kan även rapportera att Apple har märkt att folk har sina bärbara för länge, genom att uppgradera RAM och hårddisk över tid så nu verkar de gjort dem till ouppgraderbara för användaren. Både minnen och hårddisk är nu integrerade på moderkortet och är inte utbytbara längre så det gäller att konfigurera upp datorn direkt och inte tänka att man kan uppgradera RAM senare tex.
    Jo jag har tänkt på det också. Hade ju inte kunnat hålla min unibody levande så länge utan att byta till SSD, uppgradera RAM och byta batteri. Men nu när allt ändå är SSD så kanske det funkar fint ändå. Vi får se om några år.

  8. #8
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av 834 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo jag har tänkt på det också. Hade ju inte kunnat hålla min unibody levande så länge utan att byta till SSD, uppgradera RAM och byta batteri. Men nu när allt ändå är SSD så kanske det funkar fint ändå. Vi får se om några år.
    Japp, det är ju en pcie baserad SSD som inte är utbytbar men på papperet alltså ännu snabbare då den inte går över sata protokollet.

  9. #9
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ni gjorde rätt. Processorhastigheten är inte till för att köra DAWs med en mängd plugins osv. Jag skulle kunna drista mig att säga att de är långsammare än din unibody från 2008 faktiskt...möjligen lika "snabba".

    Jag kan även rapportera att Apple har märkt att folk har sina bärbara för länge, genom att uppgradera RAM och hårddisk över tid så nu verkar de gjort dem till ouppgraderbara för användaren. Både minnen och hårddisk är nu integrerade på moderkortet och är inte utbytbara längre så det gäller att konfigurera upp datorn direkt och inte tänka att man kan uppgradera RAM senare tex.

    Jag har en Macbook Pro från 2017 som är långsammare än en uppgraderad Macbook Pro från 2011. Typ hälften så snabb om man räknar samtidiga plugins. Den från 2011 har en fyrkärnig i7 och den från 2017 har en tvåkärnig i5 CPU.
    Fast i praktiken är den nyare nog snabbare på det mesta eftersom de flesta program inte är så bra på att utnyttja alla kärnorna och de nyare har snabbare bussar.minnen och betydligt snabbare SSD.

  10. #10
    my03
    my03 är inte uppkopplad
    my03s avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av 834 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Och ja, jag är indoktrinerad så jag vill inte ha PC.
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    nu verkar de gjort dem till ouppgraderbara för användaren. Både minnen och hårddisk är nu integrerade på moderkortet och är inte utbytbara längre så det gäller att konfigurera upp datorn direkt och inte tänka att man kan uppgradera RAM senare tex.
    Kommer osökt att tänka på följande talesätt när jag läser denna tråden:

    "binda ris åt egen rygg"

    edit. Förtydligande: bättre då att försöka jaga ifatt en mac där det GÅR att utöka minne/ssd, inom den budget som är satt. Som FC säger, varför inte satsa på en några år, bättre begagnad isåfall?

    Detta med att löda fast komponenterna är ett otyg som dessvärre inte bara äpplet börjat med.
    Senast redigerat av my03 den 2018-01-19 klockan 12:06.

  11. #11
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av El Toro Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Fast i praktiken är den nyare nog snabbare på det mesta eftersom de flesta program inte är så bra på att utnyttja alla kärnorna och de nyare har snabbare bussar.minnen och betydligt snabbare SSD.
    Nej, när det gäller all form av DAW verksamhet är den gamla 2011 dubbelt så snabb. Den har 16GB RAM och 480 GB SSD. Och visst busshastigheten till RAM är långsammare men har du jobbat med en DAW någon gång i ditt liv så vet du att CPU prestanda oftast är akilleshälen när det börjar gå trögt och inte hårddiskhastighet tex.
    När det gäller datorprestanda har jag rätt bra koll då jag roade mig kungligt i många år att bygga Hackintosh och jag hade bland annat världens snabbaste persondator tidigt 2008 som var ett entusiast projekt från Intel, hette Skulltrail, dubbla fyrkärniga 3.2 GHz CPU:er som kunde överklockas till 4.0GHz och den fungerar än idag till de tyngsta spelen, fråga sonen
    Sedan 2009 hände det dock väldigt mycket med CPU.er med virtuella kärnor och så vidare så 2009 var ett magiskt år där man nästan fördubblade prestandan CPUmässigt från ett år till ett annat till samma peng. Mac Pro 2009 står sig än idag tex.

  12. #12
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Både minnen och hårddisk är nu integrerade på moderkortet och är inte utbytbara längre
    Njä? Disken sitter väl fortfarande på ett eget kontakterat dotterkort (dock inte SATA)? SSD:er dör ju emellanåt, så låter rätt dumt att inte kunna byta komponent.

    Lödda minnen däremot är väl standard på rätt många laptops. Å a s ser jag inte riktigt problemet, rätt gott om minne i moderna maskiner. Är väl mer sällan man använder över 16GB för musikproduktion...

  13. #13
    El Toro
    El Toro är inte uppkopplad

    Obekräftat konto
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej, när det gäller all form av DAW verksamhet är den gamla 2011 dubbelt så snabb. Den har 16GB RAM och 480 GB SSD. Och visst busshastigheten till RAM är långsammare men har du jobbat med en DAW någon gång i ditt liv så vet du att CPU prestanda oftast är akilleshälen när det börjar gå trögt och inte hårddiskhastighet tex.
    När det gäller datorprestanda har jag rätt bra koll då jag roade mig kungligt i många år att bygga Hackintosh och jag hade bland annat världens snabbaste persondator tidigt 2008 som var ett entusiast projekt från Intel, hette Skulltrail, dubbla fyrkärniga 3.2 GHz CPU:er som kunde överklockas till 4.0GHz och den fungerar än idag till de tyngsta spelen, fråga sonen
    Sedan 2009 hände det dock väldigt mycket med CPU.er med virtuella kärnor och så vidare så 2009 var ett magiskt år där man nästan fördubblade prestandan CPUmässigt från ett år till ett annat till samma peng. Mac Pro 2009 står sig än idag tex.
    Nej den gamla processorn är nog inte i närheten av att vara dubbelt så snabb på någonting än den nyare processorn fyra kärnor betyder sällan att datorn blir dubbelt så snabb som en två kärnig. Speciellt inte med DAWs som sällan utnyttjar fyrkärniga processorer optimalt.
    Sen är snabbare bus inte bara bra för RAM utan i princip allt krävande arbetr man gör med datorn och SSDn i nyare Macbook Pros är ofta 2 till fem gånger snabbare än den du satt in i din MBP.

  14. #14
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    El toro, jag har koll tro mig. Just DAW och multicore prestanda har legat mig varmt om hjärtat (läs besatt) ända sedan början på 2000 när Logic hade stöd för 1 CPU som det hette då, en kärna. Sedan blev det två, sedan 4 i Logic 7. I senaste uppdateringen 10.3.3 stödjer Logic Pro X 36 kärnor.
    Jag har total kontroll på detta.
    Jag har jobbat med Logic Pro support till Windows användare i början på 2000 när Roland Scandinavia hade agenturen för Emagic som det tyska företaget som skapade Logic hette. Rolands kille kunde Mac bäst så de kopplade till mig när det var Logic på Windwos support det gällde. Då jobbade jag i musikaffär och vad musikaffären tjänade på det vet jag ej, men det var en rolig extra uppgift jag hade utöver att kränga i butiken.
    Jag har dessutom skapat en av Gearslutz längsta och mest långlivade trådar angående ett Logic multicore benchmarktest jag gjorde. Tråden är inte en Sticky men still going strong efter 9 år and counting. 760.000 visningar.
    Jag har fått hundratals rapporter från användare med olika Macdatorer inklusive Hackintosh burkar.
    Jag har koll på mac prestanda utifrån CPU perspektiv, punkt.
    https://www.gearslutz.com/board/appl...hmarktest.html
    Senast redigerat av Firechild den 2018-01-19 klockan 17:27.

  15. #15
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Njä? Disken sitter väl fortfarande på ett eget kontakterat dotterkort (dock inte SATA)? SSD:er dör ju emellanåt, så låter rätt dumt att inte kunna byta komponent.

    Lödda minnen däremot är väl standard på rätt många laptops. Å a s ser jag inte riktigt problemet, rätt gott om minne i moderna maskiner. Är väl mer sällan man använder över 16GB för musikproduktion...
    Jo de löder fast SSDn på de nya MBPerna. ett jäkla otyg är det, eftersom 12% av hårddiskar havererar det första året.

    https://www.ifixit.com/Teardown/MacB...Teardown/92171
    The trackpad can be removed without first removing the battery.
    Proprietary pentalobe screws continue to make working on the device unnecessarily difficult.
    The battery assembly is entirely, and very solidly, glued into the case, thus complicating replacement.
    The processor, RAM, and flash memory are soldered to the logic board.
    The Touch Bar adds a second, difficult to replace, screen to damage.
    The Touch ID sensor doubles as the power switch, and is paired with the T1 chip on the logic board. Fixing a broken power switch may require help from Apple, or a new logic board.

  16. #16
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ashaz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jo de löder fast SSDn på de nya MBPerna
    Korkat!

  17. #17
    834
    834 är inte uppkopplad
    834s avatar
    Veteran
    Vilken värld vi lever i........

  18. #18

    Redaktör
    Citat Ursprungligen postat av Firechild Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag kan även rapportera att Apple har märkt att folk har sina bärbara för länge, genom att uppgradera RAM och hårddisk över tid så nu verkar de gjort dem till ouppgraderbara för användaren. Både minnen och hårddisk är nu integrerade på moderkortet och är inte utbytbara längre så det gäller att konfigurera upp datorn direkt och inte tänka att man kan uppgradera RAM senare tex.
    För att i viss mån gå till Apples försvar så tror jag att det varit väldigt sällsynt att uppgradera minne och lagring, och genom att bygga datorn integrerad så går den att göra betydligt mindre. Det är en påtagligt skillnad i storlek och vikt mellan modellerna med uppgraderbara komponenter och de som kommit senare, även med hänsyn till att Apple plockat bort DVD-spelare och en del portar.

    Jag har en Macbook Pro från 2017 som är långsammare än en uppgraderad Macbook Pro från 2011. Typ hälften så snabb om man räknar samtidiga plugins. Den från 2011 har en fyrkärnig i7 och den från 2017 har en tvåkärnig i5 CPU.
    Då jämför du väl olika modeller, dvs 15" vs 13"?

    Rent praktiskt håller jag med, eftersom processorprestandan inte ökat så vansinnigt mycket de senaste åren, men jag tycker det är lite orättvist att jämföra datorer med helt olika processorer. Men visst, ur ett prestanda-per-krona-perspektiv så kan det vara smartare att köpa en äldre modell begagnat.

  19. #19
    Firechild
    Firechild är inte uppkopplad
    Firechilds avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Då jämför du väl olika modeller, dvs 15" vs 13"?

    Rent praktiskt håller jag med, eftersom processorprestandan inte ökat så vansinnigt mycket de senaste åren, men jag tycker det är lite orättvist att jämföra datorer med helt olika processorer. Men visst, ur ett prestanda-per-krona-perspektiv så kan det vara smartare att köpa en äldre modell begagnat.
    Japp, korrekt, jag jämför 15 mot 13, det var lite taskigt men för att jämföra att en 5 år gammal 4 kärnig kan vara ett bättre val än en ny 2 kärnig vid DAW arbete när man vill ha många VA synthar tex.
    Det man fokuserat mycket på när det gäller bärbart på senare år är ju något så tråkigt som att få ner energiförbrukningen. Dvs längre batteritid och inte CPU prestanda ökning.
    https://browser.geekbench.com/mac-benchmarks Kolla på multicore fliken.
    En 2017 år Macbook Pro 4 kärnig verkar vara 50 procent snabbare än en 2011 års dito så Moores Law verkar ha slutat att gälla faktiskt. Fördubbling av CPU prestanda vartannat år.
    Noterbart är att Apples 7:e snabbaste dator genom tiderna är en 12core Mac Pro från 2010.
    Geekbench mäter endast CPU prestanda, dvs rena beräkningar och inte hårddisktrafik eller grafik prestanda. Jag har numera bytt från Logic till Pro Tools och där är inte hårddiskhastighet relevant längre för dina audiofiler. Från Pro Tools 10 och framåt läses all audio in i RAM både in och uppspelning. Så när man spelar in, spelar man in på RAM sedan läser datorn över det till hårddisken i lugn och ro när tillfälle ges. När man laddar upp ett tidigare projekt tar det en stund innan alla filer hamnar i RAM men sedan är det ju väldigt lättjobbat för datorn och prestandan är beroende av endast CPU och RAM. Man kan använda ett USB minne och spela in 100 spår i taget om man har ett så fett ljudkort, det är coolt.
    Senast redigerat av Firechild den 2018-01-19 klockan 17:55.

  20. #20
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Att Moores lag slutat gälla har även korsat mitt sinne dessa år när ingen skillnad längre direkt märks.

  21. #21
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av PF Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Att Moores lag slutat gälla har även korsat mitt sinne dessa år när ingen skillnad längre direkt märks.
    Japp. Träkigt är det. Fast det är ju samtidigt ekonomiskt när det inte finns någon praktisk motivering att uppgradera från min gamla 6-kärniga 3,8GHz cpu.

  22. #22
    slirak
    slirak är uppkopplad nu

    Veteran
    Känns som att det jämförs lite äpplen och päron här. Såklart att en Mac med dual core är mycket långsammare än en med quad core, t.o.m. om quad coren är ett par år äldre. Moores lag har som sagt något av en paus just nu. Men det är ingen jätteskillnad mellan den vassaste aktuella 13-tums MBP:n (som aldrig haft quad core) och och den vassaste aktuella 12-tummaren.
    Vi snackar bara runt 10% skillnad i GeekBench multicore.

    Nu har ju 834 redan valt en MBP, men tycker man att en 13-tums MBP duger till Ableton, så kommer man att vara hyggligt nöjd med 12-tummaren också, åtminstone om man väljer det snabba processoralternativet. Jag tror mycket av internetsnacket kommer från den första basmodellen, den från 2015. Den var påtagligt CPU-seg.

    Sen finns det ju andra skäl att föredra en MBP. Typ att inte nog med att den enda dataporten dessutom dubblerar som nätkontakt, den stöder inte Thunderbolt heller. Och frågar ni mig, så är Thunderbolt-ljudinterface det bästa sen rostat bröd.

  23. #23
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av false messiah Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    För att i viss mån gå till Apples försvar så tror jag att det varit väldigt sällsynt att uppgradera minne och lagring, och genom att bygga datorn integrerad så går den att göra betydligt mindre.
    Håller med här, ser ingen större poäng med att kunna uppgradera ram framförallt, brukar ändå falla på nya ram-kretsar, vad cpu/minnesbrygga stöder m m, så där betraktar jag apple-burkarna som färdiguppgraderade från början. Icke-standard disk är OK, men jag betraktar fortfarande disk som förbrukningsvara, så att tvingas slänga en schysst, fullt användbar dator, för att disken gett upp känns inte bra, inte minst ur miljöhänseende.

  24. #24
    rydan
    rydan är inte uppkopplad
    rydans avatar
    Veteran
    (Å a s, skulle gissa att man även slipper ett icke försumbart antal svårdiagnostiserade fel beroende på dålig kontakt/oxid i kontaktdon kombinerat med högfrekventa signaler när grejorna är lödda direkt...)

  25. #25
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av rydan Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    (Å a s, skulle gissa att man även slipper ett icke försumbart antal svårdiagnostiserade fel beroende på dålig kontakt/oxid i kontaktdon kombinerat med högfrekventa signaler när grejorna är lödda direkt...)
    exakt hur sitter den lödad? Med tanke på att ett av de vanligaste felen på mbp är att kabeln mellan moderkort och disk går sönder?

  26. #26
    Lackan
    Lackan är inte uppkopplad
    Lackans avatar
    Vintage
    Lödning tycker jag ändå är schysstare än när de limmar fast batteriet. Lim är riktigt elakt.

    Lödning borde ju ändå gå att löda loss rätt enkelt.

    Lödning har ju förekommit ett tag. Tex är de flesta komponenterna i min Odyssey från -73 också fastlödda...

  27. #27
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    Hm jag har ju själv räknat ut att det är något sånt även på PC sidan rent allmänt.

    Upplever det som att det absolut inte är någon mening överhuvudtaget att uppgradera vart tredje år ens... Det är en sak om man köpte någon strömsnål budgetvariant och märker att det flaskar.

    Kör själv en gammal I7 2600k men den går aldrig på max förutom vissa datorspel.

    Det går fortfarande hyfsat så jag uppgraderar inte än.

    Bara om jag får massor fler kärnor men till ett vettigt pris.

Liknande ämnen

  1. Visst går det att köra vintagesyntar på scen!
    Av ricard i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2016-05-10, 10:36
  2. Svar: 24
    Senaste inlägg: 2014-03-23, 23:18
  3. Är det dåligt att köra monitorerna ojordat?
    Av Ganryu i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-04-13, 17:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •