Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Hjälp med CEM3396 bygge?

Ljungars
    Ljungars är inte uppkopplad

Inte så pratsam än

Hjälp med CEM3396 bygge?

Hej,
    bygger en CEM3396 baserad modul, men har kört fast och kommer inte vidare.

Problemet har med range switching att göra (se bild nedan) och artar sig som ett klick när jag i mjukvaran byter från lågfrekvensläge till högfrekvensläge

Detta har alltså med scaling att göra, jag försöker få till en sömlös omkoppling, dvs jag bevarar vågformen genom alla frekvenser.

Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	3396-range-switch.PNG 
Visningar:	14 
Storlek:	51,1 KB 
Id:	79267
    I mjukvaran justerar jag waveshape beroende på frekvens (enligt formel i databladet)m det funkar fint, men när jag skall byta range får jag ett som sagt ett oönskat klick.

Jag har ingen aning om vad problemet är, har följt databladet och även kopplat enligt matrix-1000 schemat.

Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	m1000-range.PNG 
Visningar:	16 
Storlek:	87,0 KB 
Id:	79269

CEM3396 datablad
    http://www.cedos.com/datasheets/cem3396pdf.pdf

Matrix-1000 schematic
    http://wolzow.mindworks.ee/analog/files/OberheimMatrix1000Schematics.pdf

Om någon har något tips på hur jag skulle kunna komma vidare med detta så blir jag glad

ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Ett problem man får i den här typen av system där styrspänningen till vågformsgenereringen och timingen för själva frekvensen är två separata entiteter (i motsats till en klassisk VCO, där en enda styrspänning dels styr lutningen på sågtanden samtidigt som den styr frekvensen), är att när man ändrar styrspänningen till vågformsgeneratorn men inte exakt samtidigt ändrar motsvarande period mellan resetpulserna till kondensatorn i vågformsgeneratorn, så får man antingen ett läge (låg till högfrekvens) där vågformsgeneratorn ökar lutningen på sågtanden vilket får den att bottna och plana ut ett tag innan nästa resetpuls, alternativt (hög till lågfrekvens) att i den cykeln där man ändrar styrspänningen till vågformsgeneratorn så blir just den vågformen ganska flack istället för att gå hela utspänningsområdet. Resultatet blir i båda fallen att utvågformen innehåller en cykel med ett avvikande DC-medelvärde, vilket yttrar sig som ett klick i signalen.

En riktig VCO har aldrig det här problemet, eftersom frekvensen direkt styrs av att utsignalen närmar sig en triggnivå så när sågtandslutningen ändras på grund av ändrad styrspänning, så svarar oscillatorn direkt med att ändra frekvens så fort utsignalen når triggpunkten.

Ett angränsande problem är att de på sin tid vanliga 8253 eller 8254-chipen endast byter utfrekvens när de interna räknarna går ner till 0, dvs man kan inte byta utfrekvens mitt i en cykel. Det ställer framförallt till det när man går från en låg till en hög frekvens: den triviala lösningen att samtidigt ändra styrspänningen till vågformsgeneratorn samtidigt som man skriver ett nytt kontrollord till räknaren kan leda till att lutningen på sågtanden ändras med en gång, men just den cykeln ut från oscillatorn har samma period som de tidigare, vilket gör att sågtanden bottnar och utsignalen står still tills nästa period. Resultatet blir samma här: man får ett klick på grund av den avvikande DC-nivån under perioden.

Ljungars

Inte så pratsam än
    Tack ricard, men vad skall jag göra för att komma vidare då? Jag har inte den blekaste förutom att be om hjälp..
    Vill komma i mål, men jag behöver en pointer tror jag.

Ljungars

Inte så pratsam än
    Allt annat är klart som jag ser det, men detta problem hindrar mig från att komma vidare.
    Bevisligen går det, har labbat med matrix-6 där är det noll klick över hela rangen.

Klart jag kan begränsa bygget till att bara spänna över ett visst antal oktaver och sätta en switch för att byta oktav, men det känns så segt när det bevisligen går att lösa..

ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    För det första: har du något oscilloskop så du kan verifiera vad som händer? Egentligen räcker det med ett ljudkort: spela in vågformen och kolla i någon vågformseditor hur det ser ut när det klickar. Oavsett hypotes så hjälper det att se vad som verkligen händer.

Vad har du för något som genererar timingpulserna? Är det något du har full kontroll över eller är det typ som med 8253/8254 att man bara kan ändra cykellängden i början på varje period?

Min hypotes är alltså att problemet är att vågformsperioden och high/low-range uppdateras vid olika tillfällen, vilket får vågformen att bottna alternativt plana ut under en cykel.

Ett sätt att lösa det kan vara att när man byter pitch så ändrar man rangen och samtidigt tvingar timinggeneratorn att generera en ny resetpuls och starta en ny period. Då planar vågformen inte ut eller bottnar, även om det kan bli så att just en period blir avklippt (tänk en låg frekvens och så byter du till en hög, med den beskrivna metoden så kommer den vågformscykel som för tillfället är på gång inte att bli fullständig eftersom du startar om oscillatorn, men det bode klicka mindre eftersom du i varje fall inte bottnar oscillatorvågformen). Jag har gjort det på en synt jag byggde en gång för att just undvika klickproblemet när man bytte frekvens. I det fallet hade jag ingen rangeomkoppling, utan bara en styrspänning till vågformslutningen.

Nackdelen med den här metoden är att varje gång man byter pitch så startar oscillatorn om, vilket gör att oscillatorn börjar i samma fasläge varje gång, vilket om man har ett par oscillatorer som står och svävar så blir ljudet lite statiskt - varje gång man triggar en ny ton så startar svävningen från samma punkt. En lösning är då att man bara gör den där resetten när det verkligen behövs, t ex bara när man verkligen byter från low till high range, men för övrigt låter oscillatorn gå fritt. I mitt fall hade jag klickproblem bara när jag gick från en låg till en hög frekvens, så det var bara i det läget som jag lade in den extra resetten beskriven ovan.

Liknande ämnen

1. Hjälp med att programera patterns med Cyclone TT303 version 1
    Av Pio i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2017-04-01, 02:47
  2. Någon med bra öra? Hjälp med identifikation av ackordföljd!
    Av mixim i forum Komposition & textförfattande
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-06-01, 22:57
  3. Måst HA Hjälp Med Cf Reader Till Mpc 2000xl (snälla hjälp nån)
    Av Mpc2000xl/2012 i forum Syntar, samplers & sånt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-03-10, 18:16
  4. Hjälp/Tips till pitchbend på orgel, bygge.
    Av CRASH n BURN i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-05-13, 15:28
  5. Hjälp mig med monitorer! akut hjälp!
    Av ollemannen i forum Inspelning
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2008-01-14, 19:01

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg