Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Kan någon hjälpa mig få till det här ljudet, snälla?

  1. #1
    Nfuture
    Nfuture är inte uppkopplad
    Nfutures avatar
    Veteran

    Kan någon hjälpa mig få till det här ljudet, snälla?

    Hej, för fem år sedan så gjorde jag en trudelutt som jag aldrig klarat släppa. Gjordes på en monomachine. Den ligger nedpackad på grund av flytt så jag har prövat fixa ljudet utan den.

    Är ett otroligt enkelt ljud, men kommer inte ihåg vilken machine eller hur jag gjort det. (Skrev svammel här om detunad sine förut som jag tog bort)
    Till helgen skall vi ha en inspelningsweekend - och jag måste få denna låten ur systemet. Kan någon hjälpa? Vad var det jag skruvade den där natten?

    Här är link till snutten:

    https://soundcloud.com/century2/help

    På förhand
    Senast redigerat av Nfuture den 2018-01-16 klockan 12:52.

  2. #2
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Snedstämd gentemot vad?

    Samt, vilket ljud i låten? Nu antar jag att det är melodigrejen som upprepar sig genom hela klippet, men svårt att veta.

  3. #3
    jonasgun
    jonasgun är inte uppkopplad
    jonasguns avatar
    Veteran
    Jag får intrycket att det snarare är rätt så lång sustain på tonerna, så att de överlappar, än en snedstämning?

  4. #4
    Nfuture
    Nfuture är inte uppkopplad
    Nfutures avatar
    Veteran
    Hej, beklagar - oklar beskrivning. Är leadgrejen (samma ljud som ”basen”) men märker jag har nattmössan på. Jag vet ärligt inte vad jag gjort, men har drömt om det ljudet med jämna mellanrum i åratal. Trodde jag lagt två stycken av samma machines, och den ena snedstämd - men nu blev jag sannerligen osäker.

    Sorry att jag inte är 100-procentig på alla begrepp, är en sann skruvare - men inte alltid jag förstår vad jag gör. För mycket musik som måste göras

  5. #5
    PF
    PF är inte uppkopplad
    PFs avatar
    Vintage
    Dra in allt i din DAW och synka upp det. Är det riktig seriös release på G så kan vi gladeligen avlasta dig å prodda nån låt. Bara välja en 99a vars sound du gillar. Jag är alltid pigg på sånt. Blir ofta en roligare platta att lyssna på oxå.

  6. #6
    KungKrilles avatar
    Veteran
    Du vill alltså återskapa ljudet med en Monomachine? Nu har jag ingen - ännu - men testade med Abletons Operator på två operatorer. Det finns väl några FM-maskiner i MM och eftersom jag själv tycker det blev ganska likt så kan du kanske börja med någon av dom. Mitt test låter så här:
    Ljudprov FM

    Inte exakt förstås men kanske nära nog för att vara en ledtråd?

  7. #7
    Nfuture
    Nfuture är inte uppkopplad
    Nfutures avatar
    Veteran
    KUNG KRILLE!! Hjärtligt, hjärtligt tack!

    Nej, monon ligger på ett lager, och kan inte hämtas förrän i slutet på mars - så testar live som du gjort. Du gjorde vår helg!!

Liknande ämnen

  1. Någon tekniker här som kan hjälpa mig?
    Av andeereyy i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-10-21, 07:29
  2. Kan någon hjälpa mig identifiera denna synt
    Av underminer i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-09-05, 11:55
  3. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-06-21, 09:43
  4. Kan ni hjälpa mig identifiera synten i de här låtarna?
    Av andgalf i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-08-22, 14:49
  5. Kan någon hjälpa mig?
    Av 7207 i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2008-10-14, 12:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •