Resultat 1 till 26 av 26

Ämne: Stereoeffekt på monoljud, ge tips!

beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator

Stereoeffekt på monoljud, ge tips!

Med ett redan inspelat monoljud som låter bra tycker jag det kan vara svårt att adda stereoeffekt som blir optimal. Det låter ofta konstlat, utsmetat eller för extremt.

Har inte landat i nån best practice utav de metoder jag brukat prova:
    - Doubler-effekt
    - Chorus
    - Auxa till hårdpannade kanaler med tex phaser på
    - Kort rumsreverb
    - Eqa olika i höger och vänster
    - Pingpong delay
    - Aux till tex chorus med hipass eq

Har ni några andra tricks att rekommendera?

Katzenjammer
    Katzenjammer är uppkopplad nu

Redaktör
    Ett enkelt sätt att få en stereoeffekt är att dubblera spåret, panorera vardera hårt höger och hårt vänster, sedan sätt en tidsförskjutning på ena kanalen med ett par millisekunder.

Det är inte så att du tar i för mycket? Lägger på för mycket effekt? Jag spelar in många monokällor men tycker inte reverb osv som ger stereo ger problem. Sen är det väl lite upp till vad man gillar för ljud.

Sen kan ju just att arbeta med panoreringen av flera monosignaler var bättre än att dränka allt i effekter.

jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    fd Administrator
    Testa också att inte panorera ut stereosignalen till max. Utsignalen från stereoeffekter behöver inte vara hårdpanorerat max vänster/höger.

På modularen så brukar jag låta en sinus från samma oscillator som gör ljudet ta hand om panorering också, dvs panorera med frekvenser i ljudområdet.

beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av Katzenjammer Visa inlägg
    Ett enkelt sätt att få en stereoeffekt är att dubblera spåret, panorera vardera hårt höger och hårt vänster, sedan sätt en tidsförskjutning på ena kanalen med ett par millisekunder.

Det är inte så att du tar i för mycket? Lägger på för mycket effekt? Jag spelar in många monokällor men tycker inte reverb osv som ger stereo ger problem. Sen är det väl lite upp till vad man gillar för ljud.

Sen kan ju just att arbeta med panoreringen av flera monosignaler var bättre än att dränka allt i effekter.
    Mitt problem är nog att jag tar i för lite, att jag är för försiktig med effekter. Gillar rena ljud, och gillar mono, men man vill ju ha lite bredd på vissa ljud iaf.

Delay på ena kanalen tycker jag ofta blir för extremt, brukar köra en halvsvag aux till hårdpannad delay och sen panorera den cleana litegrann, för lite mjukare effekt.

beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av jgb Visa inlägg
    Testa också att inte panorera ut stereosignalen till max. Utsignalen från stereoeffekter behöver inte vara hårdpanorerat max vänster/höger.
    Precis, brukar köra logics direction eller vad den heter och smalna av panoreringen. Fast jag vet ärligt talat inte om det är samma som att panorera in eller om det är en m/s-grej som ökar eller minskar stereomaterialet - kanske det senare va? Brukar bli ok.

jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    fd Administrator
    Citat Ursprungligen postat av beem Visa inlägg
    Precis, brukar köra logics direction eller vad den heter och smalna av panoreringen. Fast jag vet ärligt talat inte om det är samma som att panorera in eller om det är en m/s-grej som ökar eller minskar stereomaterialet - kanske det senare va? Brukar bli ok.
    Ger nog samma resultat, japp. Sedan kan du köra m/s-eq på det hela också och t.ex. eq:a bort basigare bitar på sidosignalen.

beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Ofta hör man tex en choruseffekt så tydligt tycker jag. Så fett när det bara känns som ett nära punchigt ljud med en stereonärvaro utan att det känns som en pålagd effekt.

Kanske eqade korta rumsreverb/impulser kan va nåt.

machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Resonatorbank gillar jag, MAM RS-03 i mitt fall. En långsam LFO på svepen som gärna får vara subtila. Även att svepa panoreringen kan räcka långt.

oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Olika allpassfilter på höger och vänster kanal kan ge subtila effekter. (Rent delay är i och för sig också allpass.)
    Filtrera bort olika frekvenser i varsin kanal. Med två grafiska EQ kan man dra ner varannat band i vänster och dra ner de kompletterande banden i höger.
    Långsam frekvensskift kan ge cirklande effekter. Frekvens upp till vänster, frekvens ner till höger eller omvänt.

Ljudlokalisering går ju både på volymskillnader och tidsskillnad mellan öronen, så panorering borde kombinera amplitudbalans med delay. Soundhack hade en effekt som kunde simulera ljud från godtycklig position 360 grader runt, det finns säkert som plugin.

Och så kan man med fördel blanda hårdpanorerat monomaterial med spår som har större stereobredd. Många metalband verkar gilla att ha en ensam gitarr i mono till vänster någon gång. Man får tänka på om man mixar för lurar eller högtalare, eller för båda.

Firechild
    Firechild är uppkopplad nu
    Firechilds avatar
    Veteran
    Ett kort Ambience reverb är grymt effektivt.

loghill
    loghill är inte uppkopplad
    loghills avatar
    Senior
    Om du vill att en plug-in ska göra jobbet, rekommenderar jag denna, från Klevgränd:
    https://klevgrand.se/products/haaze/

waveterm
    waveterm är inte uppkopplad
    waveterms avatar
    Veteran
    Källa>Högtalare>Rum>Stereomikrofon

mono
    mono är inte uppkopplad
    monos avatar
    Veteran
    För mig är ambience reverb i princip den enda tekniken jag använder om jag vill bredda stereofältet.
    För att få till det brukar jag ta bort all pre-delay, ha rätt stor room size och kortast möjliga decay

beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Citat Ursprungligen postat av mono Visa inlägg
    För mig är ambience reverb i princip den enda tekniken jag använder om jag vill bredda stereofältet.
    För att få till det brukar jag ta bort all pre-delay, ha rätt stor room size och kortast möjliga decay
    Ska man lita på ett stereotips från mono..?

Vilket reverb är det som funkar bäst till det för er, mono och Firechild (mfl)?

Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Med ett redan inspelat monoljud som låter bra tycker jag det kan vara svårt att adda stereoeffekt som blir optimal. Det låter ofta konstlat, utsmetat eller för extremt.

Har inte landat i nån best practice utav de metoder jag brukat prova:
    - Doubler-effekt
    - Chorus
    - Auxa till hårdpannade kanaler med tex phaser på
    - Kort rumsreverb
    - Eqa olika i höger och vänster
    - Pingpong delay
    - Aux till tex chorus med hipass eq

Har ni några andra tricks att rekommendera?
    Kan rekommendera den här pluggen: https://www.plugin-alliance.com/en/p...ereomaker.html

Har också en hårdvaruburk som byggdes av SR (tror jag) någon gång på 70- eller 80-talet med xlr in och ut som jag använder mycket vid inspelning. Ska se om jag hittar någon bild.

The Introvert
    The Introvert är inte uppkopplad
    The Introverts avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Ulven Visa inlägg
    Tänkte precis tipsa om bx_stereomaker, så jag hakar på Ulven. Jag tycker den är magiskt bra.

Ulven
    Ulven är inte uppkopplad
    Ulvens avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av The Introvert Visa inlägg
    Tänkte precis tipsa om bx_stereomaker, så jag hakar på Ulven. Jag tycker den är magiskt bra.
    Har alltid tyckt att du verkar vara en klok och sympatisk man

Hittade en bild på hårdvaruburken. RR, betyder det Riksradion eller? Sitter en klisterlapp där det står SR på ovansidan av burken också.

Funkar klockrent hursomhelst.

mono
    mono är inte uppkopplad
    monos avatar
    Veteran
    Ska man lita på ett stereotips från mono..?

Vilket reverb är det som funkar bäst till det för er, mono och Firechild (mfl)?
    Jag kör med abletons inbyggda

beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Fina tips!
    Tycker tex det här spåret är grymt när det gäller stereobredd, både i hur ljud panoreras, vilka stereoeffekter de har och hur de är placerade. Det händer så mycket men samtidigt så elegant och okrystat.
    Oneohtrix - Chrome Country
    https://open.spotify.com/track/5G54EXkOheyrrT3CDM07Mm

jonachi
    jonachi är inte uppkopplad
    jonachis avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av waveterm Visa inlägg
    Källa>Högtalare>Rum>Stereomikrofon
    Lasse har rätt!

Veteran
    Kan varmt rekommendera kiloheartz Stereo.
    https://kilohearts.com/products/stereo

Och deras Chorus! Gratismumma!

Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    De verkar gilla vänster högtalare mer än den högra. Eller han/hon kanske har sämre hörsel i vänster öra?
    En sak som gör den låten så himla bred är att de nästan helt säkert sänkt volymen på midden rätt mycket (eller boostat sidorna). Det gör att hela låten lätt tiltar fram och tillbaka. Det gör att det inte bara låter brett, utan även konstigt på ett dåligt sätt. En så här abstrakt låt kan väl typ komma undan med det, men det kan definitivt göras mycket snyggare.

Volantiz
    Volantiz är inte uppkopplad
    Volantizs avatar
    Vintage
    Mitt tråkiga svar på tråden är att olika typer av ljud behöver olika typer av processning för att breddas snyggt. Det är delvis därför som t ex Plugin Alliance har ett gäng olika pluggar som är gjorda för att bredda ljud på olika vis.

beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    En stor del i mitt huvudbry är att ren panorering ofta blir supertråkigt. Däremot om man gör något ytterligare, typ EQar olika i L vs R, eller lägger på en panorerad effekt eller nån slags stereobehandling så blir det finare. Vet inte om detta är nån daw vs analog mixer-grej el dyl, men det känns ibland som att jag måste jobba för att få till något som borde vara lätt.

Ta tex. Sly Stone - Runnin away
    https://open.spotify.com/track/0yMhprf2FVbT9Aew8DPbkm
    Där är det ju dels hårdpanorerade tagningar av blåset, vilket påverkar ens upplevelse av de andra ljuden och som jag tror är en nyckel i sig. Något ljud med stor stereobild gör att monogrejerna låter coolare. Men sen också bara de enkelt panorerade ljuden låter liksom inte krystat placerade som det ofta gör när man bara panorerar 35 grader i Logic. Andra saker spelar säkert också in, reverb och rumsmickning, eller utrustningen i stort. Men 1971 var det ju inga avancerade knep direkt.

Jag är ofta inte ute efter att bredda så mycket som att bara göra att placeringen känns liksom mer levande och naturlig. Typ binaural panorering med lite svag EQad rumsklang eller ett delay som är hårt filtrerat el dyl.

mono
    mono är inte uppkopplad
    monos avatar
    Veteran
    ooh chrome country!! typ den snyggaste stereobilden jag vet

mono
    mono är inte uppkopplad
    monos avatar
    Veteran
    många synthljud i Chrome Country är ju förmodligen redan stereoljud från början (ensemble, unison etc.) så kanske lite svår låt att jämföra med om du nu vill bredda monosignaler?

Liknande ämnen

1. TIPS Kassettband för tape-dealy TIPS
    Av netlas i forum DIY - bygg & reparation
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2015-05-26, 00:11
  2. Vocoder; tips för jämn inspelningsvolym och tips på EQ?
    Av McVicar i forum Mixning & mastring
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-02-25, 14:06
  3. Tips
    Av limpan2 i forum Övrig mjukvara
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-12-09, 11:26
  4. TV-Tips
    Av lasselu i forum Allmänt om musik
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-05-07, 19:48

Behörigheter för att posta