Sidan 12 av 16 FörstaFörsta ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 16 SistaSista
Resultat 661 till 720 av 955

Ämne: Korg Prologue

  1. #661
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av tonefloat Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Med bara en LFO kan man komma långt!


    https://youtu.be/PnTS35hovCE
    Nä, med ett juste järnrör slår man hela världen med häpnad, sa väl sockerconny?

  2. #662
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Haha Sweetwater ligger steget före mig med prologue videos hela tiden, hade tänkt göra en video med Expressionpedalen och prologue, så kom dom med en nu.


    https://youtu.be/IoJ8aSfzqH4

  3. #663
    drglas
    drglas är inte uppkopplad
    drglass avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Framerate Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack!

    Tycker att det verkar vara en trevlig synt och den kommer ju att kunna göra ännu mer i ”framtiden”, vilket blir spännande att följa.
    Framtiden? Tycker det är skumt att man släpper dessa MVP (Minimale Viable Product) prylar idag med något slags hopp om att få den fulla funktionaliteten senare...
    Tänk om det var på Polysixens tid:
    - Kunden: tycker inte Release-ratten fungerar som den ska. Är det verkligen en full ADSR-envelope på den här.
    - Musikaffären: Nä, releasekomponenten funkar inte riktigt än. Kom in med synten om fyra månader så kan vi montera in den...

  4. #664
    mooneh
    mooneh är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av drglas Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Framtiden? Tycker det är skumt att man släpper dessa MVP (Minimale Viable Product) prylar idag med något slags hopp om att få den fulla funktionaliteten senare...
    Tänk om det var på Polysixens tid:
    - Kunden: tycker inte Release-ratten fungerar som den ska. Är det verkligen en full ADSR-envelope på den här.
    - Musikaffären: Nä, releasekomponenten funkar inte riktigt än. Kom in med synten om fyra månader så kan vi montera in den...
    Inte direkt rättvis jämförelse. Att man kan programmera egna oscillatorer och mod effekter är bara ett plus som inte finns på någon annan synt vad jag vet.

  5. #665
    mooneh
    mooneh är inte uppkopplad

    Senior
    Den verkar ha ganska hård karaktär med lite väl mycket high mids för min smak vet inte om det är korrekt bedömt. Känns som man kommer få köra konstant genom eq om man köper

  6. #666
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mooneh Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den verkar ha ganska hård karaktär med lite väl mycket high mids för min smak vet inte om det är korrekt bedömt. Känns som man kommer få köra konstant genom eq om man köper
    Sånt är lite lurigt att höra på internätet tycker jag. Det är först när jag har en ljudprodukt hemma i min egen miljö som jag vet vad jag har köpt. Och det är verkligen på båda hållen. Märkligt är det. Köpt och köpt förresten, jag har returnerat en del prylar senaste åren.

    Tycker förresten att den låter en aning Polysix, men även lite NLA1. Inte DSI och inte Roland iaf. Jag generaliserar och bär mig åt, men typ.

  7. #667
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mooneh Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Inte direkt rättvis jämförelse. Att man kan programmera egna oscillatorer och mod effekter är bara ett plus som inte finns på någon annan synt vad jag vet.
    Precis. Korg gör ju egentligen något unikt, dvs släpper fritt för vem som helst att göra vad en vill med både oscillator och effekt, det ligger liksom i sakens natur att det då inte går att visa vad det blir av det i någon större omfattning. Det är upp till DIG om du kan.

  8. #668
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Jag lägger in min prologue-video här också:


    https://youtu.be//PyRxD-fUPKw

  9. #669
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av mooneh Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Den verkar ha ganska hård karaktär med lite väl mycket high mids för min smak vet inte om det är korrekt bedömt. Känns som man kommer få köra konstant genom eq om man köper
    Ja, jag var också fundersam först om vad jag skulle tycka om ljudet. Den har en sorts krispighet över ljuden, svårt att beskriva, ett lite eget ljud helt klart. Vet inte vad som gör det, filtret delvis antar jag, och möjligheterna att "shapea" vågformerna i oscillatorerna, det blir ju mycket övertoner då.
    prologue och minilogue är tydligen några av de fåtal analoga syntharna som fixar wavefolding. Om inte de enda?

    Men jag gillar det. Den har en egen karaktär.

  10. #670
    mgronroos
    mgronroos är inte uppkopplad
    mgronrooss avatar
    Veteran
    Du har jobbet för nästa Bladerunner! 😎

    Den låter ju hur fint som helst. Vore kul att höra lite ljud som baserar sig på den digitala oscillatorn, hint hint..

  11. #671
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    snygg produktion Albedo jag hänger på mgronroos, och säjer " få höra hur snärtigt den kan låta, och hur djupa basljud låter

  12. #672
    mooneh
    mooneh är inte uppkopplad

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ja, jag var också fundersam först om vad jag skulle tycka om ljudet. Den har en sorts krispighet över ljuden, svårt att beskriva, ett lite eget ljud helt klart. Vet inte vad som gör det, filtret delvis antar jag, och möjligheterna att "shapea" vågformerna i oscillatorerna, det blir ju mycket övertoner då.
    prologue och minilogue är tydligen några av de fåtal analoga syntharna som fixar wavefolding. Om inte de enda?

    Men jag gillar det. Den har en egen karaktär.
    Ja jag har ju hört att den kan låta väldigt bra så det är nog mycket att den är så flexibel också, och smak för vissa ljud hade jag aldrig gjort själv. Jag brukar gilla 24db filter så kanske mest det jag saknar på papperet iaf.

  13. #673
    altemark
    altemark är inte uppkopplad
    altemarks avatar
    Veteran
    Arturias brute har väl wavefolding också?

  14. #674
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av altemark Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Arturias brute har väl wavefolding också?
    Just det, det har den. Dom kallar det Metalizer.

  15. #675
    donfuego
    donfuego är inte uppkopplad
    donfuegos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag lägger in min prologue-video här också:
    Fantastiskt snyggt! Det går onekligen att krana ut jäkligt användbara ljud ur den här maskinen.

  16. #676
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Snyggt ju! Sköna ljud helt klart

  17. #677
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Tack för kommentarer om videon
    1 001 visningar just nu

    Nu hörde jag i Korg microkast att SDKn släpps i slutet av april, men det blir avancerad c++ programmering, inget för "den vanlige användaren".
    Senast redigerat av Albedo den 2018-04-20 klockan 11:52.

  18. #678
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tack för kommentarer om videon
    1 001 visningar just nu

    Nu hörde jag i Korg microkast att SDKn släpps i slutet av april, men det blir avancerad c++ programmering, inget för "den vanlige användaren".
    En helt meningslös feat som man får betala en mindre förmögenhet utan att få ut något av med andra ord.

  19. #679
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    En helt meningslös feat som man får betala en mindre förmögenhet utan att få ut något av med andra ord.
    Ja, tråkigt om dom hela tiden haft tanken att det ska säljas oscillatorer och effekter från trejdepartstillverkare.
    Men vi får väl se vad det blir när den verkligen kommer ut.

  20. #680
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Nej Amon. Hela Internet kommer översvämmas av tredjepartsoscillatorer för dig att frossa i utan att du ens behöver veta att c++ finns.

    Förövrigt tror jag inte att denna funktion bidrar speciellt mycket till priset på denna pjäs. Den inbyggda koden är skriven på ungefär samma sätt. Här öppnar de mest för möjligheten att ladda in tredjepartskod i en liten avskiljd del av minnet. Visst har de fått ägna en del tid på att säkra upp och avgränsa ramverket, men i det stora hela tror jag det är en relativt smal grej.

  21. #681
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av johey Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Nej Amon. Hela Internet kommer översvämmas av tredjepartsoscillatorer för dig att frossa i utan att du ens behöver veta att c++ finns.
    Så kan det ju också bli, att det delas fritt på olika communitys. VI får hoppas det

  22. #682
    machinepop
    machinepop är uppkopplad nu
    machinepops avatar
    Administrator
    Japp, det lär komma diverse mer eller mindre knasiga och gratis tredjepartsgrejer. Det är jag säker på. Däremot ska det bli kul att höra och se vad dessa användare hackar fram. Det får ju gärna vara mer exotiskt än enbart olika lutning på sågtanden liksom.

  23. #683
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Synten är prismässigt en "premiumsynt". Det kommer inte finnas några breda communitys som sitter och kodar till Prologuen som av allt att döma inte kommer bli supervanlig i hemmen - och definitivt inte bland de hemmapulande kodnissarna som sitter med sina miniloguer och volcas i studentrummen och knappt har råd med torkad pasta. Korg riktar här fel funktion till fel sannolik användargrupp tror jag.

    Det enda jag (egentligen) är intresserad av är ett behändigt sätt att få in vågtabeller (läs PPG) i synten.

    Sur-Amon-Grinigpelle

  24. #684
    johey
    johey är inte uppkopplad
    joheys avatar
    Veteran
    Jo det blir lite intressant att se vad man kan göra ifrån SDK:t. Vilka moduleringsparametrar man har tillgång till. Kan ju bli rätt skoj om man kan låta velocity, lfo, modhjul, keytracking och aftertouch (nä visst nä!) med mera påverka vågformen.

  25. #685
    tobbiew
    tobbiew är inte uppkopplad
    tobbiews avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det enda jag (egentligen) är intresserad av är ett behändigt sätt att få in vågtabeller (läs PPG) i synten.
    "Det enda"? Så utöver 8/16 rösters analoga oscillatorer så vill du även ha en avancerad wavetablesyntes i samma synt? Hur många röster? Vad får detta monster kosta?

  26. #686
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av tobbiew Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    "Det enda"? Så utöver 8/16 rösters analoga oscillatorer så vill du även ha en avancerad wavetablesyntes i samma synt? Hur många röster? Vad får detta monster kosta?
    Förtydligande - det enda jag är intresserad av att veta är hur svårt det kommer att vara att lägga in egna vågtabeller i userslotsen. Där ligger ju en redan så att det går vet vi vid det här laget. Vad det får kosta - det har vi pratat om så länge nu. En synt utan de mest basala modulationsmöjligheter (i jämförelse med konkurrensen) får 2018 INTE kosta 20k

    Att ha features som kräver examen i C++ för att komma åt är i realiteten en ickefeature och kan inte användas i försäljningsargumenten.

    15 för 16 och 10 för 8 hade varit mer i paritet med den verkliga världen.

  27. #687
    jocks1
    jocks1 är inte uppkopplad

    Veteran
    idag rattade jag lite Prologue 16 på DLXmusic som hastigast: sågtand och fyrkant låter rätt städat, och resonansen sveper jämt och snyggt med filtersvep, så länge man inte aktiverat filter drive. enveloper är lättrattade från superkort till långsamt svep. lite basfattig upplevde jag den vara. rattar och klav känns stabila. Saknar lite den pondus som en DSI OB-6 har, men den är mer analogspröd, än DSI Prophet 08 eller 12. har hört flera fina klanger på Tuben, men den känns inte lockade som komplement till min samling tyvärr.

  28. #688
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Ny info på KORGs sida angående SDK:

    http://www.korg.com/us/products/synt...ologue/sdk.php

  29. #689
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av jocks1 Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    idag rattade jag lite Prologue 16 på DLXmusic som hastigast: sågtand och fyrkant låter rätt städat, och resonansen sveper jämt och snyggt med filtersvep, så länge man inte aktiverat filter drive. enveloper är lättrattade från superkort till långsamt svep. lite basfattig upplevde jag den vara. rattar och klav känns stabila. Saknar lite den pondus som en DSI OB-6 har, men den är mer analogspröd, än DSI Prophet 08 eller 12. har hört flera fina klanger på Tuben, men den känns inte lockade som komplement till min samling tyvärr.
    Jag fick också känslan av att den är lite basfattig först, jag var tvungen att jämföra med min analoga Roland JX, och den har inte mer bas i ljudet. Kanske handlar det om att att prologue har ett sånt rent och krispigt ljud att man upplever det som mindre bas?

    Jag använde inte DRIVE switchen till filtret någonting först, jag tänkte att det var mer som en disteffekt, men nu när jag testade det förstår jag vad det innebär. Ljudet blir mycket fylligare och faktiskt mer bas också.

    Och oscilloskopet i displayen hade jag inte trott att jag skulle uppskatta så mycket, trodde det mest var en gimmick grej, men det är faktiskt riktigt intressant att se hur signalen ändras där när man jobbar med ljuden.

  30. #690
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Ja, det var som jag anade, nu släpper KORG en Development Board för prologue, och tex KaPro som gör och säljer ljud till Kronos kommer skaffa en, så känslan är att meningen är att det ska säljas oscillatorer och effekter från tredjepart.
    Sorgligt om det bara blir så.
    Vi får hoppas att det också finns tillräckligt många som är intresserade av att programmera för nöjes skull och dela med sig.

    http://www.synthanatomy.com/2018/04/...ent-board.html

  31. #691
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    ...känslan är att meningen är att det ska säljas oscillatorer och effekter från tredjepart.
    Sorgligt om det bara blir så.
    Köp-i-KApp... Prenumera på osc och effekter...

  32. #692
    mush
    mush är inte uppkopplad
    mushs avatar
    Veteran
    Det är väl fett. Du kan köpa en bra synth idag. Imorgon kanske någon kommer att komma på en sjukt fet variant av oscillator/modulation. Och din synth som är fet idag kan uppgraderas billigt.

  33. #693
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Köp-i-KApp... Prenumera på osc och effekter...
    Som bokklubbar förr, man får hem två oscillatorer och en effekt varje månad, sedan väljer man i lung och ro ut vilka man vill ha, och skickar tillbaka resten.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av mush Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det är väl fett. Du kan köpa en bra synth idag. Imorgon kanske någon kommer att komma på en sjukt fet variant av oscillator/modulation. Och din synth som är fet idag kan uppgraderas billigt.
    Ja, men jag vill ha dom GRATIS!

  34. #694
    dagHB
    dagHB är inte uppkopplad
    dagHBs avatar
    Senior
    Om det nu kan intressera någon... JAG har minsann testat Prologuen idag för första gången. Tycker den känns väldigt mycket som min Monologue fast, förstås, polyfonisk och med ADSR då. Seq saknade jag inte så mycket och effekterna var ok men utan wow känsla. Medan jag spelade slog det mig att jag kanske skulle slänga ut en Juno-106 och ha en Prologue istället men nej... Sistnämnda är icke ens på avstånd nära min gamla 106:a i charm. Sneglar allt oftare mot REV2 och/eller Peak Båda hade varit något..!

  35. #695
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Jag fattar inte KORG här ... om jag köper en synt vill "jag väl för f**" kunna programmera den själv?

    Grrr & Suck

  36. #696
    jazza
    jazza är inte uppkopplad
    jazzas avatar
    Senior
    Mer om Korg Prologue Development Board


    https://youtu.be/zXt9vjj3ROk

  37. #697
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    I princip är det ju aphäftigt. Enda problemet är att man måste programmera själv. Om vi har tur, så kommer någon göra ett interface där man kan peta in de wavetables man så önskar på ett enklare sätt.

  38. #698
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Spännande produkt jag köpt där man får reda på lite i taget vad man göra med den.

  39. #699
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Är det någon som vet hur en vågform ser ut i C++¿?

  40. #700
    Framerate
    Framerate är inte uppkopplad
    Framerates avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Är det någon som vet hur en vågform ser ut i C++¿?
    Det är nog bara ettor och nollor. Mest nollor.

  41. #701
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    C är ett språk som gör att det är lättare att programmera. man slipper mata in en jävla massa ettor och nollor som skulle göra det otroligt svårt dessutom.

  42. #702
    tonefloat
    tonefloat är inte uppkopplad
    tonefloats avatar
    Moderator
    Fäljande kod låter pjuff

    #include <iostream>
    #include <string>
    #include <fstream>

    using namespace std;
    using std::string;
    using std::fstream;

    typedef struct WAV_HEADER{
    char RIFF[4]; // RIFF Header Magic header
    unsigned long ChunkSize; // RIFF Chunk Size
    char WAVE[4]; // WAVE Header
    char fmt[4]; // FMT header
    unsigned long Subchunk1Size; // Size of the fmt chunk
    unsigned short AudioFormat; // Audio format 1=PCM,6=mulaw,7=alaw, 257=IBM Mu-Law, 258=IBM A-Law, 259=ADPCM
    unsigned short NumOfChan; // Number of channels 1=Mono 2=Sterio
    unsigned long SamplesPerSec; // Sampling Frequency in Hz
    unsigned long bytesPerSec; // bytes per second
    unsigned short blockAlign; // 2=16-bit mono, 4=16-bit stereo
    unsigned short bitsPerSample; // Number of bits per sample
    char Subchunk2ID[4]; // "data" string
    unsigned long Subchunk2Size; // Sampled data length

    }wav_hdr;

    // Function prototypes
    int getFileSize(FILE *inFile);

    int main(int argc,char *argv[]){
    wav_hdr wavHeader;
    FILE *wavFile;
    int headerSize = sizeof(wav_hdr),filelength = 0;

    string answer;

    do{
    string input;
    string answer;

    const char* filePath;

    cout << "Pick wav file from the Windows Media File: ";
    cin >> input;
    cin.get();

    cout << endl;

    path = "C:\\Windows\\Media" + input + ".wav";
    filePath = path.c_str();

    wavFile = fopen( filePath , "r" );

    if(wavFile == NULL){
    printf("Can not able to open wave file\n");
    //exit(EXIT_FAILURE);
    }

    fread(&wavHeader,headerSize,1,wavFile);
    filelength = getFileSize(wavFile);
    fclose(wavFile);

    cout << "File is :" << filelength << " bytes." << endl;

    cout << "RIFF header :" << wavHeader.RIFF[0]
    << wavHeader.RIFF[1]
    << wavHeader.RIFF[2]
    << wavHeader.RIFF[3] << endl;

    cout << "WAVE header :" << wavHeader.WAVE[0]
    << wavHeader.WAVE[1]
    << wavHeader.WAVE[2]
    << wavHeader.WAVE[3]
    << endl;

    cout << "FMT :" << wavHeader.fmt[0]
    << wavHeader.fmt[1]
    << wavHeader.fmt[2]
    << wavHeader.fmt[3]
    << endl;

    cout << "Data size :" << wavHeader.ChunkSize << endl;

    // Display the sampling Rate form the header
    cout << "Sampling Rate :" << wavHeader.SamplesPerSec << endl;
    cout << "Number of bits used :" << wavHeader.bitsPerSample << endl;
    cout << "Number of channels :" << wavHeader.NumOfChan << endl;
    cout << "Number of bytes per second :" << wavHeader.bytesPerSec << endl;
    cout << "Data length :" << wavHeader.Subchunk2Size << endl;
    cout << "Audio Format :" << wavHeader.AudioFormat << endl;
    // Audio format 1=PCM,6=mulaw,7=alaw, 257=IBM Mu-Law, 258=IBM A-Law, 259=ADPCM


    cout << "Block align :" << wavHeader.blockAlign << endl;

    cout << "Data string :" << wavHeader.Subchunk2ID[0]
    << wavHeader.Subchunk2ID[1]
    << wavHeader.Subchunk2ID[2]
    << wavHeader.Subchunk2ID[3]
    << endl;

    cout << endl << endl << "Try something else? (y/n)";
    cin >> answer;
    //cin.get();
    cout << endl << endl;

    }while( answer == "y" );


    getchar();
    return 0;
    }
    // find the file size
    int getFileSize(FILE *inFile){
    int fileSize = 0;
    fseek(inFile,0,SEEK_END);

    fileSize=ftell(inFile);

    fseek(inFile,0,SEEK_SET);
    return fileSize;
    }

  43. #703
    Modellear
    Modellear är inte uppkopplad
    Modellears avatar
    Vintage
    ok hur ser en LFO ut då... (Så kan jag fixa kittet och sno koden och sen sälja den så är alla som gnäller på den saknade LFO en nöjda

  44. #704
    valsolo
    valsolo är inte uppkopplad
    valsolos avatar
    Syntpoppare
    Spelade en bra stund på,prologuen nere på,superbooth. Ljudmässigt var den helt ok, men anslaget/tangentbordet var ingen höjdare. Extremt kort "anslag"/"djup". Nästan system1känslan. Gissar att det r samma typ som på korgsmåsyskonen. Lite fattigt för ett "analogt flaggskepp"

    Men det lät som sagt helt ok.

  45. #705
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av valsolo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Spelade en bra stund på,prologuen nere på,superbooth. Ljudmässigt var den helt ok, men anslaget/tangentbordet var ingen höjdare. Extremt kort "anslag"/"djup". Nästan system1känslan. Gissar att det r samma typ som på korgsmåsyskonen. Lite fattigt för ett "analogt flaggskepp"

    Men det lät som sagt helt ok.
    Jag reagerade också först på att anslaget är kortare än vanligt, men jag gillar det. Känns mer snabbspelat på nått sätt.
    Sen tycker jag att en stor fördel med prologues tangentbord är att det är så tyst, inte det där klonkande ljudet som på andra synhtar.
    Jag vet inte om du testat småsyskonen mini och monos enkla tangenter, men jag var inne på 4Sound idag och jämförde alla, och prologues är ljusår från de andra när det gäller kvalitetskänsla.
    Korg säger ju att det är samma som på Kronos 61, men dom hade bara 88:an inne, så jag kunde inte jämföra.

  46. #706
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Var den lilla presentation av den digitala oscillatorn som gjordes på Süperbööth it liksom? Kanske borde någon ringa upp KORGs marknadsavdelning. På tuben lyser nya videos med synten i med sin frånvaro.

  47. #707
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Var den lilla presentation av den digitala oscillatorn som gjordes på Süperbööth it liksom? Kanske borde någon ringa upp KORGs marknadsavdelning. På tuben lyser nya videos med synten i med sin frånvaro.
    Jag har två nya prologue låtar på gång.
    Jag ska försöka skynda mig.

    Den nya firmwaren med möjligheten att lägga in egna saker släpps i juni, jag antar att det blir mer info då.

    Men du har rätt i att det är lite tyst från KORG, vi är några som har synthar som kraschar ibland och KORG kommenterar inget om det någonstans.
    Jag tror dom avvaktar till nya fimrwaren släpps.
    Senast redigerat av Albedo den 2018-05-15 klockan 22:21.

  48. #708
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Nu har Katsunori fått tag på en:


    https://youtu.be/RDrYAoZD2E8

  49. #709
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Hur går det med videonissarna Albedo? Eller låtar kanske det var ...

  50. #710
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Hur går det med videonissarna Albedo? Eller låtar kanske det var ...
    Det tar mycket energi att göra videos, och jag haft dåligt med energi en tid nu tyvärr, så därför har det inte blivit några.
    Håller på ibland med en ny låt med enbart prologue, men även där går det sakta.
    Jag gjorde filmmusik med den till temat här på 99 om du vill höra, från 0-2.30 är det prologue som ljuder.
    https://soundcloud.com/synthee/filmmusik-99-albedo

  51. #711
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Albedo Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Det tar mycket energi att göra videos, och jag haft dåligt med energi en tid nu tyvärr, så därför har det inte blivit några.
    Håller på ibland med en ny låt med enbart prologue, men även där går det sakta.
    Jag gjorde filmmusik med den till temat här på 99 om du vill höra, från 0-2.30 är det prologue som ljuder.
    https://soundcloud.com/synthee/filmmusik-99-albedo
    Inget spår att hitta där tyvärr!

  52. #712
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator

    https://youtu.be//cdj7tEJsM8E

    Superkul att se, men kanske inte den bästa version av White Eagle jag hört ... trots Schmoelling

    Känns lite som om Korg börjar bli desperata.

  53. #713
    eXode
    eXode är inte uppkopplad
    eXodes avatar
    Veteran
    Jag tycker verkligen att Korg gjorde flera dåliga val med Prologue. Minilogue är mina ögon ett mycket bättre instrument i grunden och hade de bara hållt kvar vid den designen och ökat antalet tangenter samt polyfoni så hade de varit i hamn, mer eller mindre.

    Några konkreta exempel:
    På Minilogue kan du påverka LFO hastighet eller intensitet med EGn
    På Minilogue har du 2 och 4-pole LPF med variabel HPF via delay (HPF är analogt och kan routas innan delayet så det kan användas torrt)
    På Minilogue kan du köra Sync och Ring Mod samtidigt
    På Minilogue så har du 4 spårs motions sequencer som kompenserar en del för 1 LFO.

  54. #714
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av eXode Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Jag tycker verkligen att Korg gjorde flera dåliga val med Prologue. Minilogue är mina ögon ett mycket bättre instrument i grunden och hade de bara hållt kvar vid den designen och ökat antalet tangenter samt polyfoni så hade de varit i hamn, mer eller mindre.

    Några konkreta exempel:
    På Minilogue kan du påverka LFO hastighet eller intensitet med EGn
    På Minilogue har du 2 och 4-pole LPF med variabel HPF via delay (HPF är analogt och kan routas innan delayet så det kan användas torrt)
    På Minilogue kan du köra Sync och Ring Mod samtidigt
    På Minilogue så har du 4 spårs motions sequencer som kompenserar en del för 1 LFO.
    Men nu är ju inte prologue någon upphottad minilogue, det är en helt annan synth. Därför har den inte samma funktioner. Köp båda!

  55. #715
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Amonhoteph Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    https://youtu.be//cdj7tEJsM8E

    Superkul att se, men kanske inte den bästa version av White Eagle jag hört ... trots Schmoelling

    Känns lite som om Korg börjar bli desperata.
    Det lät ju bra det där!
    Men det där är väl ingen officiell KORG video?

  56. #716
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator
    Kortrecension!

    Jag har just varit inne på Tremolo i Malmö som har både fyra- och femoktavers-versionen i butiken. Jag spelade på den senare i runt en timma.

    Det övergripande betyget är att det är ett jättefint instrument. Det är inte något KORG bara hafsat ihop utan maskinen känns designad med omsorg och finkänslighet - ja finkänslighet var det första som dök upp i huvudet när jag stod där och rattade. Så jag tänker att jag nu radar upp lite punkter på intryck:

    • Den är riktigt snygg, fantastiskt väldesignad om man frågar mig. Den är mindre än den ser ut på bild, men känns verkligen som ett gediget instrument (och alltså inte bara som en samling elektronik och plast).
    • Knapparna känns kanon, potentiometrarna/enkodrarna likaså. Hattarna tycks vara i metall, de känns i vilket fall kalla när man tar på dem och dessutom gedigna. Den lilla silvriga markeringen glittrar snyggt när man vrider på reglagen. Det är ordentlig tyngd i flippkontakterna. Allting på panelen känns sobert och som att det hör ihop estetiskt (jämför skräckexemplen Matrixbrute och DeepMind). Det enda lilla är att modulationshjulen i svart plast känns lite billiga. Jag hade hellre tagit en joystick eller Matrixbrutens metallhjul.
    • Klaviaturen är helt ok men man märker, vilket många påpekat, att det mekaniska anslaget är ganska kort, att det saknas en millimeter anslagsdjup eller två, jämfört med vad man tycker är "normalt".
    • Den analoga kompressorn som sitter på femoktaversvarianten känns däremot som om den kan kvitta (iaf för min del.) Man hör definitivt skillnad men jag hade mycket hellre haft vakuumtuben från KingKorgen eller en mjuk subtil overdrive.
    • Ljudet så. Det här är inte en vintageljudande analog, i alla fall inte i första rummet. Det är en "modern" analog. När jag sålde KK's hoppades jag på att det skulle dyka upp en analog som kunde göra de ljud som jag saknade mest från KK'n. Prologuen gör just det - vilket är fantastisk. Gärna lite mjukt distade eller överdrivade ljud, bra metalljud, brusiga orglar ... sådant. Har man en MOOG i hemmet kommer Prologuen inte vara den synt man gör basgångar på i första hand, men jag tror å andra sidan att man kan pressa ur den väldigt klara basackord för ljudmattor och så vidare. Om det kommer till en bra samling användareffekter så kommer den att bli rent fantastisk.
    • Det enda som jag inte tycker är helt hundra ljudmässigt är filtret. Vilket ju är viktigt (och lite synd). Det kan lätt låta väsande VA (vilket jag skyr som röken från en brinnande VA-synt).
    • Presets. En stor del är värdelösa, men lyssnar man noga på en del utav dem så hör man vilken potential den faktiskt har. En del presets låter dessutom otroligt tunt, vilket får mig att dra slutsatsen att man får jobba lite med att få fram det man vill ha, om man vill ha stöd i ljudet. Ljudskapandet är nog inte omedelbart (som på 37'an som i princip inte kan låta dåligt ens i sina allra sämsta stunder). Så var det det där med modulationsmöjligheterna, de är inte så många, ingen skulle blivit ledsen om de faktiskt blev fler.



    Återstår nu att lista ut hur jag ska kunna komma över en utan att behöva betala för den. Men som sagt, det första och kvarstående intrycket efter att ha spelat är att Prologuen är ett fint och genomtänkt instrument.

    Amonhoteph
    Senast redigerat av Amonhoteph den 2018-06-09 klockan 14:57.

  57. #717
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    Bra recension Amon, det är väl ungefär som jag tycker också.
    När det gäller filtret har jag inte mycket erfarenhet att jämföra med andra moderna analogisar, men jag tycker det låter som jag förväntar mig att det ska låta.

    Du har rätt i att man får jobba lite för att få fram bottenstöd i ljuden, men det går.

    Men jag måste säga att det var längesen jag skapade så mycket ljud som när jag köpte den här, men det är ju inte specifikt prologue, utan att det är en synth med rattar för alla funktioner, vilket var längesen jag hade en.

  58. #718
    Amonhoteph
    Amonhoteph är inte uppkopplad
    Amonhotephs avatar
    Moderator

  59. #719
    Albedo
    Albedo är inte uppkopplad
    Albedos avatar
    Veteran
    En intervju med skaparna av prologue.
    Här får vi också äntligen svaret om det är en analog bypass, men det är det inte. Utgången kommer från en D/A.

    https://www.attackmagazine.com/featu...korg-prologue/

  60. #720

Liknande ämnen

  1. Svar: 15
    Senaste inlägg: 2016-03-25, 02:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •