Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: blåsig technokick med eventide space

  1. #1
    Aerobics
    Aerobics är uppkopplad nu

    Senior

    blåsig technokick med eventide space

    Hej! Jag tänkte kolla om någon har erfarenhet utav att styra sitt space via midi för att lägga elaka technotrummor, om så. Har ni några tips om just specifikt spacet eller bär du på allmänna tips om hur man får ett elakt sug i bastrumman?

    trevlig helg!

  2. #2
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Lägg undan rumsklangerna och hala sen fram en kompressor istället så är du på god väg i rätt riktning

  3. #3
    Aerobics
    Aerobics är uppkopplad nu

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Lägg undan rumsklangerna och hala sen fram en kompressor istället så är du på god väg i rätt riktning
    utveckla! har nyligen skaffat en RNC, visst gör den under men jag vill ha mer än så. Behövs det ett ljudexemplar så ska jag rota fram en youtubelänk.

  4. #4
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage

    https://youtu.be/rlicX-Ao7u8

    Här är en kul variant. Med reverb+kompressor. Kanske är det här du är ute efter?

  5. #5
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Citat Ursprungligen postat av Aerobics Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    utveckla! har nyligen skaffat en RNC, visst gör den under men jag vill ha mer än så. Behövs det ett ljudexemplar så ska jag rota fram en youtubelänk.
    Tror det är bra om du ger något exempel på vad du är ute efter. "Elakt sug" kan tolkas på många sätt.

  6. #6
    Aerobics
    Aerobics är uppkopplad nu

    Senior
    Citat Ursprungligen postat av Volantiz Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.

    https://youtu.be/rlicX-Ao7u8

    Här är en kul variant. Med reverb+kompressor. Kanske är det här du är ute efter?
    Jag vet inte om jag uttryckte mig fel i min första post eller om det bara är du bara är på "skoj"-humör, vilket som så känner jag inte att dina inlägg är särskilt informativa eller hjälpande.
    Jag skulle se mig som extrem nybörjare vad gäller kompressorer reverbsvansar, därför denna trådstart.

  7. #7
    Aerobics
    Aerobics är uppkopplad nu

    Senior
    Youtubelänkar med daw-tricks är inte ett alternativ, söker hårdvarulösningar, har rnc och eventide space och en nava samt acidlab miami att arbeta med.

  8. #8
    jgb
    jgb är uppkopplad nu
    jgbs avatar
    Fjomp
    Som flera har sagt, frågeställningen är "något oklar". Exempel behövs.

  9. #9
    Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Jag är nästan alltid väldigt seriös med mina inlägg. Så även här. På videon där så visar han väldigt snabbt hur man generellt sett gör det jag uppfattar som "elakt sug i bastrumman" (sist jag gjorde sånt så struntade jag däremot i reverbet.. men det här lät ännu mer "techno"). Sen att det hela just i denna video görs på ett "skojigt" sätt i stil med en matlagningsvideo kan väl ses som oseriöst, men informationen finns där. Det han gör där har dessutom verkligen ingenting med någon specifik DAW att göra, utan kan mycket väl appliceras på hårdvara. Har du försökt följa vad det är han gör med kicken? Om inte, så gör det!

    Efter det så kan du kanske börja fråga om mer exakta inställningar, om det nu skulle behövas.. och då gärna efter att du själv lagt upp ljudexempel på ditt försök.

  10. #10
    bitbob
    bitbob är inte uppkopplad
    bitbobs avatar
    Veteran
    Tänker att om det är sug du är ute efter så skulle jag köra spacet in i kompressorn och bd in i sidechain på den samme. Hade ju varit bra med en mixer eller nått så du kan splitta signalen från bd till både en kanal med aux till spacet och till kompressorn samtidigt. Och så så klart en kompressor till till själva bd :P

  11. #11
    whisper
    whisper är inte uppkopplad

    Senior
    Tycker iofs. att Volantiz inlägg inte handlade om att göra sig lustig, utan helt enkelt ge exempel på frågan "allmänna tips om hur man får ett elakt sug i bastrumman".
    Senast redigerat av whisper den 2018-01-12 klockan 17:07. Anledning: sent inlägg, efter Volantiz svarande inlägg...

  12. #12
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av bitbob Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Tänker att om det är sug du är ute efter så skulle jag köra spacet in i kompressorn och bd in i sidechain på den samme. Hade ju varit bra med en mixer eller nått så du kan splitta signalen från bd till både en kanal med aux till spacet och till kompressorn samtidigt. Och så så klart en kompressor till till själva bd :P
    +1

    Men hörru, testa massa olika saker Lägg reverbet innan och efter kompressor, lägg det på aux, lägg det på allt möjligt. Man vet aldrig riktigt när ett sound dyker upp.

    Och den där filmen är ju rätt förenklande i tonen kan man säga.. Men alltså ett tips är att kika på diverse såna DAW-tutorials och kika efter grundläggande principer, och sedan använda det som en inkörsport. Om du vill ha ett sånt sug liksom, så kan jag tänka mig att det är en hårt sidechainad kompressor som pumpar över något reverb med oändlig svans.

    - - - Uppdaterad - - -

    Och sen spelar du in och lägger upp här så vi får höra

  13. #13
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Typ som i den där filmen, lite av suget kommer ju från att de kör predelay på reverbet och sen komprimerar det.
    Finns det någon sån inställning på space? Testa med det i så fall

  14. #14
    Aerobics
    Aerobics är uppkopplad nu

    Senior
    äh sorry volantiz, jag var jag lite snabb med att döma. Medan denna tråd fortlöpt har jag suttit och pillat och prövat mig fram, det är klart att reverb i pluginform eller som pedal arbetar på samma sätt. Har lagt kompressorn på en buss, spacet ligger på egen kanal på mixerbordet, ska läsa igenom alla kommentarer i tur och ordning och pröva metoderna som ges, tack för alla tips trots oklar trådstart.

  15. #15
    amenbrother
    amenbrother är inte uppkopplad
    amenbrothers avatar
    Veteran
    Lek med dynaverb, - ratio med sc. Dynaverb kan sc mot inkommande signal.

Liknande ämnen

  1. Eventide space
    Av Caouro i forum Effekter
    Svar: 83
    Senaste inlägg: 2014-02-06, 07:30
  2. Eventide Space
    Av Hans i forum Effekter
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2012-04-23, 14:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •