Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Randomness men i takt

  1. #1
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran

    Randomness men i takt

    Vet inte exakt vart detta hör hemma men men.

    Hur brukar ni göra när ni (om jag inte är ensam) vill få ex. en automation att vara random i sitt värde men att förändringen sker med någon slags taktkänsla?

    Har experimenterat med LFO's i randomläge vilket funkar att göra värdena "random".
    Men tycker inte det blir särskilt "musikaliskt".
    Det jag väl vill komma åt är att själva automationen följer taktkänslan men att värdena varierar så att det inte blir en tydlig loop.

    Vet inte om jag förklarar detta speciellt bra men hoppas ni har något tips ändå

  2. #2
    beem
    beem är inte uppkopplad
    beems avatar
    Administrator
    Vad är det för utrustning du kör? Daw? Hw-synt?

    Duger det att köra LFOn (dvs plocka ett nytt randomvärde) i takt? Eller hur menar du med att det inte blir musikaliskt?

  3. #3
    jonasgun
    jonasgun är inte uppkopplad
    jonasguns avatar
    Veteran
    https://soundcloud.com/traneberg/r-de-min-b-sta-v-ns-f-delsedag

    Jag har experimenterat en del med att kombinera arpeggion med korta stutter/glitch-effekter.
    Är det något sådant här som du tänkte på? Hörs tydligast runt två minuter in i låten, tror jag.

  4. #4
    Katzenjammer
    Katzenjammer är inte uppkopplad
    Katzenjammers avatar
    Vintage
    Tänkte också fråga exakt vad det är du vill modulera? Annars, LFO med S/H med låga värden (så inte så stora förändringar sker) och möjlighet att sätta sync och eventuellt groove.

    Kör du Ableton Live har du mycket hjälp i M4L devices som t ex LFO 2.0 och Mono Sequencer.

  5. #5
    särkvark
    särkvark är inte uppkopplad
    särkvarks avatar
    Veteran
    Två LFO, en regelbunden som går i takt och är påverkar mycket, samt en random som påverkar lite?

  6. #6
    Fippe
    Fippe är inte uppkopplad
    Fippes avatar
    Veteran
    LFO med massa random - kaos och sen automatisera depth. Förr brukade jag koppla lite olika gate-signaler till lite allt möjligt. Så om inget skickas så är ljudet stelt och stilla. Och när dom slår igång så börjar det.

    https://soundcloud.com/iamtrip/i-dont-know

  7. #7
    Haplo
    Haplo är inte uppkopplad
    Haplos avatar
    Veteran
    Vad som moduleras, just i detta fall cutoff från DAW till HW men borde väl inte spela någon roll?
    Kör Renoise men det finns rätt många möjligheter men tycker inte jag får till det.
    I värsta fall så får man göra det manuellt men hade ju velat slippa
    Men ska kolla upp tipsen.

  8. #8
    Antimon
    Antimon är inte uppkopplad
    Antimons avatar
    Avliden
    Jag tycker att sånt här borde ju sample and hold-kretsar passa fint till, men av någon underlig anledning så verkar s/h ofta endast kunna triggas av intern lfo.

    Har hört Braids-modulen användas för lite fina slumpmässiga melodier i skala.

    Annars: Nord Modular G2!

  9. #9

  10. #10
    ricard
    ricard är inte uppkopplad
    ricards avatar
    Veteran
    Vissa syntar har ju möjligheten att låta LFO:erna synka till midiklockan. Oftast så att LFO-frekvensen får något direkt förhållande till tempot. Sen kan man välja en S/H-vågform, så har man slumpmässig men taktfast modulation.

  11. #11
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Dubbla LFOer genom en attenuator brukar jag använda. Stäler man dem på pulsvåg så an man få till hyfsade intervall desutom.

    Jag snubblade på ett youtube klipp nyligen med en som visade hur hans modularsystem genererade random slingor, men i en vald skala. Ska se om jg hittar klippet igen...

  12. #12
    Jeppe K
    Jeppe K är inte uppkopplad
    Jeppe Ks avatar
    Veteran
    Intressant. Randomones är nyckeln till mycket gott. Tex hur en analogsynt (eller digital ditto) uppför sig, till ett kompositionshjälpmedel.

    För att få det att ändå "stämma" harmonisk och i takt får man nog inte glömma det enkla och beprövade:

    I "takt" använd standard sideshain eller sitt och klipp till döden väntar..
    I "Ton" använd toner i den skala din låt använder...

    Multipla LFO:s shimmers, modular, slumpgeneratorer ...i all ära. De är kanske till för att skapa. Men efter det är det kanske bara lite hederlig studioteknik som behövs?

    Klassisk randominsering i studion: Ta ett rullband. Klipp isär bandet i små bitar. Kasta upp alla bitarna i luften. SÄtt ihop...

  13. #13
    modusoperandi
    modusoperandi är inte uppkopplad
    modusoperandis avatar
    Senior
    random med pass genom nån form av filter som tex force-to-scale

  14. #14
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av Jeppe K Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Klassisk randominsering i studion: Ta ett rullband. Klipp isär bandet i små bitar. Kasta upp alla bitarna i luften. SÄtt ihop...
    Det var väl ungefär så Cage jobbade med Fontana Mix. Han och paret Barron träffades regelbundet och höll på med bandslöjd för att sätta ihop några minuters musik. Vissa bitar skulle bara vara någon millimeter bred.

    Misstänkt likt Tristan Tzaras recept för att skapa en originell dikt också. Ta en tidningsartikel, klipp den i små bitar, lägg i en hatt och skaka om. Ta ut bitarna och skriv av dem noga.

    "Dikten kommer att likna Er. Och där står Ni som författare, oändligt originell och med en sensibilitet som är charmerande om än bortom gemene mans förståelse."

  15. #15
    Antimon
    Antimon är inte uppkopplad
    Antimons avatar
    Avliden
    Kommer ihåg nån intervju med Brian Eno - som ju för övrigt arbetat väldigt mycket med kontrollerad slump - där han berättade om nån utställning han hade, kanske med 77 million paintings. De hade satt upp några strålkastare som tändes och släcktes med olika färger mot något objekt. Flera besökare kom fram och berömde honom för hur häftigt det blev med strålkastarna som tändes och släcktes i takt med musiken. "Men... de är inte synkade alls", sade Brian, "vi har bara satt dem att tändas och släckas slumpmässigt, helt osynkat".

Liknande ämnen

  1. 5/4-takt
    Av Odd Bob i forum Komposition & textförfattande
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2015-01-13, 10:43
  2. takt fixare?
    Av Danell i forum Övrig mjukvara
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-01-10, 22:52
  3. Takt och simultanförmåga?
    Av Helix i forum Inspelning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2003-11-18, 17:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •